Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som giftet seg og fikk barn med en fra Marokko. De skilte seg etter en stund, pga. hans syn på kvinner, og det hele endte med at han kidnappet barna til Marokko. Etter over 2 år fikk hun endelig barna tilbake til Norge igjen

Anonymkode: 4ff1b...0b4

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde Marokko vært et så flott land med en fantastisk befolkning, kultur og samfunn så hadde ikke marokkanere "flyktet" til Europa.

Men kuffar-penger og en velferd som er utopisk i en islamiststat frister vel mye, her jeg bor så er det forresten mange marokkanere men mange av de har blitt buret inne for menneskesmugling de siste årene.   

Anonymkode: 47239...d2b

Det er mye fattigdom i Marokko. Ja mye rikdom også forsåvidt, men det er ikke tilsvarende sosiale velferdsordninger som i Norge, og et mye mer klassedelt samfunn. 

De som søker til utlandet er ofte de fattigste, og dem med minst/ingen utdanning. De er velferdsflyktninger. 

Det er en ganske utbredt holdning i Marokko om at dersom sønner i familien ikke klarer å skaffe seg utdanning og jobb er det en løsning å la dem reise til Europa/USA, for der er det flere muligheter for dem til å likevel skape seg et liv. Det er mange som kjenner til eksempler på mennesker som flyttet til Europa gjorde det godt der, tross dårlige muligheter i Marokko. Det familien gjerne ikke vet, eller av desperasjon og fattigdom velger å ignorere, er at det ofte er kriminelle handlinger slike "slår seg opp" ved i Europa. 

Jevnt over er det mennesker fra fattige familier med lite ressurser på alle måter som flykter til Europa, og det medfører selvfølgelig at det ofte ikke er de beste representanter fra Marokko som havner her. 

Det sagt, også en del mennesker i helt andre enden, de som har gode ressurser og god utdanning, rekrutteres ofte til stillinger i spesielt Frankrike, England, Canada, Saudi Arabia og USA. Marokko har en viss utfordring med at gode menneskelige ressurser tappes fra landet i at disse landene har en tradisjon av å hente gode hoder i Marokko, hvor lønn de tilbyr er billig for bedrifter i disse landene, men en for stor fristelse for dyktige marokkanere, fordi det er lønn langt over hva de kan forvente i Marokko. (At det også er betydelig større levekostnader i de landene, som derfor spiser opp det å reelt sett få bedre vilkår er stort sett noe marokkanere skjønner først når de har sagt ja, men er etablert i en god stilling med utsikter til bedre i de landene. ) Dette er imidlertid ikke marokkanere som gjør seg synlige i nyheter og utfordringer. Norge har dessuten ikke tradisjon for å "stjele" menneskelige ressurser fra Marokko. 

Det er et større bilde i dette, hvor jeg tenker at Marokko har sine utfordringer, men at bildet vi i Europa ofte får av marokkanere er veldig feil, fordi det er akkurat dem som ikke lykkes i eget land som kommer hit. Altså bortsett fra dem som lokkes ut med i deres øyne enorme lønninger, som vi verken tenker på eller opplever som et problem. 

At jeg snakker fint om mye i Marokko betyr absolutt ikke at jeg ikke ser de utfordringer landet også har. Korrupsjon og ufortjent stor rikdom til noen, betydelig fattigdom i store grupper, en kongefamilie som også gjør seg rike på egen befolkning sin bekostning, dårlig velferd, gode skoler kun for dem som kan betale for det, Vest- Sahara som Marokko okkuperer på samme måte som Palestina (med samme virkemidler), politikere som ofte er mer opptatt av å mele sin egen kake enn å styre landet til det beste for de fleste, et krevende, lite effektivt og dyrt byråkrati det er lite vilje til å effektivisere (fordi mange tjener mye på å beholde det slik), med mer. 

Tross dette en liberal, nysgjerrig og imøtekommende kultur, med stort sett fantastiske og vennlige mennesker, samt en liberalisme i forhold til å være en svært så blandet kultur som burde være en ledestjerne for andre land. Marokko har alltid vært et land bestående av folk fra ulike religioner og kulturer, og forholder seg til det på en konstruktiv og åpen måte jeg ikke har sett andre steder i verden. Jøder, kristne, muslimer av ulike retninger og andre bor side om side, og gjør ikke slikt til noe vanskelig. Marokkanere forstår i liten grad at det skal være vanskelig, for "forholdet til Gud er personlig ". De har i hundrevis av år hatt respekt for hverandres tro, og brukt ulikhetene til fordeler. Arbeid muslimer ikke kunne utføre gjorde jødene, og motsatt, for eksempel. At det ropes fra moskeen i ene øyeblikket og ringer i kirkeklokkene det neste er ikke et problem, men noe naturlig for dem. De tre religioner islam, kristendom og jødedom anses som brødre, med samme Gud og mer likhet enn forskjeller. Iallefall ikke forskjeller som er farlige. De er vant til det. Beliggende som port til Europa har de bestandig vært et flerkulturelt samfunn. Arabere, berberer, europeere, afrikanere, med mer. Det er ikke absolutt uten utfordringer, men angående kultur er det mer spit mellom arabere og barbere (begge deler muslimer) enn det er problemer, og spiten mellom arabere og berbere er mer på nivået norske- og svenskevitser. 

Det er et liberalt og spennende land, med sine utfordringer selvfølgelig (som Norge også har). 

Anonymkode: 2c9d8...945

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det beste er å avslutte forholdet med en gang, hvis han og familien er islamister så kommer de til å kreve at du konverterer. En konvertering for deg som kvinne er det samme som at du gir bort din selvstendighet til mannen.

Moderate muslimer ser på norske jenter som mennesker, men islamister ser på oss om vantro horer der alt er fritt fram. 

nei de kommer ikke til å kreve at du konverterer. Jeg har vært gift med en muslim og er fortsatt ikke muslim, men ja kulturkræsjen kom med full tyngde etter man blir gift. De er som regel kontrollerende ovenfor sine partnere og ja familiens ære går foran alt. Men trøsta er at man kan skille seg fra marokkanere og som nordmenn så slik sett er det jo ikke verdens undergang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mye fattigdom i Marokko. Ja mye rikdom også forsåvidt, men det er ikke tilsvarende sosiale velferdsordninger som i Norge, og et mye mer klassedelt samfunn. 

De som søker til utlandet er ofte de fattigste, og dem med minst/ingen utdanning. De er velferdsflyktninger. 

Det er en ganske utbredt holdning i Marokko om at dersom sønner i familien ikke klarer å skaffe seg utdanning og jobb er det en løsning å la dem reise til Europa/USA, for der er det flere muligheter for dem til å likevel skape seg et liv. Det er mange som kjenner til eksempler på mennesker som flyttet til Europa gjorde det godt der, tross dårlige muligheter i Marokko. Det familien gjerne ikke vet, eller av desperasjon og fattigdom velger å ignorere, er at det ofte er kriminelle handlinger slike "slår seg opp" ved i Europa. 

Jevnt over er det mennesker fra fattige familier med lite ressurser på alle måter som flykter til Europa, og det medfører selvfølgelig at det ofte ikke er de beste representanter fra Marokko som havner her. 

Det sagt, også en del mennesker i helt andre enden, de som har gode ressurser og god utdanning, rekrutteres ofte til stillinger i spesielt Frankrike, England, Canada, Saudi Arabia og USA. Marokko har en viss utfordring med at gode menneskelige ressurser tappes fra landet i at disse landene har en tradisjon av å hente gode hoder i Marokko, hvor lønn de tilbyr er billig for bedrifter i disse landene, men en for stor fristelse for dyktige marokkanere, fordi det er lønn langt over hva de kan forvente i Marokko. (At det også er betydelig større levekostnader i de landene, som derfor spiser opp det å reelt sett få bedre vilkår er stort sett noe marokkanere skjønner først når de har sagt ja, men er etablert i en god stilling med utsikter til bedre i de landene. ) Dette er imidlertid ikke marokkanere som gjør seg synlige i nyheter og utfordringer. Norge har dessuten ikke tradisjon for å "stjele" menneskelige ressurser fra Marokko. 

Det er et større bilde i dette, hvor jeg tenker at Marokko har sine utfordringer, men at bildet vi i Europa ofte får av marokkanere er veldig feil, fordi det er akkurat dem som ikke lykkes i eget land som kommer hit. Altså bortsett fra dem som lokkes ut med i deres øyne enorme lønninger, som vi verken tenker på eller opplever som et problem. 

At jeg snakker fint om mye i Marokko betyr absolutt ikke at jeg ikke ser de utfordringer landet også har. Korrupsjon og ufortjent stor rikdom til noen, betydelig fattigdom i store grupper, en kongefamilie som også gjør seg rike på egen befolkning sin bekostning, dårlig velferd, gode skoler kun for dem som kan betale for det, Vest- Sahara som Marokko okkuperer på samme måte som Palestina (med samme virkemidler), politikere som ofte er mer opptatt av å mele sin egen kake enn å styre landet til det beste for de fleste, et krevende, lite effektivt og dyrt byråkrati det er lite vilje til å effektivisere (fordi mange tjener mye på å beholde det slik), med mer. 

Tross dette en liberal, nysgjerrig og imøtekommende kultur, med stort sett fantastiske og vennlige mennesker, samt en liberalisme i forhold til å være en svært så blandet kultur som burde være en ledestjerne for andre land. Marokko har alltid vært et land bestående av folk fra ulike religioner og kulturer, og forholder seg til det på en konstruktiv og åpen måte jeg ikke har sett andre steder i verden. Jøder, kristne, muslimer av ulike retninger og andre bor side om side, og gjør ikke slikt til noe vanskelig. Marokkanere forstår i liten grad at det skal være vanskelig, for "forholdet til Gud er personlig ". De har i hundrevis av år hatt respekt for hverandres tro, og brukt ulikhetene til fordeler. Arbeid muslimer ikke kunne utføre gjorde jødene, og motsatt, for eksempel. At det ropes fra moskeen i ene øyeblikket og ringer i kirkeklokkene det neste er ikke et problem, men noe naturlig for dem. De tre religioner islam, kristendom og jødedom anses som brødre, med samme Gud og mer likhet enn forskjeller. Iallefall ikke forskjeller som er farlige. De er vant til det. Beliggende som port til Europa har de bestandig vært et flerkulturelt samfunn. Arabere, berberer, europeere, afrikanere, med mer. Det er ikke absolutt uten utfordringer, men angående kultur er det mer spit mellom arabere og barbere (begge deler muslimer) enn det er problemer, og spiten mellom arabere og berbere er mer på nivået norske- og svenskevitser. 

Det er et liberalt og spennende land, med sine utfordringer selvfølgelig (som Norge også har). 

De er verken velferedsflyktinger eller flyktninger men ulovlige migranter og lykkejegere, uansett hvor elendig liver er i Marokko så vil de ikke få status i Europa som reelle flyktninger og kunne oppholde seg her lovlig. Det gjør at de som tar seg inn i Europa ulovlig er kriminelle i det øyeblikket de setter sin for på europeisk jord, det er i hvert fall feil måte å starte på.  

Situasjonen i Marokko blir heller ikke bedre når menn og de som har resurser "flykter" til Europa, det kalles "Brain Drain og er et stort problem på hele det afrikanske kontinentet og Midt-Østen. Løsningen vil aldri være å flytte befolkningen til Europa fordi det er kjipt i landene de kommer fra.

Jeg er godt kjent med marokkanere her jeg bor og de er notoriske for å drive med kriminalitet som narkotika, menneskesmugling, innbrudd og de er i tillegg voldelige når opptrer i gjenger. Heldigvis så har myndighetene gått hardt inn for å få disse deportert, det var stopp på deportasjonene under corona men nå er de i gang igjen.  

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som er skummelt er at de blir mer konservative med alderen og hvis han plutselig finner ut at han vil ha en marokansk kone etter noen år. Hva gjør du da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye skremmende lesning

Anonymkode: 868a1...926

AnonymBruker
Skrevet

Det var marokkanere som halshogde de to stakkars jentene den gangen for noen år siden. Hun ene fra Jæren og den andre dansk. Så vet ikke helt om det er representativt, men nok til at jeg ville holdt meg langt unna marokkanere. 

Anonymkode: 5a140...23f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det var marokkanere som halshogde de to stakkars jentene den gangen for noen år siden. Hun ene fra Jæren og den andre dansk. Så vet ikke helt om det er representativt, men nok til at jeg ville holdt meg langt unna marokkanere. 

Vel, det var en danske som kvalte damer i ubåten sin...syke folk finnes over alt. 

Anonymkode: 3a441...17a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må se hvordan søstrene hans lever.

Får de lov til å ha norske/svenske menn som kjærester? Eller er de giftet bort til marokkanske menn, går tildekket og holder seg hjemme?

Om det er det siste, kan du forvente at dette også blir ditt liv. Og du kommer deg neppe vekk. Det er ikke bare å "slå opp" som mange jenter tror. Det er et livslangt forhold enten du vil eller ikke.

Anonymkode: 4c3fb...83a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vil ikke kalle Marokko et liberalt land med folk fra ulike kulturer. Det er en grunn til at 99% av befolkningen er muslimer. Det vitner ikke akkurat om liberalitet og mangfold.

Jeg vil heller kalle det tolerering av de ekstremt få kristne og jødene som måtte bo der. Men problemet er ikke kristne og jøder. Det er holdnignene deres til ateister som er problemet. Og den er ikke akkurat liberal.

Marokkaneres største kutlursjokk når de kommer til Europa er den utbredte ikke-religiøsiteten de møter på her. De forstår den ikke. Og anser det som dekadens og moralsk forall. Og da er veien dessverre kort til å se på kvinnene som horer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig...han kan da ikke være verre enn enn disse rasistene og islammotstandere  som skrive her på denne tråden. 

Anonymkode: 8605d...327

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forlovet med en derifra. Men vi har problemer pga kontrolleringen hans.

Han liker ikke at jeg prater med menn. Må kle meg på en viss måte. Vil at jeg skal være hjemmeværende. Noe jeg forsåvidt ønsker selv også med tida. 
Hvis jeg ikke svarer på tlf når han ringer, så ringer han i eninga fram til jeg svarer. Og han har temparament. 
Spørs hvordan dette går om ikke situasjonen mellom oss blir bedre. 

Anonymkode: ab15e...758

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hun skriver jo ingen ting om at han er islamist? 

Anonymkode: 8bc54...25a

Hvis du ikke engang vet forskjellen på en islamist og en troende muslim (som bekjenner seg til islam) ) har du virkelig ingenting her å gjøre med dine bastante råd.

Og nei, jeg kjenner ikke en eneste marokkaner, men jeg blir irritert over kunnskapsløshet i kombinasjon med skråsikkerhet og overmot. 

Anonymkode: c1098...07d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må se hvordan søstrene hans lever.

Får de lov til å ha norske/svenske menn som kjærester? Eller er de giftet bort til marokkanske menn, går tildekket og holder seg hjemme?

Om det er det siste, kan du forvente at dette også blir ditt liv. Og du kommer deg neppe vekk. Det er ikke bare å "slå opp" som mange jenter tror. Det er et livslangt forhold enten du vil eller ikke.

Selv i familier som aksepterer at mennene gifte seg med europeiske kvinner så er det langt sjeldnere at kvinnene får lov til det. Grunnen til det er at mannen blir sett på som familiens overhode og er den som fører familienavnet og kulturen videre. Selv om en skandinavisk mann hadde blitt muslim ville det fortsatt være kontroversielt.

Ellers har en del i tråden her misforstått hva det å være muslim er. En troende muslim som følger sunnah ville aldri hatt en "kjæreste".

Anonymkode: f52a5...03b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var vel en som slaktet i underkant av 100 barn her hjemme også, for ikke så lenge siden. Løper vel ikke fra speilet av den grunn håper jeg 🤔

Anonymkode: 87b99...bb3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv i familier som aksepterer at mennene gifte seg med europeiske kvinner så er det langt sjeldnere at kvinnene får lov til det. Grunnen til det er at mannen blir sett på som familiens overhode og er den som fører familienavnet og kulturen videre. Selv om en skandinavisk mann hadde blitt muslim ville det fortsatt være kontroversielt.

Ellers har en del i tråden her misforstått hva det å være muslim er. En troende muslim som følger sunnah ville aldri hatt en "kjæreste".

Dette stemmer ikke i det heletatt. Skandinaviske konvertitt menn er faktisk veldig "ettertraktet".  Vil faktisk påstå , at de vil ha det enklere å finne seg  en partner , enn en kvinne i samme situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

"Ifølge tiltalen skal de fire mennene i 20 og 30-årene ha voldtatt en norsk kvinne i Puerto Rico, 26. februar 2021."

"De tiltalte er marokkanske statsborgere, og hadde ikke lovlig opphold i Spania da den angivelige ugjerningen ble begått."

https://canariavisen.no/risikerer-61-aars-fengsel-for-gruppevoldtekt-av-norsk-kvinne-paa-gran-canaria/02.05-22:05

Det positive her er jo at de får straff som passer handlingen, 60 år i fengsel for denne typen voldtekt burde vi hatt i Norge også. Enda bedre hvis de kan sone hele straffen i hjemlandet.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke min mann marokkaner, men han er muslim. Vi var samboere i 4 år før vi giftet oss. Helt uproblematisk for hans familie. Vi har vært gift i 9 år og sammen i totalt 13 år. Nå er min mann vokst opp i et land hvor kristne og muslimer lever side om side og de anser religion som en privatsak. Han har mange venner fra oppveksten som også er kristne.

Min mann er en liberal muslim og jeg er ikke religiøs. Vi feirer jul, eid, påske osv. Nå er vi henholdsvis 36 og 40 år gamle, så vi har jo vokst opp med ulike kulturer rundt oss begge to.

Religion og kultur har aldri vært et problem hos oss, heller en berikelse. Han gjør like mye husarbeid og matlaging som meg og vi bidrar og hjelper hverandre for at vår familie skal ha det best mulig. 

Anonymkode: 84f8f...b27

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke i det heletatt. Skandinaviske konvertitt menn er faktisk veldig "ettertraktet".  Vil faktisk påstå , at de vil ha det enklere å finne seg  en partner , enn en kvinne i samme situasjon.

På hvilket grunnlag vil du påstå at det er annerledes? Vet du om mange slike ekteskap?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 22.46):

Vil ikke kalle Marokko et liberalt land med folk fra ulike kulturer. Det er en grunn til at 99% av befolkningen er muslimer. Det vitner ikke akkurat om liberalitet og mangfold.

Jeg vil heller kalle det tolerering av de ekstremt få kristne og jødene som måtte bo der. Men problemet er ikke kristne og jøder. Det er holdnignene deres til ateister som er problemet. Og den er ikke akkurat liberal.

Marokkaneres største kutlursjokk når de kommer til Europa er den utbredte ikke-religiøsiteten de møter på her. De forstår den ikke. Og anser det som dekadens og moralsk forall. Og da er veien dessverre kort til å se på kvinnene som horer.

De har turistområder i Marokko som er veldig åpne der du finner lettkledde marokkanske jenter i mini kort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...