Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele tiden så lyst til å bestille klær derfra, men jeg hater den tollen :sur: For tollen blir vel beregnet ut fra varens verdi? Sånn at hvis jeg bestiller for 2.000 så blir det beregnet så og så mange prosent toll ut fra beløpet? Og vet noen hvor mye tollen blir?

Går det an å be Victorias Secret sende som gave? Noen som har prøvd det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo mva og toll på gaver også da.

Spurte nettopp VS om de kunne sette ned verdien på pakken, men de svarte bare med en masse utenomsnakk og jeg skjønte at det var helt uaktuelt. . Så det gjør de i hvrtfall ikke. Endte med at jeg kansellerte ordren min. De kan jo få problemer med tollvesenet i Norge om det blir oppdaget at de jukser, så skjønner dem jo, men det er jo mange som gjør dette bare man spør

Skrevet

Du får bare tollfritak for gaver fra privatperson til privatperson, så samme hvor mye de skriver "gave" på pakken vil det ikke hjelpe deg. Og grensen for tollfritak på gaver går uansett ved 1000 kr.

Om du bestiller for 2000,- blir regnestykket ditt omtrent som følger:

Toll (for klær): + 10,7% = 214,- (satsene varierer, det er ikke toll på sko for eksempel)

+ 25% mva (av 2000+214) = 553,5

Fraktutgifter skal med i grunnlaget for mva, men jeg tror ikke det skal beregnes toll av frakt -litt usikker her.

Gebyr tollbehandling + omtrent 70 (med mindre du fortoller selv på nett)

Totalt 2835,5 kr.

Skrevet

Okei :) Tusen takk for svar!

Skrevet
Du får bare tollfritak for gaver fra privatperson til privatperson, så samme hvor mye de skriver "gave" på pakken vil det ikke hjelpe deg. Og grensen for tollfritak på gaver går uansett ved 1000 kr.

Om du bestiller for 2000,- blir regnestykket ditt omtrent som følger:

Toll (for klær): + 10,7% = 214,- (satsene varierer, det er ikke toll på sko for eksempel)

+ 25% mva (av 2000+214) = 553,5

Fraktutgifter skal med i grunnlaget for mva, men jeg tror ikke det skal beregnes toll av frakt -litt usikker her.

Gebyr tollbehandling + omtrent 70 (med mindre du fortoller selv på nett)

Totalt 2835,5 kr.

Ganske så riktig, bortsett fra at momsen beregnes kun av vareverdien eksklusiv tollavgiften (såvidt jeg vet). En annen ting er at man ikke har anledning til å fortolle selv over internett lenger, så de 70 kronene til behandling av pakken må man ut med likevel.

Ja, og så er det vel 26% moms nå fra 1. januar, eller?

Skrevet
Ganske så riktig, bortsett fra at momsen beregnes kun av vareverdien eksklusiv tollavgiften (såvidt jeg vet). En annen ting er at man ikke har anledning til å fortolle selv over internett lenger, så de 70 kronene til behandling av pakken må man ut med likevel.

Neida mva er fortsatt 25%, men den beregnes av både frakt og toll. Og toll beregnes også av frakten. Altså du tar vareverdien og legger til frakt, så beregnes det toll av den verdien. På klær varierer det fra 7-8% opp til ca 15%. Kommer an på hva dte er. Undertøy er det mindre toll på enn bukser feks. Og hvis du handler fra EU-land eller andre land som vi har frihandelsavtale med blir det ikke beregnet toll.

Momsen er det siste som blir beregnet og grunnlaget blir da vareverdi + frak + ev. avgifter (herunder toll)

Skrevet
Ganske så riktig, bortsett fra at momsen beregnes kun av vareverdien eksklusiv tollavgiften (såvidt jeg vet).

I følge lovdata Forskrift om MVA ved innførsel av varer

§ 2. I beregningsgrunnlaget skal medregnes toll og andre avgifter som oppkreves av tollvesenet ved innførsel.

En annen ting er at man ikke har anledning til å fortolle selv over internett lenger, så de 70 kronene til behandling av pakken må man ut med likevel.

Man kan kun benytte fortolling via internett om varen koster under 1000kr, men tjenesten finnes da fortsatt? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? (selv synes jeg det er vel verd de 70,- for å slippe alt styret, men det er jo en annen sak)

Og i følge toll.no er fortsatt mva 25%

Men opplys meg gjerne om jeg tar feil! :)

Skrevet

Jeg registrerte meg glad og fornøyd som internettfortoller når tilbudet kom, enklere og man sparte dessuten de 70 kronene. Men det varte ikke lenge før man ikke fikk gjøre dette selv lenger... Tror det er godt over ett år siden de endra på det. Dessverre! Hvorfor gjøre det lettvint hvir det kan gjøres tungvint liksom! :roll: Men de har ennå ikke fjerna infoen om internettfortolling fra nettsidene sine! :frustrert:

Når det gjelder mva. har vi fått beskjed på jobben om at den skal økes fra 25 til 26% men det har kanskje ikke trådt i kraft ennå?

Tok visst feil ang. beregning av toll, tak for opplysning! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...