AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #21 Del Skrevet 3. mai 2023 Jeg måtte gå cold turkey på absolutt alt av usunnheter og dårlige vaner. Meldte meg inn i fitness gruppe, fikk spiseplan og treningsplan. Fulgte dette fra dag 1(!!). Trente 6 dager i uka, spiste lavkarbo med kaloribegrensning. Dette gjorde jeg i 6 måneder. Så begynte jeg sakte men sikkert å tilvenne kroppen "litt mer normal" spiseplan. Unner meg litt godteri og kos max 1 dag i uka. Har ikke noe form for godteri i huset, brus kjøper jeg sjeldent. Lager matpakke til å ha med på jobb, så jeg ikke er fristet til å gå i kantine. Anonymkode: e237b...13f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #22 Del Skrevet 3. mai 2023 Jeg har bare holdt på i knappe to måneder, men det er første gang jeg har fått det til, og jeg har ikke på følelsen av at jeg kommer til å ramle av med det første heller... Så derfor tillater jeg meg å svare her... Punkt én var å bestemme seg. Det gjorde jeg etter legebesøk hvor jeg plutselig hadde høyt blodtrykk og høyt kolesterol. Før det har jeg alltid vært "frisk overvektig". Fant ut at det var nå eller aldri. I starten var det vanskelig å unngå "vanespisingen". Så gikk det lettere en liten periode før det ble ENDA vanskeligere.... Jeg spiser godteri i helgene, men i begrensede mengder (tar i en skål på kjøkkenet og tar med inn i stua, tar ikke med hele posen). Fører inn alt jeg spiser i Lifesum, har fått en del aha-opplevelser. Det har slått meg at det kanskje hadde vært enklere å bare kutte alt av snop helt, for jeg er mindre fysen når jeg ikke spiser noe av det - men samtidig skal dette være en endring jeg kan leve med i alle år, og derfor har jeg holdt meg til helgesnop. Spiser ikke brød lenger, spiser kun knekkebrød (Feks Fiberbalance). Passer på å få i meg nok proteiner og nok grønnsaker. En Skyr har reddet meg mang en gang, metter og har lite kalorier. Egg på knekkebrød, makrell i tomat, grønnsaker og frukt. Spiser som vanlig til middag, men begrenser det jeg vet det er mye kalorier i. Og igjen, så lenge jeg har kontroll i Lifesum så vet jeg hvor mye jeg kan spise av det forskjellige. Har ikke planer om å veie mat resten av livet, men for hver nye ting nå så gjør jeg det så jeg har en viss oversikt. Har gått ned 6-7 kilo siden midten av mars. Har trent styrke og gått vanlig/motbakke på tredemølle. Har kun hatt to "ukontrollerte" sprekker på denne tiden (har ellers vært over kalorimessig noen ganger, men da har det vært "planlagt"). Jeg har ikke lyst til å falle tilbake til gamle vaner når jeg har kommet såpass greit i gang, og blodtrykkspillene har jeg kunnet kaste. Høres patetisk ut å si at hvis jeg får det til, så kan alle få det til, men det er sånn det føles.... Anonymkode: 132f9...a4b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #23 Del Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om du drikker en kopp te eller tar en gulrot hver kveld og alltid har vært sunn er det en helt utmerket vane. Om du er vant med å spise sjokolade/snop så ivaretar du en uvane, der kroppen egentlig craver noe mer. Du vil ikke klare å bli fornøyd med den gulroten, og du må bruke viljestyrke på å ikke snope i skapene hver eneste kveld over lengre tid enn om du bare kutter slik at kroppen raskt blir vant med at "nei, det kommer ingen belønning på kvelden). Sunn "snack" er en løgn tykke mennesker fortsetter å fortelle seg selv. Anonymkode: 23e65...b2d Jeg har god erfaring med å erstatte usunne vaner med sunne vaner 🤷♀️ Gått ned 45 kilo. Om den sunne snacksen er gulrøtter eller suppebuljong som jeg bruker, er det nå helt greit mener jeg. Om du mener sunn "snack" som i nøtter som har mye kalorier så skjønner jeg poenget ditt. Men ikke ellers. Anonymkode: 9195f...1ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #24 Del Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har god erfaring med å erstatte usunne vaner med sunne vaner 🤷♀️ Gått ned 45 kilo. Om den sunne snacksen er gulrøtter eller suppebuljong som jeg bruker, er det nå helt greit mener jeg. Om du mener sunn "snack" som i nøtter som har mye kalorier så skjønner jeg poenget ditt. Men ikke ellers. Anonymkode: 9195f...1ba Hvor mye du har gått ned er irrelevant. Hvor lenge har du holdt stabil, lav vekt? Anonymkode: 23e65...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 4. mai 2023 #25 Del Skrevet 4. mai 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Om du drikker en kopp te eller tar en gulrot hver kveld og alltid har vært sunn er det en helt utmerket vane. Om du er vant med å spise sjokolade/snop så ivaretar du en uvane, der kroppen egentlig craver noe mer. Du vil ikke klare å bli fornøyd med den gulroten, og du må bruke viljestyrke på å ikke snope i skapene hver eneste kveld over lengre tid enn om du bare kutter slik at kroppen raskt blir vant med at "nei, det kommer ingen belønning på kvelden). Sunn "snack" er en løgn tykke mennesker fortsetter å fortelle seg selv. Anonymkode: 23e65...b2d Hvilket belegg har du egentlig for å hevde dette på generell basis? Å erstatte en vane med en annen vane er et ganske vanlig råd for å slutte med dårlige vaner. For noen er det best å bytte ut vanen med noe ikke-spiselig, for andre er det utmerket å bytte ut vanen med hva man spiser. At sunn snack er "en løgn" som bare gjør at kroppen fortsetter å crave snop må du nesten argumentere litt bedre for, foreløpig er det jo bare løse påstander fra din kant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #26 Del Skrevet 4. mai 2023 Min erfaring er også at det er bedre å kutte vanen enn å skulle finne noe å erstatte vanen med.... Men jeg forstår at i en overgang kan det være greit å først erstatte vanen samtidig som man jobber med å fjerne den helt.... Anonymkode: 132f9...a4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #27 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvor mye du har gått ned er irrelevant. Hvor lenge har du holdt stabil, lav vekt? Anonymkode: 23e65...b2d I fem år etter 20 år med fedme. Anonymkode: 9195f...1ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ma.Ya Skrevet 4. mai 2023 #28 Del Skrevet 4. mai 2023 Spis mat som metter godt til både frokost, lunsj og middag. Få i deg nok av det sunne fettet, og proteiner. Jeg kjører lavkarbo t.o.m. lunsj, og litt karbo til middag. Holder meg mett lenge nok sånn at jeg ikke blir fristet til å spise mellom måltidene. Må jeg likevel ha en på farta-snack har jeg alltid usaltede nøtter i veska eller på kontoret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #29 Del Skrevet 4. mai 2023 Albbas skrev (2 timer siden): Hvilket belegg har du egentlig for å hevde dette på generell basis? Å erstatte en vane med en annen vane er et ganske vanlig råd for å slutte med dårlige vaner. For noen er det best å bytte ut vanen med noe ikke-spiselig, for andre er det utmerket å bytte ut vanen med hva man spiser. At sunn snack er "en løgn" som bare gjør at kroppen fortsetter å crave snop må du nesten argumentere litt bedre for, foreløpig er det jo bare løse påstander fra din kant. Man bør erstatte vanen "putte ting i munnen på grunn av psykisk sult", med "gå en kveldstur". Du finner få, slanke mennesker som har behov for å putte ting i munnen når de egentlig ikke er sultne. Men om det er det man velger å tro, så bare fortsett... man lurer i praksis bare seg selv. Anonymkode: 23e65...b2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 4. mai 2023 #30 Del Skrevet 4. mai 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Man bør erstatte vanen "putte ting i munnen på grunn av psykisk sult", med "gå en kveldstur". Du finner få, slanke mennesker som har behov for å putte ting i munnen når de egentlig ikke er sultne. Men om det er det man velger å tro, så bare fortsett... man lurer i praksis bare seg selv. Anonymkode: 23e65...b2d Så dette er bare en bastant påstand fra deg, og ikke noe du har faglig belegg for å mene? Slanke mennesker kan også ha lyst på ei gulrot på kvelden selv om de ikke er sultne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #31 Del Skrevet 6. mai 2023 Ettersom du ønsker en sunnere livsstil, men er normalvektig er mitt råd p kutte ut det du per nå lengter mest etter. Det vil bli tøft i begynnelsen, men etter noen uker vil suget gi seg. Finn gjerne også ut hva som er bakgrunnen for overspising på kvelden. Er det for eksempel kjedsomhet, kan det være en god idé å utføre aktiviteter. Finn gjerne sunne alternativer som du syns er skikkelig gode, som du kan spise dersom du er fysen. Anonymkode: 7c7e5...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #32 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 9.57): Man bør erstatte vanen "putte ting i munnen på grunn av psykisk sult", med "gå en kveldstur". Du finner få, slanke mennesker som har behov for å putte ting i munnen når de egentlig ikke er sultne. Men om det er det man velger å tro, så bare fortsett... man lurer i praksis bare seg selv. Anonymkode: 23e65...b2d Som slank person (167cm, 55 kg) ønsker jeg bare å informere om at jeg både gikk kveldstur og spiste fire hjemmelagde boller i kveld. Selvsagt spiser også slanke personer til tider mat selv om de ikke er sulten. Og meg bekjent er vi ikke få. Anonymkode: 7c7e5...009 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #33 Del Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 23.18): Jeg skal fra og med i morgen av legge om kosthold og treningsrutiner. Jeg skal ikke starte et helt nytt liv, da dette ikke er bærekraftig i det lange løp. Men skal prøve å kvitte meg med dårlige vaner, og legge til noen gode. Jeg er generelt ikke så dårlig på kosthold, men sliter veldig om kveldene. Dette har også på sett og vis blitt en vane jeg er veldig glad i, men den er jo svært usunn. Så den må bort. Til dere som har hatt et vellykket livsstilsendringprosjekt- hva er deres beste tips? Og noen som har erfaring med å legge om overspisingen på kveldstid? Anonymkode: ebaee...7cd Å ikke spise etter klokka 19 på kvelden. Cold turkey Anonymkode: 185da...7cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #34 Del Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Som slank person (167cm, 55 kg) ønsker jeg bare å informere om at jeg både gikk kveldstur og spiste fire hjemmelagde boller i kveld. Selvsagt spiser også slanke personer til tider mat selv om de ikke er sulten. Og meg bekjent er vi ikke få. Anonymkode: 7c7e5...009 Og jeg er en slank person på 167, 53 kg som i dag har spist en pakke kjeks og 100 g potetgull. Men også løpt en time. Har selv veid 85 kilo og vet hva som må gjøres, det gikk fint og jeg har holdt vekten i 4 år. Da gikk det mest på kosthold og gåturer. Løping og styrketrening er med på å holde vekten nede. Anonymkode: 9903d...1e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #35 Del Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 23.18): Jeg skal fra og med i morgen av legge om kosthold og treningsrutiner. Jeg skal ikke starte et helt nytt liv, da dette ikke er bærekraftig i det lange løp. Men skal prøve å kvitte meg med dårlige vaner, og legge til noen gode. Jeg er generelt ikke så dårlig på kosthold, men sliter veldig om kveldene. Dette har også på sett og vis blitt en vane jeg er veldig glad i, men den er jo svært usunn. Så den må bort. Til dere som har hatt et vellykket livsstilsendringprosjekt- hva er deres beste tips? Og noen som har erfaring med å legge om overspisingen på kveldstid? Anonymkode: ebaee...7cd Å endre alle vaner på en gang , tenker jeg fører til å miste oversikten og alle raskt tilbake. Jobb med max to vaner om gangen om du vil det skal bli varig. Når du har fått endret de første to, er det også lettere å endre de andre, og motivasjonen øker med å lykkes. For min del, så hjalp det veldig raskt å bli kvitt søtsuget, ved hjelp av krom tabletter. Spiser du mye søtt, bør du trappe ned, ellers kan kroppen få litt sjokk, om du bråkutter. Lag deg en liste, på det du ønsker å endre. Sett opp din førsteprioritet, og grader ønskene dine nedover. Skal du endre kosthold, så er jo også det noe som må vare. Og det tar en lengre prosess, og tenker at skal du endre der, er det såpass stort felt, da du skal finne nye retter å like, retter som er sunne og muligens korrigere mengde og antall ganger om dagen. Så iht å lykkes langvarig med mat, er en stor og lang prosess, du bør dele opp. Der jeg ville ha begynt, er krom tabletter, å få kontroll på søtsuget. Trenger du snacks på kvelden, prøv å bytt ut med kålbiter og gulerøtter. Hat du ferdig kuttet opp i kjøleskapet, er det lettere å velge det. Gå litt mer enn du gjør. Går du ikke i det hele tatt, så finn deg et fint sted å gå. Legg fokus på å kose deg på turen og nyte det rundt deg, jogging ol kam du begynne med etter du har begynt å like deg bedre ute. Holder i massevis, å starte med en fast dag, du går uansett vær. Går du ved siden av stien, får du mye ut av en rusletur. Når du begynner å like dette, og det føles godt ut, kan du ta flere turer, og øke tempo. Trenings studio med gruppetrening der du kan justere egen innsats, kan også fungere bra, før du vurderer å gå rett på spinning. Spinninga, kan vente til du er i bedre form, og gir deg mer. Zumba syntes feks jeg var veldig gøy, og man kan velge små og store bevegelser. Ikke ta med deg noen når du starter. Vær tydelig på ovenfor deg selv , at dette gjør du for din del, og ikke sammen med noen. Etterhvert kan du invitere med deg noen. Men vi er mange som har startet med noen, som trekker seg, og da er det lettere å slutte selv. Så i begynnelsen legger du fokus på å endre vanene, ikke resultatet. Resultatet komner Etterhvert med endringene. Gjør dette til en lek, konkurere kun med deg selv , så klarer du å få til varig gode nye vaner. Litt sjokolade av og til er helt ok. Bare ikke hver dag. Et tips til. Om du drikker lite vann og mest brus saft ol. Begynn med å drikke vann til all mat. Drikk ett glass før du spiser. Da er det ikke plass til like mye mat, og du blir fortere mett. Etterhvert er det lettere å gå helt over på vann. Her var det brus hele uken. Så jeg begynte med vann til middag. Og så all3 andre måltider. Og innen 3 uker var brusen borte. Nå 5 år senere, kan jeg feks i selskap ta ett glass brus, av og til et halvt glass brus. Kanskje to ganger i mnd. Og det er bare ikke godt lengre, så det holder med litt. Anonymkode: dff3e...7c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #36 Del Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Å ikke spise etter klokka 19 på kvelden. Cold turkey Anonymkode: 185da...7cf Man kan fint spise etter kl 19 på kvelden, jeg spiser siste måltid kl 21 Anonymkode: d6625...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå