Gå til innhold

Livsstilsendring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal fra og med i morgen av legge om kosthold og treningsrutiner. Jeg skal ikke starte et helt nytt liv, da dette ikke er bærekraftig i det lange løp. Men skal prøve å kvitte meg med dårlige vaner, og legge til noen gode. Jeg er generelt ikke så dårlig på kosthold, men sliter veldig om kveldene. Dette har også på sett og vis blitt en vane jeg er veldig glad i, men den er jo svært usunn. Så den må bort. Til dere som har hatt et vellykket livsstilsendringprosjekt- hva er deres beste tips? Og noen som har erfaring med å legge om overspisingen på kveldstid? 

Anonymkode: ebaee...7cd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Begyn i det små. Drikker du oboy hver dag, ja så kutt den. Gjør det i en uke og så kutter du en annen usunn vane. Hodet må klare å følge med, å mange går på en skikkelig smell ved å brått skifte fra usunt til supersunt kosthold pluss flere dager med trening i uka når de knapt har gått en tur før. Så ta det rolig så hodet klarer å venne seg til nye vaner :) ha heller sunne ting liggende til kvelden. Gultotstaver feks. 

Anonymkode: c6154...59d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du sett på Helsekost Furuseth? Hvis ikke anbefaler jeg det. Spesielt episode 3 som omhandler spising og overspising. 

Det hjelper mange ganger å bli litt mer bevisst. Tenke igjennom hvorfor man spiser, om det er kjedsomhet, sult, regulere følelser osv. Så spørs det jo litt hva du spiser. For egen del lar jeg være å kjøpe inn for mye søtsaker og godis o.l. fordi jeg vet at jeg ikke klarer å la det være i fred.

Grønnsaker og nok vann innabords kan gjerne få deg til å føle deg mettere. 

Anonymkode: d1960...454

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min beste erfaring: Alt blir en vane om du gir det nok tid. Dårlige kostholdsvaner blir fort segmenterte, som kveldspising. Men det blir også gode kostholdsvaner som å ikke spise noe etter middag. Det er vanskelig en stund, men etter hvert blir det en ny normal. 

Jeg vil anbefale deg å ikke bytte ut usunn mat på kvelden med sunn mat som grønnsaker eller noe annet lavkalori. Mange er uenig i dette, men selv er jeg helt overbevist om at du bare opprettholder uvanen med å spise på kvelden, men uten å få den tilfredsstillelsen som junkfood gir. Da er det lett å stadig gå å crave etter mer. 

Lag en god middag. Ta deg tid til middagen. Spis den sent. Dersom du må ha noe søtt etterpå så spis en sjokeladebit eller to som en del av måltidet. Etterpå så er mat slutt med mat for kvelden. Puss gjerne tennene etterpå for å minne deg om at nå slutt før neste dag. Får du ukontrollerbare cravings så distraher deg selv med noe annet. Cravings går over etter 5 minutter. 

Gjenta hver eneste kveld. Du vil kjempe mot uvanene dine i flere uker, men etter hvert vil du komme inn i en ny normal. 

Jeg har selv lykkes med dette opplegget. Var en kveldspiser i 15 år, men er nå snart 5 år uten den uvanen. Nå slår det meg aldri å finne på å spise noe etter middag, selv om jeg er våken nå ved midnatt og koser meg med tv-serier, chat og forum. På kjøkkenet er lyset slukket for kvelden. 

Anonymkode: 32c8d...8de

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg, som småspiser og kveldsspiser, så hjelper periodisk faste. Jeg har tidligere forsøkt å spise sunne ting på kvelden, og det gikk fint en stund. Men samtidig fikk jeg mer og mer lyst på usunne ting. Nå, når jeg ikke spiser noe, så blir det en vane.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening på kvelden. Da får du trening, og mindre spising.

Ellers skriver du lite å ta fart på:

- Har du noen helseproblemer

- Overvekt

- Fysisk kapasitet nå

- Hvordan er livet ditt for øvrig

Mye lettere å gi gode råd hvis du gir mer informasjon.

Uansett lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gjør alt på en gang, det er oppskriften på å misslykkes. 

Steg 1 er å droppe din største uvane. For meg var det sjokolade. 6-8 uker helt uten sjokolade og kveldssnoping, så var det ikke noe savn lenger. 

Steg 2 er kostholdsendringer. For meg bestod det i regelmessige måltider, og litt sunnere valg. Uten strenge forbud. Rett og slett et kosthold jeg kunne ha over tid. Igjen, la det gå en god del uker. 

Steg 3 er fysisk aktivitet. 

IKKE erstatt kveldsspisingen med en "sunn" vane. Det vil bare bidra til å opprettholde en vane. Ikke prøv deg på "bare fredag", for da vil du crave mat dagen etter, og dagen etter, etc. Gjør noe annet hver kveld i stedet for til den nye vanen din har satt deg. 

Anonymkode: 23e65...b2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skal fra og med i morgen av legge om kosthold og treningsrutiner. Jeg skal ikke starte et helt nytt liv, da dette ikke er bærekraftig i det lange løp. Men skal prøve å kvitte meg med dårlige vaner, og legge til noen gode. Jeg er generelt ikke så dårlig på kosthold, men sliter veldig om kveldene. Dette har også på sett og vis blitt en vane jeg er veldig glad i, men den er jo svært usunn. Så den må bort. Til dere som har hatt et vellykket livsstilsendringprosjekt- hva er deres beste tips? Og noen som har erfaring med å legge om overspisingen på kveldstid? 

Erstatt det usunne med sunt. Det er ikke noe galt i å knaske små snacksgullrotter på kvelden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på hva som er utfordringen din, tenker jeg. Selv er jeg mel- og sukker- avhengig, og for meg er det kun én ting som har fungert:

Å snu totalt om på kostholdet mitt.

Jeg lever nå etter Spis deg fri-prinsippene, og har ikke spist mel, sukker eller spist utenom mine tre måltider på to år. Jeg har gått ned den vekten jeg ville, og har opprettholdt den stødig.

Det er relativt lett å gå ned i vekt, bare man biter sammen tennene, det vanskelige er å holde vekten unna.

Så jeg har bestemt meg for at dette nye kostholdet mitt er for alltid. Jeg skal aldri opp i vekt igjen, aldri overspise, aldri bruke opp det dyrebare livet mitt på å overtenke rundt mat.

Jeg er endelig lykkelig, takk være spis deg fri, og det er mye mer verdt enn å kunne spise «fritt» for meg.

Anonymkode: 6e988...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har fungert for min del var gradvis små endringer. Tanken har vært "hvordan kan jeg bli litt bedre på alle småting?". Jeg er glad i grønnsaker, så et enkelt steg var å bli mer bevisst på å tilføre mer i kostholdet. Jeg skrev handleliste og planla hva jeg burde kjøpe, hvilke matvarer passet til flere typer middagsretter, enkelt å tilberede osv. Jeg byttet ut enkelte matvarer med produkter som hadde færre kalorier, mer fiber osv. Det tar litt tid å finne ut av, men når man blir mer og mer vant til det går det av seg selv. Det å planlegge måltider frigjorde mye tid og stress, noe som var utelukkende positivt og en større glede enn jeg så for meg at det ville ha. 

Jeg fant også erstattere til dessert/snacks. For jeg vet med meg selv at jeg klarer ikke gjennomføre en snuoperasjon i storskala over tid uansett hvor motivert jeg er i starten. Når jeg godtok det ovenfor meg selv, var det mye enklere å komme forbi det stadiet det har stagnert ved alle andre forsøk på en livsstilsendring. Ettersom ukene gikk, og når man tenker på det flyr ukene raskt unna, begynte rutinene sakte men sikkert å falle på plass, samtidig som vekta pekte nedover. 

Man skal spille på lag med seg selv, ikke torturere seg gjennom en helvetes slankekur for så å gå rett tilbake til gamle vaner og havne tilbake til utgangspunktet 💪 Mange ser for seg at endringen skal komme plutselig og skje innenfor en kort tidsperspektiv, for noen fungerer det, men for alle som har stått på startstreken ørten ganger før, kjenner seg selv såpass at de innerst inne vet at det ikke er metoden for seg. Tenk deg at du bruker et halvt år/ ett år på å sakte men sikkert endre livsstilen din. Ett år ut av hele livet er en dråpe i havet, såpass kan man avse til egen helse 🥳 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (11 timer siden):

Trening på kvelden. Da får du trening, og mindre spising.

Ellers skriver du lite å ta fart på:

- Har du noen helseproblemer

- Overvekt

- Fysisk kapasitet nå

- Hvordan er livet ditt for øvrig

Mye lettere å gi gode råd hvis du gir mer informasjon.

Uansett lykke til.

Takk for svar! Er 170 cm og 68 kg, så er ikke så veldig overvektig. Har ingen helseproblemer annet enn lavt stoffskifte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for svar! Er 170 cm og 68 kg, så er ikke så veldig overvektig. Har ingen helseproblemer annet enn lavt stoffskifte. 

Nei, da er du ikke overvektig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du er jo fullstendig normalvektig 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

Nei, da er du ikke overvektig.

Det stemmer. Men er fortsatt i det øvre sjiktet av normalvekt, så ønsker meg ned til 58 kg. Der jeg trives best. Er bare så innmari vanskelig😪

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du er jo fullstendig normalvektig 😛 

Ja, men er i øvre grense nesten. Vil ned til 58 kg! Har tidligere vært på 52-53, men det ble litt lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det stemmer. Men er fortsatt i det øvre sjiktet av normalvekt, så ønsker meg ned til 58 kg. Der jeg trives best. Er bare så innmari vanskelig😪

Det klarer du på 10 uker hvis du ønsker det 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon, med de samme ønskene. Er også per definisjon normalvektig, men ønsker meg ned i vekt til det jeg veide før. Er like høy som deg😊 Er med på dette prosjektet! Min plan er å ikke kjøpe inn godteri. Begynte i går. Ingen godteri (mitt eneste problem, mat går fint og er sunn og passelig), i første omgang fram til 17.mai.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 7.14):

Ikke gjør alt på en gang, det er oppskriften på å misslykkes. 

Steg 1 er å droppe din største uvane. For meg var det sjokolade. 6-8 uker helt uten sjokolade og kveldssnoping, så var det ikke noe savn lenger. 

Steg 2 er kostholdsendringer. For meg bestod det i regelmessige måltider, og litt sunnere valg. Uten strenge forbud. Rett og slett et kosthold jeg kunne ha over tid. Igjen, la det gå en god del uker. 

Steg 3 er fysisk aktivitet. 

IKKE erstatt kveldsspisingen med en "sunn" vane. Det vil bare bidra til å opprettholde en vane. Ikke prøv deg på "bare fredag", for da vil du crave mat dagen etter, og dagen etter, etc. Gjør noe annet hver kveld i stedet for til den nye vanen din har satt deg. 

Om det er en sunn vane så er det vel bra? Ei gulrot per kveld er det ingen som har dødd av.

Anonymkode: 9195f...1ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Om det er en sunn vane så er det vel bra? Ei gulrot per kveld er det ingen som har dødd av.

Anonymkode: 9195f...1ba

Om du drikker en kopp te eller tar en gulrot hver kveld og alltid har vært sunn er det en helt utmerket vane.

Om du er vant med å spise sjokolade/snop så ivaretar du en uvane, der kroppen egentlig craver noe mer. Du vil ikke klare å bli fornøyd med den gulroten, og du må bruke viljestyrke på å ikke snope i skapene hver eneste kveld over lengre tid enn om du bare kutter slik at kroppen raskt blir vant med at "nei, det kommer ingen belønning på kvelden). 

Sunn "snack" er en løgn tykke mennesker fortsetter å fortelle seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...