Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 Populært innlegg #1 Skrevet 30. april 2023 Det er nå noen måneder siden jeg fødte, og det ble dessverre akutt keisersnitt. Pga komplikasjoner i ettertid fikk jeg også heftige mye luftsmerter og slet med å få det ut. En mannlig sykepleier skulle føre et slags rør inn i rumpa mi for å få ut luften. Jeg måtte stå over en prekestol og da han skulle gjøre det var han hardhendt og trøkket dette røret hardt inn i hemoridene mine, jeg sa flere ganger at det gjorde vondt. Jeg begynte å blø og det drøpte på gulvet, men han sluttet ikke og bare var sur. Han sto bare å stanget røret inn i hemoridene. Til slutt ropte jeg STOPP, det var rett og slett en følelse av tortur. Jeg ba om å få prøve selv, og gråt mens jeg prøvde å treffe rumpehullet mitt ved å føre hånden min bak, mens jeg såvidt klarte å stå og hadde sinnsykt vondt i operasjonsåret også. Jeg mistet røret på bakken fordi det var glatt og jeg hadde ikke lang nok arm til å treffe, og sykepleien hadde en ekstremt irritert holdning da han tok det opp og ga meg det igjen. Jeg fikk det ikke til uansett hvor sterkt jeg ønsket å få det til. Til slutt satt han et klyster istedenfor. Jeg har prøvd å glemme denne episoden, men jeg følte meg så nedverdiget og lei meg og det har blitt en slags liten traume. Episoden kommer stadig opp i hodet mitt og jeg har lyst til å klage inn denne sykepleieren. Det er 7 mnd siden nå, er det noe poeng å klage det inn? Anonymkode: 58674...82e 2 48
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Ja! Klag. Anonymkode: 6508a...097 33 12
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 Høres ut som en veldig ekkel og ubehagelig opplevelse. Ikke akkurat en person som bør være sykepleier virker det som. Derimot er jeg usikker på hva det vil hjelpe å klage nå. Hva ønsker du å oppnå med klagen? Ønsker du noe beklagelse, at vedkommende skap sparkes, eller hva er målet? Anonymkode: b42a8...205 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som en veldig ekkel og ubehagelig opplevelse. Ikke akkurat en person som bør være sykepleier virker det som. Derimot er jeg usikker på hva det vil hjelpe å klage nå. Hva ønsker du å oppnå med klagen? Ønsker du noe beklagelse, at vedkommende skap sparkes, eller hva er målet? Anonymkode: b42a8...205 Ikke ute etter å sparke noen, men jeg ønsker å vise at dette finner jeg meg ikke i, og jeg tror det hadde vært godt med en unnskyldning. Anonymkode: 58674...82e 33 7 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 Get over it. Anonymkode: cd77b...86f 7 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Get over it. Anonymkode: cd77b...86f Det er lettere sagt enn gjort, tro meg at jeg har virkelig prøvd. Det er jo ikke sånn at hverdagen min er ødelagt, men jeg sliter med episoden. Jeg tenker også at hvis jeg ikke klager det inn vil denne personen sikkert forsette å behandle andre dårlig også. Anonymkode: 58674...82e 16 6 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Høres ut som en veldig ekkel og ubehagelig opplevelse. Ikke akkurat en person som bør være sykepleier virker det som. Derimot er jeg usikker på hva det vil hjelpe å klage nå. Hva ønsker du å oppnå med klagen? Ønsker du noe beklagelse, at vedkommende skap sparkes, eller hva er målet? Anonymkode: b42a8...205 Sykehusene ønsker at ugreie episoder klages på- det vil være til stor hjelp for andre pasienter. Vanskelig å bli bedre om man ikke vet at det var en lei hendelse .. Anonymkode: c50cd...a5d 30 1 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Det er veldig viktig for sykehusene å få tilbakemeldinger. Gjør det, for din egen og fremtidige pasienters del. Anonymkode: beb34...39e 25 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Klag! For din egen del, og for de som kommer etter deg. Ble utsatt for en veldig ugrei opplevelse selv, klagde til statsforvalter og til de selv, og fikk medhold. Anonymkode: c9dd3...55c 12 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #10 Skrevet 1. mai 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er lettere sagt enn gjort, tro meg at jeg har virkelig prøvd. Det er jo ikke sånn at hverdagen min er ødelagt, men jeg sliter med episoden. Jeg tenker også at hvis jeg ikke klager det inn vil denne personen sikkert forsette å behandle andre dårlig også. Anonymkode: 58674...82e Nettopp derfor skal du klage. Du kan ringe avdelingen og be om å snakke med seksjonsleder. Der kan du fortelle din historie og jeg vil tro at du vil bli møtt med både empati, forståelse for at det var traumatisk og en beklagelse på vegne av avdelingen. En seksjonsleder er den som følger opp avvik i pasientbehandlingen, og vedkommende er rette person å henvende seg til. Ofte er det en med helsefaglig bakgrunn som er seksjonsleder, f. Eks en erfaren sykepleier med lederutanning. Jrg tror du blir tatt på alvor ved å klage og at de er takknemlige for at slike ting kan forhindres. Håper du klager, for dette hørtes så utrolig langt fra greit ut som det går an å komme. Forstår godt at det føltes både nedverdigende og som et overgrep. Integriteten din ble tråkket på! ❤️ Anonymkode: a5213...b2a 9 1 4
Pilga Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 (endret) Slik jeg leser ut i fra teksten din så har det ikke skjedd et overgrep. Han har ikke gjort noe i mot din vilje! Det eneste han har gjort er å ha dårlig humør og vært noe hardhendt og det kan gjøre situasjonen ekkel og ubehagelig.. men han har strengt tatt ikke gjort noe mot din vilje.. Da du sa stopp så fikk du prøve selv isteden! Han tvang ikke røret inn i deg.. Du kan klage inn sykepleieren for det dårlige humøret og at det gjorde situasjonen vond for deg 😕 men ikke overgrep.. Endret 1. mai 2023 av Pilga 19
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 Klag dette inn ts. Anonymkode: 526c9...81f 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #13 Skrevet 1. mai 2023 Altså herregud. Nå må krenkekoret roe seg litt. Slutt å gi denne brukeren råd om å klage og anmelde. Det vil, utifra historien, ÅPENBART ikke føre frem. Altså, tror dere at dere hjelper til ved å gi slike råd? Sorry TS, men du vet selv at denne sykepleieren ikke hadde noe overlagt ønske om å skade rompehullet ditt. Tvert i mot utførte hen vel en forholdsvis udelikat oppgave i den hensikt å hjelpe deg. Hvis du har synlige eksterne hemorroider har han så klart forsøkt å unngå disse. Har du interne hemorroider er jo ikke disse synlige. Jeg kan være enig med deg i at han burde stoppet da du ga klart uttrykk for sterke smerter, men dette var allikevel godt innenfor god praksis. Anonymkode: 214ce...76a 23
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #14 Skrevet 1. mai 2023 11 minutter siden, Pilga said: Slik jeg leser ut i fra teksten din så har det ikke skjedd et overgrep. Han har ikke gjort noe i mot din vilje! Det eneste han har gjort er å ha dårlig humør og vært noe hardhendt og det kan gjøre situasjonen ekkel og ubehagelig.. men han har strengt tatt ikke gjort noe mot din vilje.. Da du sa stopp så fikk du prøve selv isteden! Han tvang ikke røret inn i deg.. Du kan klage inn sykepleieren for det dårlige humøret og at det gjorde situasjonen vond for deg 😕 men ikke overgrep.. Nå må du gi deg. Ikke bagatellisere hennes følelse av overgrep. Og det kan absolutt ha vært et overgrep! Ikke nødvendigvis et seksuelt overgrep, med et maktovergrep. Dette er sykepleiere drillet i. At når man står overnfor en sårbar pasient så er det et maktmisforhold, og at man etterstreber å utjevne dette med måten man opptrer på. Dette høres ut for meg som et overgrep. Ikke bare er pasient sårbar i kraft av å ha barseltårer, smerter, keisersnitt og komplikasjoner. Men man skal gjøre noe mange ser på som nedverdigende hvor en maktperson står over og uffer seg med dårlig holdning, uforsvarlig helsehjelp og absolutt ingen omsorg. Overgrep faktisk. Anonymkode: a5213...b2a 27 10
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå må du gi deg. Ikke bagatellisere hennes følelse av overgrep. Og det kan absolutt ha vært et overgrep! Ikke nødvendigvis et seksuelt overgrep, med et maktovergrep. Dette er sykepleiere drillet i. At når man står overnfor en sårbar pasient så er det et maktmisforhold, og at man etterstreber å utjevne dette med måten man opptrer på. Dette høres ut for meg som et overgrep. Ikke bare er pasient sårbar i kraft av å ha barseltårer, smerter, keisersnitt og komplikasjoner. Men man skal gjøre noe mange ser på som nedverdigende hvor en maktperson står over og uffer seg med dårlig holdning, uforsvarlig helsehjelp og absolutt ingen omsorg. Overgrep faktisk. Anonymkode: a5213...b2a For noe ordentlig pisspreik. Tommel ned til denne kommentaren. Anonymkode: 214ce...76a 19
tøydokka Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 Klag på behandlingen du fikk. Han burde stoppe da det begynte å blø og det hørtes ikke greit ut at han var så hardhendt og sur. Og han burde ikke tatt opp igjen røret for å prøve på nytt når det hadde falt på det skitne gulvet. Kanskje er det flere enn deg som har klaget på den samme sykepleieren, og da må noe gjøres. 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #17 Skrevet 1. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Altså herregud. Nå må krenkekoret roe seg litt. Slutt å gi denne brukeren råd om å klage og anmelde. Det vil, utifra historien, ÅPENBART ikke føre frem. Altså, tror dere at dere hjelper til ved å gi slike råd? Sorry TS, men du vet selv at denne sykepleieren ikke hadde noe overlagt ønske om å skade rompehullet ditt. Tvert i mot utførte hen vel en forholdsvis udelikat oppgave i den hensikt å hjelpe deg. Hvis du har synlige eksterne hemorroider har han så klart forsøkt å unngå disse. Har du interne hemorroider er jo ikke disse synlige. Jeg kan være enig med deg i at han burde stoppet da du ga klart uttrykk for sterke smerter, men dette var allikevel godt innenfor god praksis. Anonymkode: 214ce...76a Jeg er glad du ikke er helsepersonell, for det der var så langt unna god praksis. Og det vet en med helsefaglig bakgrunn. Går det an å gi tommel ned og en middle finger til Denne kommentaren? Anonymkode: a5213...b2a 26 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #18 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er glad du ikke er helsepersonell, for det der var så langt unna god praksis. Og det vet en med helsefaglig bakgrunn. Går det an å gi tommel ned og en middle finger til Denne kommentaren? Anonymkode: a5213...b2a Jeg bare forstår dere ikke. 1) Hva tror du sykepleierns hensikt med å putte et rør i rumpa hennes var? 2) Tror du sykepleieren med vilje gjorde en dårlig jobb? 3) Tror du helsepersonell er servicearbeidene eller trent til å gjøre ting som er nødvendige? 4) Mener du at pasientens opplevelse bør være styrende for å konkludere med om helsehjelpen var forsvarlig eller ikke? 5) Utover woke-holdningene, har du bedre forslag til hvordan du burde håndtert situasjonen bedre? Gitt at du ikke har røntgensyn som kan se interne hemorroider, og at du skal balansere behovet for helsehjelp (få ut lufta) og hensyn (til pasientens følelser). Jeg tipper at denne sykepleien ville blitt helt sjokkert av å bli omtalt på denne måten. Å beskylde folk for overgrep over en lav sko er så smålig at dere burde skamme dere ordentlig. Anonymkode: 214ce...76a 27 2
tøydokka Skrevet 1. mai 2023 #19 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bare forstår dere ikke. 1) Hva tror du sykepleierns hensikt med å putte et rør i rumpa hennes var? 2) Tror du sykepleieren med vilje gjorde en dårlig jobb? 3) Tror du helsepersonell er servicearbeidene eller trent til å gjøre ting som er nødvendige? 4) Mener du at pasientens opplevelse bør være styrende for å konkludere med om helsehjelpen var forsvarlig eller ikke? 5) Utover woke-holdningene, har du bedre forslag til hvordan du burde håndtert situasjonen bedre? Gitt at du ikke har røntgensyn som kan se interne hemorroider, og at du skal balansere behovet for helsehjelp (få ut lufta) og hensyn (til pasientens følelser). Jeg tipper at denne sykepleien ville blitt helt sjokkert av å bli omtalt på denne måten. Å beskylde folk for overgrep over en lav sko er så smålig at dere burde skamme dere ordentlig. Anonymkode: 214ce...76a Hun beskylder ikke noen for overgrep, men hennes opplevelse av situasjonen kunne oppleves sånn. Jeg er sykepleier selv og dette er en ubehagelig prosedyre som lett kan kjennes nedverdigende. Da er det viktig å være hensynsfull og kommunisere godt med pasienten underveis. Og når det begynner å blø og pasienten sier det er vondt, så burde han stoppet. Man plukker heller ikke opp utstyr fra gulvet og bruker det om igjen. 12 1 21
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #20 Skrevet 1. mai 2023 tøydokka skrev (1 minutt siden): Hun beskylder ikke noen for overgrep, men hennes opplevelse av situasjonen kunne oppleves sånn. Jeg er sykepleier selv og dette er en ubehagelig prosedyre som lett kan kjennes nedverdigende. Da er det viktig å være hensynsfull og kommunisere godt med pasienten underveis. Og når det begynner å blø og pasienten sier det er vondt, så burde han stoppet. Man plukker heller ikke opp utstyr fra gulvet og bruker det om igjen. Njo, det gjør hun jo nesten. Og flere av dere som svarer, stemmer i. Ja, alt du skriver er jeg enig i. Ut i fra teksten høres det jo ut som om han stoppet når hun sa stopp. At det begynner å blø er ikke i seg selv noen automatisk grunn til å stoppe med en prosedyre. Det er helt ufarlig å blø fra en hemorroide eller rift i endetarmen. Uansett ville det jo være helt nytteløst (med rette) å klage på dette. For det første ville det ikke ført frem, og for det andre ville det bare bidratt til å gjøre sykepleierens dag dårlig, som en slags hevnaksjon. Hva skulle han liksom lært av det? Sannsynligvis hadde han i verste fall blitt mer forsiktig og reservert i utøvelsen av yrket sitt, noe som ville bidratt til forsinket eller suboptimalt utført helsehjelp for fremtidige pasienter. Det bidrar også til en kultur der fagpersoner vegrer seg for å gjøre ting riktig, fordi sluttbruker/pasientens følelser i større grad en faglighet brukes som mål på utførelsens suksessgrad. Anonymkode: 214ce...76a 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå