Rotemor Skrevet 1. mai 2023 #41 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ok, greit å vite, men kan det f.eks føres opp i kontrakten i forkant eller er ikke det lov Anonymkode: 64c3a...377 Nei, det vil ikke hjelpe hvis det faktisk er plass til to. «Overbefolket» et et sterkt ord her.
Rotemor Skrevet 1. mai 2023 #42 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis man i utleieannonsen ønsker å leie ut til enslig beboer og får inn en men som senere får inn kjæresten, blir ikke det brudd på avtalen? Anonymkode: 64c3a...377 Nei.
smilo Skrevet 1. mai 2023 #43 Skrevet 1. mai 2023 Jeg blir stadig overrasket over folk som leier ut egen bolig som ikke har lest seg opp på husleieloven. 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #44 Skrevet 1. mai 2023 smilo skrev (5 timer siden): Jeg blir stadig overrasket over folk som leier ut egen bolig som ikke har lest seg opp på husleieloven. Hvor står det noe om denne problemstillingen? Jeg VET at kjæreste har rett til å flytte inn. Men, har han rett til å flytte inn hvis HAN ikke følger kontrakten som er skrevet mellom leietager og utleier, i dette tilfellet står det tydelig at det ikke skal røykes hverken inne eller på eiendommen/ tomten. Anonymkode: ebcb3...29f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #45 Skrevet 1. mai 2023 Har en lignende greie. Hun jeg leier ut har også kjæreste, og sa at bare hun skulle bo der. Men så flytter de inn sammen. Vet ikke om dette er rett tråd. Beklager på forhånd. Spør direkte henne om hun bor alene noe hun lyver om. Selvom jeg ikke bor der selv, får ikke følgt med men naboer klager på mye bråk av dem. Løper masse forskjellig folk som er kort tid å går. Lyver om at det har hvert dyr når naboer i sameiet sier de har sett det. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få hun ut. I tillegg mistenkes om røyking inne. Noen som har hvert borti samme. Referanse virket jo bra. Naboer lurer på hvor mange som bor der fått vite at det er mye bråk. Varsel er sent. Noen som har hvert borti noe av det samme? Anonymkode: baa11...99f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #46 Skrevet 1. mai 2023 Vi har i vår kontrakt med leietager at det ikke er lov å røyke inne i leiligheten eller på tomten i nærheten av huset. Dette er fordi vi ikke vil ha røyk inn gjennom våre ventiler eller vindu. Men det er greit å røyke på balkongen i 2. etg, for da påvirker ikke røyken oss på noen måte. Anonymkode: 69cc4...101 1
Aktiv Kverulant Skrevet 1. mai 2023 #47 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en lignende greie. Hun jeg leier ut har også kjæreste, og sa at bare hun skulle bo der. Men så flytter de inn sammen. Vet ikke om dette er rett tråd. Beklager på forhånd. Spør direkte henne om hun bor alene noe hun lyver om. Selvom jeg ikke bor der selv, får ikke følgt med men naboer klager på mye bråk av dem. Løper masse forskjellig folk som er kort tid å går. Lyver om at det har hvert dyr når naboer i sameiet sier de har sett det. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få hun ut. I tillegg mistenkes om røyking inne. Noen som har hvert borti samme. Referanse virket jo bra. Naboer lurer på hvor mange som bor der fått vite at det er mye bråk. Varsel er sent. Noen som har hvert borti noe av det samme? Anonymkode: baa11...99f Om hun har en kjæreste eller ikke boende der er irrelevant. Men om det er problemer med støy så er jo det noe å ta tak i uavhengig av hvor mange som bor der. Om det er regler mot røyking og dere mistenker at dette skjer så ville jeg tatt en inspeksjonsrunde. Bare husk at inspeksjon må varsles i god tid i forkant. Da vil dere nok lett merke om det lukter røyk. Om det er tilfelle så ville jeg sendt varsel om oppsigelse og tatt depositumspengene og evt gått til sak mot leieboer for å få dekket kostnader med tanke på røyken. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #48 Skrevet 2. mai 2023 Vi leide en periode ut til en hyggelig dame som var rolig og eksemplarisk. Aldri noe problem. Så fant hun seg en fyr som ikke var bra verken for henne eller oss som utleier. Han gikk vi fort lei av, og dermed sa vi opp leieforholdet med begrunnelse at vi skulle bruke leiligheten til privat formål. De fikk noen måneder på seg til å finne annet sted å bo, og håper for hennes del at hun kvittet seg med fyren. Anonymkode: aa79f...891
Fjompen Skrevet 2. mai 2023 #49 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 1.36): Min eiendom, mine regler. På min tomt skal det ikke røykes. Så enkelt er det med den saken Anonymkode: 5dce3...7b7 Det er din eiendom, men du har selv valgt å bytte bort en rett til å la en leietager anse deler av din eiendom som egen mot en kompensasjon, i de fleste tilfeller penger. I hvor stor grad dine ønsker skal legge føringer for leietager handler om i hvor stor grad disse handlingene påvirker deg. Hadde du hatt rett til å begrense noens bruk av egen eiendom pga sjenanse om vedkommende var eier, så har du nok et grunnlag. Sjenanse av røyklukt kan være saklig grunn til å ha dette i et ordensreglement, men kun det visuelle, eller din "visshet" om at det røykes på tomten, under forutsetning av at det ikke forsøples med sneiper er antageligvis ikke god nok grunn til å begrense røyking på tomten. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #50 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 22.53): I kontrakten vår står det at de som bor der ikke skal røyke, verken inne eller på tomten. Denne kjæresten røyker tydeligvis. Kan vi nekte ham å flytte inn da? Anonymkode: 5dce3...7b7 Anonymkode: 022ee...5e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå