AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 I kontrakten vår står det at de som bor der ikke skal røyke, verken inne eller på tomten. Denne kjæresten røyker tydeligvis. Kan vi nekte ham å flytte inn da? Anonymkode: 5dce3...7b7
Sofakona Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Nei tror ikke det, men da må denne personen røyke et annet sted om han vil bli boende der 2 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 Så lenge han røyker utenfor tomten er det innafor. Anonymkode: 62918...195 12
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 Så jeg altså nekte ham å røyke på tomten min (dette er i underetasjen, så jeg får med meg om han røyker på tomten). Da må han evt stå på gaten og ta seg en røyk? Det er evt helt greit, vi har stor oppkjørsel, så stanken vil ikke være plagsom Anonymkode: 5dce3...7b7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 Du kan ikke nekte han å flytte inn, da leietakeren har rett til å la kjæreste, familiemedlem o.l flytte inn, dette fremgår av husleieloven. Derimot har ikke kjæresten rett til å gå imot regelen angående røyk så det må han nok bare forholde seg til. Anonymkode: c9a0f...5a9 10
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 Nei, dere kan ikke nekte ham å flytte inn. Men han må selvsagt følge husordensreglene, hvis det brytes må dere jo sende advarsel og skjer det mange ganger kan man varsle om oppsigelse. Men nei, dere kan ikke nekte ham å flytte inn, leieboeren har rett til å ta opp kjæresten i sin husstand. Anonymkode: d1749...022 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så jeg altså nekte ham å røyke på tomten min (dette er i underetasjen, så jeg får med meg om han røyker på tomten). Da må han evt stå på gaten og ta seg en røyk? Det er evt helt greit, vi har stor oppkjørsel, så stanken vil ikke være plagsom Anonymkode: 5dce3...7b7 Ja det kan du. Du har rett til å gi rimelige påbud og ordensregler. For eksempel dersom røyking er sjenerende for dere mtp lukt, sneiper osv. Anonymkode: c9a0f...5a9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Må TS skriva ny kontrakt, med begge, når kjærasten flyttar inn? Anonymkode: ce863...c06
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må TS skriva ny kontrakt, med begge, når kjærasten flyttar inn? Anonymkode: ce863...c06 Ts her Jeg forholder meg kun til den jeg har skrevet kontrakt med, de to får styre hvitfan de vil fordele betaling og ansvar Men, jeg er glad jeg kan nekte ham å røyke på tomten Anonymkode: 5dce3...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her Jeg forholder meg kun til den jeg har skrevet kontrakt med, de to får styre hvitfan de vil fordele betaling og ansvar Men, jeg er glad jeg kan nekte ham å røyke på tomten Anonymkode: 5dce3...7b7 Skjønar, eg berre lurte på korleis det juridiske var her. Anonymkode: ce863...c06
Helene Skrevet 30. april 2023 #11 Skrevet 30. april 2023 Hadde leieboer. Han røykte ute alltid. Skrev i kontrakten at han ikke fikk lov til å kaste sneiper overalt. Skrev, ved røyking skal askebeger brukes.
Andro Skrevet 30. april 2023 #12 Skrevet 30. april 2023 Han har rett på å ha samboer, men du har rett til å forlange at husordensregler blir fulgt i hht. husleielovens § 5-2 "Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden." § 7-1.Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 Man er ikke forpliktet til å skrive ny kontrakt. Anonymkode: d5c6a...448
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #14 Skrevet 30. april 2023 Jeg vil tro det er vanlig at leieboeren pent spør utleier om kjæresten kan flytte inn (bare for å være høflig) og som regel vil jeg tro at for de fleste er i orden. Utfra hva jeg leser i tråden så er jeg usikker på om man kan nekte kjæresten å flytte inn. Jeg vet man kan forby dyr. Hunder/katter osv Anonymkode: 64c3a...377
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #15 Skrevet 30. april 2023 Litt utenfor tema, men jeg er bare nysjerrig, og man ser endel tråder her om leieboere som får seg samboer. Om forholdet skulle ryke og den man har skrevet kontrakt med flytter og den man ikke har skrevet kontrakt med blir boende, må da utleier godta en leieboer de selv ikke har valgt? Anonymkode: 93b6b...0b8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Skrevet 30. april 2023 Jeg vet om flere borettslag (nye) som har totalforbud mot røyking både inne og ute på veranda/terrasse, men vet ikke regler for villaer/sokkel leil osv.. Anonymkode: 64c3a...377
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil tro det er vanlig at leieboeren pent spør utleier om kjæresten kan flytte inn (bare for å være høflig) og som regel vil jeg tro at for de fleste er i orden. Utfra hva jeg leser i tråden så er jeg usikker på om man kan nekte kjæresten å flytte inn. Jeg vet man kan forby dyr. Hunder/katter osv Anonymkode: 64c3a...377 Man kan ikke nekte kjæreste / samboer / ektefelle, barn, fosterbarn av leietaker eller samboer / ektefelle å flytte inn, med mindre det blir overbefolket eller annen god, personlig grunn. Det skal altså mye til… Anonymkode: 09363...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #19 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt utenfor tema, men jeg er bare nysjerrig, og man ser endel tråder her om leieboere som får seg samboer. Om forholdet skulle ryke og den man har skrevet kontrakt med flytter og den man ikke har skrevet kontrakt med blir boende, må da utleier godta en leieboer de selv ikke har valgt? Anonymkode: 93b6b...0b8 Nei. Det er den som står i kontrakten som har ansvar for leieforholdet. Man kan ikke bare flytte ut, man må isåfall si opp å flytte ut begge to, eller avtale med utleier at vedkommende skal ta over boligen og skrive ny kontrakt Anonymkode: 09363...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #20 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan ikke nekte kjæreste / samboer / ektefelle, barn, fosterbarn av leietaker eller samboer / ektefelle å flytte inn, med mindre det blir overbefolket eller annen god, personlig grunn. Det skal altså mye til… Anonymkode: 09363...4cf Ok, greit å vite, men kan det f.eks føres opp i kontrakten i forkant eller er ikke det lov Anonymkode: 64c3a...377
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå