Gå til innhold

Beagle som hund nr to?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har kjennskap til rasen og evt erfaring med det å skaffe seg Beagle i en familie som har én hund fra før? Vi går mye tur og driver mental trening med den vi har, så tror de skulle gått fint sammen mtp. slike behov, men er det en rase som vil kunne prøve å dominere, for eksempel hvis kun de to skulle vært alene hjemme? Evt tips om andre raser som har middels energinivå og generelt går godt med andre hunder? 

Anonymkode: c42dd...e6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beagle er jakt hund, de jeg har kjent til, stikker av så fort de er løse. Det føler jeg er en stor bakdel med den rasen. Ellers så er de supersøte. Har jack Russel selv. Den er dominerende. Rasen i seg selv gjør den ikke mer eller mindre dominante. Du kan vel ha flaks og uflaks tenker jeg

• Liker 3
Skrevet

Utrolig gode søte  og snille skal jeg ha hund er den på vurderingslista (Er jeger) 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mye hudproblemer med rasen?

Anonymkode: c21dc...325

Skrevet

Med mindre du jakter eller driver aktivt med blodspor eller ettersøk, vil jeg ikke anbefale beagle. Selv en beagle med lav jaktlyst må ha mulighet til å spore jevnlig for å trives. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du er ute etter hund med middels energinivå er nok ikke beagle den rette.

Den bør brukes til jakt, er stort sett alltid på sporet av noe, og kan sjelden gå løs. Får den ferten av vilt så stikker den. 

Anonymkode: 171dd...7f6

• Liker 3
Skrevet

Bare gjør det enkelt for deg å skaff deg en retriever.

Fantastisk familiehund.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 4/30/2023 at 10:45 PM, AnonymBruker said:

Noen som har kjennskap til rasen og evt erfaring med det å skaffe seg Beagle i en familie som har én hund fra før? Vi går mye tur og driver mental trening med den vi har, så tror de skulle gått fint sammen mtp. slike behov, men er det en rase som vil kunne prøve å dominere, for eksempel hvis kun de to skulle vært alene hjemme? Evt tips om andre raser som har middels energinivå og generelt går godt med andre hunder? 

beaglen jeg arvet hadde fått vokse opp alene, men gikk veldig fint sammen med andre hunder, og underkastet seg lett når han var kjemisk kastrert. Alternativt så handler dette mye om trening og sosialisering. 

Derimot så er beagle-rasen ganske dramatisk både mtp lydnivå og kan være litt "eplekjekk". Måtte kjemisk kastrere han flere ganger, men da ble han også dårlig i jakt. Endte opp hos min eks som er jeger, og som ikke fortsatte kjemisk kastrering. 

Anonymkode: 80936...e68

Skrevet

Jeg vokste opp med beagle og kjenner en del som har beagle, men det er en rase jeg aldri har vurdert selv. Hvofor? Fordi jeg føler at jeg godt nok kjent i nabokommunene allerede og jeg jakter ikke. De har altså en tendens til å stikke av så snart sjansen byr seg og er det en spennende lukt eller et spennende spor så følger de på og da hjelper det ikke hvor mye innkalling man har trent eller hvor mange pølsepakker man kan friste med. Du kan med andre ord ta beagelen ut av jakten, men aldri jakten ut av beaglen og jakter man ikke, så får aldri hunden brukt sine naturlige instinkter og da kan det gi seg uheldige utslag. F.eks. at de finner på måter å stikke av på som man skulle trodd var helt utenkelige eller "demonterer" sofaer, madrasser etc. For kreative og selvstendige det er de! Trivelige og omgjengelige er de også stort sett, men altså: JAKT! :ler: 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet mange som har beagel som familie og turhund men de stikker langt når de stikker. Vi har Hygen som også er jakthund og den er veldig rolig og en skikkelig god familiehund, vi har ikke trent den på jakt så vår stikker ikke langt av sted.

Anonymkode: adf3f...792

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med Beagle de er like søte som de er vanskelige, for å si det mildt. Som sagt, stikker av, øreinfeksjoner er vanlig, pga stort jaktinstinkt vanskelig å få kontakt med, og også vanskelig å få til å gå pent i bånd og med den styrken og lavt tyngepunkt kan de trekke GODT. Så lager de gjerne MYE LYD, og matvrak uten like er de og.

Jeg liker faktisk hunder som krever mye og har hatt flere brukshunder selv. Hundene vi hadde var såklart høyt elskede familiemedlemmer, men Beagle det tror jeg aldri ender opp med. 

Anonymkode: 0b6fb...82a

Skrevet

Mye lyd i rasene i gruppe 6 bare så du er klar over det, men i og med at de ofte jakter i flokk er de stort sett omgjengelige. Individuelle forskjeller er det selvfølgelig, men velger du riktig avkom bør det gå bra. De MÅ ikke brukes til jakt, men bør i alle fall få brukt nesen ordentlig. Det vil de gjøre uansett og kan derfor være vanskelig å få kontakt med. Får de los stikker de. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange innspill! :) 

Skrevet

Beagle er jakthunder og bør brukes til det. De har MYE jaktinstinkt HELE tiden og stikker lett av, om de får muligheten. Det finnes nok Beagler som bare er familiehunder, men i mine øyne er ikke det et verdig liv for den type hund.... 🤔

De er i tillegg ofte matvrak, så de legger fort på seg, om de ikke får nok mosjon. 

Men søte og sjarmerende er de absolutt 😍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker Beagle. Vi har hatt Beagle i mange år og nå er jeg feriehjem for en. Men det er mye hund i liten kropp. En beagle gjør først og fremst det den ønsker selv. Du blir godt kjent i nabolaget. De blir nabolagets maskott og du med, når du springer etter og lokker den inn igjen med en matbit. Min gitt under kallenavnet pølse, da det var det jeg ropte etter den støtt og stadig. 

Beagle elsker mat over alt. Min kunne lukte en brødsmule på mils avstand. Julegaver ble torpedert og fortært om det var noe spiselig. En gang, hadde han kommet seg ut av buret sitt og hadde da forært 300g konfekt med papiret på. En beagle som ikke får tilfredsstilt nese og hode, blir destruktiv. Det er ufattelig mye papir i en 8pk med dopapir og det kan ta uker å plukke opp alt, for å si det sånn. 

En beagle er snill og tålmodig. Den elsker sine mennesker svært høyt og vil helst sitte oppå, eller inni dem om mulig. vår fulgte ungene trofast med på alt. Han var besøksvenn på sykehjemmet. Så lenge det var muligheter for en matbit, kunne han godta alt. Like fullt ut var han en ramp med god hukommelse og tisset gjerne på skolene dine, om han ikke likte deg. 

Gå tur var alltid artig. Ville han ikke hjem, la han seg på rygg med alle 4 bein rett til værs. Det samme gjorde han om han ikke fikk hilse på alle som gikk forbi. Det kunne bli noen anstrengende turer. 

Likte det hun lenger opp sa, at en beagle er like krevende som den er søt. En beagle trenger plass og rom. Den trenger å få bruke nesa si, enten til jakt eller spor. Har man ikke interesse for det, bør man finne en annen rase. Jeg hadde en gang en drøm om å drive med Agility, vel det var ikke drømmen til min beagle. Da ble det ikke sånn. 

Anonymkode: e4510...d12

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...