AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Jeg har vært selsom sykmeldt nå smart ett år fra jobben pga utbrenthet/depresjon. ikke gått på medisiner. Kun jobbet redusert. har skjedd mye i livet mitt siste året og året før det, så derfor de til slutt sa stopp. Hvordan behandling fikk dere? Føler ikke at jeg er blitt så bra som man burde ha blitt på denne tiden, men vil helst ikke ta medisiner (redd for bivirkninger). noen som har noen gode råd? jeg prøver fremdeles å komme meg ut på treningssenter, for vet det hjelper for hodet. Men jobber fremdeles med dørstokkmila. Flink til å gå tur visse dager, men sofaen blir fort min gode venn. Anonymkode: d0ee3...b5a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Tror det vil være godt for deg om du prøver ut medisiner. Det er ikke farlig å få bivirkninger og går de ikke over så er det bare å slutte med medisinene igjen. Det er heller ikke sikkert at du får bivirkninger. Anonymkode: 95930...571
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 Jeg gikk til psykolog. Privat, betalte alt selv. Verdt hver krone (jeg hadde råd til det uten at jeg måtte ofre andre ting, skjønner at ikke alle kan ta seg råd til privat psykolog). Anonymkode: feada...20a
Bumoa Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 Ikke for å skremme deg, men har selv vært innlagt på psykriatisk sykehus og dps med depresjon. Det eneste norsk psykriatri har å tilby er medisiner og tiden til hjelp er mitt inntrykk. Var noe musikkterapi og litt trening, kanskje noen utflukter, men jeg trodde jeg skulle få snakke med noen proffe psykologer som skulle lede meg ut av helvete jeg var i, men det ble med en illusjon. Gikk der og knasket på piller.. Selv om ikke alle mine problemer i livet er borte, så er jeg frisk nå, så mulig det var det som skulle til 😊 De sier trening skal være veldig bra, selv om det kanskje er det siste du føler for i din situasjon. Lykke til.
Lill3My Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 Før du eventuelt får behany, må du få en diagnose. Behandling for depresjon, er ikke det samme som p behandle utbrenthet. I en depresjon vil negative tankemønster eksistere på en annen måte, noe kjemisk kan være "off" ii hjernen etc
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 Jeg gikk til psykolog. Ble etterhvert kvit den verste depresjonen, men har fortsatt mye angst. Går på medisiner. Men kom ikke tilbake i arbeidslivet. Anonymkode: 41902...70e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 Kurs i mestring av belasting (tidligere kurs i mestring av depresjon) - metakognitiv terapi. Fikk det gjennom kommunen og betalte 500 kr selv for boka som fulgte med i opplegget. Mulig du trenger mer enn dette siden du har slitt i ett år, men det er verdt å prøve. Du får i hvertfall snakket med fagpersonell og luftet tanker sammen med andre i lignende situasjon. Anonymkode: 781cc...3de
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Vet om tilfeller ved depresjon der man kan få hjelp via fastlegen og få cipralex (kjent som "lykkepiller") i en begrenset periode men alt dette må gå via fastlege. Legen vet best alt vedr behandling osv. Jeg vet om flere det har hjulpet for men hvis man ikke vil ha medisiner og tenker på andre alternativer så kan jo trening/turer, psykolog og drive med andre hobbyer etc være veien å gå eller begynne med. Anonymkode: f1f77...baf
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Jeg har hatt begge deler, men ikke samtidig. Utbrentheten trengte ingen «behandling» i mitt tilfelle, bare tid. Men depresjonen, som kom i etterkant, den får jeg hjelp med. Først råd og tips fra fastlegen, siden DPS. Både samtaleterapi og medisin. Veldig glad jeg prøvde medisin! Det var ikke med en gang altså, tok en del tid før de anbefalte å teste det. Lite bivirkninger på den, og etter noen uker var det som å plutselig kunne trekke frisk luft etter å ha holdt pusten under vann i alt for lang tid. ❤️ Såååå verdt det!!! Da er det lettere å både takle det jeg står i, og å få utbytte av terapien (som de ikke avslutter selv om jeg er veldig mye bedre, jobber med bakenforliggende ting for å forhindre tilbakefall). Var skeptisk selv, men veldig glad jeg bestemte meg for å prøve. Anonymkode: eec29...e66
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Jeg ville anbefalt å snakke videre med fastlegen om alternativer som kan være bra for deg. Anonymkode: f1f77...baf
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet om tilfeller ved depresjon der man kan få hjelp via fastlegen og få cipralex (kjent som "lykkepiller") i en begrenset periode men alt dette må gå via fastlege. Legen vet best alt vedr behandling osv. Jeg vet om flere det har hjulpet for men hvis man ikke vil ha medisiner og tenker på andre alternativer så kan jo trening/turer, psykolog og drive med andre hobbyer etc være veien å gå eller begynne med. Anonymkode: f1f77...baf Cipralex kan man gå på hele livet om man ønsker. anbefaler ts å snakke med psykolog eller rask psyk helsehjelp. å trene å komme seg litt ut er bare bra. prøv å treffe venner eller folk Anonymkode: 767b3...325
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 Jeg fikk medisin, og individuell behandling hos psykiatrisk sykepleier på dps første året, så fikk jeg utvidet til gruppebehandling i tillegg. Anonymkode: e8e6c...4dc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #13 Skrevet 1. mai 2023 Jeg ble utbrent og deprimert for et år siden. Går på medisiner og har gått litt i samtaleterapi og venter nå på ny behandler på dps. Har blitt bedre, men enda ikke klar for full jobb. Anbefaler å forsøke medisiner hvis det er depresjon. Jeg vegret meg veldig, men er glad nå for at jeg turte å prøve. Anonymkode: bc588...321
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #14 Skrevet 1. mai 2023 Bivirkninger forsvinner om du slutter på medisinen. Ja, du vet ikke om du får, men samtidig så kan du få det mye bedre med medisin. Hvorfor ikke prøve? Det du gjør nå fungerer tydeligvis ikke, da må du gjøre noe nytt. Anonymkode: f6064...4fd
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 hva med å kaste ut sofaen og bare ha stoler? da slipper du den fristelsen som sofaen gir 😄 Sofa trenger man ikke ha. det er bare en gammel tradisjon som at alle hus må inneholde det... Anonymkode: e1998...f36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå