Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, nå som jeg har fått opp en haug av nye influensere som skal bli foreldre. Føler jeg en trang til å spør.. Hva i all verden skjer med at alt interiør skal være fint for SoMe? Hvit, lysebrunt, beige er nesten de eneste «fargene» du ser på innkjøpene til den nye babyen. For eksempel en babygym som har ingen farger eller mønster. Rett og slett ingen kontraster. 
Hva skal den lille fokusere på? 
Da det er sagt, så vet jeg også at dette sikkert bare er i nyfødt-perioden. Antar at man med tiden plutselig ikke har et så Insta-vennlig-stue eller soverom til barnet. Den får personlighet ganske fort.. 😅 Men tror alle vet at babyer elsker kontraster, og kan følge en god stund på dette mens du, i den hektiske hverdagen får  gjort ferdig i huset.. Sånn var det her. 

Kanskje jeg henger meg litt opp i det, men jeg syns det ser så kjedelig og trist ut. 

«Man antar at nyfødte er fargeblinde og lettest oppfatter tydelige kontraster i sort og hvitt. Fargesynet kommer rundt 2-månedersalderen, likeså evnen til å se forskjell på klare og sterke farger (primærfargene), som også gir gode kontraster» fra babyverden.no 

«It’s a myth that babies only see in black and white—developmental color scientist Alice Skelton wants to make that clear. Skelton, a research fellow at the University of Sussex’s Baby Lab who studies infant color perception, explains that babies have the same three color receptors in their eyes as adults, but these receptors don’t work in exactly the same way. Until they’re three months old, babies can’t reliably see blues and yellows, but many are able to make out bright reds from birth. “Their color vision is generally worse than an adult, so they need a much bigger difference between two colors to be able to see it. It’s kind of like the saturation dial on the world has been turned down,” Skelton says.

In practice, this means pastel nurseries “look just the same as gray or white” to babies—a color needs to be fairly saturated in order for a baby to see it. This is why children’s toys are traditionally so brightly colored, though Skelton says that because babies are drawn to contrast, black and white toys also appeal. “Babies like high contrast because their vision is just generally poorer, the world is a lot blurrier, so it’s a reliable thing that they can pick out of the fog,” she says. Skelton has also done studies demonstrating that babies spend longer looking at intense colors than those that are washed out» https://www.wired.com/story/instagram-aesthetic-moms-kids-development/

Anonymkode: 26b1e...d67

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser veldig deprimerende ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ei i familien min er influenser. Alt er beige på insta. Unger, barnerom, stue ol.

Men, bak kamera er det nok av plastleker i grelle farger. Og barna går i all slags klær med farger og bilder. Alt er ikke som det blir vist frem. 

Anonymkode: 548af...13b

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk gode pedagogiske grunner til hverfall i mitt hjem. 

Det meste er i naturfarget fordi det skaper et roligere, mer behagelig miljø og leke og utforske i. 

Det gjør også at de få lekene i klare farger vekker mer oppmerksomhet, og det blir mindre distraksjoner. 

Tenk på barn i lekebutikk.  Det blir for mye farget, lyder og valgmuligheter.  Dette stimulerer ikke til lek, men faktisk det motsatte. 

Forskning viser at 5 åringer som hadde mer enn 14 leker lekte mye mindre, og i kortere intervall enn barn med ferre leker. De var også mindre konsentrere og kjedet seg raskere. 

Jeg tenker dette er en positiv trend jeg. 

Anonymkode: b9968...4d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er både kjedelig og upersonlig. Jeg blir bare trist av å besøke slike hjem og undrer meg over hva som er galt med folk som liker å bo slik. Dette har også blitt forsket på og man har bl.a. funnet ut at denne minimalismen og fargemangelen i manges hjem gjør at synet forandrer seg, man får problemer med å se kontraster, får dårligere fargesyn og særlig det å omgi seg med grått i hjemmet har vist seg å gi mer hodepine. 

Anonymkode: e5a29...a52

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...