Gå til innhold

Hus eller leilighet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leilighet. (Og ikke i rekkehus eller tomannsbolig). 

Elsker friheten i å ha vanlig leilighet. Ingen hage, gressklipping, snømåking, ytre vedlikehold, vannrør som kan fryse, vann i kjellere m.m.og enda mer. Vi kan bare låse døra og reise vekk noen måneder dersom vi ønsker det, og komme tilbake til at alt er som før. 

Anonymkode: 9ec65...35f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enn så lenge så bor vi i rekkehus, jeg liker godt å ha en liten hage å styre med. Her er det ikke snømåking annet enn akkurat foran egen inngangsdør.

Det jeg liker best her, er at det er helt stille her. Jeg hører ikke naboene når de er inne overhodet. Det er godt å slippe surroundanlegg og sanger på repeat som det gjerne kan bli i en blokk.

Anonymkode: 8592d...2b2

AnonymBruker
Skrevet

Deilig med hus og hage på sommerstid men fy f du må like å drive litt…

Anonymkode: dc250...952

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 15.18):

Leilighet. (Og ikke i rekkehus eller tomannsbolig). 

Elsker friheten i å ha vanlig leilighet. Ingen hage, gressklipping, snømåking, ytre vedlikehold, vannrør som kan fryse, vann i kjellere m.m.og enda mer. Vi kan bare låse døra og reise vekk noen måneder dersom vi ønsker det, og komme tilbake til at alt er som før. 

Anonymkode: 9ec65...35f

Jeg trodde at hage og uteplass var en drøm for mange. Svarene i denne tråden overrasket meg virkelig. 

Anonymkode: 41fbc...3b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (På 30.4.2023 den 22.31):

Jeg har eid 2 eneboliger. Første gang alene. Andre gang med x. Jeg foretrekker rekkehus. Jeg er så gammel og gjennomtenkt. Hva vil jeg, hva greier jeg med?  Jeg har den perfekte boligen i dag. Rekkehus. Endebolig. Ja, der er husleie, men jeg har ikke ansvar for uteområde.  Jeg kjenner mine begrensninger. 

Har man ikke ansvar for uteområde hvis man bor i et rekkehus? 

Skrevet (endret)

Leilighet. Lettere å vedlikeholde og holde rent.

Har heller ikke behov for å bo i et stort hus på flere kvm. Har gjort det før og vil ikke tilbake til det. 

Endret av Mardina
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har man ikke ansvar for uteområde hvis man bor i et rekkehus? 

En har da ansvar for hageflekken som tilhører rekkehuset,her har vi en akkurat passe stor hageflekk foran rekkehuset som vi har ansvar for.

Anonymkode: 8592d...2b2

AnonymBruker
Skrevet

Hus med hage. Håper jeg slipper å noensinne bo i leilighet igjen. Jeg elsker å eie min egen lille flekk av jordkloden, dyrke og vanne, stelle hus og male et strøk her og der. Jeg trenger også stor plass inne til alt jeg driver med når jeg ikke er på jobb, og plass til at alle kan holde på med sitt.

Har gammelt, stort hus, og synes egentlig ikke det er så mye vedlikehold. Når alt er gjort ordentlig, holder det i mange år. Som tak, drenering, elektrisk, rør, osv, det er alltid gjort skikkelig så det kollapser ikke i vår levetid. Det er derimot mer å vaske og støvsuge inne, flere vinduer å pusse. Men jeg er ikke petimeter og lever godt med vindusvask to ganger årlig. Innendørs oppussing behøves også bare når man er lei eller hvis noe skulle skje, det er ingenting det er noe hast med. Så lenge du har økonomi til å velge kvalitet og gode håndverkere på de store tingene, er det ikke så mye småflikking i hver eneste ferie som mange skal ha det til. Men hagen krever jo sitt hvis du har interesse av det. Hvis ikke velger du en frittvoksende hekk som ikke trenger klipping, og plen.

Anonymkode: 092a5...729

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig forskjell mellom rekkehus og tomannsbolig? Begge deler er en del av borettslag eller sameie? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er egentlig forskjell mellom rekkehus og tomannsbolig? Begge deler er en del av borettslag eller sameie? 

Tomannsbolig har 2 boenheter, et rekkehus kan ha 3, 4, 5 eller 10 boenheter i en rekke... bl.a.

Anonymkode: 9ed70...3c9

AnonymBruker
Skrevet

Bor i hus. Skal bygge meg et lite hus. Jeg vil ikke ha naboer vegg i vegg. Jeg er var på lyder. Men jeg skal ha natur tomt. Skogen er min nærmeste nabo. 

Anonymkode: 3b6a9...5e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bor i hus. Skal bygge meg et lite hus. Jeg vil ikke ha naboer vegg i vegg. Jeg er var på lyder. Men jeg skal ha natur tomt. Skogen er min nærmeste nabo. 

Anonymkode: 3b6a9...5e2

Men da har man sikkert mus. Jeg tror de fleste som bor i hus har dette problemet 

AnonymBruker
Skrevet

Optimalt er en liten enebolig med alt på ett plan som er meget lett å vedlikeholde, på en tomt langt fra folk. I realiteten er det umulig å finne der jeg bor, så jeg har en upraktisk enebolig i rekke på dum tomt som er vanskelig å vedlikeholde. Skal bo der noen år til og betale ned gjeld/ spare opp, også kjøpe en leilighet nærmere sentrum om 5-10 år er tanken. Myyyye mer fritid når man ikke stadig har ugjorte ting i huset, 

Anonymkode: facfa...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Ser frem til den dagen jeg kan flytte i leilighet, har lyst å bruke tid og energi på annet enn å vedlikeholde bolig og eiendom, forstår ikke hvorfor folk gidder å eie både enebolig og hytte

Anonymkode: 29251...314

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hus selvsagt! For en deilig frihet å ha hus og hage og alltid noe å pusle med ute og inne. Jeg ser på hagearbeid som ren terapi for alt som er vanskelig og å pusse opp og vedlikeholde er fint å drive med. Det er slik som gur resultater. 

Og så slippe å bo veggivegg eller med naboer over og under! Det hadde jeg aldri giddet, DET er fælt! 

Anonymkode: 0a32e...1f3

Skrevet

Gammelt hus med stor, fin og lettstelt hage. Ha en lun uteplass og vær så mye ute som mulig. Alt trenger ikke være top notch. Ha ett tett tak og gi veggene et strøk maling. Kose seg og nyte livet år etter år. Blir ingen leilighet på meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...