AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Jeg ønsker å jobbe med ungdom. Samtidig så har jeg ingen erfaring med ungdom. Altså profesjonell erfaring. Når jeg søker på barnevern og institusjoner er nyhetene sterke. Vold mot ansatte, brann, rus, psykiatri osv. Men gir det egentlig riktig bilde? Eller er man som ansatt alltid utsatt for utagerende adferd? Veldig åpen for at noen deler sin erfaring. Jeg har selv barn og ønsker å være trygg på jobb. Finnes det jobb med ungdom uten atferdsproblemer... Veldig åpent forum... Anonymkode: 99199...6a4
Okidokisjokioki Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker å jobbe med ungdom. Samtidig så har jeg ingen erfaring med ungdom. Altså profesjonell erfaring. Når jeg søker på barnevern og institusjoner er nyhetene sterke. Vold mot ansatte, brann, rus, psykiatri osv. Men gir det egentlig riktig bilde? Eller er man som ansatt alltid utsatt for utagerende adferd? Veldig åpen for at noen deler sin erfaring. Jeg har selv barn og ønsker å være trygg på jobb. Finnes det jobb med ungdom uten atferdsproblemer... Veldig åpent forum... Anonymkode: 99199...6a4 Tror jeg da ville gått for en karriere som lærer. Jeg jobber i en avlastningsbolig for barn med særskilte behov. Det er veldig fint og givende, vi gjør mye artig, men mange strever med emosjonsregulering og grensesetting. Familier som får innvilget avlastning er familier med en svært krevende omsorgsrolle og jeg tror nok det derfor til tider koster dem for mye å sette- og overholde grenser for barna. Da er det naturligvis krevende for dem å komme i et nytt miljø med oss som faktisk bare jobber der, som får dra hjem og lade batteriene om kvelden og da er klar til å ta kampen med de dagen etterpå og veilede. Derfor blir det naturligvis perioder med utagering og utfordrende atferd, men stort sett har vi det veldig fint og jeg vil tørre å påstå at det ofte har litt med hvordan man møter barna og utfører miljøarbeidet. Man kan tidvis se et mønster mellom utagering og personell, og det kan handle om alt fra kjemi til væremåte og erfaring. Som miljøarbeider/miljøterapeut har man et stort ansvar og store muligheter til å påvirke brukerne i både positiv og negativ retning. Det ansvaret må vi være bevisst på! Vi går langvakter og 2,5 vakter utgjør derfor en hel arbeidsuke. Det er i grunnen veldig greit, særlig vedsiden av studier, men turnusarbeid er generelt et stort minus og en stor del av grunnen til at jeg studerer meg bort fra feltet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 2 minutter siden, Okidokisjokioki said: Tror jeg da ville gått for en karriere som lærer. Jeg jobber i en avlastningsbolig for barn med særskilte behov. Det er veldig fint og givende, vi gjør mye artig, men mange strever med emosjonsregulering og grensesetting. Familier som får innvilget avlastning er familier med en svært krevende omsorgsrolle og jeg tror nok det derfor til tider koster dem for mye å sette- og overholde grenser for barna. Da er det naturligvis krevende for dem å komme i et nytt miljø med oss som faktisk bare jobber der, som får dra hjem og lade batteriene om kvelden og da er klar til å ta kampen med de dagen etterpå og veilede. Derfor blir det naturligvis perioder med utagering og utfordrende atferd, men stort sett har vi det veldig fint og jeg vil tørre å påstå at det ofte har litt med hvordan man møter barna og utfører miljøarbeidet. Man kan tidvis se et mønster mellom utagering og personell, og det kan handle om alt fra kjemi til væremåte og erfaring. Som miljøarbeider/miljøterapeut har man et stort ansvar og store muligheter til å påvirke brukerne i både positiv og negativ retning. Det ansvaret må vi være bevisst på! Vi går langvakter og 2,5 vakter utgjør derfor en hel arbeidsuke. Det er i grunnen veldig greit, særlig vedsiden av studier, men turnusarbeid er generelt et stort minus og en stor del av grunnen til at jeg studerer meg bort fra feltet. Tusen takk for fint svar Hva legger du i utageringer? Er det snakk om vold mot ansatte? Får man opplæring i følgende situasjoner? Anonymkode: 99199...6a4 1
Embla Othea Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ønsker å jobbe med ungdom. Samtidig så har jeg ingen erfaring med ungdom. Altså profesjonell erfaring. Når jeg søker på barnevern og institusjoner er nyhetene sterke. Vold mot ansatte, brann, rus, psykiatri osv. Men gir det egentlig riktig bilde? Eller er man som ansatt alltid utsatt for utagerende adferd? Veldig åpen for at noen deler sin erfaring. Jeg har selv barn og ønsker å være trygg på jobb. Finnes det jobb med ungdom uten atferdsproblemer... Veldig åpent forum... Anonymkode: 99199...6a4 Jeg har ikke erfaring med arbeid med barn og ungdom, men jeg har vært i systemet lenge og vært på mange ulike barnevernsinstitusjoner og psykiatriske avdelinger. Når det gjelder barnevern, spenner det fra plasseringer i fosterhjem eller institusjoner på omsorgsparagraf der det er mye omsorg, trygghet og frihet og lite makt og tvang til lukkede barnevernsinstitusjoner på tvangsparagraf der ungdommene har kraftige problemer med utagering, rus og/eller psykiatri. Der må du være forberedt på alle scenarioer. Jeg tenker at mediene gir et riktig bilde av dagens situasjon, fordi barna og ungdommene blir dårligere og/eller sykere fordi det er en gruppe ungdommer som havner mellom barnevernet, psykiatrien og justissektoren. Hvis du vil jobbe med ungdom, så må du være forberedt på å jobbe med ungdom som har atferdsproblemer og vanskelige uttrykk. Det er ikke til å unngå. Hvis du vil jobbe med mye omsorg og frihet og lite makt og tvang og jobbe dynamisk og ikke statisk, så ville jeg ha tenkt i baner av institusjoner der ungdommene er plassert på omsorgsparagraf eller omsorgsboliger i barnevern eller psykiatri. 1
Okidokisjokioki Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for fint svar Hva legger du i utageringer? Er det snakk om vold mot ansatte? Får man opplæring i følgende situasjoner? Anonymkode: 99199...6a4 Utagering kan være alt fra verbale trusler, selvskading, at man ødelegger miljøet rundt seg eller fysisk truende atferd (har vært med på alt fra biting og lugging til å bli truet med metallstang fra klesskapet). Man skal ha opplæring i hvordan man kan både snakke ned en eskalert situasjon og hvordan reagere ved fysiske angrep, (for å unngå skade på både deg og bruker) og i krevende perioder setter vi inn ekstra personale. Men de fleste av oss har en eller annen form for relevant utdanning. Alt fra barnevernspedagoger, barne og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere, jeg er lærerstudent og andre er pedagoger. Så vi har gjerne hatt litt det på studiene også. Men man holder alltid en dialog med leder om hvilke behov man har på den gitte arbeidsplassen. Det skal oppleves som trygt av både deg og tjenestemottaker og du skal være trygg på at du klarer å utføre arbeidsoppgavene dine.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 Ettersom du må ha bachelor i barnevern/sosialt arbeid/vernepleier el. så har du en faglig bakgrunn som skal ruste deg mye til jobben. Det er også stor forskjell på akutt, adferd og omsorg Anonymkode: 0421f...710
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 Har to venninner som jobber med dette, ene på barnevernsinstitusjon, andre på omsorgsbolig/institusjon for ungdom og voksne. Begge forteller om vold og trusler og ganske alvorlige hendelser, men også om rolige dager og hyggelige utflukter. Problemet er vel det at man helt aldri vet hva slags dag det blir og hva som kan skje neste time.. Jeg kjenner også flere ansatte på psykiatrisk sykehus og på åpen avdeling er det bare rolig og nesten ingenting å gjøre på jobb annet enn å drikke te og spille spill med de innlagte mens på lukket avdeling er det mye alarmer og hektiske vakter med kaos i blandt. Anonymkode: d633f...792 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Jeg jobber som lærer og har fått kastet stol på meg, stiftemaskin, hullemaskin, slag, spark, lugging og spytting. Nedsettende prat plager meg lite. Har også fått slag i fjeset og blitt kloret. Dette er barn som har det svært vanskelig og som trenger en rolig sjel som er der når de ikke klarer å tolerere/regulere følelsene sine. I samtlige tilfeller har det snudd til det bedre. Om det er min fortjeneste eller bare at de blir eldre og modnere vet jeg ikke. Men alle barn trenger en voksen som er der for dem. Derfor er jeg fortsatt lærer og jeg elsker jobben min. Det høres voldsomt ut, men i løpet av 20 år er ikke dette særlig mye. Anonymkode: 223e3...7d5 2
Andro Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Barn som er under barnevernets omsorg har mange arr i sjelen. De fleste har måttet bo for lenge i hjem med omsorgssvikt eller overgrep, eller har opplevd akutte hendelser som har snudd livet på hodet. Det påvirker selvfølgelig den psykiske helsen, og dermed også adferden. Det er gode grunner for at det er krav om relevant utdanning på bachelornivå for å jobbe i institusjon, og at leder og stedfortreder må ha master. Det er få, om noen, jobber med ungdom som er fri for møter med utagering. Vold forekommer også på skolene. Kanskje din beste sjanse er å få jobb på en folkehøgskole eller i en fritidsrettet stilling, som klubbmedarbeider, idrettsleder e.l.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 2 hours ago, Embla Othea said: Jeg har ikke erfaring med arbeid med barn og ungdom, men jeg har vært i systemet lenge og vært på mange ulike barnevernsinstitusjoner og psykiatriske avdelinger. Når det gjelder barnevern, spenner det fra plasseringer i fosterhjem eller institusjoner på omsorgsparagraf der det er mye omsorg, trygghet og frihet og lite makt og tvang til lukkede barnevernsinstitusjoner på tvangsparagraf der ungdommene har kraftige problemer med utagering, rus og/eller psykiatri. Der må du være forberedt på alle scenarioer. Jeg tenker at mediene gir et riktig bilde av dagens situasjon, fordi barna og ungdommene blir dårligere og/eller sykere fordi det er en gruppe ungdommer som havner mellom barnevernet, psykiatrien og justissektoren. Hvis du vil jobbe med ungdom, så må du være forberedt på å jobbe med ungdom som har atferdsproblemer og vanskelige uttrykk. Det er ikke til å unngå. Hvis du vil jobbe med mye omsorg og frihet og lite makt og tvang og jobbe dynamisk og ikke statisk, så ville jeg ha tenkt i baner av institusjoner der ungdommene er plassert på omsorgsparagraf eller omsorgsboliger i barnevern eller psykiatri. Tusen hjertelig takk for at du deler 🧡 Det var ett veldig godt innlegg som gir veldig god innsikt og forståelse.🧡 Anonymkode: 99199...6a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå