AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Ha felt et par småtrær i hagen. Stubbene står der. Mener å ha lest om noe man kan sprøyte inn,for at de blir lettere å fjerne? Noen som vet? Anonymkode: 3a67b...b92
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Stubbefreser. Lei eller kjøp. Anonymkode: 94cfb...346 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 Eller så kan du grave 20cm ned rundt stammen, sage av med håndsag - legg på duk med jord over. Så gress/ha på grus e.l. 0 lys = kommer ikke tilbake. Anonymkode: e8843...acf
newman01 Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 Grav deg ned 20cm rundt stammen, kapp den under terrenget, hent en drill og bor noen hull i stammen og fyll opp med jord. Om et år eller to er den ganske borte
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 Ts her. Takker masse for tips. Skal sjekke ut leie av stubbefreser, kjøpe er for dyrt. Har 2-3 små stubber å fjerne. En eller to av de (en nå, men muligens jeg også må fjerne et gammelt skjevt plommetre). De er på en flat gressplen. Jeg har også en stubbe med to forgreininger over jorden, den står i en bratt skråning. Grave ned å kutte under jorden og borre hull med jord, høres bra ut, men usikker på hvor lett det er å kappe med motorsag under bakkenivå? Mente jeg leste en gang om at man kunne borte hull i stubben og sprøyte inn noe som etterhvert får stubben til å forsvinne over tid, men jeg husker sikkert feil. Er ikke praktisk av meg og ønsker den rimeligste løsningen av noe som også er lettvindt. Anonymkode: 3a67b...b92
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ts her. Takker masse for tips. Skal sjekke ut leie av stubbefreser, kjøpe er for dyrt. Har 2-3 små stubber å fjerne. En eller to av de (en nå, men muligens jeg også må fjerne et gammelt skjevt plommetre). De er på en flat gressplen. Jeg har også en stubbe med to forgreininger over jorden, den står i en bratt skråning. Grave ned å kutte under jorden og borre hull med jord, høres bra ut, men usikker på hvor lett det er å kappe med motorsag under bakkenivå? Mente jeg leste en gang om at man kunne borte hull i stubben og sprøyte inn noe som etterhvert får stubben til å forsvinne over tid, men jeg husker sikkert feil. Er ikke praktisk av meg og ønsker den rimeligste løsningen av noe som også er lettvindt. Anonymkode: 3a67b...b92 Du husker ikke feil, men dette produktet forsvant fra markedet for en del år siden. Antakelig inneholdt det diverse kjemiske forbindelser som var skadelig for mer enn stubben det skulle fjerne. Du kan lese om en oppgravingsøkt her, og det står også om andre mulige metoder. (Om du har råd: Velg stubbefresing. Det er kjapt og giftfritt, skånsomt mot ryggen og gir umiddelbar effekt. En trefeller her i området uttalte i avisa for noen år siden at han tok 1000-2000 for en stubbe, avhengig av diverse forhold.) Anonymkode: a7f2b...80a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Eller så kan du grave 20cm ned rundt stammen, sage av med håndsag - legg på duk med jord over. Så gress/ha på grus e.l. 0 lys = kommer ikke tilbake. Anonymkode: e8843...acf Funker ikke på løvtrær. Husk at frøet hadde 0 lys da det slo spirer også. Det kommer opp igjen uansett. En stubbefreser knuser fibrene og dermed muligheten for røtter og stubbe å transportere vann. Anonymkode: 94cfb...346
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Funker ikke på løvtrær. Husk at frøet hadde 0 lys da det slo spirer også. Det kommer opp igjen uansett. En stubbefreser knuser fibrene og dermed muligheten for røtter og stubbe å transportere vann. Anonymkode: 94cfb...346 Funket fint i min hage med syrin, bjørk og rogn. Anonymkode: e8843...acf
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 Ts her. Kan en stubbefreser jobbe på en skråning som er ca 80 graders vinkling rett opp? Anonymkode: 3a67b...b92
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #10 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Kan en stubbefreser jobbe på en skråning som er ca 80 graders vinkling rett opp? Anonymkode: 3a67b...b92 Hvis selve stubben er helt nederst i "skråningen" (jeg ville nesten kalt det en vegg ) slik at selve maskinen kan stå støtt på flat mark kan det nok gå. Men stubben skal ikke stå veldig langt opp i skråningen før den blir utilgjengelig for stubbefreseren. På den andre siden finnes det stubbefresere som kan festes på gravemaskiner, og de burde nok klare stubber som står ganske høyt oppe i skråningen. Men da snakker vi om en ganske annen pris. Anonymkode: a7f2b...80a
newman01 Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Ts her. Kan en stubbefreser jobbe på en skråning som er ca 80 graders vinkling rett opp? Anonymkode: 3a67b...b92 Bare husk å ikke stå nedenfor stubbefreseren. Da tror jeg du fort kan mangle både tær, føtter, nese og annet. 80 grader er en vegg, ikke skråning
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 Ts her. Skråningen er kanskje ikke fullt 80 grader, men den er så bratt at jeg ikke klarer å gå opp uten å holde meg fast (den virker som en vegg, men er ikke lang. Kanskje ca 1,5 meter høy). Stubben er plassert nesten på toppen, så da går ikke stubbefreser der, vil jeg tro. Anonymkode: 3a67b...b92
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 11.07): Ts her. Takker masse for tips. Skal sjekke ut leie av stubbefreser, kjøpe er for dyrt. Har 2-3 små stubber å fjerne. En eller to av de (en nå, men muligens jeg også må fjerne et gammelt skjevt plommetre). De er på en flat gressplen. Jeg har også en stubbe med to forgreininger over jorden, den står i en bratt skråning. Grave ned å kutte under jorden og borre hull med jord, høres bra ut, men usikker på hvor lett det er å kappe med motorsag under bakkenivå? Mente jeg leste en gang om at man kunne borte hull i stubben og sprøyte inn noe som etterhvert får stubben til å forsvinne over tid, men jeg husker sikkert feil. Er ikke praktisk av meg og ønsker den rimeligste løsningen av noe som også er lettvindt. Anonymkode: 3a67b...b92 Ikke gjør som naboen min. Han skulle spare penger. Brukte 1 ferieuke på å grave kutte, løfte og dra opp 2 granstubber. Tilslutt ringe han en bonde i nærheten med traktor som stakk innom, dro ut de 10 siste stubben på 2 timer. Noen ting er det greit å betale for. Anonymkode: d9352...64f 1
newman01 Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 On 5/1/2023 at 11:07 AM, AnonymBruker said: Grave ned å kutte under jorden og borre hull med jord, høres bra ut, men usikker på hvor lett det er å kappe med motorsag under bakkenivå? Kan jo bare bruke en øks... Det er jo bare for å slippe at den stikker opp over jorden. Om det ikke er farlig er det bare å bore så mange hull du gidder. Jo fler jo fortere går nedbrytinga. Neste år er det antagelig så rottent at det bare smuldrer når man dunker med øksa.
Maskinfører Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 (endret) Graver og rundt så tar jeg det dårligste sverdet og kjede og skjærer i vei deretter fyller jeg på med jord har også brent opp stubber også men da på vinterstid 🙂 Endret 2. mai 2023 av Maskinfører
Tiuren Skrevet 2. mai 2023 #16 Skrevet 2. mai 2023 3 hours ago, newman01 said: Kan jo bare bruke en øks... Det er jo bare for å slippe at den stikker opp over jorden. Om det ikke er farlig er det bare å bore så mange hull du gidder. Jo fler jo fortere går nedbrytinga. Neste år er det antagelig så rottent at det bare smuldrer når man dunker med øksa. Øks og greinsaks kombinert med et spett tar det meste, bare å gå løs på det med all den vold man kan mobilisere. Få det ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå