Gå til innhold

Klarinettister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei klarinettister😊 Jeg har nylig tatt opp igjen klarinetten etter mange års pause. Må bare spørre; er det vanlig å få vondt i fortennene når man spiller? Kan ikke huske dette problemet fra tidligere. Har en gammel pute (eller hva heter det?) på munnstykket, men tenkte å fornye dette. Hvilken størrelse bør man velge? Ser de finnes i flere ulike varianter og mm- størrelser.

Anonymkode: 79d63...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan høres ut som du biter litt mye i munnstykket. Når du får trent musklene rundt munnen blir det både mindre vondt i tennene og bedre klang. Hvis du merker det underveis mens du øver kan du fokusere på at det er leppene som skal stramme, tennene skal ikke bite.

Anonymkode: c35f8...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan høres ut som du biter litt mye i munnstykket. Når du får trent musklene rundt munnen blir det både mindre vondt i tennene og bedre klang. Hvis du merker det underveis mens du øver kan du fokusere på at det er leppene som skal stramme, tennene skal ikke bite.

Anonymkode: c35f8...9dd

Tusen takk for godt råd! Du har nok rett, muskulaturen rundt munnen er ute av trening, da jeg ikke har spilt på mange mange år. Kan ikke huske problemet med vondt i tennene sist jeg spilte.

Vet du hvilken mm- tykkelse som er best å kjøpe av sånne puter til munnstykket? Tenkte fjerne den som sitter på nå, og sette på ny😊

Anonymkode: 79d63...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...