Gå til innhold

Hvordan takle sultfølelse når man slanker seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å gå ned 20 kg og har siste 2 årene forsøkt gå ned i vekt uten å lykkes. Kan gå ned kanskje maks 7 kg før jeg like fort legger det på meg igjen. Jeg er så ufattelig lei og skjønner jeg må gjøre noe annerledes denne gangen for at det skal gå. 

Så jeg har tenkt litt og mitt største problem er nok sultfølelsen. Er skikkelig dårlig på å takle det å være sulten. Forsøker drikke vann, gjøre feks husarbeid eller gå en tur for å få tankene over på noe annet når jeg kjenner på suget, men det hjelper sjeldent. Så jeg ender opp med å spise for mye og går dermed naturligvis ikke ned i vekt. 

Hva er ditt beste tips for å takle sultfølelsen?

Anonymkode: 9f071...810

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du når du først spiser da, når du prøver å gå ned i vekt?

Jeg har nå for første gang tatt skikkelig tak. Jeg er i fedme-kategorien, og har derfor en del jeg bør gå ned. Har også alltid hatet å være sulten, og ofte blitt skjelven og ekkel hvis det er en stund siden jeg har spist.

Nå har jeg funnet noe som fungerer for meg, som gjør at jeg "holder" en stund lenger når jeg spiser, pluss at jeg bare er sulten, ikke skjelven, hvis det er en stund siden jeg har spist. Har gått ned 6 kilo på halvannen måned, og fortsatt spist snop i helgene osv. Har ført inn det jeg spiser i Lifesum for å ha en oversikt og har fått noen aha-opplevelser.

Men som sagt: hvordan har du spist når du har prøvd å gå ned tidligere?

Anonymkode: 71f25...80c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva spiser du når du først spiser da, når du prøver å gå ned i vekt?

Jeg har nå for første gang tatt skikkelig tak. Jeg er i fedme-kategorien, og har derfor en del jeg bør gå ned. Har også alltid hatet å være sulten, og ofte blitt skjelven og ekkel hvis det er en stund siden jeg har spist.

Nå har jeg funnet noe som fungerer for meg, som gjør at jeg "holder" en stund lenger når jeg spiser, pluss at jeg bare er sulten, ikke skjelven, hvis det er en stund siden jeg har spist. Har gått ned 6 kilo på halvannen måned, og fortsatt spist snop i helgene osv. Har ført inn det jeg spiser i Lifesum for å ha en oversikt og har fått noen aha-opplevelser.

Men som sagt: hvordan har du spist når du har prøvd å gå ned tidligere?

Det er flaut å si, men jeg kan lett kjøpe boller, wienerbrød, sjokolade og potetgull osv på butikken flere ganger i uka rett og slett fordi jeg ikke har viljestyrken til å la være. Men de dagene jeg klarer ta meg sammen spiser jeg en del kylling og kjøttdeig samt grønnsaker og fullkornspasta (det er vel de tingene jeg spiser mest av).

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 78301...b60

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg brukte en kombinasjon av Nutrilett og sunn mat. Ble jeg sugen/sulten, så hjalp det veldig godt med en pose, eventuelt en bar. Det fine med det, var at hver gang jeg tydde til et slikt produkt, ble jeg påminnet at jeg skulle ned i vekt. For meg var det avgjørende. Klarte aldri å glemme målet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hei TS, sjekk ut https://www.spisdegfri.no/ som ikke nødvendigvis handler om å gå ned i vekt i utgangspunktet men om å få i deg riktig mat til riktig tid som for de aller fleste fører til varig vektnedgang.. 

Anonymkode: 966e1...fa1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er flaut å si, men jeg kan lett kjøpe boller, wienerbrød, sjokolade og potetgull osv på butikken flere ganger i uka rett og slett fordi jeg ikke har viljestyrken til å la være. Men de dagene jeg klarer ta meg sammen spiser jeg en del kylling og kjøttdeig samt grønnsaker og fullkornspasta (det er vel de tingene jeg spiser mest av).

Jeg gjorde også det før. Altså, fram til midten av mars omtrent, så jeg kan ikke akkurat si at jeg har holdt på i evigheter, men det har ihvertfall funket flott.

Spiser tre knekkebrød til frokost (en fast type jeg har funnet ut at fungerer for meg). Noen ganger med lett smøreost, andre ganger med egg, og alltid litt grønnsaker. Drøyer også lengst mulig med frokost. Det er nok ikke 16:8 enda, men det er lengre periode uten spising enn det er med ihvertfall. Spiser også knekkebrød til lunsj, med frukt/grønnsaker ved siden av. Litt utpå ettermiddagen spiser jeg en Skyr for å ikke være sulten når jeg skal hjem og innom butikken. Og så spiser jeg det samme som resten av familien til middag, men passer på mengder og at det er grønnsaker/salat til. Den første uka eller to var jeg mer sulten, men da tok jeg knekkebrød, en Skyr eller et egg i tillegg, rett og slett for å ikke gå på en smell. Teller som sagt kalorier (fører ikke inn alt av grønnsaker, da det ikke monner noe særlig), og har vært over flere dager, men snittet i uka er under det jeg har lagt inn.

Poenget er, som du helt sikkert vet, men som jeg nå har erfart at funker: spis grovt, mye fiber, og mye protein og grønnsaker. Er du sulten i starten, så spis litt mer - men ikke spis boller og potetgull. Spis grove, trege karbohydrater, protein og/eller grønnsaker. Og har du ikke prøvd, begynn å ta krom (den sølvfargede som heter Bio-Krom eller noe sånt). 

Jeg er fortsatt fysen til tider og har som sagt spist for mye flere ganger på disse ukene, men det å ha oversikten er veldig greit.... Jeg skal ned 30 og gjerne 40 kilo, så jeg må finne en måte jeg kan leve på også etter at jeg har gått ned disse kiloene - og jeg har ikke tenkt å avstå fra snop fullstendig. Så da må jeg gjøre dette på en måte som inkluderer det.

Men som sagt, spis "riktig", og spis heller mer av det riktige i overgangen før du blir vant til mindre inntak. Jo lenger man holder seg unna boller, potetgull osv, jo lettere blir det faktisk. Trodde aldri jeg skulle si det, men det gjør det!

• Liker 1
Skrevet

Jeg takler veldig dårlig å være veldig sulten mellom måltider. Men sulten etter nattefasten går greit. Derfor drøyer jeg lenge før jeg spiser første måltid.

Første måltid kl 11-12. Da spiser meg god og mett (ca 600-700 kalorier). Spiser så en god porsjon middag kl 16-17 (800-1000 kalorier). Og så spiser jeg et veldig lite måltid på kvelden i 20 tiden (ca 100-200 kalorier).

Har også prøvd og feilet hundre ganger men nå har det virkelig løsnet. Ned 8kg på 2 måneder. Motivasjonen er også på topp. Jeg tror det er fordi jeg kan spise meg ordentlig mett 2 ganger om dagen. Uansett om vi har fiskeboller eller pizza til middag. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar en tomat, et eple eller en gulrot hvis jeg får lavt blodsukker, ellers spiser jeg fire måltider. Sultfølelse ut over det ignorerer jeg.

Anonymkode: 2f432...0e2

Skrevet

Ignorere sulten. Har man gitt kroppen det den trenger, så må man nesten bare stole på det. Lettere sagt enn gjort. Det skal jeg innrømme. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 30 kg og holdt meg siden😊 jeg var aldri sulten, spiste større porsjoner enn før, men masse masse grønnsaker. etter hvert har jeg funnet ut at balanse er det beste. Om jeg kun fokuserer på å spise «riktig» går det til helvette. Spiser nøyaktig det jeg vil ha, MEN kalorier inn-kalorier ut. Jeg spiser frukt 5-6 ganger om dagen og etter en stund forsvinner bare behovet for godsaker. 

Spis så mye frukt og grønt du bare orker! 

jordbær med sukkerfri vaniljesaus, sukkerfri gele er supert! Selv om jeg har gått ned til den vekta jeg skal være på så velger jeg fremdeles sukkerfritt😊 

Anonymkode: 44ac9...b71

• Liker 2
Skrevet

Opplever sjelden å være skikkelig sulten, men da spiser jeg litt ekstra grønnsaker, en proteinshake, noe lavkalori/sukkerfri dessert o.l. Men merker at når proteininntaket er tilfredsstillende gjennom dagen blir jeg sjelden sulten/sugen.

Hva spiser du typisk ila en dag da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (9 timer siden):

Ignorere sulten. Har man gitt kroppen det den trenger, så må man nesten bare stole på det. Lettere sagt enn gjort. Det skal jeg innrømme. 

Men dette med å ignorere den "sutre"sulten de første ukene man holder på med dette. Vil den sultfølelsen bli lettere/forsvinne etterhvert som kroppen blir vant? Altså når man gir kroppen det den trenger, men kutter ut det usunne og den unødvendige  småspisingen. Eller må man rett og slett bare venne seg til sultfølelse og bli vant til at den er der mellom slaga? For det er det største problemet for meg, er nesten tortur å kjenne sultfølelse når man i så mange år har vært vant til å løse det med å putte noe i seg. 

Anonymkode: 76557...349

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er akkurat lik. 

Min løsning (og har endelig holdt stabil og ønsket vekt i halvannet år etter denne prosessen!) var å tillate meg selv så mye frukt jeg ønsket i en overgangsperiode, for meg var det nesten to uker. Det dempet sukkersuget mitt, og så ble det enkelt å holde seg unna sukker.

Jeg gikk også motsatt vei i en overgangsperiode - jeg spiste mer i stedet for mindre, men kun mat som var bra for kroppen. Lot meg selv spise så mye jeg ville så lenge det var mat som var bra. Etter en uke eller to, var det enklere å kutte ned på maten uten å skeie ut. Og jeg har vanligvis null viljestyrke, men plutselig begynte jeg å klare å stå imot! Og hver gang man står imot, så blir det enklere neste gang. Og neste gang igjen enda enklere. Osv osv. 

et annet viktig tips er at sultfølelse kommer i bølger, og hver bølge varer omtrent femten minutt. Så sett en alarm på 15 minutt og tenk at det er alt du skal klare å motstå - hvis du fremdeles er sulten etter femten minutt er over, så tillater du deg selv å spise mat som er bra for kroppen. 

Viktig tips er også at vi som overspiser mye sukker og karbo, som regel alltid har overvekt av Candida i magen! Ved å motvirke dette vil vi også få bedre kontroll på viljestyrken. Les deg opp på dette temaet, for det vil gjøre jobben mye enklere for deg! 

HVis du er kvinne, er et viktig tips også å spise en rå gulrot på tom mage hver eneste dag. Det hjelper enormt for å balansere dine hormoner og hormonbalansen vår har også mye å si for søtsug, viljestyrke, sultfølelse samt metabolisme. 

DIsse tingene har endret hele livet mitt, skal jeg være ærlig! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette med å ignorere den "sutre"sulten de første ukene man holder på med dette. Vil den sultfølelsen bli lettere/forsvinne etterhvert som kroppen blir vant? Altså når man gir kroppen det den trenger, men kutter ut det usunne og den unødvendige  småspisingen. Eller må man rett og slett bare venne seg til sultfølelse og bli vant til at den er der mellom slaga? For det er det største problemet for meg, er nesten tortur å kjenne sultfølelse når man i så mange år har vært vant til å løse det med å putte noe i seg. 

Anonymkode: 76557...349

Nei, den forsvinner absolutt! Etter selv bare 3-4 dager begynner kroppen å justere seg til tidspunktene du gir den mat. Dette er velkjent innen periodisk faste. 

Selv de verste overspisere opplever å kunne faste 16 timer uten sultfølelse etter maks en uke. Dette finnes det hundrevis av studier på 😊

Anonymkode: 745eb...9b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mindre sulten om jeg lar være å spise. Dvs. periodisk faste. Kroppen venner seg til å gå perioder uten. Prøver å spise mat som metter lenge :)

Anonymkode: 53a30...bf2

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har måttet jobbe med å akseptere at jeg alltid kommer til å føle meg sulten, og at det ikke er så farlig å være sulten. Jeg har rett og slett ikke vanlig metthetsfølelse sånn som de fleste andre har. Det har vært vanskelig og er fremdeles vanskelig, men det hjalp å gå på et kurs i mindful eating. 

Jeg har mest problemer om kvelden, så derfor spiser jeg lite på dagtid sånn at jeg kan spise mer om kvelden når sulten kjennes som verst. I tillegg gumler jeg gulrot, eple eller clementin hvis jeg blir altfor sulten, og så sørger jeg for aldri å ha godteri i hus.

Anonymkode: bd0da...bcb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte tvinge meg selv til å takle sultfølelsen  og etter noen uker gikk det litt over, på en måte. Det kan hende at det også fungerer for deg om du bare kommer deg igjennom de første ukene. Jeg spiser tre måltider om dagen, normalt ikke kveldsmåltid. Middag mellom kl 17-18 er siste måltidet.

Anonymkode: f5ade...62d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg ønsker å gå ned 20 kg og har siste 2 årene forsøkt gå ned i vekt uten å lykkes. Kan gå ned kanskje maks 7 kg før jeg like fort legger det på meg igjen. Jeg er så ufattelig lei og skjønner jeg må gjøre noe annerledes denne gangen for at det skal gå. 

Så jeg har tenkt litt og mitt største problem er nok sultfølelsen. Er skikkelig dårlig på å takle det å være sulten. Forsøker drikke vann, gjøre feks husarbeid eller gå en tur for å få tankene over på noe annet når jeg kjenner på suget, men det hjelper sjeldent. Så jeg ender opp med å spise for mye og går dermed naturligvis ikke ned i vekt. 

Hva er ditt beste tips for å takle sultfølelsen?

Hat du prøvd krom tabletter. De fungerte her iallefall iht å ikke ha så lyst på endel av det jeg cravet på. Spesielt ting med sukker

Anonymkode: 57050...5a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, den forsvinner absolutt! Etter selv bare 3-4 dager begynner kroppen å justere seg til tidspunktene du gir den mat. Dette er velkjent innen periodisk faste. 

Selv de verste overspisere opplever å kunne faste 16 timer uten sultfølelse etter maks en uke. Dette finnes det hundrevis av studier på 😊

Anonymkode: 745eb...9b5

Jeg holdt på med periodisk faste i et år og sultfølelsen forsvant ikke likevel, så ikke gi TS falske forhåpninger. Noen (som meg) må akseptere å kjenne på sult og lære å håndtere det. 

Anonymkode: bd0da...bcb

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...