Gå til innhold

Har jeg sjangs til å få forlenget aap....?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har snart hatt aap i 3 år, og har fått automatisk fornyelse etter 1 og 2 år, fordi jeg hele tiden har vært i tiltak avtalt med NAV, og jevnlig oppdatert min aktivitetsplan. Min saksbehandler har kun kontaktet meg 3 ganger siden oppstart av aap, og hver gang jeg har sendt ham en oppdatering, har jeg fått tilbakemelding om at dette ser supert ut. Det er ingenting annet jeg drømmer mer om, enn å kunne være frisk nok til å jobbe igjen, og føle at jeg har en mening med livet (annet enn barna) og noe å bidra med i samfunnet!

Siste året har flere behandlingsprosesser vært forsinket (på behandlers side) med flere måneder, og når jeg omsider var ferdig med ene behandlingen og så vidt hadde kommet i gang med den neste, ble ene barnet mitt alvorlig syk. Barnet var hjemme fra skolen i 6 måneder, så min egen behandling/rehabilitering ble kun 1 time hver 3 uke pga tiden strakk ikke til. Ellers gjorde jeg "egenaktiviteter" hjemme, som også var avtalt med NAV. 

I tillegg til alvorlig sykt barn, ble også begge mine foreldre gradvis verre av hver sine sykdommer; alzheimer og kreft med spredning. Jeg blir dratt i så mange retninger nå, og må stille opp for alle rundt meg (er alenemor med 3 barn 90 % omsorg), at jeg rekker så vidt å tenke på egen helse.

Oppi alt dette står vi opså på flyttefot og skal være ute av nåværende leiebolig om 1 mnd. Min ene forelder har bare noen få måneder igjen å leve, og den andre er for syk til å klare seg alene, men for "frisk" (ifølge kommunen) til å få plass på sykehjem.

Nå har jeg fått forlenget nåværende behandling til utgangen av dette året, og har et annet behandlingsopplegg (som jeg vet jeg får tilbud om), klart til å legge frem for NAV. 

Min aap går egentlig ut på slutten av sommeren i år, og jeg sitter nå og kvier meg for å kontakte saksbehandler og forklare situasjonen..... Er så redd for å ikke legge frem saken godt nok, og få beskjed om at "sorry, men dette holder dessverre ikke".

Kan noen som har erfaring/peiling, svare meg på hva dere tror om mine muligheter til å få forlenge aap? 

Anonymkode: 7c6b0...533

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre så er det kun din egen sykdom/ helse som teller når det gjelder AAP. Det tas ikke hensyn til syke barn eller foreldre. Hvis du må ta deg av de så må du vel søke om pleiepenger og sette AAP på vent.

Man kan få videreført AAP ut over 3 år hvis man ikke er ferdig avklart. Men jeg ville tatt kontakt med Nav veileder og spurt om hva som skal til for å bli ferdig avklart. Ikke nevn ufør med ett ord. 

Hva sier legen din ang fremtiden? Er det håp om bedring så du kan begynne å jobbe, eller går det mot ufør? Min lege er veldig på, så vi hadde møte 1-2 ganger i året med lege, Nav veileder, tiltaks veileder (når jeg var i tiltak) og meg. Etter ca 2,5 år på AAP, så sa legen min ifra på et sånt møte at nå er alt prøvd, det er ingen bedring, og tiltak gjør meg dårligere, så nå er det best og gå for ufør. Nav veileder var enig, og åpnet for å søke på ufør etter å ha snakket med Nav lege. Venter nå på svar på min søknad om uføretrygd. 

Anonymkode: 83633...d50

AnonymBruker
Skrevet

55553333 😊

Anonymkode: 0d9aa...df9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...