AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Hei! Katten min på 10 mnder, som jeg hentet fra en låve når han var 2 mnder, vil ikke ut. Eller han har altså ødelagt dørkarmen fordi han har hatt så lyst ut, men så fort jeg tar han med ut, så blir han livredd og tror vi har klart maks 5 minutter. Vi har vært ute i bånd i 2 mnder på korte turer (dvs han har vært utenfor døren), noe han heller ikke likte og la seg ned på bakken og nektet å rikke på seg. Jeg har prøvd å sette opp kjøkkenvinduet så han kan gå i eget tempo, men det er rett inn med halen under kroppen så fort noe lager lyd ute.. Han er kastrert, om det kan ha noe å si på væremåten. Er det noe jeg kan gjøre for å få han til å føle seg tryggere? Han er verdens roligste og tryggeste pus inne (litt skeptisk på fremmede, men møtt mange katter som er mer skeptisk), men så fort han er ute så er han livredd.. Skal selvsagt ikke tvinge han til å være en utekatt, men mtp at han gikk helt fritt når jeg hentet han, og han har ett aktivitetsnivå som ikke jeg får til å stimulere inne, så vil jeg gjerne at han skal få ett større område å være aktiv på.. Vi har holdt på i over en uke med disse korte selvstendige turene, uten at han har noe som helst progresjon.. Anonymkode: bf246...241
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Bare å bruke den tiden det tar. Vil den inn etter 5 minutter, så går dere inn igjen. Anonymkode: 6bb2f...82c 1
Helene Skrevet 1. mai 2023 #3 Skrevet 1. mai 2023 Jeg hentet 2 søstre for mange år siden. Fra samme kull. Den ene begynte å gå ut etter 1 år. Den andre brukte 3 år på å gå ut. Dørene sto oppe, det var selvvalgt at hun ikke ville ut. Hun kunne ligge i døråpningen og titte ut. Jeg presset henne aldri. Til slutt gikk hun ut. Jeg har alltid bodd i boligfelt, med skog i nærheten. Katten var sånn Tabby. Leste på nett at de ble senere voksne, hadde lengre ungdomstid. Etter at hun begynte å gå ut, elsket hun utelivet. Hun ble 16 år.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 La ham være innekatt. En innekatt er alltid mye tryggere enn enn utekatt, både hva gjelder katten selv og omgivelsene, og når han gir så krystallklare signal til deg om at han ikke liker seg ute oppnår du ingenting godt med å tvinge ham ut. Kattungen din ble tatt altfor tidlig fra mor og søsken, og har potensielt redusert immunforsvar, siden han har gått glipp av flere uker med morsmelk. I tillegg har han mistet mye av den sosiale treningen som kattunger trenger for å bli trygge individer, og kattunger som tas tidlig fra mor er dermed ofte mer engstelige av seg, mer "klengete" og mindre tilpasningsdyktige. Det er imidlertid mange muligheter for å øke stimulering innendørs selv hvis du har lite gulvplass Du kan bygge i høyden, som feks kattetre, og du kan også montere opp kattehyller og aktiviteter direkte på veggen, for å utnytte plassen bedre. Utkikksplass ut et vindu er også ypperlig, han får mye mental stimulans av å se på småfugler og andre ting som beveger seg utenfor vinduet uten at han faktisk fysisk trenger å jage dem. Det finnes også forskjellige smartleker til katt som stimulerer hjernen i tillegg til kroppen, og dermed gir ham mer utløp for energi. Om det er tid som er problemet og ikke plass må du nesten tenke grundig gjennom hvordan du kan strukturere hverdagen mer effektivt og frigjøre tid til å gi ham den omsorgen han trenger. Ofte hjelper det å ha to katter sammen, men siden han er engstelig allerede kan det være vanskeligere å få ham til å godta en ny katt i huset når han alt snart er årsgammel, og det er ikke noe du bør begi deg ut på uforberedt. Bor du alene med katten, eller er det flere i husstanden som deler ansvaret med deg som kan bidra? Anonymkode: 124f5...e58 1
silkestrå Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 Har du prøvd å være ute sammen med ham? Ikke i bånd, men bare at han får lov å gå fritt rundt i hagen og snuse mens du drikker kaffe og er i nærheten? En av våre katter vil stort sett ikke gå ut uten at jeg er med, og får han på seg bånd er det som han blir lam i bena 🤣
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Det er fortsatt ett lite barn, barn er ofte redd for nye og ukjente ting, og det er naturlig reaksjon. Det er en sunn reaksjon også, da pus lærer passe seg for farer. Jeg ville vært mye mer bekymret om en så ung pus var overmodig. Og det å gå i bånd, det er noe svært få katter takler, du tar jo fra dem alle naturlige fluktmuligheter, og begrenser dens mulighet til å reagere på instinkter. Så for en katt som blir fratatt disse mulighetene, så vil en "frys"-handling, altså gå i streik, være en forsvarsmekanisme. For øvrig kan det ta mye lengre tid med katter som har hatt en tøff start på livet, og som er separert fra moren alt for tidlig slik din er. Jeg har to som er separert fra mor for tidlig, den ene brukte litt over ett år før den var trygg nok til å gå ned fra veranda, den andre brukte 1-2 måneder før den var relativt avslappet ute. Anonymkode: 6bef6...f77 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Bare la han være innekatt da. Anonymkode: 2b762...877 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå