Gå til innhold

Delta i løp rett etter egginnsett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har for lenge siden sagt ja til å delta på en stafett sammen med kolleger, og nå havner altså egginnsettet på samme uken som stafetten. Altså skal jeg løpe ca 3-4 dager etter egginnsett. Jeg gruer meg i utgangspunktet veldig til dette løpet, så i tillegg til at det blir en fysisk påkjenning blir det også en psykisk påkjenning med alt stresset og prestasjonsangsten rundt dette løpet, og derav lite søvn mest sannsynlig. Jeg syns jo ikke det er noe gøy å trekke meg fra noe jeg har sagt ja til, da jeg føler jeg skuffer kollegene mine. Men hvis dette kan ha en negativ innvirkning på forsøket ønsker jeg å trekke meg. Det er faktisk ikke verd det hvis det kan redusere sjansene for et positivt utfall av innsettet!

Tror dere at det er lurt av meg å trekke meg? Hva ville dere gjort? Hva er anbefalingene generelt etter et egginnsett? 
Skal også høre med de på sykehuset hva de anbefaler, men vil gjerne høre deres synspunkter også😊 

Anonymkode: 0312c...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les ditt første avsnitt selv. 
Du svaret jo egentlig på spørsmålet ditt selv, så meld avbud med god samvittighet du:)

Anonymkode: 67fa0...704

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du vant til å trene? I så fall null stress. Å være i bevegelse har absolutt ikke negativ innvirkning på om egget fester seg eller ei, kanskje tvert imot at det for de fleste er positivt pga mer blodgjennomstrømming til livmor ved bevegelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Les ditt første avsnitt selv. 
Du svaret jo egentlig på spørsmålet ditt selv, så meld avbud med god samvittighet du:)

Anonymkode: 67fa0...704

Kjenner jo at jeg ikke har lyst til å delta, men er vanskelig å vite om jeg finner opp grunner for å trekke meg eller om dette faktisk er en reell grunn og at jeg derfor kan trekke meg med god samvittighet 🥴😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (5 minutter siden):

Er du vant til å trene? I så fall null stress. Å være i bevegelse har absolutt ikke negativ innvirkning på om egget fester seg eller ei, kanskje tvert imot at det for de fleste er positivt pga mer blodgjennomstrømming til livmor ved bevegelse. 

Vil si jeg er mer vant til å holde meg i aktivitet ved å gå turer og trene styrke hjemme, så jeg vet at dette blir en fysisk påkjenning som jeg ikke er vant til. Vil ikke si jeg er en god trent person akkurat😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg i første omgang ville hørt med fertilitetslegen. Det gjør visst litt vondt etter at man har satt inn egg, men om det fortsatt gjør vondt etter 3 dager er jeg usikker på. Jeg syns du godt kan melde deg av stafetten bare fordi den vil påføre deg ekstra stress i en tid du skal slappe av. Du har lov til å tenke på deg selv. Ikke gjør noe som kan få deg til å tenke «hva hvis». 

Anonymkode: a4488...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror jeg i første omgang ville hørt med fertilitetslegen. Det gjør visst litt vondt etter at man har satt inn egg, men om det fortsatt gjør vondt etter 3 dager er jeg usikker på. Jeg syns du godt kan melde deg av stafetten bare fordi den vil påføre deg ekstra stress i en tid du skal slappe av. Du har lov til å tenke på deg selv. Ikke gjør noe som kan få deg til å tenke «hva hvis». 

Ja, skal gjøre det. 
Takk for svaret ditt!☺️  Jeg tenker også at dette er en tid for å roe litt ned og tenke på seg selv isteden for å pushe seg veldig kun for å please andre. Er bare at det river i samvittigheten å avlyse og 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært på laget mitt hadde jeg ønsket deg masse lykke til, og syntes at dette var en helt fair grunn til å avlyse. Hadde vært koselig om du kunne heiet på oss i stedet,  og holdt jakkene våre og likevel vært med på den måten :)

Endret av Snabeltann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil prioritere innsetting og avlyst. Du har nok å tenke på. 

Anonymkode: 37f9e...6d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lyst og du er usikker /frykter det kan påvirke innsett. Synes også du skal droppe løpet. Om det skule skje noe med egget, så kan du komme til å bebreide deg selv for at du løp. Hør med legen - løpet er kun en faktor, det er også stresset som fører med.

Anonymkode: a4846...88b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke vondt å få satt inn egg. Det er vondt å ta ut. 

Jeg har mange ivf-forsøk bak meg, hadde ikke løpt om det var meg. I allefall ikke ettersom jeg, som du, ikke løper til vanlig. 

Anonymkode: 15a12...03b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ingen ting om ivf. Men jeg slet med å bli gravid for noen år siden. Var igang med utredning til ivf. Og den måneden det faktisk klaffet hos oss, hadde jeg el samme dagen jeg og ei venninne skulle ut på en tre dagers sykkeltur rundt Mjøsa. Og jeg var ikke spesielt aktiv på treningsfronten i forkant. Men jeg ble faktisk gravid da. Etter 14 måneder uten noe som helst. Og jeg tror det at kroppen min fikk seg en sjokkopplevelse og et mye mer aktivt blodomløp enn vanligvis var årsaken til at det klaffet. 

Men det er klart at vi kunne jo bare prøvd igjen måneden etter om dette faktisk hadde ødelagt forsøket. Det kan man si ikke akkurat med ivf. Så jeg ville hørt med lege. Men dersom vedkommende er positiv til litt aktivitet, så hadde jeg kjørt på. 

Anonymkode: 0d8c8...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hatt uttak også i forkant av innsett? Eller det fryseforsøk?

Om du har hatt uttak står det på mitt ark at hard trening ikke anbefales de neste 14 dagene. Dvs på meg blir det også ca 9-10 dager etter innsett. Jeg er ikke veldig trent, men går mye, og trener yoga, så å løpe stafett hadde jeg ikke gjort. Jeg trener ikke yoga heller i denne perioden. 

Om det hadde vært fryseforsøk hadde jeg nok også latt være, da jeg ikke hadde følt meg trent nok. Gode aktiviteter hvor man ikke sliter seg helt ut, som å gå i skog og mark, en sykkeltur for.eks er hva jeg hadde holdt meg til. 

Jeg ville ikke vært redd for å avlyse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du også hatt uttak noen dager i forkant av innsett? 

Ville ha spurt legen. Selv de som løper mye, anbefales å ta det rolig et par uker etter uttak fordi eggstokkene er hovne og det er fare for at de vrir seg. 

Jeg ville uansett ikke ha løpt stafett få dager etter innsett, med mindre jeg løp mye hele tiden, både pga eggstokkene, og fordi jeg ikke vil lure på om egget ikke festet seg fordi jeg var mer fysisk aktiv enn vanlig akkurat i de kritiske dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2023 at 10:00 PM, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke vondt å få satt inn egg. Det er vondt å ta ut. 

Jeg har mange ivf-forsøk bak meg, hadde ikke løpt om det var meg. I allefall ikke ettersom jeg, som du, ikke løper til vanlig. 

Anonymkode: 15a12...03b

Tror det er individuelt. Kjenner flere som også får smetter ved innsett. 

Anonymkode: 6bc82...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 7.16):

Tror det er individuelt. Kjenner flere som også får smetter ved innsett. 

Anonymkode: 6bc82...7eb

Det er nok psykisk i så fall. Det er absolutt ingen grunn til at det skal være vondt å få ført inn er tynt kateter inn i livmora 

Jeg fikk dog litt vondt dagen etter, da egget festet seg

Anonymkode: 107b1...7a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok psykisk i så fall. Det er absolutt ingen grunn til at det skal være vondt å få ført inn er tynt kateter inn i livmora 

Nei, det kan være vondt å sette inn egg også. Mitt andre innsett var ganske vondt. Fikk beskjed om at det var fordi livmorhalsen var skjev i den syklusen. Så ting kan skje. 

At egget fester seg derimot, finnes ingen dokumentasjon på at i det hele tatt kjennes. 

Anonymkode: ae5c5...49b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 12.50):

Jeg fikk også vondt 2.gang! Antageligvis i blæra.  Den skal jo være full,  og denne gangen presset det så mye at det faktisk ble vanvittig vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...