Gå til innhold

Hva skjer om noen, som ikke har fast jobb, får kreft eller noe annet alvorlig? 🤔

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har man fast stilling, blir man da sykemeldt og er trygg økonomisk. Men hva med folk som har korte vikariater eller som er frilansere? 

Anonymkode: dc165...ad8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anyone? 

Skrevet

Så lenge man har jobbet 4 uker så har man vel rett på sykemelding hos denne arbeidsgiveren.

Men det var kanskje ikke det du lurte på? 

Hva som gjelder om man blir sykemeldt lenger enn kontrakten, så vil jeg tro man fortsatt har rett til å være sykemeldt hos NAV og at man da går direkte over til å være arbeidsledig, men sykemeldt på dagpenger eller noe.

Hva som skjer rent formelt med kontrakten kan jeg ikke si, men man blir nok ikke sagt opp i prøvetiden pga. sykemelding, det er vel ikke lov? Men det kan godt være at sykemeldingen vil gjøre til at man ikke får ny kontrakt. Dette tør jeg ikke si sikkert, men vil tro det er helt legitimt å ikke forlenge om kontrakten går ut når man er sykemeldt. Men har du en grei arbeidsgiver, som ser ser på deg som en ressurs og som har interesse av at du skal forbli på arbeidsplassen, vil denne kanskje forlenge kontrakten om bedriften har mulighet (ressurser) til dette. Men generelt sett så er man jo som oftest i et vikariat for å dekke et akutt ressursbehov, og blir man sykemeldt som vikar er det jo ikke gunstig for bedriften. Å sette inn vikar for vikaren er vel neppe noe mange gjør om vikariatet er at såpass kort varighet.

Ikke ta dette jeg sier for god fisk, det kan hende det finnes noe form for vern som sykemeldt som vikar som gjør til at arbeidsgiver ikke uten videre kan nekte å fornye kontrakt om det faktisk fortsatt er behov for vikarer, uten at jeg vet om dette er noe som foregår i praksis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har man fast stilling, blir man da sykemeldt og er trygg økonomisk. Men hva med folk som har korte vikariater eller som er frilansere? 

Hørt om nav?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (2 minutter siden):

Så lenge man har jobbet 4 uker så har man vel rett på sykemelding hos denne arbeidsgiveren.

Men det var kanskje ikke det du lurte på? 

Hva som gjelder om man blir sykemeldt lenger enn kontrakten, så vil jeg tro man fortsatt har rett til å være sykemeldt hos NAV og at man da går direkte over til å være arbeidsledig, men sykemeldt på dagpenger eller noe.

Hva som skjer rent formelt med kontrakten kan jeg ikke si, men man blir nok ikke sagt opp i prøvetiden pga. sykemelding, det er vel ikke lov? Men det kan godt være at sykemeldingen vil gjøre til at man ikke får ny kontrakt. Dette tør jeg ikke si sikkert, men vil tro det er helt legitimt å ikke forlenge om kontrakten går ut når man er sykemeldt. Men har du en grei arbeidsgiver, som ser ser på deg som en ressurs og som har interesse av at du skal forbli på arbeidsplassen, vil denne kanskje forlenge kontrakten om bedriften har mulighet (ressurser) til dette. Men generelt sett så er man jo som oftest i et vikariat for å dekke et akutt ressursbehov, og blir man sykemeldt som vikar er det jo ikke gunstig for bedriften. Å sette inn vikar for vikaren er vel neppe noe mange gjør om vikariatet er at såpass kort varighet.

Ikke ta dette jeg sier for god fisk, det kan hende det finnes noe form for vern som sykemeldt som vikar som gjør til at arbeidsgiver ikke uten videre kan nekte å fornye kontrakt om det faktisk fortsatt er behov for vikarer, uten at jeg vet om dette er noe som foregår i praksis.

Jeg husker bare at min tidligere kollega sa: «Hvis noen får kreft og vedkommende har ikke fast jobb eller er enslig, da er man fucked økonomisk». 

• Liker 2
Skrevet

Har man ikke jobb å bli sykmeldt fra, havner man på aap. Var i alle fall slik for noen år siden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pinkee skrev (2 minutter siden):

Har man ikke jobb å bli sykmeldt fra, havner man på aap. Var i alle fall slik for noen år siden.

Joda, men det er som regel prosjekter og korte kontrakter 

Skrevet (endret)

Det kommer helt an på inntektsforholdet.

Har personen hatt vikariater eller annen inntekt de siste månedene så utbetaler NAV  gjennomsnittslønn i 248 dager som for alle andre som ikke får utbetalt direkte av arbeidsgiver.

Du kan ikke gå mange ukene uten noen inntekt før du mister retten til sykepenger, men du trenger ikke ha fast arbeidsforhold.

Ps: Inntil 248 sykedager.

Endret av Rotemor
Skrevet
Pinkee skrev (2 minutter siden):

Feil.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg husker bare at min tidligere kollega sa: «Hvis noen får kreft og vedkommende har ikke fast jobb eller er enslig, da er man fucked økonomisk». 

Vel, kommer an på hvordan man ser på det. Rett på noe har man jo, men er man avhengig av å ha akkurat samme inntekt som før så er man jo kanskje litt "fucked økonomisk" ja. Men helt på bar bakke står man ikke.

Dagpenger er jo bare 62,4% av tidligere inntekt. Jeg antar, men kan ikke si det sikkert, at sykepenger av dapgenger også da bare vil utgjøre 62,4% av tidligere inntekt, så om man blir arbeidsledig pga. at kontrakten ikke forlenges så vil det være et inntektstap, men man står jo ikke på bar bakke. Har man av en eller annen grunn ikke jobbet opp rett til dagpenger, så er det vel sosialstønad som er alternativet.

Men se på det slik, visst man har et midlertidig vikariat, så er jo sjansen for å stå arbeidsledig etter kontrakten uansett tilstede uavhengig av sykdom - så man kan stå igjen med 62,4% av inntekten sin lell, forskjellen er selvsagt at er man syk så har man ikke sjanse til å finne seg ny jobb og høyere inntekt med det samme og må være forberedt på å stå på denne inntekten en stund.

Men uansett har man rett til å være sykemeldt ut kontraktperioden, så det er jo ikke sånn at med en gang man blir syk, så blir sparket på ræva og hue til NAV og mister inntekten med en gang, så da har man forhåpentligvis litt tid til å forberede seg økonomisk til dårligere tider.

• Liker 1
Skrevet

Du skal uansett be om sykmelding. Har du vært i jobb minst fire uker før du blir sykmeldt så får du sykepenger. Er du frilanser så kan du søke sykepenger fra 17. dag av sykefraværet. 

Dersom du ikke har hatt nok jobb eller inntekt til å få sykepenger kan du istedet søke om AAP, dersom arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50%. Det er ikke noe krav at du skal ha mottatt sykepenger før du søker om AAP, når du ikke har rett på sykepenger, eller sykpengegrunnlaget ditt er så lavt at det heller lønner seg med AAP.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pinkee skrev (7 minutter siden):

Trodde aap var noe man først går på etter 1 år på sykepenger? Om ma feks. er i et vikariat på 6 måneder, og blir sykemeldt etter 3 måneder og ut resten av vikariatet, så vil jeg tro at man først vil gå på sykepenger av dagpenger og må vært sykemeldt 1 år sammenhengende før man går over til aap?

Skrevet (endret)
missmcbeal skrev (3 minutter siden):

Trodde aap var noe man først går på etter 1 år på sykepenger? Om ma feks. er i et vikariat på 6 måneder, og blir sykemeldt etter 3 måneder og ut resten av vikariatet, så vil jeg tro at man først vil gå på sykepenger av dagpenger og må vært sykemeldt 1 år sammenhengende før man går over til aap?

Nei. Hr du sykepengerettigheter så får du det i 248 dager som alle andre. Da er man ikke arbeidsledig samtidig. Kun sykemeldt. Og så får man AAP

Endret av Rotemor
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
missmcbeal skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev "har man ikke jobb å bli sykmeldt fra" altså jeg skrev om hva som skjedde hvis du var uten jobb på tidspunktet du ble syk. Men, ser andre kommenterer at dette er feil nå, så hva som da skjer vet jeg ikke. Men, jeg var i situasjonen der jeg var mellom jobber, og ble syk. Da ble det aap. Er vel nesten 10 år siden, så at mye er endret stemmer sikkert.

• Liker 3
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Nei. Hr du sykepengerettigheter så får du det i 248 dager som alle andre. Da er man ikke arbeidsledig samtidig. Kun sykemeldt. Og så får man AAP

Takk, nyttig å vite. Så da har man potensielt samme inntekt i nesten 1 år fra man blir sykemeldt selv om kontrakten skulle gå ut på nåværende arbeidsplass.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (2 minutter siden):

Er du i midlertidig stilling når du blir sykmeldt, vil du kunne få sykepenger inntil et år, på lik linje med alle andre. Hvor lang tid det er igjen av perioden du er ansatt for har ingen betydning.

Er du arbeidsledig får du sykepenger basert på dagpenger.

Anonymkode: 9efa3...527

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (13 minutter siden):

Det kommer helt an på inntektsforholdet.

Har personen hatt vikariater eller annen inntekt de siste månedene så utbetaler NAV  gjennomsnittslønn i 248 dager som for alle andre som ikke får utbetalt direkte av arbeidsgiver.

Du kan ikke gå mange ukene uten noen inntekt før du mister retten til sykepenger, men du trenger ikke ha fast arbeidsforhold.

NAV utbetaler gjennomsnittslønn i 248 dager? Det høres mye ut 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du i midlertidig stilling når du blir sykmeldt, vil du kunne få sykepenger inntil et år, på lik linje med alle andre. Hvor lang tid det er igjen av perioden du er ansatt for har ingen betydning.

Er du arbeidsledig får du sykepenger basert på dagpenger.

Anonymkode: 9efa3...527

Du mener at hvis man, for eksempel, har en midlertidig kontrakt som slutter i oktober og blir syk i august, kan man være sykemeldt fra august til neste august selv om man bare har et par måneder igjen av kontrakten? 

Skrevet
missmcbeal skrev (7 minutter siden):

Takk, nyttig å vite. Så da har man potensielt samme inntekt i nesten 1 år fra man blir sykemeldt selv om kontrakten skulle gå ut på nåværende arbeidsplass.

Absolutt. Sykepengerettigheter opptjener man i tiden før sykdom. Arbeidsforhold er ikke da relevant i den sykdomsperioden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du mener at hvis man, for eksempel, har en midlertidig kontrakt som slutter i oktober og blir syk i august, kan man være sykemeldt fra august til neste august selv om man bare har et par måneder igjen av kontrakten? 

Ja. Men les over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...