Drizzt Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Rett før helgen kom en mail fra sjefen at han har inngått en avtale med et forsikringsselskap for at alle ansatte med nærmeste familiemedlemmer dekkes av privat helseforsikring. Jeg er i utgangspunktet veldig positiv til det spesielt når den dekker også ektefelle og barn. Er det noen her som har en sånn forsikring og spesielt dere som har brukt den - hva tenker dere? Ja eller nei? Med tanke på kvaliteten i offentlig helsevesen og de lange køene, er det helt fantastisk at det finnes en mulighet å slippe å gå sykemeldt lengre enn nødvendig og å få raskere behandling. Jo flere som får privat helseforsikring, jo kortere køene blir i det offentlige. Vinn-vinn. Eller mener du noe annet? 1
Svigermor Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 Jeg har brukt min ved flere anledninger. Er veldig fornøyd og det gjør jo også at det blir mindre fravær på jobb fordi folk får raskere behandling. 2
Pellepingpong Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 Jeg har hatt min i flere år, men aldri brukt. Har jeg for høy terskel? Hva bruker dere den til? 2
Gjest Acer Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 Drizzt skrev (18 minutter siden): Rett før helgen kom en mail fra sjefen at han har inngått en avtale med et forsikringsselskap for at alle ansatte med nærmeste familiemedlemmer dekkes av privat helseforsikring. Jeg er i utgangspunktet veldig positiv til det spesielt når den dekker også ektefelle og barn. Er det noen her som har en sånn forsikring og spesielt dere som har brukt den - hva tenker dere? Ja eller nei? Med tanke på kvaliteten i offentlig helsevesen og de lange køene, er det helt fantastisk at det finnes en mulighet å slippe å gå sykemeldt lengre enn nødvendig og å få raskere behandling. Jo flere som får privat helseforsikring, jo kortere køene blir i det offentlige. Vinn-vinn. Eller mener du noe annet? Hva mener du med at til flere som har private helseforsikringer så blir det kortere veg til de offentlige sykehusene. ? Noen helsetjenester kan de med fordel ta hånd om ved private helseforetak, men når det gjelder de allvorligst syke, og ulukker etc så er det de offentlige sykehusene som har utstyret, og kompetansen. (Eg ønsker ikkje eit systen der det er pengene som skal avgjøre om du får behandling når ein blir kritisk syk) Det er selvsagt til stor intrs, for mange neringslivledere å kjøpe private helseforsikringer, og "kjøpe " avtaler med private helseforetak.
Justlooking Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 Jeg er for det og har via jobben selv. Må betale noen tusenlapper i året for det og det synes jeg det er verdt. Koster mer å ra det helt privat. Har brukt den for et par ting i løpet av alle disse årene og det har fungert greit. For meg er det en ekstra trygghet. Veldig mange har det via jobben. Ser også at disse har tilbud https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWveyG/har-selv-privat-helseforsikring-regjeringen-oeker-forskjellene Meg bekjent har alle som jobber i store private firmaer et slikt tilbud, i alle fall de jeg kjenner. Fordelen er jo at folk kommer raskt tilbake i jobb om de er sykemeldt. Det har ikke jeg vært men har vært fint å få raskt tilbud uansett. 1
Gjest Refreng Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 Vil aldri føles bra å snike i køen foran en småbarnsmor som har langvarig sykdom og der barna trenger henne å bli frisk raskere. Eller snike foran den ærlige mannen på 70 som har slitt i fysisk jobb gjennom hele livet og gjort sitt for samfunnet. Fordi jeg kan gå privat og de ikke.
addict Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Refreng skrev (2 minutter siden): Vil aldri føles bra å snike i køen foran en småbarnsmor som har langvarig sykdom og der barna trenger henne å bli frisk raskere. Eller snike foran den ærlige mannen på 70 som har slitt i fysisk jobb gjennom hele livet og gjort sitt for samfunnet. Fordi jeg kan gå privat og de ikke. Du sniker ikke foran når du stiller deg i en helt annen kø til en helt annen plass. Du gjør at den småbarnsmoren med langvarig sykdom og den ærlige mannen som er BAK deg i køen får hjelp raskere nettopp fordi du ikke trenger å ta opp plass i helsekøen.... Så den logikken klarer jeg liksom ikke helt å skjønne. 6 1
Helene Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Jeg er for privat helseforsikring. Ok, jeg nyter ikke godt av det. Tenker, om noen betaler privat helseforsikring, så går de ut av køen, og gir rom til oss andre. 2
frivis Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Dess mindre du tjener, dess større er sjansen for at du ikke får dekket dette gjennom jobben, dessverre. Og det er også grunnen til at yrket alltid vil forbli et lavtlønnsyrke. Trist, men de som trenger den private helseforsikringen mest er de som har minst sjanse for å få det. 6 3
Frisk Frosk Skrevet 30. april 2023 #11 Skrevet 30. april 2023 Norge får ikke flere leger av at noen går privat. Tvert om risikerer vi en legeflukt fra offentlig helsevesen til det private. Så helsekøene kan bli både lengre og dyrere for alle som ikke har råd til å gå privat. Ser man på det amerikanske helsevesenet, så er det et langt dyrere helsevesen, alt er dyrere, inkl. medisiner. Om man ønsker et mer klassedelt samfunn og et dyrere helsevesen generelt, hvor de som har lavere inntekter eller er fattige får dårligst helsetjenester, da støtter man opp og bruker privat helsevesen... Som @frivis sier, de som kunne trengt en slik privat helseforsikring mest, det er de som har minst sjanse for å få det. 4 5
Drizzt Skrevet 30. april 2023 Forfatter #12 Skrevet 30. april 2023 Evnti skrev (6 timer siden): Hva mener du med at til flere som har private helseforsikringer så blir det kortere veg til de offentlige sykehusene. ? Noen helsetjenester kan de med fordel ta hånd om ved private helseforetak, men når det gjelder de allvorligst syke, og ulukker etc så er det de offentlige sykehusene som har utstyret, og kompetansen. (Eg ønsker ikkje eit systen der det er pengene som skal avgjøre om du får behandling når ein blir kritisk syk) Det er selvsagt til stor intrs, for mange neringslivledere å kjøpe private helseforsikringer, og "kjøpe " avtaler med private helseforetak. Jeg mener at de med privat forsikring går til private helsetilbydere i den grad det er mulig istedet for å stå i kø hos det offentlige. Man må bygge ut og utvikle videre privat helseomsorg for å ta slutt på de evige køene i det offentlige. I et system hvor pengene avgjør om du får behandling i tide når du er kritisk syk får ihvertfall noen hjelp i tide. Et system hvor alle er tvunget gjennom det offentlige er verre - ingen får hjelp i tide. 2
Justlooking Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 frivis skrev (32 minutter siden): Dess mindre du tjener, dess større er sjansen for at du ikke får dekket dette gjennom jobben, dessverre. Og det er også grunnen til at yrket alltid vil forbli et lavtlønnsyrke. Trist, men de som trenger den private helseforsikringen mest er de som har minst sjanse for å få det. Det er mulig å kjøpe helt privat helseforsikring. Den koster nok dobbelt så mye som vi betaler via jobben og det kan likevel være lurt …. Man kan også kjøpe privat tannhelseforsikring som for mange lønner seg veldig. Ligger vel på tre tusen i året. Har hatt den i mange år også men ikke brukt den så er passiv innbetaler enn så lenge 😊
Gjest Refreng Skrevet 1. mai 2023 #14 Skrevet 1. mai 2023 8 hours ago, addict said: Du sniker ikke foran når du stiller deg i en helt annen kø til en helt annen plass. Du gjør at den småbarnsmoren med langvarig sykdom og den ærlige mannen som er BAK deg i køen får hjelp raskere nettopp fordi du ikke trenger å ta opp plass i helsekøen.... Så den logikken klarer jeg liksom ikke helt å skjønne. Dess flere som går privat, dess lettere er det for politikere å kutte i det offentlige tilbudene med dårlige unnskyldninger uten at like mange reagerer. Politikerne ønsker at flere flytter seg til det private slik at kompisene deres kan tjene mer penger. De skadelidende blir mannen i gata. Dersom vi ikke hatt et privat tilbud i landet, hadde det blitt voldelige protester om systemet ikke ble prioritert og fobedret der folk ville få undersøkelser og behandlinger i rimelig tid. Sånn som ting er nå, er folk flest ok med at en småbarnsmor blir skadelidende, og at en mann på 70 ikke får den behandlingen han har krav på etter å ha bidratt til samfunnet hele livet. Hvem er samfunnet for? Hvem vil vi samfunnet skal være for? 6 hours ago, Drizzt said: Et system hvor alle er tvunget gjennom det offentlige er verre - ingen får hjelp i tide. Dersom systemet ble prioritert og ønsket være et bra system ville alle få hjelp. Det offentlige kunne tatt unna alle. At det offentlige blir stadig dårligere og skjært ned på, er ønsket politikk. Det må ikke være sånn, det er ønskelig fra politikernes side at det er sånn. De tjener my penger og kan gå privat og bryr seg ikke om at mannen i gata blir skadelidende. Et av problemene med at politikerne får høye lønninger, de kan mele egen kake og ignorere velferden til den gjengse nordmann.
Drizzt Skrevet 1. mai 2023 Forfatter #15 Skrevet 1. mai 2023 Refreng skrev (1 time siden): Dersom systemet ble prioritert og ønsket være et bra system ville alle få hjelp. Det offentlige kunne tatt unna alle. At det offentlige blir stadig dårligere og skjært ned på, er ønsket politikk. Det må ikke være sånn, det er ønskelig fra politikernes side at det er sånn. De tjener my penger og kan gå privat og bryr seg ikke om at mannen i gata blir skadelidende. Et av problemene med at politikerne får høye lønninger, de kan mele egen kake og ignorere velferden til den gjengse nordmann. Nettopp. Det er en ønsket politikk gjennom flere år. Regjering etter regjering ser vi at helsesektoren er et yndlingsområde å skjære, kutte og spare penger i. Det har aldri vært verre enn nå som denne regjeringen holder på med. I mellomtiden dør folk eller får varige men og ødelagt livskvalitet mens de venter på behandling som tilbys andre steder med mye kortere ventetid. Siden det ikke er politisk vilje eller evne å fikse det offentlige tilbudet, må det tilrettelegges for private alternativer så ihvertfall noen kan få hjelp i tide. At politikerne tjener altfor mye, har altfor mange goder å misbruke fritt og er frakoblet realiteten vanlig folk lever i er ikke noe nytt. Politikerne bør tjene maks 400.000 i året og fjerne 90% av godene sine pluss streng kontroll på hvem som får benytte seg av resten. Da ser du at politikerne kommer nærmere folket. Akkurat nå er politikerne, spesielt på Stortinget, blitt en selvoppnevnt elite som lever i et alternativt univers enn velgerne som valgte dem inn. Politikerforakten er et faktum og tilliten til Stortinget er på bunn. Helt fortjent. Det gamle ordtaket ''når staten ikke vil redde deg, så må du redde deg selv'' gjelder i full styrke når det gjelder helsevesenet. 2
Pantoten Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 Har gjennom jobb. Har brukt den flere ganger. Selvfølgelig er det fantastisk å få time etter 1-2 uker i stedet for etter 6mnd. Synes det er leit at det er så lang ventetid i det offentlige. Men når jeg får det godet gjennom jobb så bruker jeg det. 2
Gjest Acer Skrevet 1. mai 2023 #17 Skrevet 1. mai 2023 https://www.nettavisen.no/reise/forsikring/forsikringsselskap-advarer-mot-feriefelle-risikerer-a-fa-en-skikkelig-feit-regning/s/5-95-1054718 Reiser ein på ferie i utlandet så bør ein ha reiseforsikringer, og det er noe av det første de spør etter når du oppsøker eit legekontor, eller havner på sykehus i utlandet. Mange bedrifter har idag helse kontroll (EU-kontroll) igjennom bedriftshelsetjenester for sine ansatta som de har inngått avtaler med hos private helseforetak- Dette m.a. om eit ledd i å overvåke arbeidsmiljøet, og tenke forebygging. Personer som idag har behov for øyblikkeleg hjelp eller får diagnosert allvorlige sykdomer blir idag prioriterte i helsekøene.
Gregarious Skrevet 1. mai 2023 #18 Skrevet 1. mai 2023 Private helsetjenester er en uting for samfunnet. Når det mest ressurssterke i et samfunn får mulighet til å få helsehjelp raskt så vil deres stemme forsvinne overfor utfordringer i det offentlige helsesektoren. Det offentlige har allerede tatt stor skade av det og verre skal det blir. I flere spesialist tjenester har når de mest kompetente legene gått over til privat, naturlig nok når de kan tilby bedre betingelser. En lever virkelig i en illusjon om en tror privat helseaktører vil hjelpe de offentlige, det blir som det gamle utrykket å "pisse i buksa". Amerikanske tilstander er virkelig ikke noe å trakte etter.... 1 3
Topsi Skrevet 1. mai 2023 #19 Skrevet 1. mai 2023 Det blir jo ikke kortere køer hvis det private tapper det offentlige for nødvendig arbeidskraft 1 3
Koko-Koko Skrevet 1. mai 2023 #20 Skrevet 1. mai 2023 Går alltid privat nå. De få gangene jeg har gått offentlig har det tatt forferdelig lang tid å få time, bli utredet og få behandling. Også er søren ikke behandligen modernisert siden 1980, så man blir behandlet med gammel kunnskap. Det var hvertfall tilfellet da min søster ble syk, så vi endte opp med å kjøre hun rett fra sykehus tl privat klinikk. Raskere, billigere og bedre i lengden å gå privat. Møter man på noen som tar seg nær av det i det virkelig liv er jo det bare enda en bonus, da en god latter forlenger livet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå