Gå til innhold

Har psykisk syke krav på helseforsikring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med likhet med andre som skaffer seg helseforsikring så er det en % del av befolkningen som har psykiske lidelser. Har også de krav på helseforsikring? Eller er de helt utenfor det systemet.

Anonymkode: 39b96...eeb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så de jobber utfra hvilken diagnose de forskjellige har. 

Uansett interessant lesning 🙂

Jeg ser for meg at det kanskje er vanskelig med psykisk sykdom å få tegnet en helseforsikring mot andre sykdommer osv man kan få med tiden, men går kanskje i noen tilfeller ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så de jobber utfra hvilken diagnose de forskjellige har. 

Uansett interessant lesning 🙂

Jeg ser for meg at det kanskje er vanskelig med psykisk sykdom å få tegnet en helseforsikring mot andre sykdommer osv man kan få med tiden, men går kanskje i noen tilfeller ja. 

Det vil nok variere stort. Noen psykiske lidelser vil også kunne gi fysiske lidelser, og dermed vil det påvirke risikofaktor, som forsikringsselskaper vil ta med. Jeg regner med de vil skille mellom f.eks adhd, og en som har vedvarende alvorlig spiseforstyrrelse som anoreksi. 

Anonymkode: 68e08...2de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært frisk i en del år og diagnosene ble fjernet samtidig som jeg ble friskmeldt, men fordi jeg har hatt disse diagnosene tidligere, får jeg ikke helseforsikring. Begrunnelsen jeg får tilbake hver gang jeg prøver å tegne en hos ulike forsikringsselskaper er at personer som har diagnosene jeg tidligere har hatt, har en forhøyet risiko for å dø tidlig og av unaturlige årsaker.

Anonymkode: 47b37...249

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du, men da vil de reservere seg mot psykisk sykdom.. da gjelder det kun fysiske plager 

Anonymkode: 4acc9...de8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får helseforsikring, men med minus. Jeg synes de dekker seg vel godt inn faktisk. Da jeg kjøpte helseforsikring hadde jeg tidligere vært diagnostisert med angst og jeg hadde hatt en prolaps i ryggen. Dermed fikk jeg helseforsikring, men minus alt som har med psyken å gjøre, samt alt muskel- og leddrelatert. Da er det ikke mye igjen gitt 🙄

Anonymkode: b0ebc...d85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe annerledes for folk med psykiske lidelser, og alle som har - eller har hatt - andre typer diagnoser, mottatt behandling for noe.

Det skal veldig lite til før en får problemer med å få helseforsikring.

Anonymkode: 6c704...9a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forsikring er det jo private firma som driver med, så det er aldri noe man har «krav» på. Firmaene kan sette sine egne regler, og velge selv hvem de vil ha som kunder. Jeg syns de sikrer seg godt. Jeg hadde operert en inngrodd tånegl som 16-åring, og har fått unntatt alt som handler om plager i føttene.

Tips; når jeg forsikret barnet mitt fikk hun et unntak for noen øreplager hun hadde som veldig liten. Det stod i et brev fra selskapet at hvis hun hadde vært symptomfri og uten medisiner i 2 år, så kunne jeg søke om å fjerne unntaket. Det gjorde jeg, og det gikk gjennom med en gang 👍🏻🙂 Så sjekk ut muligheten for å fjerne unntak om du skulle få noen. 

Anonymkode: e79ec...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...