Gå til innhold

Å oppnå et hyggelig hjem.

Anbefalte innlegg

Gjest christineemily
Skrevet

Lurer litt på hva dere brukere av KG mener må til for å få et hyggelig hjem :) ?

Noen hjem har en har en koseligere atmosfære enn andre. Hvilke virkemidler bruker dere for å oppnå dette?

Selv er jeg veldig opptatt av bruken av belysning.

Jeg kunne ikke tenkt meg et hjem uten masse planter.

Jeg må ha bokhyller med bøker.

Og bilder av barna mine på veggen.

Jeg har pynteting, men for mye av det gode er "drepen".

Masse "levende lys"/telys.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Personlighet! Synes hjem som ser ut som en reklame for en Bohus -katalog (ikke noe vondt ment om Bohus, kun eksempel....;-)) blir litt anonymt. Litt nytt, litt gammelt, litt fint,litt rart og litt arvet gir særpreg og noe å feste øyet på.

Gjest LoisLane
Skrevet

Belysning.

Og personlige saker: Arvegods eller et eller annet - noe som viser en personlig smak.

Skrevet

Det å vise at det faktisk bor noen der, er viktig for meg. Ikke direkte rot, men heller ikke sterilt og alt på stell.

Harmoniske farger som gjenspeiler menneskene som bor der.

Skrevet

Planter, levende lys, og noen personlige ting (så det ikke blir like "sterilt"som en IKEA-katalog). :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Planter, blomster på bordet, dempet belysning og levende lys. :)

Skrevet

Enig med alle over her. Synes minimalistiske hjem er så langt fra hyggelig og koselig som det går an å komme.

Skrevet

Belysning er absolutt viktigst. Samme hvor mye personlighet, pynt og arvegods et hjem inneholder vil det ikke bli koselig uten god belysning.

Ut i fra min personlige smak er bokhyllen, levende lys og loppemarkedbordet det som skaper mest kos her i huset.

Skrevet

Jeg er opptatt av farger. Farger gir meg ro og glede :)

Gardiner, puter, lys osv i de fargene jeg liker.

Nå leier jeg "bare" og ser enormt frem til å velge fargene på veggene selv en dag!

Gjest Rogalinn
Skrevet

For meg er et hyggelig hjem et som ikke er for rotete, der man kan gå barfot uten å tråkke på grus, som er komfortabelt varmt/kjølig (etter årstiden), der doen er ren, og der man kan slå seg ned i en sofa og trekke beina oppunder seg uten å få illsinte reprimander for å være så udannet at man har beina i sofaen.

Interiørstil har lite å si for meg, så lenge det ikke er nedlesset og så rotete at det har tatt overhånd på de som bor der. Akkurat det gjør meg nedtrykt både på mine og deres vegne.

Skrevet
Planter, blomster på bordet, dempet belysning og levende lys. :)

Samme her. Og så er det viktig med harmoniske farger og naturmaterialer, synes pergo er gyselig. Peis er definitivt et must! Kunst og personlige fotografier setter også mye av stemningen for meg. Også har jeg akvarie og hund, da. ;)

Ellers tipper jeg de fleste her vil finne huset mitt temmelig "sterilt" og ukoselig, siden jeg ikke har noe arvegods, ikke gardiner, ingen duker eller tepper på gulvet etc. De eneste tekstilene er faktisk de i senga, håndklærne på badet og kjøkkenhåndklærne. Jo, jeg har masse pledd i sofaen da, og tre puter (hvorav to er i skinn). :ler:

Men JEG synes det er hyggelig her, da. :sjarmor:

Og selv om det kanskje minner litt mye om en ikeakatalog eller noe slikt, så er det rene flater, luft og lys som gir meg roen. Masse stæsj, pynt, kappegardiner osv. gir meg egentlig helt creeps. Greit hos andre, men ikke her...

*minimalist i sitt hjerte*

Skrevet

Da vi pusset opp huset vårt var det bort og vekk med furu, mørk grønn tapet, tunge gardinkapper og gardiner i 7 forskjellige farger *grøss* (men gurimalla så dyre og flotte de var da huset var nytt...) messingstaker, stygge tepper, 100 ulike blomsterpotter og mere til... Ut med 90 tallet!

Nå har vi en mye enklere, ryddigere og renere stil. Føler meg mye ryddigere i hodet hvis det er litt ryddig og luftig rundt meg. Blir stressa av rot! Det var mye som aldri kom inn i stua igjen etter at vi pusset opp; nå har jeg bare det jeg vil ha der inne og ikke alt som jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av!

Riktig lyssetting er jeg også veldig opptatt av. Man kan skape utrolig fin stemning med det rette lyset! Spotlights i taket er veldig stas, da kan man fremheve det man ønsker å rette fokuset mot.

Enig i at bokhylle skaper trivsel og gjør det hjemmekoselig, det er faktisk noe av det jeg savner i stua mi foreløpig.

Gjest Embla s
Skrevet

Noen har det stilig og moderne hjemme, andre har det umoderne med furu og messing, noen har det klassisk og andre igjen har sin helt egne, personlige stil. Jeg syns et hjem kan være veldig hyggelig (ev ikke hyggelig) uansett hvilken stil det er, og uansett om jeg ville hatt det slik selv eller ikke. Hva som gjør et hjem hyggelig, klarer jeg ikke sette fingeren på. Men syns lune/mørke hjem er hyggeligere enn helt lyse/sterile.

Gjest gjest1
Skrevet
Ellers tipper jeg de fleste her vil finne huset mitt temmelig "sterilt" og ukoselig, siden jeg ikke har noe arvegods, ikke gardiner, ingen duker eller tepper på gulvet etc. De eneste tekstilene er faktisk de i senga, håndklærne på badet og kjøkkenhåndklærne. Jo, jeg har masse pledd i sofaen da, og tre puter (hvorav to er i skinn). :ler:

Hvis du ikke har andre tekstiler i stua enn noen pledd i sofaen... blir det ikke ekko i rommet?

Før jeg hang opp gardiner inne hos guttungen synes jeg det var ekkelt der inne, fordi stemmene våre smalt i veggene hver gang vi åpnet munnen. Nå er et par enkle gardiner hengt opp foran vinduet og ekkoet er borte.

Jeg liker boliger som gir varme når jeg kommer inn. På kveldene om høsten og vinteren må jeg for eksempel ha masse levende lys fordi lampelys alene gir så kald belysning. Jeg må også ha gardiner, men kapper og rysjer er ikke noe for meg. Nå har jeg panelgardiner på kjøkkenet, men må ha et par til som skal henge bak, da de jeg kjøpte var litt smalere enn jeg trodde.

I stua har jeg en lengde i hvert vindushjørne, jeg har vinduer og balkongdør fra vegg til vegg på én vegg, altså har jeg to gardinlengder. De henger ikke foran vinduet og tar ikke noe lys, men brekker av den kalde flaten litt. De er transparente i varme, gyldne toner.

Teppe under salongen er et must, jeg synes det er kaldt der hvor det ikke er tepper. Jeg har også en rye i entreen - mest for å brekke opp litt da alt går i ett her, åpent fra kjøkken via entre og inn i stua.

Planter er koselig og skaper trivsel, og også farger som gjentas - varme farger.

Møbler skal være myke og til å krølle seg sammen i. Sterilt ryddig liker jeg heller ikke, det må se ut som det er bebodd.

Gjest Embla s
Skrevet
Hvis du ikke har andre tekstiler i stua enn noen pledd i sofaen... blir det ikke ekko i rommet?

Jeg har ikke gardiner i stua (har fire store vinduer og ett lite), og heller ikke i kjøkkenet. Har stålpersienner i stua for solblending (disse er helt oppe når det ikke er bruk for dem) og i kjøkkenvinduet og det lille stuevinduet har jeg grønne planter. Har aldri tenkt på stua mi som steril eller ukoselig; Gjennom de store vinduene har jeg fritt utsyn og flott utsikt, og syns dette er mer koselig enn om jeg skulle dekket det til med masse stoff. Ser ikke helt at gardiner=hjemmehygge for enhver pris.

Til tross for mine manglende gardiner, er jeg ikke plaget med ekko i stua ;)

(har gardiner på soverom, arbeidsrom og i gang, etc.)

Skrevet

Ikke noe ekko, nei.

Gjest Rognebær
Skrevet

Det må være ryddig, først og fremst! Jeg synes ikke det er koselig når det er rotete.

Ingen bok, ingen kos. Bokhyller må altså med.

Og jeg liker at det er noen gamle ting der, og at de som bor der, har satt sitt preg på stedet ved at tingene de har fremme, forteller litt om dem på en eller annen måte.

Gjest Gjest_Karianne_*
Skrevet

Jeg må ha det ryddig og lyst hjemme for å ha det koselig.

I stuen har jeg ikke andre tekstiler enn salongen, puter og pledd i den. Som Embla så setter jeg større pris på en storslått utsikt og lys enn å ha gardiner i vinduene. Jeg har endelig fått et hjem som jeg elsker og som for meg er det ultimate hjemmet - dvs. lyse vegger, eikeparkett, masse kunst på veggene, masse levende lys, spotlights og en deilig peis - så har jeg stålpersienner som kun er for å stoppe solen om sommeren.

Gjest Gjesta
Skrevet

...men samme hvor "riktig" interiør man har, så blir det ikke trivelig om man ikke trives med menneskene som bor der...

Gjest gjest1
Skrevet
...men samme hvor "riktig" interiør man har, så blir det ikke trivelig om man ikke trives med menneskene som bor der...

DET er jeg enig med deg i - det kan aldri bli trivelig hvis man ikke trives med de som bor der. De er mye mere verdt enn gardiner ja.

Jeg bor for tiden aldeles alene, da ungene er midlertidig vekk for en periode, skole og diverse, og jeg trives utmerket godt med meg selv og mine fire pusekatter, så jeg har det fryktelig innmari forferdelig koselig her jeg sitter.

Akkurat nå er det ganske mørkt, jeg har bare på to lamper som lyser litt lite, men mange stearinlys, og sånn liker jeg å ha det. Lunt og tussmørkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...