Gå til innhold

Kan man beholde kontakt med hund etter omplassering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som enten har erfaring med det selv eller som vet hva “ekspertene” anbefaler? Noen venner av oss har en hund de ikke kan beholde (dumt valg av rase, skilsmisse, barn som har fått det vanskelig psykisk, stresset hund), og jeg lurer på om det er best for hunden å starte helt på nytt med nye mennesker eller om det kan være ok å få besøk av tidligere eiere en gang i mellom. Noen som vet? 

Anonymkode: 0c509...34f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beste er å forlate hunden. Så den får en ny start med ny familie. Kanskje greit med en overgang til ny familie , men etter den er levert fra seg, så er det best å holde seg vekk. Mener nå jeg 

Anonymkode: f78ef...4d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt med hunden ønsker de bare for sin egen del. De bør kunne i se at de har gjort feil og la hunden gå videre. 

Anonymkode: 119a8...142

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt opp til de nye eierne om de vil la de tidligere eierne komme på besøk. 

Men nei, jeg tenker at det beste er å la hunden få tid til å falle til ro i sitt nye hjem. Det er ikke godt for hunden å få besøk titt og ofte i starten. Da vil den bare oppleve bli "forlatt" igjen og igjen i et nytt og fremmed hjem. Det blir som å sette hunden på kennel, også komme innom men aldri ta den med hjem. 

De kan besøke den etter 3-6 måneder, når hunden har falt helt til ro og vil være helt ok med å bli igjen i sitt nye hjem når besøket er over. 

Anonymkode: b5dbb...3ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi passer vår når den nye familien er på ferie, og foreldrene mine passer om vi ikke kan. Hunden har tatt det fint. Passet på at hunden ikke ble passet av oss før den hadde falt ordentlig på plass i det nye hjemmet.

Hadde uansett ikke kommet unna å treffe på hunden tilfeldig, verken vi eller foreldrene mine. Den nye familien er bekjente av oss og bor like i nærheten av foreldrene mine. Tilfeldige møter har også gått fint.

Anonymkode: b9ceb...eaa

AnonymBruker
Skrevet

Svigersøstra mi fikk omplassert hund, der forrige eier absolutt skal ha "mammahelg" i ny og ned. Det forvirrer hunden. Han blir rar i etterkant av disse helgene....

Anonymkode: 74b67...d4b

AnonymBruker
Skrevet

Oppdretter av vår forrige hund hadde han i sitt eie til han var 1 år før vi overtok han. Hun pleide å være innom ett par ganger i året til STOR glede for hunden. Han ble alltid så glad at han tisset på seg 😂 Det var aldri noe negativt rundt dette, kun positivt.

Anonymkode: b61eb...75e

Skrevet

Jeg har hatt flere omplasseringshunder, og med noen av dem har vi hatt kontakt med forrige eier flere ganger etter overtagelse. Hunden har vært hoppende glad for å møte tidligere eier, men null problem å være igjen hos meg etterpå, så har ikke opplevd noe negativt i forbindelse med det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg omplasserte en hund for mange år siden, den ble omplassert til foreldrene til en bekjent når jeg flyttet utenbys, og vi hadde kontakt med hunden innimellom resten av dens liv, så rundt 10 år... Det var aldri noe problem. 
Men så hadde hunden det i utgangspunktet veldig bra hos meg, og var aldri stresset eller noe slikt. 

Men hunder er forskjellige, så her må man egentlig bare vurdere den enkelte hunden, og situasjonen. Man bør skape stabilitet for hunden. Det kan være å starte på nytt, eller det kan være å fortsette ha kontakt. 

Anonymkode: 9b46f...4ba

Skrevet

Det beste for hunden er en ny start med nye eiere. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...