Gå til innhold

Nå driter SV på draget igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er det bedre at en stat dreper uskyldig mennesker enn at "terrorister" gjør det?

Er det greit at fødende damer ikke kommer til sykehuset fordi grensepolitiet har bestemt at den dagen skal de ikke få slippe igjennom, mens den neste dagen blir ingen sjekket, og "grenseovergangene" er åpne? Er det greit at palestinske barn blir drept fordi de kastersteiner? Er det greit at en stat tar full kontrol over et område hvor det bor mennesker, og sier til de som bor der at de ikke får være der lenger, å gjøre folk til flyktninger i sitt eget land? Det er lov å se en sak fra mer en side!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men er det bedre at en stat dreper uskyldig mennesker enn at "terrorister" gjør det?

Er det greit at fødende damer ikke kommer til sykehuset fordi grensepolitiet har bestemt at den dagen skal de ikke få slippe igjennom, mens den neste dagen blir ingen sjekket, og "grenseovergangene" er åpne? Er det greit at palestinske barn blir drept fordi de kastersteiner? Er det greit at en stat tar full kontrol over et område hvor det bor mennesker, og sier til de som bor der at de ikke får være der lenger, å gjøre folk til flyktninger i sitt eget land? Det er lov å se en sak fra mer en side!!!

Hva legger du til grunn for din tolkning av det som skjer i Midtøsten?

Skrevet

Dette er jo dokumenterte hendelser i Israel.

Leste et trist leserbrev fra en 15 (?) år gammel jente i aftenposten i julen som reiste med KFUM til Israel. Hun var før forutintatt om at det var Israel som gjorde det rette der og ble sjokert over hvilke forhold som rådet. Tror veldig mange ikke helt klarer å se at den israelske stat gjør feil i den måten de behandler palestinerne.

Jeg er helt enig i at det skjer mange ting i Midtøsten som absolutt ikke burde skje, men det er ikke sånn at alle muslimer mener at det er riktig å drepe bare fordi noen gjør det. Det var en her som tok opp at mange i Norge valgte å boikotte Frankrike for noen år siden, men det var ingen da som tenkte at man hatet franskmenn, men når boikotten er rettet mot israel så er man antisemitister og nazister med engang. Det må være mulig å skille sak og person!!!

Skrevet (endret)

Når det gjelder islam, så kritiserer jeg ikke folket, men religionen i sin helhet samt imamene og lederene som praktiserer islam og påfører folk sharialover. Mennesker som ellers hadde vært akkurat som meg og deg, men som blir forurrenset av islamsk ideologi og hjernevasket til å tro at man får 70 jomfruer i himmelen om man sprenger seg på en buss med sivile "troløse" som ikke er muslimer eller rett type muslimer.

Endret av Utenriksmedister
Skrevet

Sharialover er vel ikke så veldig aktuelt i Palestina-Israel konflikten som det er i mange andre land. Spesielt i Afrika....

Skrevet

Mari.

Har du lest i Aftenposten, eller andre norske aviser, at de arabiske muslimene som lever i Israel, er de som har det aller best av alle arabiske muslimer?

At de er de eneste muslimene som har religionsfrihet, de eneste som har ytringsfrihet? At de har eget politisk parti og er medlemmer av Knesset?

Det bor ca. 1,2 mill. arabere i Israel som lever i fred med jødene.

Ville dette vært mulig hvis jødene hatet araberne?

Det er fullt mulig for araberne å leve i fred med jødene hvis de vil, og de fleste er sikkert også villige til det, men det er terroristene som bestemmer.

Det er de som oppdrar barna til å bli mordere, og det er de som driver en propaganda med uskyldige menneskeskjebner som får vestlige journalister til å bite på alt de vil.

Araberne trenger ingen fredsprosess i Midtøsten, de trenger bare viljen til fred.

• Liker 1
Skrevet

Tror du virkelig at de fleste Palestinerne som bor i "flyktningeleire" ikke ønsker fred? Tror du at arabere verden over ikke ønsker fred? Jeg tro på ingen måte at Israelere vil ha noe annet enn fred heller, jeg bare tror at politiken som føres er feil!!! det er ikke nok å gi de som bor på riktig side av en by grense de rettighetene som burde være for alle. En araber på gaten i Jerusalem kan bli stoppet for å sjekke at han faktisk er innbygger, er han ikke det blir han arrestert.

Jeg har gjennom tidene hatt både palestinske og israelske venner, jeg har vært glad i alle for den personen de er, det er ikke det samme som at jeg sier at jeg er enig med det noen av deres regimer gjør. Jeg bare synes at den måten verden lar Israel holde på er feil, og det mener jeg at man viser ved å ta avstand fra det.

Skrevet (endret)
Tror du virkelig at de fleste Palestinerne som bor i "flyktningeleire" ikke ønsker fred? Tror du at arabere verden over ikke ønsker fred? Jeg tro på ingen måte at Israelere vil ha noe annet enn fred heller, jeg bare tror at politiken som føres er feil!!! det er ikke nok å gi de som bor på riktig side av en by grense de rettighetene som burde være for alle. En araber på gaten i Jerusalem kan bli stoppet for å sjekke at han faktisk er innbygger, er han ikke det blir han arrestert.

Jeg har gjennom tidene hatt både palestinske og israelske venner, jeg har vært glad i alle for den personen de er, det er ikke det samme som at jeg sier at jeg er enig med det noen av deres regimer gjør. Jeg bare synes at den måten verden lar Israel holde på er feil, og det mener jeg at man viser ved å ta avstand fra det.

Du mener altså at det er feil av israelerne å forsvare seg og sine?

At de bør åpne alle grenser slik at alle selvmordsbombere og andre terrorister fritt kan bombe og terrorisere hvor og når de vil?

Israel har satt opp et gjerde, og noe mur, ca.5% (sikkert på de verst utsatte stedene) som har redusert angripene fra araberne med ca. 90 %.

I begynnelsen av året 2005 meldte etterretningsorganisasjonen SHIN BET at mens det etter at gjerdet var på plass var det 2 terroraksjoner med 14 drepte, mens det året før var 12 terroraksjoner med 74 drepte.

Det sies ingenting om hvor mange arabiske liv som er spart.

Men vi vet av erfaring at i disse tilfellene går liv tapt på begge sider.

Er det dette du vil ha tilbake?

Å nevne flyktningeleir i forbindelse med palestinerne, er for meg helt ubegripelig.

Er du ikke klar over hvilke palass og herskapsboliger lederne for disse har?

For ikke å snakke om inntektene til disse, som er enormt høye.

Desuten får de store summer til selvmordsbombernes familier.

Sitat fra Norge IDAG 13.07.02: En tre dagers telefoninnsamling organisert av den saudiarabiske komiteen for støtte til Al-Quds intifada samlet inn mer enn 100 millioner amerikanske dollar med stadige referanse til de palestinske martyrene og deres terroristhandlinger mot Israel.

Er dette en grei måte å hjelpe trengende i en flyktningeleir på?

Endret av KR-øst
Skrevet

At Palestinerne lever i flykninge leierer kan vel ikke mot bevises ved at lederne har palasser. Det er det samme som å si at det ikke er fattigdom i noe Afrikansk land hvor lederne har store palasser, det henger ikke på greip.

Byggingen av muren som Israelerene gjør har til og med den Israelske høyesterett sagt at er ulovelig, men den blir allikevel bygd.

Palestinerne får ikke lov til å ha fredelige demonstrasjoner, militæret deler ut flyers som sier at de bør ikke gjennomføre de og det israelske militæret har voldelige aksjoner mot palestinske flyktningeleire om natten.

Jeg er selvfølgelig ikke for at selvmordsbombere skal drepe israelere eller palestinere, men det er ikke ensbetydene med at man må være for det den israelske stat gjør.

Bare for å finne ut hvor du står: synes du det er greit at familiene til selvmordsbombere blir frattatt husene sine (de rives OFTE) og av og til arrestert?

Det er ikke sånn at alle familiene vet om at barna deres skal være med på selvmordsaksjoner, bare for å opplyse...

Skrevet
At Palestinerne lever i flykninge leierer kan vel ikke mot bevises ved at lederne har palasser. Det er det samme som å si at det ikke er fattigdom i noe Afrikansk land hvor lederne har store palasser, det henger ikke på greip.

Så da krever du at palestinerne skal få sin egen stat med innebygget flyktningeleir du da, siden lederne ikke kan gjøre noe med det?

Byggingen av muren som Israelerene gjør har til og med den Israelske høyesterett sagt at er ulovelig, men den blir allikevel bygd.

Nå har det seg slik at Kypros har hatt en slik "mur" i 30 år. Hvordan forholder du deg til denne muren?

Spanske myndigheter sier de nå vil bygge et tredje grensegjerde rundt Melilla, i tillegg til de to som finnes i dag. Høyden på gjerdene skal heves til 6 meter over det hele, og i mellom dem skal det legges ut bunter av piggtråd.

Dette er ikke for å stoppe terrorister, men disse som sikkert er mennesker som håper på et bedre liv. Du har vel en mening om denne også?

Det er også bygget flere sikkerhetsgjerder her i landet, bla. ved Aker brygge, nettopp med tanke på terrorangrep, så vidt jeg har forstått. Du er vel også motstander av denne, eller er det bare israelerne du mener ikke har lov til å forsvare seg?

israelske militæret har voldelige aksjoner mot palestinske flyktningeleire om natten.

Hvor har du dette fra? Ikke engang i norske aviser har jeg lest noe slikt.

Bare for å finne ut hvor du står: synes du det er greit at familiene til selvmordsbombere blir frattatt husene sine (de rives OFTE) og av og til arrestert?

Det er ikke sånn at alle familiene vet om at barna deres skal være med på selvmordsaksjoner, bare for å opplyse...

Og jeg spør igjen: Hvordan kan du vite dette? Og hva hadde du gjort med slike nære naboer?

Hvis du har fulgt godt med, og det burde du, siden du uttaler deg så bastant, så har du fått med deg at terroristene benytter seg av sivile hus som ligger i nærheten av grensen, og bruker disse som sine baser. Dette er en kynisk og hensynsløs bruk av sivile, kanskje uskyldige mennesker, for at naive og blåøyde journalister fra vesten skal få mer vann på mølla. Og dette har de tydeligvis lykkes godt med. Den som ikke forstår dette, har et merkelig slør for øynene.

Skrevet (endret)

Det er viktig at ikke islam får lov til å begrense yttringsfriheten. I alle land der islam har makt, er det streng sensur.

Islam FÅR mer makt her i landet for hvert år som går - man må ikke sove og tro at man ikke skal kunne fortelle dem hvordan man IKKE vil ha det her i landet med tanke på foreksempel yttringsfrihet.

Med dette vil de nok markere dette FØR vi har kommet så langt at det setter seg i folk. Man skal ikke lenger enn til kvinneguiden før man blir sensurert for kritikk av islam som religion.

Endret av Utenriksmedister
Skrevet
Nå er spliden i SV i dette tema komplett: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle531303.ece

Det er faktisk sensasjonelt, og noe helt nytt i vår politiske historie, at et partisstandpunkt er det helt motsatte av hva partiets stortingsgruppe mener.

SV vil bli ødelagt som parti av denne striden innad. Men vi er vel ikke så mange som sørger noe særlig over det? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...