Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #21 Skrevet 6. januar 2006 Nå er det jo en grunn til at SV sitter i regjering - nettopp et stort antall stemmer. Og for SV-velgere er ikke boikott av varer fra israel noen fremmed tanke - så hvorfor så overrasket?? Selv kan jeg ikke huske sist jeg kjøpte Jaffa-appelsiner Ambi ← Det er vel ikke akkurat pga et stort antall stemmer at Sv sitter i regjering? Jeg trodde det var for at de gikk inn i samarbeid med Ap og Sp....
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #22 Skrevet 6. januar 2006 Nå er det jo en grunn til at SV sitter i regjering - nettopp et stort antall stemmer. ← ??? Stemmemessig gjorde jo SV et katastrofalt dårlig valg. Velgerne ville ikke ha de! Tross det fikk de være med i regjeringsamarbeidet.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #23 Skrevet 6. januar 2006 Tullinger - ingen vil noengang gå sammen med dem igjen. Dette er det siste du ser av SV i regjering i i overkommelig fremtid.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #24 Skrevet 6. januar 2006 Nå legger hun seg flat for kritikken: "Dette burde jeg ikke ha gjort" http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article528628.ece
Christiane Skrevet 6. januar 2006 #26 Skrevet 6. januar 2006 SV skal ha credz for at de hver dag gjør det lettere for ikke-sosialistisk side å vinne valgene i 2007 og 2009, samtidig som de gir oss en god latter.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #27 Skrevet 6. januar 2006 Nå er det jo en grunn til at SV sitter i regjering - nettopp et stort antall stemmer. Og for SV-velgere er ikke boikott av varer fra israel noen fremmed tanke - så hvorfor så overrasket?? Selv kan jeg ikke huske sist jeg kjøpte Jaffa-appelsiner Ambi ← enig
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #28 Skrevet 7. januar 2006 enig ← Enig i hva da?? At du ikke har kjøpt jaffaappelsiner? eller at finansministeren uttaler seg om utenrikspolitikk mot sin egen regjerings politikk?
Diktern Skrevet 7. januar 2006 #29 Skrevet 7. januar 2006 Jeg er faktisk enig i boikotting av Israel, sjøl om jeg ikke stemmer SV.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. januar 2006 #30 Skrevet 7. januar 2006 Jeg er faktisk enig i boikotting av Israel, sjøl om jeg ikke stemmer SV. ← Nå er jo ikke akkurat det som er saken her da.
Gjest Gjesten Skrevet 7. januar 2006 #31 Skrevet 7. januar 2006 Altså, blir det ikkje litt feil å dra inn nazisme i denne debatten? Er ikkje Israel ein stat? Er den som stat automatisk fritatt frå kritikk/ boikott fordi det bur primært jødar der? Hadde det blitt samma oppstyret om SV oppmoda til boikott av f.eks Iran?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. januar 2006 #32 Skrevet 7. januar 2006 (endret) De burde heller ha boikottet Iran, i stedet for å være så opptatt av å holde med underdogs. Ser ingen grunn til å boikotte Israel, da burde i så fall Palestinerne også boikottes. Skal ikke si at jeg støtter alt Sharon har gjort, særlig som offiser, men jeg skjønner godt at han ikke ville ha noe med Arafat å gjøre. Sitat er slettet, da innlegget det referer til er slettet. Remyline Moderator Endret 8. januar 2006 av Remyline
Gjest Gjesten Skrevet 7. januar 2006 #33 Skrevet 7. januar 2006 Men det igjen er di personlege meining. Eg lurer ikkje på den, har forstått den. Eg lure på om det er legitimt å kritisere Israel eller om ein for alltid blir stempla som antisemitt og nazist... Og om ein ikkje blandar litt begrep her.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. januar 2006 #34 Skrevet 7. januar 2006 Men det igjen er di personlege meining. Eg lurer ikkje på den, har forstått den. Eg lure på om det er legitimt å kritisere Israel eller om ein for alltid blir stempla som antisemitt og nazist... Og om ein ikkje blandar litt begrep her. ← Joda, det er jo forsåvidt et problem det.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #35 Skrevet 7. januar 2006 De burde heller ha boikottet Iran, i stedet for å være så opptatt av å holde med underdogs. Ser ingen grunn til å boikotte Israel, da burde i så fall Palestinerne også boikottes. Skal ikke si at jeg støtter alt Sharon har gjort, særlig som offiser, men jeg skjønner godt at han ikke ville ha noe med Arafat å gjøre. ← Helt enig med deg. Sv-galskapen har vi nok bare sett begynnelsen av den ene er jo verre enn den andre.
Gjest Gjesten Skrevet 7. januar 2006 #36 Skrevet 7. januar 2006 Du kan ikke plukke ut Israel som den eneste man vil boykotte - det blir urettferdig. Man må først se på langt mer alvorligere saker som iran og syria + andre stater i midtøsten før man hiver seg over det eneste demokratiske landet i midtøsten.. ← EG har ikkje plukka ut noko som helst, dette var eit temmelg viktig spørsmål om begrepsavklaring i ein ellers ganske mållaus debatt. Uten at begrepa er på plass kan ein ikkje diskutere slikt. Og i dette tilfellet er også demokrati eit begrep som må avklarast. For i eit reelt demokrati må vel alle innbyggarane ha stemmerett? Men har palestinerane i Israel stemmerett? Eg veit ikkje, derfor eg spør. Eller er ikkje dei statsborgerar i Israel? I så fall: Kor er dei statsborgerar?
Diktern Skrevet 7. januar 2006 #37 Skrevet 7. januar 2006 Nå er jo ikke akkurat det som er saken her da. ← Nei, det veit jeg:) Jeg føler rett og slett at det er blitt vanskelig å komme med kritikk til Israel uten å bli beskyldt for antisemittisme, antisionisme osv i det uendelige.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. januar 2006 #38 Skrevet 7. januar 2006 Nei, det veit jeg:) Jeg føler rett og slett at det er blitt vanskelig å komme med kritikk til Israel uten å bli beskyldt for antisemittisme, antisionisme osv i det uendelige. ← Eller komme med kritikk av muslimer/muslimske land uten å være rasist. Noe kanskje enkelte i RV bør tenke litt over .
Gjest Den undrende Skrevet 7. januar 2006 #39 Skrevet 7. januar 2006 For det første er det ikke unormalt at det er uenighet mellom partiene i en koalisjonsregjering. En slik uenighet kan påpekes, men bør ikke fremmes, og spesielt ikke av partiet selv. De må jo arbeide med fellesskapet, ikke komme med uttalelser som fører til splittelse. For det andre, så synes jeg hele boikott-Israel-greia er tåpelig. Som om de er de eneste problemet i konflikten. Hadde det vært boikott av israelske og palestinske varer, kunne det ha vært en debatt verdt å ta. Slike personer som driver hat-Israel-prosjekt er like tåpelige, like lite seriøse og lite interessante som de folkene som driver forherliggjøring av Israel. Jeg kan forstå antisemittismekritikken (selv om den var litt drøy) siden man har en tendens til å tro at Israel så og si er årsaken til alle problem (i verden). Og ja: Palestinere bosatt i Israel har stemmerett.
Ambi Skrevet 7. januar 2006 #40 Skrevet 7. januar 2006 Det er vel ikke akkurat pga et stort antall stemmer at Sv sitter i regjering? Jeg trodde det var for at de gikk inn i samarbeid med Ap og Sp.... ← Det er fordi SV hadde NOK stemmer til å inngå i et slikt samarbeid. Mitt poeng er at for SV'ere er ikke boikott noen fremmed tanke. Ergo bør det ikke være det for andre som kjenner regjeringens sammensetning heller. Men et viktig moment er selvsagt hvorvidt Halvorsen uttaler seg som SV'er eller som finansminister på vegne av regjeringen- det er to forskjellige ting! Ambi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå