Gå til innhold

Det er nesten fasinerende å oppleve år etter år at nabo aldri bidrar på fellesdugnad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske sikkert som at det går mot vår/sommer er det  felles dugnad i sameie der jeg bor. Jeg kommer  godt overens med naboene men en av de gjør ALDRI noe på dugnaden, og det har irritert meg lenge. Vedkommende går rundt med stor hagesaks og ser travel ut, sitter i lotusstilling på fellesområdet og prater og pratet der alle vi andre koster og feier. vedkommende skal plutselig lufte hunden eller kjøre ungene til et ellet annet. Hvert år er det det samme. Alle andre bidrar, men hos de er det som sagt liten deltagelse. Lurer på om det gjenspeiler seg i jobbene deres også? Prøver  å se humoristiskt på det men synes det er litt rart og urettferdig at den familien bidrar så lite….Hvordan er det hos dere? Alle bidrar stort sett eller?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har barn som går på aktiviteter, så kan jo det falle samtidig som dugnad. Noen trenger følge av foreldre. Du vet heller ikke om det er grunner for at dugnad blir vanskelig (smerter, psykisk helse, usynlig sykdom).

Det er ikke alle som er flink på f.eks hagearbeid. Hva med å spørre om dere skal gjøre noe sammen?

Men jeg lurer jo litt på hva du selv bruker tiden på når du har tid til å spionere hele tiden på vedkommende.

Anonymkode: 36a62...f1b

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man har barn som går på aktiviteter, så kan jo det falle samtidig som dugnad. Noen trenger følge av foreldre. Du vet heller ikke om det er grunner for at dugnad blir vanskelig (smerter, psykisk helse, usynlig sykdom).

Det er ikke alle som er flink på f.eks hagearbeid. Hva med å spørre om dere skal gjøre noe sammen?

Men jeg lurer jo litt på hva du selv bruker tiden på når du har tid til å spionere hele tiden på vedkommende.

Anonymkode: 36a62...f1b

Kutt ut, ikke vær frekk. Vi stiller begge hos oss hvert år på dugnaden! Deres barn har flyttet ut de senere år. Det handler ikke om spionasje når man på tiende året opplever dette. De er friske og raske,  kjenner de jo. Synes bare det er litt urettferdig at de kke gidder. Det er ikke min oppgave å si fra heller.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan irritere deg alt du vil, men de bryter ingen lover. Man er ikke forpliktet til å delta på dugnad.

Anonymkode: e7c98...544

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Enda en grunn til at jeg forlot bylivet med sameie, dugnader er virkelig tragiske greier.

Anonymkode: da79f...b2c

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan irritere deg alt du vil, men de bryter ingen lover. Man er ikke forpliktet til å delta på dugnad.

Anonymkode: e7c98...544

Når man bor i et lite sameie så forventer man at alle bidrar m/noe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at det er mane unnasluntrere, men det er også mange grunner til at folk ikke kan delta på dugnad. Min mor er hjerte- og lungesyk og er på grensen til å må ha rullator, åpenbart kan ikke hun delta. Jeg har jobbet turnus i alle år, og fikk klage på at jeg ikke deltok, men sannheten var at jeg bare ikke deltok når det var "offisiell" dugnad, fordi jeg som regel var på jobb på ettermiddagene. Så jeg bidro bare på litt andre tidspunkt uten at noen fikk det med seg. Nå har jeg dagjobb da, så nå er det ikke noe problem.

Anonymkode: 632b9...414

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enda en grunn til at jeg forlot bylivet med sameie, dugnader er virkelig tragiske greier.

Anonymkode: da79f...b2c

Nei, det er faktisk veldig hyggelig. Fra kl 17-20. Med kaffe og kake pause. Området blir fint og fort gjort når alle stiller opp.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig i at det er mane unnasluntrere, men det er også mange grunner til at folk ikke kan delta på dugnad. Min mor er hjerte- og lungesyk og er på grensen til å må ha rullator, åpenbart kan ikke hun delta. Jeg har jobbet turnus i alle år, og fikk klage på at jeg ikke deltok, men sannheten var at jeg bare ikke deltok når det var "offisiell" dugnad, fordi jeg som regel var på jobb på ettermiddagene. Så jeg bidro bare på litt andre tidspunkt uten at noen fikk det med seg. Nå har jeg dagjobb da, så nå er det ikke noe problem.

Anonymkode: 632b9...414

Her snakket vi om folk mellom 35-60. Ingen eldre forventes det noe av så klart.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan svare for min egen del da jeg er en som aldri stiller opp.

Hovedgrunnen er at dette legges frem som en grunn til å bli kjent med naboene dine og kanskje få nye venner. Jeg prøver på daglig basis å unngå nettopp dette, jeg vil ikke bli kjent med naboene mine.

Grunn nr to er at borettslaget vektlegger barns trivsel fremfor alt annet og bruker fra felleskassa til å arrangere ting til jul, 17. mai osv. Jeg bruker ikke fellesområdet eller den flotte bakgården vi har fordi jeg alltid må vike for barn og da syntes jeg de som har disse barna kan stille opp på dugnaden.

Anonymkode: 8f2af...bc0

• Liker 8
  • Nyttig 11
Skrevet
Rødstrupa skrev (9 minutter siden):

Når man bor i et lite sameie så forventer man at alle bidrar m/noe. 

Hvem forventer. Du?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å leke dugnadspoliti. Hvis du synes dugnad er ok, vær så god, rak i vei. Men la andre være i fred.

Anonymkode: 89939...7f3

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan svare for min egen del da jeg er en som aldri stiller opp.

Hovedgrunnen er at dette legges frem som en grunn til å bli kjent med naboene dine og kanskje få nye venner. Jeg prøver på daglig basis å unngå nettopp dette, jeg vil ikke bli kjent med naboene mine.

Grunn nr to er at borettslaget vektlegger barns trivsel fremfor alt annet og bruker fra felleskassa til å arrangere ting til jul, 17. mai osv. Jeg bruker ikke fellesområdet eller den flotte bakgården vi har fordi jeg alltid må vike for barn og da syntes jeg de som har disse barna kan stille opp på dugnaden.

Anonymkode: 8f2af...bc0

Jeg er ikke venner med de men vi hilser og slår av et par ord en gang i blandt. Alle har vi egne hager så trenger ikke menge meg med de på et fellesareal.

Skrevet
Rødstrupa skrev (24 minutter siden):

Hvert år er det det samme. Alle andre bidrar, men hos de er det som sagt liten deltagelse. Lurer på om det gjenspeiler seg i jobbene deres også?

Haha, hvem pokker bryr seg? Du har tydeligvis tid som kan utnyttes bedre du og der du driver og fantaserer om naboene dine.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (9 minutter siden):

Nei, det er faktisk veldig hyggelig. Fra kl 17-20. Med kaffe og kake pause. Området blir fint og fort gjort når alle stiller opp.

Det er ikke alle som synes det er hyggelig. Og det må være greit. Da kan de som synes det er "veldig hyggelig" gjøre det.

Anonymkode: 89939...7f3

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
kar90 skrev (1 minutt siden):

Hvem forventer. Du?

Alle forventer at en eller begge voksne i husstanden bidrar.

• Liker 3
Skrevet

Stemmer vedkommende høyre eller frp?

Skrevet

Det er ikke uvanlig å irritere seg over det, men det er egentlig nytteløst.  Slik er det i alle dugnader og egentlig ellers i livet også.  Det er alltid noen som ikke bidrar. 

Veien til lykken er å akseptere det. Ikke la unnasluntrerne ødelegge din glede. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
kar90 skrev (1 minutt siden):

Haha, hvem pokker bryr seg? Du har tydeligvis tid som kan utnyttes bedre du og der du driver og fantaserer om naboene dine.

Ja, jeg bryr meg. Synes alle vi som er friske og raske skulle gidde å rake, koste mm. Gjøre det hyggelig for alle vi som bor i dette lille sameiet.

• Liker 3
Skrevet
Kalevala skrev (1 minutt siden):

Det er ikke uvanlig å irritere seg over det, men det er egentlig nytteløst.  Slik er det i alle dugnader og egentlig ellers i livet også.  Det er alltid noen som ikke bidrar. 

Veien til lykken er å akseptere det. Ikke la unnasluntrerne ødelegge din glede. 

Som nevnt i overskriften på innlegget mitt, tar det med humor og litt fascinasjon å se det samme hvert år, det er jo bare latterlig🤣🤣🤣

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...