AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Jeg har vært forkjølet i 9 uker..kan være den ene forkjølelsen har avløst den andre. Men uansett begynner jeg å bli fortvilet, og lure på årsaken til at jeg ikke blir helt bra igjen? Kremter, hoster og er tidvis hes med en god del slim i halsen. Får opp noe gult slim, men kjenner det er en god del jeg ikke får opp..sånn har det altså vært i 9 uker. Kan ikke være normalt å gå så lenge å være slimete? Drikker masse vann og bruker litt slimløsende, likevel er slimet liksom stuck nedi halsen. Hva kan jeg gjøre for å bli bra igjen? Vet forkjølelse er virus, men kan legen gi noe for å hjelpe meg slik at dette snart går over? Takknemlig for tips, råd og erfaringer hvis noen har! Anonymkode: 5f753...0fb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Ta deg en tur til legen for å sjekke d vitamin. Kan være du har for lave verdier, ikke så uvanlig etter en lang vinter. For meg så har også tilskudd av sink vært veldig bra for immunforsvaret, ikke vært forkjølet eller syk i det hele tatt etter jeg begynte med det Anonymkode: 29864...ae6 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 Kanskje kyssesyken. Noen virussykdommer tar lang tid å bli frisk av og, som du vet, finnes det ikke medisiner. Leger kan ikke fikse alt. Anonymkode: b568a...454 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 Mange som går med de samme symptomene, lenge. Selv har jeg gått med det i minst 1 måned, men nå har det endelig forsvunnet. Så man blir kvitt det. Anonymkode: df94f...8d0
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 Er du sikker på at det ikke er allergi? Anonymkode: 24734...382
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du sikker på at det ikke er allergi? Anonymkode: 24734...382 Kan symptomer på allergi være "evigvarende" slim i halsen? Er litt snørrete av og på, hoster innimellom, - men stort sett for å få opp slim. Anonymkode: 5f753...0fb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ta deg en tur til legen for å sjekke d vitamin. Kan være du har for lave verdier, ikke så uvanlig etter en lang vinter. For meg så har også tilskudd av sink vært veldig bra for immunforsvaret, ikke vært forkjølet eller syk i det hele tatt etter jeg begynte med det Anonymkode: 29864...ae6 Takk for tips om sink! Tar multivitaminer, de skal inneholde litt sink..men kanskje ikke nok? Spiser lite kjøtt og fisk, mest kylling/kalkun. Anonymkode: 5f753...0fb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for tips om sink! Tar multivitaminer, de skal inneholde litt sink..men kanskje ikke nok? Spiser lite kjøtt og fisk, mest kylling/kalkun. Anonymkode: 5f753...0fb Multivitaminer inneholder ofte lave doser av flere ting. Særlig sink og d vitamin. Alle multivitamin har laveste dose d vitamin, og er ikke til hjelp hvis du har en reell mangel. Jeg ville heller tatt dette separat. Kylling og kalkun skal jo inneholde greit med sink, men spørsmålet er jo om du får i deg nok hver dag. Noen ganger er næringsopptak ikke optimalt, slik at tilskudd er greit i ny og ne. Jeg tar ikke sink året rundt, kun senhøst/vinter. Da i tillegg til sink fra maten. Bruker det bare intuirtivt når jeg ser at d vitamin alene ikke er nok. Siden du åpebart sliter med immunforsvar, ville jeg sjekket d vitaminnivået først og fremst., for det er jo relativt vanlig å mangle. Siden du ikke spiser fet fisk 2-3 ganger i uken (den viktiste kilden til d vitamin), så er jo sannsynligheten for at du har for lave verdier ganske vesentlig. Jeg har for lite selv om jeg spiser fet fisk og egg. For godt immunforsvar bør du ligge over 75 nmol, minst. Anonymkode: 29864...ae6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Jeg pådro meg bronkitt etter siste forkjølelse tror jeg, holdt på et par måneder. Ikke feber, men hoste og tetthet i brystet. Anonymkode: 163b5...5b4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg pådro meg bronkitt etter siste forkjølelse tror jeg, holdt på et par måneder. Ikke feber, men hoste og tetthet i brystet. Anonymkode: 163b5...5b4 Det hørtes ikke noe godt ut. Hadde du mye slim og mye hoste? Kom det isåfall opp? Vet ikke riktig hva jeg skal gjøre for å få det opp, føler det bare kommer opp litt... Anonymkode: 5f753...0fb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #11 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det hørtes ikke noe godt ut. Hadde du mye slim og mye hoste? Kom det isåfall opp? Vet ikke riktig hva jeg skal gjøre for å få det opp, føler det bare kommer opp litt... Anonymkode: 5f753...0fb Ja, en del slim. Brukte bronkyl, den på 600mg. Drakk mye vann. Anonymkode: 163b5...5b4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #12 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, en del slim. Brukte bronkyl, den på 600mg. Drakk mye vann. Anonymkode: 163b5...5b4 Tusen takk for svar! Følte du den på 600 var mer effektiv enn å ta den på 200 4 ganger daglig? Jeg har ikke prøvd den sterke før Anonymkode: 5f753...0fb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar! Følte du den på 600 var mer effektiv enn å ta den på 200 4 ganger daglig? Jeg har ikke prøvd den sterke før Anonymkode: 5f753...0fb Ja, føler mer virkning av den på 600. Prøv å holde deg unna melkeprodukter en stund Anonymkode: 163b5...5b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå