Gå til innhold

Hva skjer om jeg eller barnefar er syk når jeg skal føde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i dag 40+6 med første barn og går bare rundt å venter på fødsel. I helga har mannen blitt sjuk og nå fått påvist streptokokker 😅 Jeg merker foreløbig ingenting. 

Hva skjer dersom barnefar enda er syk når jeg går inn i fødsel? Er livredd for å må gå gjennom det uten han.. har allerede sterk fødselsangst. Og hva skjer dersom jeg er blitt utslått med streptokokker til det skjer noe?

Anonymkode: 5f3fe...cdc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du føder enten formen er slik eller sånn, om han er i stand til å være tilstede vil vel avhenge av dagsformen.

Anonymkode: 6c0cc...44b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du føder enten formen er slik eller sånn, om han er i stand til å være tilstede vil vel avhenge av dagsformen.

Anonymkode: 6c0cc...44b

😂 Nå tenker jeg mer på regler mtp sykehus osv. Dette her skjønner jeg nok selv takk. 

Anonymkode: 5f3fe...cdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også høygravid og prøvde å søke dette opp for noen dager siden da min mann ble syk. Fant ikke noe om sykdom generelt men stod at ved covid ville parter bli isolert på fødestuen sammen med den fødende. Så jeg regner med det er det værste som skjer. Skal føde på KK.

Anonymkode: ba1ce...645

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt nyfødte, premature barn døde nesten fordi det ble smittet med streptokokker på sykehuset, så jeg håper det er strenge regler rundt det...

Anonymkode: 3b6dd...d20

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bærer av streptokokk B og måtte ha antibiotika under fødselen, og det kunne vært farlig for baby å smittes, men usikker på hvordan de forskjellige streptokokkene er for babyer. Informasjon til fødeavdelingen er sikkert i hvert fall viktig uansett 😊 

Og de forskjellige sykehusene har sikkert ulike regler rundt dette, så vanskelig å si noe sikkert for akkurat ditt sykehus. 

Anonymkode: 63fa1...639

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du egentlig kan føde når som helst nå, ville jeg ringt sykehuset og forhørt meg hvordan det blir for far å være med. Da får du et sikkert svar og slipper å stresse med dette om fødsel feks starter i natt. 

Anonymkode: 8832d...94f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er også høygravid og prøvde å søke dette opp for noen dager siden da min mann ble syk. Fant ikke noe om sykdom generelt men stod at ved covid ville parter bli isolert på fødestuen sammen med den fødende. Så jeg regner med det er det værste som skjer. Skal føde på KK.

Anonymkode: ba1ce...645

Ring KK og forklar dem så de kan ha klart smitterom om de ønsker det. Partner får være med deg selvom han er syk, men dere blir isolert på rommet. Får ikke vimse i gangene/hente mat selv ol. Dette er slik KK har praktisert det. 

Anonymkode: 043c7...3c0

Skrevet

Hold han unna sykehuset om han fortsatt har infeksjon.
Allier deg med en venninne eller et familiemedlem som kan steppe inn om han fortsatt er dårlig.

Skrevet

Jeg fødte med feber og halsbetennelse. Ble ikke gjort noen tiltak annet enn at jeg fikk en runde med antibiotika intravenøst. Usikker på hva som hadde skjedd hvis det var samboer som var syk. Ring føden å hør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var bærer av streptokokk B og måtte ha antibiotika under fødselen, og det kunne vært farlig for baby å smittes, men usikker på hvordan de forskjellige streptokokkene er for babyer. Informasjon til fødeavdelingen er sikkert i hvert fall viktig uansett 😊 

Og de forskjellige sykehusene har sikkert ulike regler rundt dette, så vanskelig å si noe sikkert for akkurat ditt sykehus. 

Strepptokopper gruppe B, er helt vanlig å ha. Det er en bakterie som smittes under vaginal fødsel, fødsel med antibiotika er vanlig. Dette er ikke forkjølelse men en baterie du har i kroppen resten av livet. Ikke forvirr denne førstegangsfødende med feilinfo.  Hun lurer på streptokokker i halsen! 
faglig om barnet utvikler bakterien di første timene, men ikke farlig å få. Kun farlig om barnet blir syk, har mor GBS blir barnet testet anenvær time til levetime 12-18 spørs hvilken praksis ditt sykehus har

https://www.helsenorge.no/sykdom/barn/gruppe-b-streptokokkinfeksjon/

Vi jordmødre anbefaler aldri å spør om ting på dette forumet, ta en telefon til din kommunale jordmor å høre om du lurer på noe
Nvh Jordmor  

Anonymkode: 06d96...ad7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Feil info!! Dette er en bakterie i underliv/anus ikke om streptokokker i halsen!! Ikke GBS🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Strepptokopper gruppe B, er helt vanlig å ha. Det er en bakterie som smittes under vaginal fødsel, fødsel med antibiotika er vanlig. Dette er ikke forkjølelse men en baterie du har i kroppen resten av livet. Ikke forvirr denne førstegangsfødende med feilinfo.  Hun lurer på streptokokker i halsen! 
faglig om barnet utvikler bakterien di første timene, men ikke farlig å få. Kun farlig om barnet blir syk, har mor GBS blir barnet testet anenvær time til levetime 12-18 spørs hvilken praksis ditt sykehus har

https://www.helsenorge.no/sykdom/barn/gruppe-b-streptokokkinfeksjon/

Vi jordmødre anbefaler aldri å spør om ting på dette forumet, ta en telefon til din kommunale jordmor å høre om du lurer på noe
Nvh Jordmor  

Derfor jeg skrev jeg var usikker på de ulike typene streptokokker 😊 Og anbefalte å ta kontakt med sykehuset 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...