Gå til innhold

Grensen mellom plagiat og inspirasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har holdt på å lekt meg med et utkast til en bok i lang tid nå, og så dukker det opp en engelskspråklig bok, om nesten nøyaktig samme tema, og i store deler nærmest ord for ord det samme som jeg selv har skriblet :ler:

Jeg overdriver sikkert, men det var bare så merkelig når jeg fant denne boken, begynte å undre meg om at jeg kunne risikere å bli saksøkt :ler:

Boken det dreier seg om er en noe smal fagbok for allmennheten (selvmotsigende, men kommer ikke på et bedre begrep nå i halvsøvnen), og det er så vidt jeg vet ingen bøker om temaet på Norsk.

Men hva gjør jeg nå tro? Bøkene vil uansett bli en del forskjellige pga at innholdet vil variere litt fra land til land, men enkelte kapitler vil bli forholdsvis like.

Jeg har tenkt på om jeg skal kontakte utgiveren av den boken jeg snublet over, og spørre om det kan være aktuelt med mer eller mindre en oversettelse av boken jeg fant, men det kan bli litt problematisk pga at det er enkelte avsnitt jeg er delvis uenig med denne andre forfatteren. En ren oversettelse vil heller ikke fungere fullt ut i Norge av forskjellige årsaker.

Skal jeg bare gi blaffen og skrive i vei? Om jeg mot formodning skulle få utgitt noe, så er sjansen for at boken blir kjent i dette andre landet mikroskopisk, bøkene blir heller ikke helt like, og er det i det hele tatt noen unike bøker igjen å skrive her i verden?

Endret av Iceglow
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fagbøker er jo nødvendigvis noe like når det dreier seg om samme tema. Det begenser seg liksom hvor mange forskjellige måter man kan skrive de på. Skriv boken din du. Du har jo fakisk ikke kopiert den andre, og som du sier blir de forskjellige.

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Du kan jo sitere fra den og også klargjøre dine egne standpunkt. Så lenge du ikke har passasjer fra den som ikke kjennetegnes som sitat, er det ikke plagiat, selv om dere er enige om en del ting og ueninge om andre.

Gjest Gjest
Skrevet

For å være helt ærlig: en fagbok er ikke noe jeg hadde giddet skrive på lykke og fromme! Kontakt forlag og hør om de er interessert i konseptet. Det kan godt være at de har innspill på innhold, vinkling etc, og da er det dumt om du har skrevet hele boka og må omskrive halvparten av teksten etter at forlaget først har lest den.

Bruk heller tid på å skrive et godt forslag som du kan sende rundt. Skisser opp hva du har tenkt å skrive om, hvordan og for hvem, hvordan du ser for deg kapittelinndeling, hvilken bakgrunn du har for å skrive stoffet etc. Du kan godt sende med et prøvekapittel eller to, men jeg ville ventet med å skrive hele boken.

Når det gjelder spørsmålet om plagait eller inspirasjon, så trår du her på veldig tynn is. Det koster mye penger hvis du først blir dratt for retten, og det kan koste deg dyrt i form av tapt anseelse. Selv om du blir frikjent for påstander, så er det ikke alltid den biten folk husker.

En annen ting er at hvis boken din er SÅ lik, hva er det behovet for den? Med amazon.com får folk tak i de bøkene de vil hvis de ikke eksisterer i Norge, og hvorfor skal de velge din som er delvis "avskriving"? Er ikke materialet ditt originalt nok til at du klarer å forme deg annerledes med egne ord enn at det nærmest er identisk med en eksisterende bok, så bør du heller finne et annet felt å fokusere skrivelysten din på.

Skrevet
Fagbøker er jo nødvendigvis noe like når det dreier seg om samme tema. Det begenser seg liksom hvor mange forskjellige måter man kan skrive de på. Skriv boken din du. Du har jo fakisk ikke kopiert den andre, og som du sier blir de forskjellige.

Enig med deg.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Hvis du er usikker, kontakt forlaget, et aktuelt norsk forlag, eller en advokat og spør om de synes dette blir for likt.

Det ville jo være synd hvis din karriere som fagbokforfatter skulle bli ruinert fordi du ikke har sjekket opp dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har utgitt en fagbok og for sikkerhets skyld hadde jeg en kildehenvisning bakerst. Men jeg siterte ikke fra de andre bøkene der jeg hentet en del stoff. Dette stoffet hadde jeg lest fra før, så jeg tilegnet meg jo kunnskapen ved å lese nettopp bøker.

Du vil ikke få bråk så lenge du ikke skriver ordrett ut fra en annen bok.

Jeg kontaktet ikke forlag før boka var ferdig, men da ble det noen små endringer i samarbeid med forlaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...