Gå til innhold

Jeg fikk min første bolig. Faren min ønsker nøkkel så han kan «passe på huset» om jeg er borte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke det. Faren min er litt over 80 og ganske glemsk og surrete. Han har tidligere glemt bort sin egen husnøkkel. 
Min far vil ha nøkkel så han kan se rundt i huset og sitte på verandaen eller terrassen. 
Jeg har store verdier i huset og er redd han kan glemme å låse dørene eller sette på alarmen. Han klager og syter og skal gi meg dårlig samvittighet for at jeg ikke ønsker å gi ham nøkkel. Det blir liksom ikke «mitt» hus 😣 Jeg deler for øvrig hus med en mann og faren min overser ham litt føler jeg. 

Synspunkter?

Noe jeg kan si?

Anonymkode: a5769...c80

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare sagt: nei.

Klart han ikke skal ha nøkkel. Jeg hadde ikke diskutert det engang.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke noe å ha synspunkter om, du bestemmer over dine egne nøkler. Og mannen du deler med har også noe han skulle ha sagt. Men ikke faren din. 

Anonymkode: a7c64...4d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

«Jeg har ikke behov for at du har nøkkel til huset mitt. Hvis jeg skal bort og trenger at du ser til huset, så skal jeg komme innom deg med en nøkkel du kan bruke i perioden jeg er borte». Ferdig med det. Og så ville jeg heller funnet andre til å faktisk se etter huset ved behov, for OM du skulle legge igjen en nøkkel så får du den nok ikke igjen.. 

• Liker 12
Skrevet

Enig med de over her. Ikke noe å diskutere! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken "mann" er det du deler huset med? Er ikke rart din far vil passe på.

Anonymkode: 71828...095

Skrevet

Jeg hadde en intimiderende og frekk mor som tok seg til rette i huset mitt når jeg var bortreist. Hun presterte f.eks. å bytte ut gardinene mine en gang jeg var på ferie, og måtte levere tilbake nøkkelen under protester.
Min respektfulle og serviceinnstilte far fikk tilgang til nøkkel uten hennes viten. Han kunne låse seg inn for å vanne potteplanter og sjekke fyringa - uten hennes viten.

Det er flott å ha noen man har tillit til som kan se etter med eiendom, men man skal ikke gi tilgang til folk som surrer. Du gjør rett i å ikke gi din far noen nøkkel. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre hvis han begynner å true? Han nevnte også da jeg ikke ville at han kunne bare skifte nøkkel på sin bolig slik at jeg ikke ville kunne komme inn der. 
Jeg synes det er spesiell oppførsel. Mine svigerforeldre er stikk motsatt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken "mann" er det du deler huset med? Er ikke rart din far vil passe på.

Anonymkode: 71828...095

Samboeren min. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva skal jeg gjøre hvis han begynner å true? Han nevnte også da jeg ikke ville at han kunne bare skifte nøkkel på sin bolig slik at jeg ikke ville kunne komme inn der. 

Det er hans rett å skifte nøkkel på eget hus så du ikke kommer inn der, på samme måte som du velger å ikke gi ham nøkler til ditt hus. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

True? Med hva da? Og hva så at du ikke kan låse deg inn hos ham? På samme måte som du ikke trenger å gi ham full tilgang, så trenger ikke han å gi deg det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal du ha nøkkel til hans bolig?

Anonymkode: b034b...d56

• Liker 2
Skrevet

Sett inn en kodelås. Så gir du han engangstilgang hvis det skulle være nødvendig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal du ha nøkkel til hans bolig?

Anonymkode: b034b...d56

Han ville jeg skulle ha det i tilfelle det skjedde noe med ham eller min mor (som er svært dårlig). 

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg fikk min første bolig", mener du at din far har betalt huset og gitt det til deg i gave, og derfor føler han har rett til nøkkel?

Anonymkode: 15ad1...a85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Han ville jeg skulle ha det i tilfelle det skjedde noe med ham eller min mor (som er svært dårlig). 

Da vil han vel ikke det mer, hans valg. Men hvis din mor er bevisst og klar kan vel hun velge at du skal ha nøkler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde en intimiderende og frekk mor som tok seg til rette i huset mitt når jeg var bortreist. Hun presterte f.eks. å bytte ut gardinene mine en gang jeg var på ferie, og måtte levere tilbake nøkkelen under protester.
Min respektfulle og serviceinnstilte far fikk tilgang til nøkkel uten hennes viten. Han kunne låse seg inn for å vanne potteplanter og sjekke fyringa - uten hennes viten.

Det er flott å ha noen man har tillit til som kan se etter med eiendom, men man skal ikke gi tilgang til folk som surrer. Du gjør rett i å ikke gi din far noen nøkkel. 

Haha, sorry altså, men din mor kan jo ikke være frisk? Byttet gardinene dine mens du var borte? 

TS: enig med de andre - ingenting å diskutere. Han har vel neppe så mye å true med, det er bare å vende det døve øret til.

Anonymkode: 52b04...43f

Skrevet

Selvfølgelig skal han ikke ha nøkkel til huset ditt om du ikke ønsker det.

Hos oss har vi det sånn at svigers har nøkler til vårt hus og vår hytte, og vi har nøkler til deres hus og hytter. Det er praktisk, men funker kun fordi ingen av oss hadde funnet på å låse oss inn noe sted uten tillatelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Samboeren min. 

Og han driver med?

Anonymkode: 559fe...8c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha, sorry altså, men din mor kan jo ikke være frisk? Byttet gardinene dine mens du var borte? 

TS: enig med de andre - ingenting å diskutere. Han har vel neppe så mye å true med, det er bare å vende det døve øret til.

Anonymkode: 52b04...43f

Min svigermor hengte også opp nye gardiner hos oss en gang vi var borte. Hun mente det nok godt, at det skulle være en fin overraskelse, men ja. Jeg valgte å spise den kamelen...

Anonymkode: f1aaf...8a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...