Gå til innhold

Lar dere 17-åringen deres drikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 17 som går første året på videregående. 

Han hadde en kompisgjeng som han delvis mistet kontakten med på ungdomsskolen fordi de begynte å drikke og min sønn ikke var helt «der». 

Jeg har merket i det siste at han nå har begynt å drikke han også. Det lukter fyll på rommet hans dagen etter han har vært ute. 

Jeg har sagt til han at jeg skjønner han har begynt å drikke og at det er helt greit, men at han må holde seg til øl/cider/vin. 

Jeg kjøper ikke noe til han, vil ikke gjøre det altfor enkelt eller bryte loven. 

Er det innafor? Når jeg tenker på meg selv, så begynte jeg da jeg var 15, så jeg er egentlig veldig fornøyd med at han klarte å vente til han ble 17. 

Anonymkode: a1aef...66a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun drakk vann, juice, melk, saft, kakao og brus da hun var 17 da hadde hun ennå ikke smakt alkohol. Hun er avholds nå som 19 åring.

Anonymkode: 3d977...2c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre at du tilbyr å kjøpe til han, enn at han stjeler, bruker falsk id eller får av andre. Og snakke om faren ved å ta i mot fra andre. Ting man ikke vet hva er.

Det er ikke lov, men bedre enn at du har en viss kontroll.

Anonymkode: b3819...22a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bedre at du tilbyr å kjøpe til han, enn at han stjeler, bruker falsk id eller får av andre. Og snakke om faren ved å ta i mot fra andre. Ting man ikke vet hva er.

Det er ikke lov, men bedre enn at du har en viss kontroll.

Det er ikke innafor å oppfordre til å bryte loven. KJøper man alkohol til mindreåringe, så er det faktisk straffbart. Utrolig dumt å risikere dette, for ikke å snakke om at man er et ræva forbilde for ungdommen sin. 
For å svare ts, nei jeg synes ikke det er greit at en 17-åring drikker. Jo flere foreldre som klarer å si nei til dette, jo mindre blir problemet med at mindreårige vil drikke. 

Anonymkode: 88727...58b

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo flere foreldre som klarer å si nei til dette, jo mindre blir problemet med at mindreårige vil drikke. 

Tror du virkelig mindreårige velger å avstå fra å drikke fordi foreldre ikke gir tillatelse?

Anonymkode: cb199...5e2

• Liker 23
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit at 17 åringen drikker. Mine barn har ikke hatt min "godkjennelse" til det. Den eldste drakk minimalt før han var 18. Drikker fremdeles svært lite som voksen. Den mellomste er nå 16, blir snart 17 og har ikke smakt alkohol. Vi snakker mye om dette og andre dilemmaer som kan oppstå når man er tenåring. De vet mitt standpunkt og hvorfor jeg mener som jeg gjør. Like fullt ut er det normalt å teste grenser, når man er i den alderen. Men det at jeg er tydelig i mine meninger, at jeg kjører/henter i alle sammenhenger, har i alle fall begrenset bruk hos mine mindreårige og det syns jeg er positivt. Min eldste var alltid tilsynelatende edru, når jeg hentet han. 

Jeg ville aldri, under noen omstendigheter kjøpt alkohol til en mindreårig. 

Anonymkode: 8b4a2...d18

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alkohol, men det ville han ikke heller. Og heller ikke nå noen år etterpå. 

Anonymkode: 89241...2a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lar og lar...

Jeg har sagt at jeg vil/ønsker/anbefaler at han holder seg unna rusmidler til han er godt voksen. Men jeg har også sagt at jeg vet hvordan det er å være ungdom, jeg er ikke dum. Og at det viktigste for meg er at han er åpen og ærlig med meg og at vi har god kommunikasjon. Jeg har vært opptatt av viktigheten med å være forsiktig, ikke blande rusmidler, ikke tøffe seg, være sammen med folk han er trygg på, vite hva han får i seg, lære seg å kjenne sine grenser, være tilgjengelig på telefon og ringe hjem ved behov. Jeg har også sagt at jeg vil at han holder seg helt unna harde rusmidler, vi har i "alle" år snakket åpent rundt bruk av, og farene rundt bruk av, rusmidler. 

Jeg vet (vi har jevnlige samtaler om det) at mitt barn har prøvd/utforsker litt med alkohol og cannabis innimellom, og at han bruker snus jevnlig. Jeg tror også at jeg vet hans forhold og synspunkt på andre rusmidler, men jeg kan jo ikke være sikker. Stoler ganske mye på han og føler at jeg kjenner han godt og at han stoler nok på meg til at han er stort sett ærlig, men jeg tror også at han ikke alltid er 100 % ærlig med meg. Han blir 17 i år. 

Anonymkode: f802c...98f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke innafor å oppfordre til å bryte loven. KJøper man alkohol til mindreåringe, så er det faktisk straffbart. Utrolig dumt å risikere dette, for ikke å snakke om at man er et ræva forbilde for ungdommen sin. 
For å svare ts, nei jeg synes ikke det er greit at en 17-åring drikker. Jo flere foreldre som klarer å si nei til dette, jo mindre blir problemet med at mindreårige vil drikke. 

I utgangspunktet er jeg enig, men han vil drikke uansett om han får nei eller ja.

Jeg vil heller bryte loven enn å risikere å miste barnet mitt fordi han drakk det han fikk tak i og ikke visste hva inneholdt. Man må tenke over alle faktorer.

Det beste er så klart å vente til han er 18.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit at folk under 18 drikker. Men jeg kan heller ikke forhindre det.

Min eldste er straks 20, og avholds nå, men da han var 16-17 eksperimenterte han med alkohol. Jeg pratet mye med han om dette, og ga råd som «Om du skal drikke, hold deg til én type, drikk vann innimellom og ikke ta imot drikke du ikke vet hva er fra andre.» Oppfordret ham også til å ta vare på vennene sine om de ble fulle, og minnet ham om at han alltid kunne ringe hjem hvis han eller noen av vennene trengte hjelp. 

Jeg har en tiendeklassing og en åttendeklassing nå som foreløpig har null interesse for festing og alkohol. Vi foreldre er avholds selv, mest av praktiske årsaker men også fordi alkohol ikke er noe vi prioriterer. Vi snakker ofte med ungdommene om alkohol (de har begge venner som har prøvd), og har gode samtaler rundt dette med drikkepress og å teste ut ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I utgangspunktet er jeg enig, men han vil drikke uansett om han får nei eller ja.

Jeg vil heller bryte loven enn å risikere å miste barnet mitt fordi han drakk det han fikk tak i og ikke visste hva inneholdt. Man må tenke over alle faktorer.

Det beste er så klart å vente til han er 18.

Hvis du er så naiv at du tror at ungen din KUN holder seg til det du har kjøpt, så vil du antakelig gå på en smell. 

Anonymkode: fd76b...6d8

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis du er så naiv at du tror at ungen din KUN holder seg til det du har kjøpt, så vil du antakelig gå på en smell. 

Anonymkode: fd76b...6d8

Det kommer vel an på ungen og hvordan man legger fram ting og snakker sammen.

Jeg og omtrent alle venner i 17 års alder holdt oss til det vi fikk med. Smakte faktisk ikke på andre sitt, men tok bilde/skrev ned og ba om å få.

De som fikk blankt nei hjemmefra var også de som ble dritings hver helg og ble tatt vare på av politi/helse osv.

Ikke alle er sånn, det vet jeg. Da har man større problemer å ta tak i, blant annet med tillit, respekt og forståelse for eget liv og helse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som ønsker vil nok få tak i alkohol og drikke uansett.

Da jeg var nyfylte 17 skulle jeg på klassefest, og en kamerat kom innom før vi gikk dit sammen. Da vi skulle dra spurte muttern ut av det blå om vi ville ha med oss noen øl, og vi fikk to flasker hver. Dette var en klasse med ganske stort aldersspenn, og de fleste mindreårige på festen hadde også med egen drikke. Vi hadde det gøy, men det gikk samtidig rolig for seg.

Når jeg ser tilbake på dette ser jeg ikke noe galt i det muttern gjorde. Min oppdragelse var generelt ganske streng, men foreldrene ga meg alltid et ærlig innblikk i de voksnes verden, og lot meg prøve ting på egen hånd. Jeg vil si at en slik tilnærming fungerte bra, og at jeg utviklet et sunt forhold til alkohol.

Anonymkode: 40b7b...c97

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg er veldig vanskelig. 
Jeg ønsker jo ikke at de skal drikke før de blir 18, men jeg forstår jo at de er nysgjerrige. 
Jeg ser at det forsvinner noen øl fra skapet innimellom, samtidig er jeg ganske sikker på at de holder seg til det de har tatt, for de er ikke særlig påvirka når de kommer hjem igjen. 
Vi har også tatt praten, så de vet hva vi foreldre mener, samtidig som de vet at de alltid kan ta kontakt. 
Så jeg er jo på en måte glad for at de tar drikke fra oss, slik at det de inntar er kjent og trygt, men skulle jo helst ønska de holdt seg unna. 
Samtidig er det greit å utforske alkoholen i små porsjoner, og sammen med kompiser de er trygge på. 

Tvillinggutter på snart 17

Anonymkode: 07315...eee

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tror du virkelig mindreårige velger å avstå fra å drikke fordi foreldre ikke gir tillatelse?

Anonymkode: cb199...5e2

Håper da det. De fleste i miljøet her er fornuftige har jeg inntrykk av. Det er ikke sånn som for en tid tilbake da det var kult å gjøre ulovlige ting. Heldigvis. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Håper da det. De fleste i miljøet her er fornuftige har jeg inntrykk av. Det er ikke sånn som for en tid tilbake da det var kult å gjøre ulovlige ting. Heldigvis. 

Naivt

Anonymkode: 61c9d...d33

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Naivt

Har en del med ungdommen å gjøre, så det er derfor jeg vet at drikking blant mindreårige tilhører sjeldenhetene her. Det kan jo være annerledes i andre miljøer så klart. Kommer an på hvor man bor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min går også i 1.klasse på vgs og jeg har valgt å være tydelig på at jeg ikke vil hun skal drikke alkohol før hun er 18. Det er hun enig i. Å kjøpe alkohol til mindreårige er selvsagt også helt utelukket. 

Anonymkode: 60ad8...9c8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet min drikker, sier ogsp hva slags alkohol han drikker og hvor mye. Vi henter alltid på fest også! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ikke alkohol til dem og de får heller ikke drikke alkohol hjemme hos oss eller ha fest med alkohol hjemme hos oss. Jeg er ikke så naiv at jeg ikke skjønner at de kanskje drikker på fest likevel og vi har mange samtaler om alkohol, hva det gjør med kroppen, at man kan bli skikkelig syk og at det gjør deg svært sårbar for utnyttelse av andre. De vet også at de alltid kan ringe oss om de eller noen de kjenner trenger hjelp og at jeg heller henter midt på natta enn at de raver rundt gatelangs i fylla, men jeg gjør det også klart at jeg ikke støtter alkoholdrikking og at det fornuftige er å la være. Så langt ser det ut til at ingen av dem drikker nevneverdig. Det vet jeg fordi de alltid har kommet hjem hit etter fest og alltid til ok tid og jeg ser hvordan de oppfører seg og ingen av dem har vært synlig beruset så langt. Jeg har dog vært med på å kjøre hjem et stykk svært full og dårlig venn med foreldre som tydeligvis ikke mente de trengte å stå opp av sengen sin for den slags, veldig glad barna mine vet de kan ringe oss og at vi aldri blir sinte uansett hva som har skjedd. 

Anonymkode: 36420...95e

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...