Gå til innhold

Kan legen tvinge meg til å ha timer på dps?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han vil henvise meg. Jeg har hatt en del problemer i oppveksten så jeg skjønner at det er det beste for meg. Men jeg syns det er så vanskelig å skulle snakke med dem. Jeg sa jeg vil tenke på det men han sa det var ikke noe å tenke på. Problem i tillegg er at jeg har trang økonomi for tiden og det koster jo litt og ta bussen og for timer der. Får vel frikort etterhvert men det tar jo litt tid. Jeg skjønner det er for å hjelpe, men jeg syns det er så vanskelig. Kan han tvinge meg?

Anonymkode: 6bbf4...c47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du sykemeldt for tiden, kan han muligens tvinge deg til behandling som en forutsetning for å få fortsatt sykemelding. At du tar i mot behandling for sykdommen som gjør at du er sykemeldt er vel et logisk krav, skulle jeg tro.

Er du ikke sykemeldt eller noe, så kan vel ikke legen tvinge deg til noe som helst.

Anonymkode: 97e87...2c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan han ikke. Folk kan velge vekk behandling og kjøre livet sitt i grøfta. 

Kan også love deg at hvis du sier til Dps at du ikke egentlig ville ha tilbudet er du ute fortere enn du klarer å si egenandel. De vil selvsagt ikke gi behandling til en umotivert person når det er folk på venteliste som virkelig vil og trenger behandling

Anonymkode: 73162...4be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo du kan tvinges (tvunget psykisk helsevern uten døgnopphold, også kjent som TUD). Men da skal du være ganske syk, og en del punkter som skal være oppfylt. Jeg sier ikke at dette er tilfelle for deg nødvendigvis, for jeg kjenner jo ikke til din historie. 

Alt blir bedre for deg om du samarbeider og tar i mot den hjelpen du tilbys. Det er ikke sånn at legen gjør det for egen vinning. Det er for at du skal få det bedre i ditt liv. Masse lykke til og god bedring 🥰

Anonymkode: e4f10...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Mottar du penger fra NAV eller arbeidsgiver er du tvunget til å motta/møte til den behandling som legen forskriver. 

Anonymkode: 7b315...6f0

• Liker 3
Skrevet

Du ønsker altså å fortsatt ha det vanskelig? All slags behandling kan man grue seg til, enten det er å operere kneet eller å snakke med psykologen, men man kan ikke droppe å bli frisk av den grunn. Den eneste måten å overkomme angst for nye situasjoner på, er å eksponere seg for dem.
Du kan velge å fortsatt ha det vanskelig, og du er ikke forpliktet til å takke ja til behandling eller å møte opp.
Problemet med den valgfriheten er at du mister rettigheter til f.eks. stønader, om du helst vil ha rollen som fortsatt syk.

Har du vansker med å betale egenandelen og transportkostnadene, så kan du søke sosialtjenesten om hjelp til dette.

Du skriver ikke noe om hvilken situasjon du er i. Om du er i jobb, sykmeldt, ufør e.l. Svaret mitt ville blitt ulikt etter hvilken livssituasjon og ytelse du har.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mottar du penger fra NAV eller arbeidsgiver er du tvunget til å motta/møte til den behandling som legen forskriver. 

Anonymkode: 7b315...6f0

Har uføretrygd og har aldri hørt at det er tvang på grunn av det.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (2 minutter siden):

Du ønsker altså å fortsatt ha det vanskelig? All slags behandling kan man grue seg til, enten det er å operere kneet eller å snakke med psykologen, men man kan ikke droppe å bli frisk av den grunn. Den eneste måten å overkomme angst for nye situasjoner på, er å eksponere seg for dem.
Du kan velge å fortsatt ha det vanskelig, og du er ikke forpliktet til å takke ja til behandling eller å møte opp.
Problemet med den valgfriheten er at du mister rettigheter til f.eks. stønader, om du helst vil ha rollen som fortsatt syk.

Har du vansker med å betale egenandelen og transportkostnadene, så kan du søke sosialtjenesten om hjelp til dette.

Du skriver ikke noe om hvilken situasjon du er i. Om du er i jobb, sykmeldt, ufør e.l. Svaret mitt ville blitt ulikt etter hvilken livssituasjon og ytelse du har.

Jeg har uføretrygd. Betyr det at jeg mister den?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har uføretrygd og har aldri hørt at det er tvang på grunn av det.

Nei, er du allerede ufør, kan du ikke tvinges.

Jeg ville uansett tatt imot hjelp som blir tilbudt.

Anonymkode: cb66a...31b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempeskummelt og ekstremt angsprovoserende å skulle møte opp til sin første time hos en dps! Det er helt vanlig å kjenne på en ambivalens før en starter opp. Anbefaler deg å prøve en time for å høre litt hva de kan tilby deg. Om du har veldig lang reiseveg, så kanskje du kan få noen timer online også? Det bruker å gå greit. Uansett er det bedre å bruke noen kroner på egen helse og droppe noe annet de månedene. Lykke til! Ventelista er uansett lang, så du har nok god tid til å forberede deg. Som regel er det mye spørreskjema og sånt og mindre prating i starten uansett.

Anonymkode: 51551...249

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å snakke, men først skal dere bli litt kjent med hverandre. Det er ingen som forventer at du skal fortelle alt det verste med en gang. Du kan snakke litt om at du synes det er vanskelig å fortelle visse ting, så vil behandleren din hjelpe deg med det også.

Frikortet er 3040 kroner, du burde få frikortet i løpet av 2 måneder. Husk å spare på kvitteringer på bussreisene for å sende inn til Pasientreiser.

Dette ordner seg! ❤️

Anonymkode: 69394...80d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har uføretrygd. Betyr det at jeg mister den?

Nei, det gjør det naturligvis ikke. Det betyr at du mister livskvalitet, og klarer deg dårligere i livet ditt. Det er vel ille nok?
Økonomisk er det hjelp å få for å få dekket egenandeler opp til frikortgrensen, dersom du har så svak økonomi som du hevder. Du kan søke her https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror man må dokumentere en del når det gjelder å få sosialhjelp. Bankutskrifter for 3 mnd tilbake i allefall. Og kanskje enda mer så blir en liten jobb kanskje uten at jeg vet helt konkret.

Anonymkode: 35670...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Hva med psykolog i stedet. Vet ikke om det går på frikortgrensen og vet ikke hva det koster men går jo ann å høre med legen om alternativer.

AnonymBruker
Skrevet

Nei du kan ikke tvinges og legen kan heller ikke tvinge dps til å gi deg plass

Anonymkode: d5d13...a00

AnonymBruker
Skrevet

Søkte på det og det koster 375 kr pr time på dps ref mr google. Hvis interessant.

AnonymBruker
Skrevet

Selvom det koster deg de første gangene får du fort frikort. Og det er virkelig verdt de pengene 

Hilsen en som går til psykolog 

Anonymkode: 1f770...c09

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Må nok bare. Han har henvist meg og jeg må sier han. Jeg har ikke noe tvangsvedtak på noe ellers. Jeg skjønner det er for jeg trenger hjelp. Men kan leger egentlig  tvinge?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Må nok bare. Han har henvist meg og jeg må sier han. Jeg har ikke noe tvangsvedtak på noe ellers. Jeg skjønner det er for jeg trenger hjelp. Men kan leger egentlig  tvinge?

Nei, ikke om vilkårene for tvang ikke foreligger. Men han prøver å hjelpe og tenker på hva som er best for deg. 

Anonymkode: 39adf...df5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 13.12):

Han vil henvise meg. Jeg har hatt en del problemer i oppveksten så jeg skjønner at det er det beste for meg. Men jeg syns det er så vanskelig å skulle snakke med dem. Jeg sa jeg vil tenke på det men han sa det var ikke noe å tenke på. Problem i tillegg er at jeg har trang økonomi for tiden og det koster jo litt og ta bussen og for timer der. Får vel frikort etterhvert men det tar jo litt tid. Jeg skjønner det er for å hjelpe, men jeg syns det er så vanskelig. Kan han tvinge meg?

Nei du står helt fritt selv. Og med så mye trykk på dpsene er de sikkert bare glade for å få en mindre pasient så du blir ikke tvunget nei. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du må ikke møte opp når du får innkalling. Er bare å enten ringe inn å avlyse når du får time eller bare ikke møte opp. 

Anonymkode: 44a37...bd6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...