AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Til deg med autisme eller god kunnskap om autisme: Er det vanlig å være mer opptatt av hele bildet, helheten enn detaljene? Jeg skal utredes for autisme og jeg blir veldig stresset av mange typer arbeid/aktivitet der jeg må gjøre del for del for å skape en helhet, og har store problemer med å slutte med arbeidet/aktiviteten før helheten er klar. Eksempel: Strikke en genser, fargelegge en tegning, pusle et puslespill. Andre sier at dette er beroligende aktiviteter. Jeg lurte derfor på om det kunne henge sammen med autismen. Anonymkode: ac8da...5f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Jeg lurer også på ting som telling osv kan være typisk for autisme, eller ikke gå på streker. Da jeg var barn måtte for eksempel ting skje tre ganger (for eksempel låse en dør), jeg måtte gå på visse steder på et teppe for å komme over gulvet eller gjøre enkelte ritualer om jeg traff veggen med neglen. Anonymkode: ac8da...5f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg lurer også på ting som telling osv kan være typisk for autisme, eller ikke gå på streker. Da jeg var barn måtte for eksempel ting skje tre ganger (for eksempel låse en dør), jeg måtte gå på visse steder på et teppe for å komme over gulvet eller gjøre enkelte ritualer om jeg traff veggen med neglen. Anonymkode: ac8da...5f9 Dette er OCD, ikke autisme. Anonymkode: 08b2d...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er OCD, ikke autisme. Anonymkode: 08b2d...1a0 Er du sikker? Kilde? Anonymkode: ac8da...5f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er OCD, ikke autisme. Anonymkode: 08b2d...1a0 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du sikker? Kilde? Anonymkode: ac8da...5f9 Jeg trodde det kunne være begge Anonymkode: ac8da...5f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 *svarte meg selv siden jeg ikke kunne redigere som anonym Anonymkode: ac8da...5f9
Andro Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er OCD, ikke autisme. Det henger jo svært ofte sammen, altså at man har begge deler. Ikke alle har det. Dette med detaljer og nevrodivergens er sammensatt. Du har rett i det, ts, at autister ofte blir så hekta på detaljer at de kan gå glipp av en helhet. Personer med autisme sliter oftere enn andre med ansiktsgjenkjenning f.eks. fordi de bare ar fokusert på en del av ansiktet, som at personen har pen munn eller rare øyenbryn. Samtidig så er det en del folk med autisme som har fotografisk minne, der de f.eks. kan tegne en intrikat husfasade korrekt etterpå, selv om de bare har sett den kjapt. Da husker de det som ett bilde.
frøkna Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg lurer også på ting som telling osv kan være typisk for autisme, eller ikke gå på streker. Da jeg var barn måtte for eksempel ting skje tre ganger (for eksempel låse en dør), jeg måtte gå på visse steder på et teppe for å komme over gulvet eller gjøre enkelte ritualer om jeg traff veggen med neglen. Anonymkode: ac8da...5f9 Jeg mener også dette er typisk OCD og ikke autisme. Jeg leste en gang en veldig god artikkel om det jeg må se om jeg kan finne igjen. Jeg var aldri diagnostisert, men tror jeg kan ha hatt barne- OCD altså jeg vokste det av meg. Jeg var opptatt av alle disse tingene du skriver her; ikke tråkke på streker, telling, spesielt opptatt av partall og symmetri.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Dette med detaljer og nevrodivergens er sammensatt. Du har rett i det, ts, at autister ofte blir så hekta på detaljer at de kan gå glipp av en helhet. Men det jeg sier er jo egentlig omvendt, at man er så opptatt av helheten at detaljene gjør meg stresset. frøkna skrev (1 minutt siden): Jeg mener også dette er typisk OCD og ikke autisme. Jeg leste en gang en veldig god artikkel om det jeg må se om jeg kan finne igjen. Jeg var aldri diagnostisert, men tror jeg kan ha hatt barne- OCD altså jeg vokste det av meg. Jeg var opptatt av alle disse tingene du skriver her; ikke tråkke på streker, telling, spesielt opptatt av partall og symmetri. Ja! Sånn var jeg også, men er ikke sånn lenger. Men noen tall var «dårlige», for eksempel 9, og hvis noe ble det tallet måtte jeg starte helt på nytt. «Barne-ocd», det har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: ac8da...5f9 1
Mt3 Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men det jeg sier er jo egentlig omvendt, at man er så opptatt av helheten at detaljene gjør meg stresset. Ja! Sånn var jeg også, men er ikke sånn lenger. Men noen tall var «dårlige», for eksempel 9, og hvis noe ble det tallet måtte jeg starte helt på nytt. «Barne-ocd», det har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: ac8da...5f9 Du har aldri hørt om barne-ocd fordi det ikke skjer en endring der problemet forsvinner i stadiet fra barn til voksen, har en OCD så bruker det vel heller å bygge seg opp til å bli ett større problem som voksen, en kan såklart jobbe med sine egne tanker og få til å fungere godt i samfunnet men tankene går ikke bort. Barne-autisme er jo nettopp det at problemet blir mindre og mer eller mindre borte på ett stadie fra barn til voksen, akkurat som med andre barne.... diagnoser som er diagnoser en kan vokse utav fordi hjernen, kroppen eller kosthold endrer seg på en slik måte at problemet forsvinner.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #11 Skrevet 30. april 2023 Mt3 skrev (14 minutter siden): men tankene går ikke bort Så da var det ikke ocd jeg hadde likevel, siden de tankene er borte nå? Jeg har ingen slike ritualer lenger. Det eneste er at jeg blir uvel av nedtellinger, for eksempel på nyttårsaften eller i konkurranser. Anonymkode: ac8da...5f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #12 Skrevet 30. april 2023 Jobbet som testeknikker en gang og en oppgave er å tegne en kopi av en tegning. Autistene brukte å starte med detaljer og tegne en bit hver for seg, fremfor å bare fullføre de store linjene først som virker mer logisk/enkelt. De strevde med å se helheten. Anonymkode: 17fbe...f88
Ulla Ullsokk Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer også på ting som telling osv kan være typisk for autisme, eller ikke gå på streker. Da jeg var barn måtte for eksempel ting skje tre ganger (for eksempel låse en dør), jeg måtte gå på visse steder på et teppe for å komme over gulvet eller gjøre enkelte ritualer om jeg traff veggen med neglen. Anonymkode: ac8da...5f9 Sånt gjorde jeg også, og flere av mine venner. Vi kunne til og med krangle hvis noen hindret en annen i å gjennomføre. Ingen av oss har OCD eller autisme, det gikk bare over av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #14 Skrevet 30. april 2023 Jeg er diagnostisert med ocd og mye av det du skisserer er uten tvil ocd, ts. Jeg lå også gjøre ting 3 ganger, unngå å tråkke på kumlokk osv fordi jeg legger en slags magi i at hvis jeg tråkker på kumlokk skjer noe fælt. Jeg skal også utredes for autisme og opplever det med detaljer omvendt av deg, jeg blir aldri ferdig og kommer til helheten fordi jeg henger meg opp i detaljer - for å være ærlig er det ikke så farlig med helheten så lenge jeg får drive med detaljene mine. Har du tatt AQ test? RAADS-R? Anonymkode: 09bc1...2ed
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #15 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har du tatt AQ test? RAADS-R? Ja, jeg har tatt AQ-testen, og ganske høy score, men bare sånn på nett. Den andre testen har jeg ikke hørt om, hva er det? Jeg er veldig bokstavelig og har problemer med å skjønne sarkasme og ironi og hint/når folk snakker mellom linjene. Jeg begynte først å skjønne det i voksen alder. Jeg er ikke så god på sosiale koder, men hermer liksom etter andre som er gode til det, så jeg har noen faste uttrykk og fraser jeg bruker mye. Jeg liker ikke kroppskontakt. Jeg synes det er viktigere hvordan klær føles enn hvordan de ser ut. Når mange folk snakker samtidig blir jeg veldig stresset. Jeg vet ikke når det er min tur til å snakke, så ofte er jeg veldig stille. Jeg er veldig engasjert i de temaene jeg er engasjert i. Da jeg vokste opp hadde jeg fantasivenner og brukte mye tid på å dikte fortellinger. Jeg sier ting som andre synes er upassende eller ler av, uten at jeg skjønner hvorfor. Anonymkode: ac8da...5f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Skrevet 30. april 2023 Da jeg vokste opp brukte jeg å sitte på et fjell ved veien og notere nummeret på bilene som kjørte forbi i en notisblokk. Da jeg ble større var jeg veldig opptatt av penner, merker, hvordan de føltes i hånda, lukt osv. Hvis pennen var «feil» kunne jeg ikke skrive. Blyanter har alltid vært uaktuelt. De er ekle! Anonymkode: ac8da...5f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #17 Skrevet 30. april 2023 jeg skal også bli utredet for autisme nå snart. det du forklarte med at du må gjøre ting et visst antall ganger likner mer på ocd, men kan ha en sammenheng med autisme. har også lest at de med autisme er mer opptatt i detaljer isteden for helheten. de tingene du forklarte sist nå er ofte tegn på autisme Anonymkode: 022fd...bb5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Skrevet 30. april 2023 6 hours ago, Mt3 said: Du har aldri hørt om barne-ocd fordi det ikke skjer en endring der problemet forsvinner i stadiet fra barn til voksen, har en OCD så bruker det vel heller å bygge seg opp til å bli ett større problem som voksen, en kan såklart jobbe med sine egne tanker og få til å fungere godt i samfunnet men tankene går ikke bort. Barne-autisme er jo nettopp det at problemet blir mindre og mer eller mindre borte på ett stadie fra barn til voksen, akkurat som med andre barne.... diagnoser som er diagnoser en kan vokse utav fordi hjernen, kroppen eller kosthold endrer seg på en slik måte at problemet forsvinner. Tjææ... OCD kan man bli kvitt, men autisme kan man ikke bli kvitt. Men, man kan lære mye slik at problemet blir mindre tydelig. Hilsen mor til barn med infantil autisme. Ofte har de med barneaurisme også andre følgetilstander, som tics, tourettes eller adhd/add. Det viktigste er oppfølging og trening, samt at omgivelsene er villig til å tilpasse seg et barn med slike vansker. Anonymkode: e0a0d...6f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå