AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Jeg har periodevis uutholdelige ryggsmerter pga scoliose og prolaps; er 70% ufør pga alt(har flere andre tilstander). Nå har jeg fått jobbtilbud, der jeg må stå/gå ca 3 timer daglig. Kan jeg «skade» ryggen min, eller er all bevegelse bra? Selv på hardt underlag? Arbeidsgiver nevnte matter, men jeg tør ikke mase etter hjelpemidler før prøvetiden er over🥱Må innrømme at hjemme ligger jeg stort sett, pga smerter og utmattelse. Jeg klarer ikke å holde meg oppe; det tar krefter bare å sitte😌Sånn sett tenker jeg dette er en måte å få mer bevegelse, og forhåpentligvis mer innhold i hverdagen da jeg er dypt deprimert pga situasjonen min. Og i tillegg trenger jeg penger for de 6000 kronene jeg må hoste opp til medisiner og behandlinger per mnd. Vurderer sterkt kortison, på privatklinikk.Antar jeg kan bli 100% ufør, men tror livet blir verre da…😔Hvis jeg ikke har noe som «drar»meg ut av hus ser jeg for meg at jeg ligger hjemme og knasker smertestillende og isolerer meg fra verden. Anonymkode: 5d71b...67c 1
Rødstrupa Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har periodevis uutholdelige ryggsmerter pga scoliose og prolaps; er 70% ufør pga alt(har flere andre tilstander). Nå har jeg fått jobbtilbud, der jeg må stå/gå ca 3 timer daglig. Kan jeg «skade» ryggen min, eller er all bevegelse bra? Selv på hardt underlag? Arbeidsgiver nevnte matter, men jeg tør ikke mase etter hjelpemidler før prøvetiden er over🥱Må innrømme at hjemme ligger jeg stort sett, pga smerter og utmattelse. Jeg klarer ikke å holde meg oppe; det tar krefter bare å sitte😌Sånn sett tenker jeg dette er en måte å få mer bevegelse, og forhåpentligvis mer innhold i hverdagen da jeg er dypt deprimert pga situasjonen min. Og i tillegg trenger jeg penger for de 6000 kronene jeg må hoste opp til medisiner og behandlinger per mnd. Vurderer sterkt kortison, på privatklinikk.Antar jeg kan bli 100% ufør, men tror livet blir verre da…😔Hvis jeg ikke har noe som «drar»meg ut av hus ser jeg for meg at jeg ligger hjemme og knasker smertestillende og isolerer meg fra verden. Anonymkode: 5d71b...67c Du må sørge for godt skotøy(trykkavlastende såle) Du må sørge for å løfte riktig dersom jobben også innebærer det. Å stå på hardt underlag er IKKE noe for ryggen din. Det kan være bedre å stå og gå for ryggen din men: Dersom du får dritvondt i rygg og hofter av det bør du avslutte arbeidsforholdet. Jeg antar at det på epikrisen din står at mosjon/trening er bra for deg. Jeg har skoliose og forkalkninger nederst i rygg og hofte. Synes det hjelper med trening: styrke, bevegelighet og kondisjon samt går turer i ulent terreng. Da slipper ryggsmertene. Ellers hjelper varm dusj og å smøre det vonde området med Voltarol Forte. Ønsker deg masse lykke til. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 Rødstrupa skrev (13 minutter siden): Du må sørge for godt skotøy(trykkavlastende såle) Du må sørge for å løfte riktig dersom jobben også innebærer det. Å stå på hardt underlag er IKKE noe for ryggen din. Det kan være bedre å stå og gå for ryggen din men: Dersom du får dritvondt i rygg og hofter av det bør du avslutte arbeidsforholdet. Jeg antar at det på epikrisen din står at mosjon/trening er bra for deg. Jeg har skoliose og forkalkninger nederst i rygg og hofte. Synes det hjelper med trening: styrke, bevegelighet og kondisjon samt går turer i ulent terreng. Da slipper ryggsmertene. Ellers hjelper varm dusj og å smøre det vonde området med Voltarol Forte. Ønsker deg masse lykke til. Tusen takk🥰 Ja jeg trener ca 3 ganger i uken, og går utenom. Men går ikke i ulendt terreng når det er glatt ute. Har fotsenger og sko kjøpt på ortopediklinikk. Det som også er dumt er at jeg har betennelse og smerter i kneet, så det kan plutselig bli mye halting som også påvirker ryggen. Og smerter i fotblad(må gå med sko hjemme).Ja og så har jeg «forbud» mot mer enn 15 minutters sitting pga bekkensmerter😅Det ideelle hadde jo vært hjemmekontor, men jeg får aldri de jobbene. Tlf selger utgår. Og så blir jeg gal av å være så mye hjemme hele tiden🥹 Det gjør så vondt når venner og familie totalt ignorerer tilstandene mine. De jubler over jobbtilbudet, mens jeg prøver å være realistisk. Med venner så mener jeg mine to venner; thats it i dag😬De fleste er fornærmet fordi jeg ikke lenger deltar. Anonymkode: 5d71b...67c
Rødstrupa Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk🥰 Ja jeg trener ca 3 ganger i uken, og går utenom. Men går ikke i ulendt terreng når det er glatt ute. Har fotsenger og sko kjøpt på ortopediklinikk. Det som også er dumt er at jeg har betennelse og smerter i kneet, så det kan plutselig bli mye halting som også påvirker ryggen. Og smerter i fotblad(må gå med sko hjemme).Ja og så har jeg «forbud» mot mer enn 15 minutters sitting pga bekkensmerter😅Det ideelle hadde jo vært hjemmekontor, men jeg får aldri de jobbene. Tlf selger utgår. Og så blir jeg gal av å være så mye hjemme hele tiden🥹 Det gjør så vondt når venner og familie totalt ignorerer tilstandene mine. De jubler over jobbtilbudet, mens jeg prøver å være realistisk. Med venner så mener jeg mine to venner; thats it i dag😬De fleste er fornærmet fordi jeg ikke lenger deltar. Anonymkode: 5d71b...67c Synes du virker som en pliktoppfyllende person som vil være en del av arbeidslivet. Veldig bra holdning. Men du må ta vare på helsen din og være realistisk i forhold til hvilke jobber du kan søke og ta del i. Det er sårende, leit og frustrerende når familie, venner og omverdenen ikke klarer å forstå/sette seg inn i hva man sliter med av fysiske utfordringer. Lykke til, håper du får/kan ta en jobb som ikke er fysisk krevende. Hjemmekontor med kontorrelaterte oppgaver, og kundeservice feks.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tusen takk🥰 Ja jeg trener ca 3 ganger i uken, og går utenom. Men går ikke i ulendt terreng når det er glatt ute. Har fotsenger og sko kjøpt på ortopediklinikk. Det som også er dumt er at jeg har betennelse og smerter i kneet, så det kan plutselig bli mye halting som også påvirker ryggen. Og smerter i fotblad(må gå med sko hjemme).Ja og så har jeg «forbud» mot mer enn 15 minutters sitting pga bekkensmerter😅Det ideelle hadde jo vært hjemmekontor, men jeg får aldri de jobbene. Tlf selger utgår. Og så blir jeg gal av å være så mye hjemme hele tiden🥹 Det gjør så vondt når venner og familie totalt ignorerer tilstandene mine. De jubler over jobbtilbudet, mens jeg prøver å være realistisk. Med venner så mener jeg mine to venner; thats it i dag😬De fleste er fornærmet fordi jeg ikke lenger deltar. Anonymkode: 5d71b...67c Helsen må komme først uansett. Ikke bry deg så mye om hva andre mener, det måtte jeg slutte med for lenge siden… Har bare droppet de «vennene» som ikke gidder å forstå at jeg er kronisk syk og ikke lenger klarer å stå i jobb. Anonymkode: d3af1...2aa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helsen må komme først uansett. Ikke bry deg så mye om hva andre mener, det måtte jeg slutte med for lenge siden… Har bare droppet de «vennene» som ikke gidder å forstå at jeg er kronisk syk og ikke lenger klarer å stå i jobb. Anonymkode: d3af1...2aa Har droppet ganske mange. Men selv de få nære jeg har viser ikke særlig forståelse😐Og når din egen forelder ringer og spør: er du våken, hvor har du vondt i dag, hva er det egentlig som feiler deg-du ser jo frisk ut. Det er som å vri en kniv i hjertet mitt. Søskenet mitt kommer med ulike typer uttalelser: du har aldri vært i balanse. Du vil ikke ha tre-roms leilighet fordi du vil ikke ha gjester. Jeg har ikke en gang råd til min ett-roms lenger, og skal selge. Tror folk som har årslønn på 1,5(det har hun) sliter med å forstå at vi andre ikke kan velge🙄 Anonymkode: 5d71b...67c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har droppet ganske mange. Men selv de få nære jeg har viser ikke særlig forståelse😐Og når din egen forelder ringer og spør: er du våken, hvor har du vondt i dag, hva er det egentlig som feiler deg-du ser jo frisk ut. Det er som å vri en kniv i hjertet mitt. Søskenet mitt kommer med ulike typer uttalelser: du har aldri vært i balanse. Du vil ikke ha tre-roms leilighet fordi du vil ikke ha gjester. Jeg har ikke en gang råd til min ett-roms lenger, og skal selge. Tror folk som har årslønn på 1,5(det har hun) sliter med å forstå at vi andre ikke kan velge🙄 Anonymkode: 5d71b...67c Slutt å svar når de ringer og sender melding, da forstår de forhåpentligvis at du ikke gidder høre på det mer🙈 Skriv ut informasjon om hva skoliose er, og hva det gjør. Samme med prolaps… Gi dem det og si at de skal slutte å spørre hele tiden og dømme. Anonymkode: d3af1...2aa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slutt å svar når de ringer og sender melding, da forstår de forhåpentligvis at du ikke gidder høre på det mer🙈 Skriv ut informasjon om hva skoliose er, og hva det gjør. Samme med prolaps… Gi dem det og si at de skal slutte å spørre hele tiden og dømme. Anonymkode: d3af1...2aa https://www.helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/skoliose/ https://www.ullevalkiropraktor.no/prolaps-i-korsryggen/ Anonymkode: d3af1...2aa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Takk☺️Jeg bor i Oslo og skal dra på nemus klinikken på Lillestrøm snart, i håp om å få litt hjelp. Nimi klinikken hadde bare tilbud om kortison. Ordinære fysioterapeuter har ikke noe å bidra med, men har en flink fysioterapeut som jobber innen kvinnehelse; selvsagt privat🫣Flaut å ikke engang ha råd til leiligheten min lenger, men må prioritere det som brenner mest.😌 Anonymkode: 5d71b...67c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk☺️Jeg bor i Oslo og skal dra på nemus klinikken på Lillestrøm snart, i håp om å få litt hjelp. Nimi klinikken hadde bare tilbud om kortison. Ordinære fysioterapeuter har ikke noe å bidra med, men har en flink fysioterapeut som jobber innen kvinnehelse; selvsagt privat🫣Flaut å ikke engang ha råd til leiligheten min lenger, men må prioritere det som brenner mest.😌 Anonymkode: 5d71b...67c Regner med du har søkt bostøtte og alt du kan få dekket av helfo eller nav ift medisiner? Dumt å måtte selge leiligheten for å klare å leve… Anonymkode: d3af1...2aa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #11 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Regner med du har søkt bostøtte og alt du kan få dekket av helfo eller nav ift medisiner? Dumt å måtte selge leiligheten for å klare å leve… Anonymkode: d3af1...2aa Har sjekket ut det meste, men fått avslag. Smertestillende fås kun på blå resept i palliativ fase. Har prøvd uten noen medisiner fra utenlandsk lege; har en på vei nå. Og må betale for alt mulig; få matvarer hjem, et møbel som må flyttes. Av og til må jeg ta taxi fordi kneet svikter og det er 10 min å gå til tbane. Høres sikkert ut som luxusproblem noe av dette, men det koster flesk å være syk. Gidder ikke tenke på 17-mai lenger; politikerne har trampet over Grunnloven for lenge siden. Den rapporten til riksrevisjonen vitner om en forkastelig dobbeltmoral. Nav skandalen vs skatteunndragelse hos politikerne gir tydelige signal om forskjellen mellom mannen i gata og en politiker👎 Anonymkode: 5d71b...67c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #12 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har sjekket ut det meste, men fått avslag. Smertestillende fås kun på blå resept i palliativ fase. Har prøvd uten noen medisiner fra utenlandsk lege; har en på vei nå. Og må betale for alt mulig; få matvarer hjem, et møbel som må flyttes. Av og til må jeg ta taxi fordi kneet svikter og det er 10 min å gå til tbane. Høres sikkert ut som luxusproblem noe av dette, men det koster flesk å være syk. Gidder ikke tenke på 17-mai lenger; politikerne har trampet over Grunnloven for lenge siden. Den rapporten til riksrevisjonen vitner om en forkastelig dobbeltmoral. Nav skandalen vs skatteunndragelse hos politikerne gir tydelige signal om forskjellen mellom mannen i gata og en politiker👎 Anonymkode: 5d71b...67c Vet hvor dyrt alt det der er 😔 Men du kan søke nav om supplerende ift medisin utgifter, jeg fikk det dekket hvertfall. Eller refusjon fra helfo hvis det er store utgifter Har du noe helseforsikringer? Du kan også søke om TT kort. Anonymkode: d3af1...2aa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vet hvor dyrt alt det der er 😔 Men du kan søke nav om supplerende ift medisin utgifter, jeg fikk det dekket hvertfall. Eller refusjon fra helfo hvis det er store utgifter Har du noe helseforsikringer? Du kan også søke om TT kort. Anonymkode: d3af1...2aa Jeg søkte om grunnstønad, som ble avvist. Får ikke refusjon for medisin kjøpt i utlandet. Søkte om bpa i min tidligere kommune, blankt avslag. Søkte om husbanklån, fikk innvilget 1,3 mill som man ikke får noe til🫣Pga pendling til denne spesialist fysioterapeuten måtte jeg til slutt flytte; pasientreiser nektet å dekke siden det er privat(til tross for at det ikke fantes i min tidligere kommune). Den ene offentlige som var 4 timer unna hadde ikke nok kapasitet. Man blir ikke bedre av å være i helsekø/på hold i årevis🥲Personlig føler jeg at sykemelding og uføre antall ville vært lavere med et mer fungerende helsevesen, med større fagmiljøer. Ingen helseforsikring pga scoliose som ble påvist i tenårene(jeg visste ikke noe om uføre forsikringer som 14-åring). Anonymkode: 5d71b...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå