Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg brukte retinol fra zo skin health som var 0.5% det ble dessverre for mye for meg da jeg har tynn, tørr og sensitiv hud. Jeg sluttet å bruke den. Men ser jo nå at zo skin health har retinol som er 0.25%. Vurderer å kjøpe den og begynne på den nå. Men er det egentlig noe lurt? Siden vi nærmer oss sommeren. Burde jeg heller vente til høsten ? 

bruker du retinol året rundt ? 

Anonymkode: 90565...779

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent :)

Anonymkode: 86570...476

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt med COSRX 0.1 retinol, på noen områder. Går fint. Har lest den anbefales for nybegynnere. Uansett bruker jeg alltid solkrem med faktor 50, og jeg soler meg ikke.

Anonymkode: 1f985...b1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tips om at det er best å begynne på våren pga da er det mer fukt i luften så man ikke får så tørr hud som på vinteren. Retinol tørker jo huden. Det skal gå fint så lenge du bruker solfaktor 

Anonymkode: b200d...27e

Skrevet

Jeg rører ikke retinol nå og ville ikke begynt med retinol på sommeren med mindre du virkelig er helt sikker på at du er flink nok med solbeskyttelse.

Jeg bruker bakhuciol hele av året, retinol bare fra oktober ut februar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nevrosererroser skrev (5 minutter siden):

Jeg rører ikke retinol nå og ville ikke begynt med retinol på sommeren med mindre du virkelig er helt sikker på at du er flink nok med solbeskyttelse.

Enig, retinol kun på vinterstid.

Anonymkode: f4f4b...c99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nevrosererroser skrev (38 minutter siden):

Fins det noe info som tilsier at huden kan bli enda mer solskadet og rynkete "enn i utgangspunktet" av å bruke retinol på sommeren? 

Er det ikke bare det at huden blir mer sensitiv for lys så det er viktig å bruke solkrem? Trodde at med solkrem var det ikke noe problem? 

Folk i statene og land med mer sommer i året enn oss og sterkere som enn her bruker det jo året rundt 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min hudpleier sier jeg godt kan bruke retinol også sommer og vår, men rundt 1 til 2 ganger i uka. Selvfølgelig solfaktor i tillegg. 

Anonymkode: 76fbf...2e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fins det noe info som tilsier at huden kan bli enda mer solskadet og rynkete "enn i utgangspunktet" av å bruke retinol på sommeren? 

Er det ikke bare det at huden blir mer sensitiv for lys så det er viktig å bruke solkrem? Trodde at med solkrem var det ikke noe problem? 

Folk i statene og land med mer sommer i året enn oss og sterkere som enn her bruker det jo året rundt 

Huden blir tynnere av å bruke retinol så den vil tåle sola dårligere og få mer behov for fukt og pleie. Retinol fører altså til flere behov for hudens del enn bare solbeskyttelse, men med riktig og nok pleie og beskyttelse skal huden kunne ha det fint også om sommeren på retinol.

For min del handler det om helheten i min hudpleierutine og min hud. Jeg har veldig lys hud som blir brent ekstremt lett uansett hvor nøye jeg er med solbeskyttelse. Jeg bruker solfaktor 50 året rundt og går mye med hatt, soler meg aldri og er nøye med å dekke meg til, for andre som tåler sola bedre vil retinol vere mindre stress. 
Jeg bruker også mer fukt om vinteren enn sommeren så retinol passer bedre inn i rutina mi på vinteren på grunn av det også for min del.

Når man skal tilvenne huden retinol er det greit å vere OBS, det er fort gjort å bli brent når man hverken er vant med sola eller retinol (kanskje ikke solkremen heller) så derfor vil jeg anbefale alle uansett hudtype å ta tilbenningen når det er best mulig forutsetning for å unngå strressa hud.

AnonymBruker
Skrevet
Nevrosererroser skrev (2 timer siden):

Huden blir tynnere av å bruke retinol så den vil tåle sola dårligere og få mer behov for fukt og pleie. Retinol fører altså til flere behov for hudens del enn bare solbeskyttelse, men med riktig og nok pleie og beskyttelse skal huden kunne ha det fint også om sommeren på retinol.

For min del handler det om helheten i min hudpleierutine og min hud. Jeg har veldig lys hud som blir brent ekstremt lett uansett hvor nøye jeg er med solbeskyttelse. Jeg bruker solfaktor 50 året rundt og går mye med hatt, soler meg aldri og er nøye med å dekke meg til, for andre som tåler sola bedre vil retinol vere mindre stress. 
Jeg bruker også mer fukt om vinteren enn sommeren så retinol passer bedre inn i rutina mi på vinteren på grunn av det også for min del.

Når man skal tilvenne huden retinol er det greit å vere OBS, det er fort gjort å bli brent når man hverken er vant med sola eller retinol (kanskje ikke solkremen heller) så derfor vil jeg anbefale alle uansett hudtype å ta tilbenningen når det er best mulig forutsetning for å unngå strressa hud.

Takk for svar! Er ikke hele hensikten med retinol og tretinoin at det stimulerer kollagenproduksjon og gjør huden tykkere? 

Men det gjør egentlig huden tynnere da? Tynn hud vil danne mer og tidligere rynker. Hva er poenget med retinol og tretinoin da egentlig? 

Jeg har mistenkt dette før da 8mnd tretinoin ga meg mer rynker enn noen gang og jeg vanligvis har hatt tykk fet hud. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Er ikke hele hensikten med retinol og tretinoin at det stimulerer kollagenproduksjon og gjør huden tykkere? 

Men det gjør egentlig huden tynnere da? Tynn hud vil danne mer og tidligere rynker. Hva er poenget med retinol og tretinoin da egentlig? 

Jeg har mistenkt dette før da 8mnd tretinoin ga meg mer rynker enn noen gang og jeg vanligvis har hatt tykk fet hud. 

Jeg opplevde det samme da jeg begynte med for sterk retinol og var mye i solen.

Aldri mer retinol.

Huden er så tørr at det er helt krise.

Anonymkode: 7dab8...0e4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri mer retinol.

Man skal generelt ikke være mye i solen. Er man i solen er det viktig med solbeskyttelse som caps, solbriller og SPF50. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt tretioin i flere år og jeg har ikke fått noen rynker og tynnere hud. Min hudkvalitet er så bra som aldri før. 

Jeg bruker den hele året uten problem. Bruker  solfaktor fra 50-100 og resmører ofte, men soler meg aldri.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Litt dårlig formulering fra min kant retinol gjør bare det ytterste hudlaget noe tynnere, det er bare en av grunnene til at huden kan tåle sol dårligere. I tilegg tåler retinol i seg selv sol dårlig der andre ingredienser tåler sol helt fint.

Du har helt rett i at retinol gjør huden tykkere og sterkere med å bygge opp kollagenproduksjonen.

Man må bare utvise litt større forsiktighet med tilvenning og bruk av retinol enn en del andre aktive ingredienser. Mange får tørr, irritert eller flakete hud på retinol og det kan skje av for eksempel for mye retinol, for mye sol eller for lite fukt. For min del er det å droppe retinol om sommeren noe jeg gjør for å minimere risikoen for stressa hud, for andre er retinol om sommeren helt greit.

Din erfaring med rynker på tretinoin handler sannsynligvis om at den ikke fikk nok eller riktig fukt og pleie i perioden du gikk på tretinoin. Dehydrert hud ser raskt eldre ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man skal generelt ikke være mye i solen. Er man i solen er det viktig med solbeskyttelse som caps, solbriller og SPF50. 

Jeg visste ikke det så jeg solte meg🤥

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Aldri mer retinol.

Du kan "reparere" huden din ved å kutte ut evt. andre aktive ingredenser samt investere i en barrierestyrkende fuktighetskrem som du kombinerer med et reparerende og fuktgivende serum, og en ansiktsolje om kvelden. Og selvsagt solkrem med høy solfaktor på dagtid. 

Skrevet

Bruker retinol hver dag, året rundt. Bruker også spf 50 hver dag 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ja, men er forsiktig og bruker solfaktor 50 selv jeg ikke skal direkte i solen. Skal jeg sol meg eller på ferie dropper jeg retinol noen dager. 

Anonymkode: 52f71...9f3

AnonymBruker
Skrevet

Det er en myte at huden blir mer utsatt for solskade når du bruker retinol og BHA-syre på dagtid. Det er ingen forskning som sier det. Var hos hudlege på Aleris som informerte meg om det. Det er også leger som tror det, men det er kun AHA-syre som du ikke skal bruke når du er utsatt for mye sollys. Har nylig begynt på ZO skin, fikk hudanalyse og kjøpte retinol fra ZO som inneholder 1% retinol.

Eneste minuset med å bruke retinol på dagtid, er at det er noen viser typer som deaktiveres når det utsettes for sol, slik at retinol ikke får noen effekt, derfor er det lurest å bruke det på natt.

Anonymkode: cad40...1b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 1.43):

Jeg har fått tips om at det er best å begynne på våren pga da er det mer fukt i luften så man ikke får så tørr hud som på vinteren. Retinol tørker jo huden. Det skal gå fint så lenge du bruker solfaktor 

Retinol gjør deg ikke mer solsensitiv og er ikke farlig å bruke i solen, men det ødelegger effekten.

Anonymkode: cad40...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...