Gå til innhold

Fikk kortison mot eksem fra fastlegen. Ingen effekt 😞 Noen med lignende erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fortsatt sprukne hender. Det blør og klør og ser ikke ut 

Anonymkode: 670b3...22a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du brukt kremen? Og har du fulgt bruksanvisningen? Skal vel smøre 2-3 ganger per dag over iallefall noen dager før du merker noe effekt. 

Har du tørre og sprukne hender er jeg ganske sikker på at du skal smøre med en god (parfymefri) fuktighetskrem etter kortisonkremen er tørket inn hver gang. 

Anonymkode: e66e6...6b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har du brukt kremen? Og har du fulgt bruksanvisningen? Skal vel smøre 2-3 ganger per dag over iallefall noen dager før du merker noe effekt. 

Har du tørre og sprukne hender er jeg ganske sikker på at du skal smøre med en god (parfymefri) fuktighetskrem etter kortisonkremen er tørket inn hver gang. 

Anonymkode: e66e6...6b5

Stemmer. To ganger daglig i en uke. Null effekt! 

Skrevet

Har du noen ideer om hva som utløser eksemen?

Bruker du mye hansker? Sterke eller parfymerte såper? Håndkrem? Vasker hendene ofte?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kosthold og visse tilskudd kan være det som gir positivt utslag. D vitamin, A vitamin (retinol), og sink, er særlig kjent for å påvirke hud. Google "eczema + vitamin deficiency", og du vil få opp en del artikler og info rundt det. 

Anonymkode: 6715c...fe3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (3 minutter siden):

Har du noen ideer om hva som utløser eksemen?

Bruker du mye hansker? Sterke eller parfymerte såper? Håndkrem? Vasker hendene ofte?

Såpe ja. Vasker hendene ofte. Det har jeg alltid gjort siden jeg er en bakteriefreak. Men det har aldri vært så ille som nå. Venstre hånda blør egentlig hele tiden. Jeg kan ikke la være å vaske hendene jo. Jeg tisser ofte, så hendene vaskes minst 1 gang annenhver time. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du forvente å få effekt når du fortsetter å utsette huden for det som trigger eksemet…? 

Anonymkode: 472f9...73c

• Liker 4
Skrevet

Hvor sterk er kortisonkremen? Kanskje du trenger en med mer styrke i?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Såpe ja. Vasker hendene ofte. Det har jeg alltid gjort siden jeg er en bakteriefreak. Men det har aldri vært så ille som nå. Venstre hånda blør egentlig hele tiden. Jeg kan ikke la være å vaske hendene jo. Jeg tisser ofte, så hendene vaskes minst 1 gang annenhver time. 

Jeg tisser også ofte, og vasker hendene ofte. Bruker mild/parfymefri såpe uten irriterende stoffer, bruker tilsvarende håndkrem, og har aldri problemer med eksem eller særlig tørr hud. Viktig å ikke bruke for varmt vann under vask også.
Men dette jeg sier om vitaminer er faktisk noe å ta en titt på også, det vil påvirke veldig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du forvente å få effekt når du fortsetter å utsette huden for det som trigger eksemet…? 

Anonymkode: 472f9...73c

Hvordan vet jeg at det er såpe som trigger den? Om det var sånn, så ville huden sett fantastisk ut etter en hel natt med håndkrem på, men det gjør den ikke 

AnonymBruker
Skrevet
Telle skrev (2 minutter siden):

Hvor sterk er kortisonkremen? Kanskje du trenger en med mer styrke i?

På resept, så sikkert ganske sterk. Locoid 0,1% heter den 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tisser også ofte, og vasker hendene ofte. Bruker mild/parfymefri såpe uten irriterende stoffer, bruker tilsvarende håndkrem, og har aldri problemer med eksem eller særlig tørr hud. Viktig å ikke bruke for varmt vann under vask også.
Men dette jeg sier om vitaminer er faktisk noe å ta en titt på også, det vil påvirke veldig. 

Hva gjør du når du er ute? På jobb / kafé og sånn. Man kan jo ikke velge håndsåpe der 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være du trenger sterke kortison, hvilken har du fått nå?

Kortison gjør jo huden tynnere, så den tåler mindre grundig vask i behandlingsperioden.. 

Jeg antar du har eksem på håndbaken.  Det er jo ikke denne delen av hånda som blir skitten når du er på do, så du kan jo prøve å ikke vaske hele hendene hele tida, men vaske kun fingertuppene? 

Anonymkode: da99f...b0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kosthold og visse tilskudd kan være det som gir positivt utslag. D vitamin, A vitamin (retinol), og sink, er særlig kjent for å påvirke hud. Google "eczema + vitamin deficiency", og du vil få opp en del artikler og info rundt det. 

Takk, skal sjekke ☺️ Jeg tar ekstra vitamin D, men kanskje A mangler jeg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet jeg at det er såpe som trigger den? Om det var sånn, så ville huden sett fantastisk ut etter en hel natt med håndkrem på, men det gjør den ikke 

Nei, huden blir selvfølgelig ikke bra etter en natt, om du fortsetter utsette den for det som trigger hele dagen... 

Såpe er en veldig kjent faktor som trigger eksem. Overdreven vasking trigger også eksem.

Prøv begrense håndvasken, og sørg for å både bruke en så mild såpe som mulig, og en veldig god håndkrem etterpå.

• Nyttig 1
Skrevet

Og husk å bruke håndkrem etter kortison! Du kan ha på håndkrem 20-30 min etter du smurte på kortison.

AnonymBruker
Skrevet

Bruk hansker når du er på do, så kan du droppe håndvask når du tisser. 

Du må jo få behandling for OCD'en din. Du kan ikke fortsette å vaske hendene så ofte og tro at det hjelper med kortisonkrem, for det vil det ikke gjøre. Du må slutte å vaske hendene så ofte og bruke en god fuktighetskrem i tillegg til kortisonen.

Anonymkode: 4601f...c09

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruk hansker når du er på do, så kan du droppe håndvask når du tisser. 

Du må jo få behandling for OCD'en din. Du kan ikke fortsette å vaske hendene så ofte og tro at det hjelper med kortisonkrem, for det vil det ikke gjøre. Du må slutte å vaske hendene så ofte og bruke en god fuktighetskrem i tillegg til kortisonen.

Anonymkode: 4601f...c09

Å vaske hendene etter dobesøk er ikke OCD 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På resept, så sikkert ganske sterk. Locoid 0,1% heter den 

Den er ikke spesielt sterk, det er kategori 2, den mildeste av de reseptbelagte. Kategori 1 er reseptfrie kortisonkremer, kategori 2, 3 og 4 er reseptbelagte. 

Anonymkode: e5b1d...2dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva gjør du når du er ute? På jobb / kafé og sånn. Man kan jo ikke velge håndsåpe der 

Da bruker jeg så klart den såpen som er tilgjengelig. Mtp vitaminer. D vitamin må være riktig dose i forhold til behov. Dvs har du en mangel, så er det ikke så hensiktsmessig med de laveste dosene. Å ta en test er lurt for å avdekke hvor i landet du ligger. 

Hvis lege sjekker A vitamin, så må det komme tydelig frem at det er retinol som sjekkes. Jeg er usikker på om de bare tar en samlet a vitamin test, eller ikke. Men spiser du animalsk regelmessig gjennom hele uka, så er nok sannsynligheten for at du mangler relativt lav. Fet fisk, egg, ost, er særlig gode kilder. Fet fisk og rødt kjøtt er gode kilder til sink. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...