Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig at kollegaer gir gave til konfirmasjon når det er stebarn? Fikk vite at stefar sin jobb hadde gitt gave, men har ikke hørt om det før? Lage til et kort med litt penger å gi fra min jobb? Vil ikke virke kjip, men tanken har ikke slått meg en gang, og vil ikke be noen gi heller.. Hilsen stemor

Anonymkode: 4a255...7da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Atte hæ? Skal dine kolleger gi penger til ditt stebarns konfirmasjon? Hva blir det neste? Gi bryllupsgaver til naboens nevø? 😅

Anonymkode: 3b9a2...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt at foreldres kolleger i det hele tatt gir konfirmasjonsgaver så fremt de ikke er nære venner også.

Anonymkode: df408...7a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Atte hæ? Skal dine kolleger gi penger til ditt stebarns konfirmasjon? Hva blir det neste? Gi bryllupsgaver til naboens nevø? 😅

Anonymkode: 3b9a2...7e9

Nei, nettopp, jeg kommer ikke til å si noe om det. Bare vet at jeg får spørsmål etterpå om hvor gaven blir av, siden stefar sin jobb ga penger. Og ble overrasket, fordi jeg trodde ikke det var vanlig..

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Her er det vanlig at naboer i det nabofeltet man bor i gir,  og venner/kollegaer av foreldre gir :) 

Anonymkode: bb667...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen, far sine kollegaer har ikke gitt gave, og han er venner på fritiden med mange av dem i tillegg, så ble overrasket. Og jeg hadde aldri fått meg til å nevne det på jobb.. I så fall blir det litt penger fra Jobben AS, typ fake gave egentlig.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, nettopp, jeg kommer ikke til å si noe om det. Bare vet at jeg får spørsmål etterpå om hvor gaven blir av, siden stefar sin jobb ga penger. Og ble overrasket, fordi jeg trodde ikke det var vanlig..

Ts

Du virker litt bitter, eller som om du har mindreverdighetskomplekser? 

Det er ikke vanlig, nei, at kollegaer går sammen på den måten, og gir gave til stebarns konfirmasjon(ikke særkullsbarn heller, for den saks skyld). Men kontekst har jo alt å si. Mest sannsynlig er disse kollegaene uvanlig nære hverandre, eller det er en uvanlig tradisjon de har på den arbeidsplassen. Ikke noe å ta på vei over, og du kommer selvfølgelig ikke til å få noen spørsmål rundt det, selv om det virker som du allerede trives med tanken på å kunne drukne deg selv i den sorgen…

Anonymkode: 837b8...0e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vanlig at kollegaer gir gave til konfirmasjon når det er stebarn? Fikk vite at stefar sin jobb hadde gitt gave, men har ikke hørt om det før? Lage til et kort med litt penger å gi fra min jobb? Vil ikke virke kjip, men tanken har ikke slått meg en gang, og vil ikke be noen gi heller.. Hilsen stemor

Noen gir uten å være i relasjon til det, kun av velvillighet. Dvs langt ut i relasjonsrekken er det helt frivillig. 

Noen får gaver av mennesker de knapt har møtt og knapt kommer til å møte. Gaver er velkommen,man takker pent og sender takkekort. Det er ingen tilbakegiverplikt. Og heller ingen tilsvarende -relasjonsgiverplikt. 

Anonymkode: 532cf...a45

Skrevet

Ja det er vanlig at foreldres kollegaer gir gave, men det er ikke noe du skal ordne, men kollegaene dine.

Det er også vanlig at kollegaene til foreldre ikke gir.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du virker litt bitter, eller som om du har mindreverdighetskomplekser? 

Det er ikke vanlig, nei, at kollegaer går sammen på den måten, og gir gave til stebarns konfirmasjon(ikke særkullsbarn heller, for den saks skyld). Men kontekst har jo alt å si. Mest sannsynlig er disse kollegaene uvanlig nære hverandre, eller det er en uvanlig tradisjon de har på den arbeidsplassen. Ikke noe å ta på vei over, og du kommer selvfølgelig ikke til å få noen spørsmål rundt det, selv om det virker som du allerede trives med tanken på å kunne drukne deg selv i den sorgen…

Anonymkode: 837b8...0e9

Jeg er ikke bitter, men jeg vet at jeg kommer til å få spørsmål om det av konfirmanten. Det sammenlignes alltid, hver jul og bursdag, både pris og antall. Bare lurte på om det var vanlig, siden jeg personlig ikke har hørt om det før - eller gitt gave til kollegaers stebarn

Ts

Skrevet (endret)

Det er ikke vanlig, men der det er veldig små forhold er det ikke helt unaturlig heller. Og da skiller man ikke på barn og stebarn. I alle fall ikke om stebarna er en naturlig del av familien til kollegaen.

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke nevnt på jobben at du har konfirmant? Snakker dere ikke sammen om løst og fast blant kolleger? 

Anonymkode: 66dc5...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du ikke nevnt på jobben at du har konfirmant? Snakker dere ikke sammen om løst og fast blant kolleger? 

Jeg har snakket om det ja, men vi har snakket mat og kaker og slikt, ikke gaver eller penger. Jeg hadde blitt veldig overrasket om de kom med en gave. Vi gir bare til kollegaer som får barn, når de får barn, men ikke til dåpen feks, og kan ikke huske vi har gitt til en konfirmasjon. 

Får bare stå i det da. Far har heller ikke fått fra sin jobb, så da er det vel ikke så vanlig..

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har snakket om det ja, men vi har snakket mat og kaker og slikt, ikke gaver eller penger. Jeg hadde blitt veldig overrasket om de kom med en gave. Vi gir bare til kollegaer som får barn, når de får barn, men ikke til dåpen feks, og kan ikke huske vi har gitt til en konfirmasjon. 

Får bare stå i det da. Far har heller ikke fått fra sin jobb, så da er det vel ikke så vanlig..

Ts

Ok, men da vet de iallefall om det, og da må det være opp til de om de velger å gi eller ei. Ikke tenk mer på det😊 Gratulerer med konfirmanten! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri hørt at foreldres kolleger i det hele tatt gir konfirmasjonsgaver så fremt de ikke er nære venner også.

Anonymkode: df408...7a9

Helt vanlig her

Anonymkode: 64544...46a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Spørsmål fra hvem? Konfirmanten eller familie? Som vil spørre deg hvor gaven fra kollegaene dine blir av?!?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke bitter, men jeg vet at jeg kommer til å få spørsmål om det av konfirmanten. Det sammenlignes alltid, hver jul og bursdag, både pris og antall. Bare lurte på om det var vanlig, siden jeg personlig ikke har hørt om det før - eller gitt gave til kollegaers stebarn

Ts

Hvorfor kommer konfirmanten til å forvente det, når fars kollegaer heller ikke gir gave?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alt skal sammenliknes, så er det aldri noe som blir riktig! 

Ikke tenk på det, ts. Dette er ikke noe du behøver å fake for at alt skal bli helt likt. For meg er det helt uvanlig at vi gir fra jobben. 

Anonymkode: e0cd9...89c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts

Ikke vanlig, og hvis fars kollegaer ikke gir, hvorfor i all verden skal dine kollegaer gi? Forøvrig burde noen oppdra konfirmanten bedre hvis han/hun driver med slike sammenligninger.

Anonymkode: a2ae9...690

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...