Gå til innhold

Telenor tar igjen betalt for online.no mail fra 1 juni 2023

NakenPanda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 4/30/2023 at 10:42 AM, Bombasi said:

Etter å ha vært gratis i 20 år,

Har det noen gang vært gratis, altså uten krav om å være betalende telenor-kunde?

On 5/14/2023 at 2:36 AM, Maskinfører said:

Har registrert meg på Epost.no 250,- i året og en slipper og få masse spam :D 

Når du trodde Telenors epostkunder trenger realitetsorientering, sjekk epost.no

Anonymkode: df9e7...fc1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 5/2/2023 at 11:35 PM, AnonymBruker said:

Løsningen er enkel: For lavere pris enn Telenors kjedelige e-post, kan man webhoste sitt eget .no-domene for eksempel hos Domeneshop; der får man for kr.29 i måneden 20 GB lagringsplass for selve websiden, ikke mindre enn 50 reklamefrie e-postkontoer som kan deles med hvem som helst (de bruker webmail), og et ubegrenset antall e-postadresser som kan knyttes til domenet; eksempelvis [email protected].

For firma er epost på eget .no domene nødvendig.
Men for privat epost er det ingen god løsning, spesielt om man "bare" er ansatt. Hva om man bytter jobb?
Og hva med spam? Ingen kommer i nærheten av gmail når det gjelder spambeskyttelse. Om du tror domeneshop er gode på dette er det mot bedre vitende.
Men det er mulig å rense .no epost for spam ved å route det via Gmail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har det noen gang vært gratis, altså uten krav om å være betalende telenor-kunde?

Jeg har ikke vært Telenor kunde, verken på internett, tv eller mobil, på mange år. Husker ikke sist, må være over 10 år siden, og da frem og tilbake mellom ulike internettleverandører og mobiloperatører. 

Det var Telenor min arbeidsgiver hadde avtale med da vi fikk hjemme-pc via jobben i 1998, så da ble jeg Telenor kunde og var det i noen år den gangen. Det er fra 1998 min epostadresse stammer fra, og som jeg har hatt siden. Aldri betalt noe for å ha den - før nå når juni kommer.

EDIT;

ser at overskriften skrives det at "Telenor tar IGJEN betalt for online"....? Hva skal det bety? Igjen? Jeg kan ikke huske å noengang ha betalt for epost derfra. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/14/2023 at 3:45 AM, Maskinfører said:

Har ikke noe bilder liggende der de ligger på minnepenner nei jeg fikk i alle fall beskjed om å kjøpe lagringsplass for å kunne sende og motta E-poster

Du har fylt opp 15GB gratisplass hos Gmail, og velger så å flytte til en betalbar, kriminell, tilbyder som tar kr 5000 for 20GB?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Million said:

eg har hatt samme epostadresse (@online.no) i nesten 25 år. Fikk den i 1998 med min første hjemme-pc. Jeg orker ikke bytte. Den er så innarbeidet overalt. Jeg betaler de skarve 39 kronene for den. Har hatt så mange år gratis, så det er greit. Ingen formue tapt.

Telenor vet at kundene tenker slik, og at de derfor kan innføre betaling for epost. Kundene er kunder fordi de har vært det siden Televerk-monopolet.
Ca 15% av norske epostbrukere benytter fortsatt betalt online.no adresse.
Hadde du fulgt med kunne du byttet til Gmail for 20 år siden og hatt en gratis, og uten sammenligning, bedre epostløsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For firma er epost på eget .no domene nødvendig.
Men for privat epost er det ingen god løsning, spesielt om man "bare" er ansatt. Hva om man bytter jobb?
Og hva med spam? Ingen kommer i nærheten av gmail når det gjelder spambeskyttelse. Om du tror domeneshop er gode på dette er det mot bedre vitende.
Men det er mulig å rense .no epost for spam ved å route det via Gmail.

Hva mener du med "ansatt"?

Om man bytter jobb, har ingen sammenheng med et .no-domene, som for min del er registrert på en uavhengig forening jeg var med på å grunnlegge, men også privatpersoner kan registrere .no-domener nå - har selv hatt domenet jeg bruker i over 20 år.

Når det gjelder spam, dukker det av og til opp e-poster fra et firma som ikke lar seg knekke så lett som spam, men ellers er e-posten fri for søppel; i og med at dette er en e-post som er oppgitt på hjemmesiden min og derfor helt offentlig, er dette faktisk overraskende bra spamfiltrering.

Forstår ikke hvorfor du foretrekker å være tilknyttet en digital blodsuger som Google som lever av å samle og selge privat informasjon om deg og andre; Google gir ingenting "gratis" - her utnyttes kundene for alt de er verdt. Å route e-posten via Google for å unngå spam ville ha vært fullstendig meningsløst med tanke på personvern.

Anonymkode: f7f2e...8c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med "ansatt"?

Svært mange bruker jobbmailen også privat.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

som for min del er registrert på en uavhengig forening jeg var med på å grunnlegge

Hva om foreningen legges ned og dine 50 epost-brukere mister kontoen?
De må også dele på 15GB, som hver eneste gmail-bruker disponerer alene.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det gjelder spam, dukker det av og til opp e-poster fra et firma som ikke lar seg knekke så lett som spam, men ellers er e-posten fri for søppel; i og med at dette er en e-post som er oppgitt på hjemmesiden min og derfor helt offentlig, er dette faktisk overraskende bra spamfiltrering.

Spamfilterering hos betalbare norske tilbydere er latterlig dårlig ift Gmail. Spesielt på å unngå at ønsket mail klassifiseres som spam.
37% av verdens epost-brukere benytter Gmail. Google har derfor, kombinert med deres teknologi, en unik mulighet til å stoppe spam.

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår ikke hvorfor du foretrekker å være tilknyttet en digital blodsuger som Google som lever av å samle og selge privat informasjon om deg og andre; Google gir ingenting "gratis" - her utnyttes kundene for alt de er verdt. Å route e-posten via Google for å unngå spam ville ha vært fullstendig meningsløst med tanke på personvern.

Om du har slike bekymringer slik bør du stenge nettet og kun bruke knappetelefon. Og ikke ta fly.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Svært mange bruker jobbmailen også privat.

Hva om foreningen legges ned og dine 50 epost-brukere mister kontoen?
De må også dele på 15GB, som hver eneste gmail-bruker disponerer alene.

Spamfilterering hos betalbare norske tilbydere er latterlig dårlig ift Gmail. Spesielt på å unngå at ønsket mail klassifiseres som spam.
37% av verdens epost-brukere benytter Gmail. Google har derfor, kombinert med deres teknologi, en unik mulighet til å stoppe spam.

Om du har slike bekymringer slik bør du stenge nettet og kun bruke knappetelefon. Og ikke ta fly.

For det første er dette en liten forening med full vetorett fra hvert medlem, så den blir ikke nedlagt med mindre Brønnøysund skulle legge hindringer i veien, og det som da skjer, er at jeg overtar domenene mine som privatperson - med andre ord er det ingen fare for å miste dem.

For det andre er det ikke snakk om 50 brukere som krangler seg imellom, da jeg disponerer e-postkontoen og kan gjøre hva jeg vil med dette i og med at jeg betaler den årlige avgiften for domene- og serverleie.

For det tredje deler ikke 50 brukere på 15 GB, men hver av brukerne kan ha dette. Etter over 10 års bruk tror jeg at jeg bare har brukt 7% av lagringskapasiteten av e-posten.

Om 37% av verdens e-postbrukere bruker Google sier dessverre mye om folks forhold til personvern; det er faktisk mulig å bruke Linux som et alternativ til Windows, egen e-postserver som et alternativ til Gmail eller Hotmail, og DuckDuckGo som et alternativ til Google i stedet for å følge resten av saueflokken på veien mot en verden der man stirrer på hver sin smarttelefon som en åndsforlatt zombie, og tror at man er sosial ved å telle antall likes på facebook.

Så ja, jeg setter stor pris på Nokia-telefonen min uten "smarte" funksjoner, og være prisgitt Apple eller Google; den digitale versjonen av pest eller kolera.

Men nett har jeg, og det samme gjelder e-postløsningen jeg er godt fornøyd med; om Google påstår noe annet, er lite troverdig med tanke på at Google har stor interesse av å få brukerne til å gå inn for deres løsning; retten til privatliv veier langt tyngre enn mulighet for eventuell spam.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

For det andre er det ikke snakk om 50 brukere som krangler seg imellom, da jeg disponerer e-postkontoen og kan gjøre hva jeg vil med dette i og med at jeg betaler den årlige avgiften for domene- og serverleie.

Kunne du tenkt deg å benytte dette dersom det var en av de andre som hadde innsyn i all din epost? Og at vedkommende, dersom han skulle miste interessen, legger ned hele tjenesten?

5 minutter siden, AnonymBruker said:

For det tredje deler ikke 50 brukere på 15 GB, men hver av brukerne kan ha dette.

Det har du selvsagt rett i, bra illustrasjon på hvor mye Telenor tjener på å ta kr 588 pr år for det samme.
Og som Gmail tilbyr gratis.

14 minutter siden, AnonymBruker said:

lite troverdig med tanke på at Google har stor interesse av å få brukerne til å gå inn for deres løsning; retten til privatliv veier langt tyngre enn mulighet for eventuell spam.

Har du lest Personvernerklæringen hos Domeneshop. Utdrag:

Automatisk innsamlede data: Data som du ikke oppgir direkte til oss, men som automatisk samles inn av systemet vårt når du eller brukerne av dine hostingtjenester interagerer med våre servere, betaler fakturaer fra oss eller kontakter vår kundeservice. Denne kategorien inkluderer webserverlogger, epostserverlogger, listen over epostkorrespondenter (adressebok) når du bruker vår webmail, meldinger om innbetalinger til vår bankkonto, supporthistorikk, samt andre automatisk genererte systemlogger. Slike logger kan inneholde dato og klokkeslett, IP-adresser, epostadresser, bankkontonumre, navn, HTTP-headere og andre data.

Risiko for at Domeneshop blir hacket og all epost kommer på avveie? Gmail har aldri blitt hacket.
Og redundans?, Gmail-data har aldri gått tapt.

Er ellers veldig enig med deg angående personvern, en av mine hjertesaker faktisk. Men ett sted må man sette grensen for hva man ikke tør å ta sjansen på. Som eksempelet jeg nevnte med å ta fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datainnbrudd hos Domeneshop

Data som er på avveie omfatter oversikt over kunders domenenavn og e-post-adresser. Videre er e-post-brukeres brukernavn, passord og beskrivelse av brukeren også på avveie.

«Selv om alle passord er kryptert, kan det være bare et spørsmål om tid før de vil kunne bli kompromittert» skriver Domeneshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kunne du tenkt deg å benytte dette dersom det var en av de andre som hadde innsyn i all din epost? Og at vedkommende, dersom han skulle miste interessen, legger ned hele tjenesten?

Det har du selvsagt rett i, bra illustrasjon på hvor mye Telenor tjener på å ta kr 588 pr år for det samme.
Og som Gmail tilbyr gratis.

Har du lest Personvernerklæringen hos Domeneshop. Utdrag:

Risiko for at Domeneshop blir hacket og all epost kommer på avveie? Gmail har aldri blitt hacket.
Og redundans?, Gmail-data har aldri gått tapt.

Er ellers veldig enig med deg angående personvern, en av mine hjertesaker faktisk. Men ett sted må man sette grensen for hva man ikke tør å ta sjansen på. Som eksempelet jeg nevnte med å ta fly.

Det er ingen som har innsyn i andres e-post; oppsettet i Webmail er slik at enhver av de 50 kontoene selv lager sitt eget passord. Dette passordet kan resettes av administrator (meg), men da vil brukeren naturligvis få vite det. Og ingen har planer om å legge ned noe når dette bare koster noen hundrelapper i året; det handler rett og slett om tillit.

Med tanke på Domeneshop har jeg gjennom disse domenene vært kunde der i over 20 år, og jeg stoler på at gutta som styrer med dette, kan såpass om datasikkerhet at de også klarer å avverge eventuelle trusler.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Datainnbrudd hos Domeneshop

Det som antagelig skjedde her, er at Putins løpegutter som et ledd i krigføringen fikk tak i denne informasjonen; som Domeneshop skriver, var passordene kryptert, men har man tilstrekkelig kraftige verktøy, vil man over tid kunne knekke krypteringen. Så vi fikk vite at alle e-post-passord måtte endres innen en gitt dato, noe som ikke bød på noen praktiske problemer; dette ble gjort automatisk da fristen kom slik at informasjonen hackerne nå sitter med, er omtrent verdiløs.

Om Gmail ikke er blitt hacket enda, er russerne sikkert ivrige etter å få det til, så jeg ville ikke vært så sikker på sikkerheten - det er mange andre, større amerikanske institusjoner som man har klart å hacke på den ene eller andre måten.

Domeneshop er neppe perfekt, men jeg vil anbefale å teste dette ut for å se hvordan systemet fungerer; om man ønsker å senere gå tilbake til de gamle løsningene, kan man godt gjøre det. For min del - etter så mange års bruk, og jeg er ikke helt grønn på IT - er jeg i alle fall fornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen som har innsyn i andres e-post; oppsettet i Webmail er slik at enhver av de 50 kontoene selv lager sitt eget passord. Dette passordet kan resettes av administrator (meg), men da vil brukeren naturligvis få vite det.

Vil de kunne se om du har vært inne og lest deres epost?

22 minutter siden, AnonymBruker said:

det handler rett og slett om tillit.

Med tanke på Domeneshop har jeg gjennom disse domenene vært kunde der i over 20 år, og jeg stoler på at gutta som styrer med dette, kan såpass om datasikkerhet at de også klarer å avverge eventuelle trusler.

Millioner har brukt Gmail i 20 år og ikke opplevd verken lekkasjer eller tap av data.
Som jeg linket til er det ca 1/2 år siden sist gang Domeneshop ble hacket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har fylt opp 15GB gratisplass hos Gmail, og velger så å flytte til en betalbar, kriminell, tilbyder som tar kr 5000 for 20GB?

Jeg har gått over til Epost.no logget meg inn idag ingen spam eller noe 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruk Gmail eller outlook da vel. Gratis og funker. Hvorfor gjøre enkle ting komplisert.

Anonymkode: 047a0...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når du trodde Telenors epostkunder trenger realitetsorientering, sjekk epost.no

Mulig det men så langt er jeg fornøyd denne brukes Epost bruker bare til Ordrebekreftelse på bestilling av deler og diverse 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vil de kunne se om du har vært inne og lest deres epost?

Millioner har brukt Gmail i 20 år og ikke opplevd verken lekkasjer eller tap av data.
Som jeg linket til er det ca 1/2 år siden sist gang Domeneshop ble hacket.

Jeg kan ikke lese andres e-post når jeg ikke har passordet deres, så spørsmålet ditt gir ingen mening.

Gmail har kanskje vært trygt i 20 år, men hvor lenge har U.S.A. vært i konflikt med Russland, som ikke er helt uten kompetanse når det gjelder teknisk og sosial hacking ...?

Man kan være rimelig trygg på at noen der ute sikler etter å hacke Google, og det svake leddet kan vise seg å være en av selskapets egne misfornøyde ansatte; mye rart som skjer i et land der folk begynner å skyte vilt rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, Maskinfører said:

Mulig det men så langt er jeg fornøyd denne brukes Epost bruker bare til Ordrebekreftelse på bestilling av deler og diverse

Om du driver firma er det ikke bra at du bruker en så useriøs leverandør av epost.

Forøvrig har de endret vilkårene pga den saken som kom opp på fridiskusjon.no.

Punkt 6 er endret fra

Du gir epost.no tillatelse til fortløpende å komme med tilbud om nye gratis og betalbare tjenester etterhvert som disse utvikles og introduseres. Du gir også epost.no og epost.no sine samarbeidspartnere tillatelse til å kontakte deg via post, epost, telefon, SMS eller annet for å informere om aktuelle tjenester og produkter, herunder også informasjon og reklame.

til

Din rett til å benytte epost.no er begrenset til ditt eget personlige bruk. Du samtykker i at du ikke kan videreselge epost.no. Vennligst hold ditt epost.no passord hemmelig, ettersom du er juridisk ansvarlig for enhver bruk av din konto, inkludert uautorisert bruk.

De kan fortsatt tjene penger på å slå av strømmen... Og at kundene glemmer passordet.

Denne er heller ikke bra:

11. TERMINERING

Epost.no kan terminere din konto på et hvilket som helst tidspunkt, med eller uten grunn, med eller uten forvarsel, med umiddelbar virkning, på hvilket som helst grunnlag. Epost.no kan også terminere din konto grunnet inaktivitet. Hvis din konto har vært inaktiv i 6 måneder fortløpende, har epost.no rett til å terminere din konto og returnere innkommende epost som "ikke leverbar". Ved eventuell re-aktivering av stengte konti på grunn av inaktivitet, vil dagens brukervilkår gjelde.

Lovstridig virksomhet og potensielt katastrofalt å bruke. På toppen koster det penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte 09000 og fikk snakke med en hyggelig kundebehandler (etter å ha tråkla meg gjennom menyen). Han fikset sletting av online-eposten min på null komma svisj :) Åpent til kl 20

Positivt overrasket over at det var såpass enkelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke lese andres e-post når jeg ikke har passordet deres, så spørsmålet ditt gir ingen mening.

Jo. Den vanligste måten å administrere webhotell er via Cpanel, og da har man innsyn i alle epostkontoer.
Men Cpanel er dyrt og muligens ikke tilgjengelig hos Domeneshop.

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Gmail har kanskje vært trygt i 20 år, men hvor lenge har U.S.A. vært i konflikt med Russland, som ikke er helt uten kompetanse når det gjelder teknisk og sosial hacking ...?

Man kan være rimelig trygg på at noen der ute sikler etter å hacke Google, og det svake leddet kan vise seg å være en av selskapets egne misfornøyde ansatte; mye rart som skjer i et land der folk begynner å skyte vilt rundt seg.

Og dette er argumenter for å bruke Domeneshop-epost fremfor Gmail når man er opptatt av personvern?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det som antagelig skjedde her, er at Putins løpegutter som et ledd i krigføringen fikk tak i denne informasjonen; som Domeneshop skriver,

Tror du Russlands militære etterretning satt sine resurser inn på å knekke Domeneshop etter at de, gjennom 20 år, hadde mislyktes hos Gmail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo. Den vanligste måten å administrere webhotell er via Cpanel, og da har man innsyn i alle epostkontoer.
Men Cpanel er dyrt og muligens ikke tilgjengelig hos Domeneshop.

Og dette er argumenter for å bruke Domeneshop-epost fremfor Gmail når man er opptatt av personvern?

Tror du Russlands militære etterretning satt sine resurser inn på å knekke Domeneshop etter at de, gjennom 20 år, hadde mislyktes hos Gmail?

Domeneshop bruker Webmail.

Når det gjelder sikkerhet, stoler jeg faktisk mer på noen Linuxbrukere fra Oslo som i over 20 år har drevet et av landets mest solide domenesteder enn på de tusenvis av ansatte som Google har.

Og hva Russland og Norge angår, er det tydelig at de misliker at den tidligere ydmyke naboen i vest har blitt som den er blitt, og de viser muskler, blant annet med tanke på sjøkabler, og antagelig Domeneshop-hackingen. Norsk infrastruktur er så dårlig sikret at om russerne virkelig hadde gått inn for det, hadde halve Norge vært uten strøm og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...