Gjest Hannahe1 Skrevet 30. april 2023 #1 Del Skrevet 30. april 2023 Har noen grønne asbarges som jeg ønsker å tilberede. Noen som har tips til hvordan man kan tilberede dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Del Skrevet 30. april 2023 Jeg steker de i smør i stekepanna med salt og pepper 😊 Anonymkode: 2f3f2...4e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Del Skrevet 30. april 2023 Stek lett i olje med salt og pepper Tvinn bacon rundt og stek på varmluft Legg i form, dryss parmesanost salt og pepper og stek på varmluft Anonymkode: d2459...c7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #4 Del Skrevet 30. april 2023 https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/asparges-og-parmesanost-i-spekeskinke/ Anonymkode: d2459...c7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #5 Del Skrevet 30. april 2023 Jeg koker opp vann, legger dem oppi og lar dem få et raskt oppkok. Superkjapt og enkelt. Ps - det heter asParges. Anonymkode: a30b5...2cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 30. april 2023 #6 Del Skrevet 30. april 2023 (endret) Første regel: asparges skal skrelles. Regelen kan unnlates om de er veldig tynne og skal grilles. Man skal ta av den nederste delen. Knekk aspargesen nederst. Eventuelt skjærer man av de nederste 2-4 cm. Asparges (kokt) er godt som forrett servert med Hollandaise saus og eventuelt tilbehør som spekeskinke eller røkelaks. Serveres med hvitvin laget på Sauvignon Blanc eller Riesling. Asparges er også godt som tilbehør til fisk og kjøtt. Til grillet fisk og kjøtt synes jeg det er best med grillet asparges. Til annen fisk er kokt best. Ellers er hvit asparges også helt fantastisk. Her liker jeg den kokt og servert slik som beskrevet over med Hollandaise. Men med Riesling eller Silvaner som førstevalg av vin. Endret 30. april 2023 av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Del Skrevet 30. april 2023 Uenig i at asparges trenger å skrelles. Ja, de hvite må skrelles, men for de grønne er det helt unødvendig, med mindre skallet har skader/merker. Jeg tilbereder asparges hovedsaklig på to måter: dampet på rist, litt kaldpresset olivenolje og havsalt på underveis grillet i grillpanne. Pensles med olivenolje først, drysses med havsalt etterpå Anonymkode: 76891...395 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 2. mai 2023 #8 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 10.26): Jeg steker de i smør i stekepanna med salt og pepper 😊 Anonymkode: 2f3f2...4e7 Ja! Og litt bacon, potet osv som jeg beskriver under. Brunello skrev (På 30.4.2023 den 10.43): Første regel: asparges skal skrelles. Regelen kan unnlates om de er veldig tynne og skal grilles. Man skal ta av den nederste delen. Knekk aspargesen nederst. Eventuelt skjærer man av de nederste 2-4 cm. Asparges (kokt) er godt som forrett servert med Hollandaise saus og eventuelt tilbehør som spekeskinke eller røkelaks. Serveres med hvitvin laget på Sauvignon Blanc eller Riesling. Asparges er også godt som tilbehør til fisk og kjøtt. Til grillet fisk og kjøtt synes jeg det er best med grillet asparges. Til annen fisk er kokt best. Ellers er hvit asparges også helt fantastisk. Her liker jeg den kokt og servert slik som beskrevet over med Hollandaise. Men med Riesling eller Silvaner som førstevalg av vin. Nei, @Brunello, grønn asparges behøver jo ikke å skrelles, den hvite bør. Det er også lurt å kutte, som du sier, er man uerfaren med "knekkingen" forsvinner ofte uforholdsmessig mye av det gode. Jeg liker å bruke grønn asparges som en del av en litt overdådig søndagsfrokost. Da kutter jeg bacon i biter og steker sammen med potet og løk til potetene er myke. Så tilsetter jeg asparges kuttet i biter og steker til den fremdeles er litt sprø. Serverer med avocado og et speilegg. Ellers fikk du gode innspill fra @Brunello og burde egentlig prøve alle slik at du finner ut hvilkte variant du liker best. Men, som sagt, ikke skrell den grønne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå