Gå til innhold

Sår i føflekk som ikke vil gro

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet det høres ut som kreft🙈 Men jeg tror ikke det er det. Det er nemlig min datter på 2 år som har fått såret. Det startet med en kvise lignende bull på en føflekk hun har i ansiktet. Så ble det et åpent sår. Hun hadde tre andre småsår i ansiktet etter fall i lek, men alle grodde fort i løpet av en uke, utenom dette i føflekken. Det har nå vart i 4 uker og endelig kommet en hard skorpe, så ser ut som det holder på å gro. Men likevel, 4 uker! Har selvfølgelig bestilt legetime og skal til legen å se på det 4.mai. Men sånn i mellomtiden, noen som aner hva dette kan være? Altså sår som ikke vil gro på et så lite barn. Og i tillegg i ansiktet hvor sår vanligvis gror fort?
 Er det immunforsvaret hennes som er dårlig? En eller annen sykdom som fører til at sår ikke gror?

Kan tilføre at hun har vært forkjølet hele perioden, kan det ha noe å si?

Tenker jo alt er fint og det bare får litt tregt pga forkjølelsen, men burde jeg bedt om hastetime tror dere eller dratt på legevakten før? Allmenntilstanden hennes er fin og såret klør ikke eller er smertefullt.

Anonymkode: 4247c...810

AnonymBruker
Skrevet

Dere er ikke vegetarianere og hun får litt lite sink i seg? Eller at hun ikke er noe glad i mat som er viktige sinkekilder? 

Anonymkode: f6da4...83e

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være alt fra ubalanse med vitamin/mineraler, til mer alvorlige ting. F.eks er sink og d vitamin viktig for både immunforsvar og sårheling. Beste kilder til sink er kjøtt, gulost, egg. Sink fra plantemat klarer ikke kroppen bruke optimalt, så hvis det er slik at barnet ikke spiser animalsk regelmessig, så kan tilskudd være nødvendig. 

D vitamin er ganske vanlig å mangle og trenge tilskudd av, særlig etter en lang vinter. 

Anonymkode: 0d941...087

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være alt fra ubalanse med vitamin/mineraler, til mer alvorlige ting. F.eks er sink og d vitamin viktig for både immunforsvar og sårheling. Beste kilder til sink er kjøtt, gulost, egg. Sink fra plantemat klarer ikke kroppen bruke optimalt, så hvis det er slik at barnet ikke spiser animalsk regelmessig, så kan tilskudd være nødvendig. 

D vitamin er ganske vanlig å mangle og trenge tilskudd av, særlig etter en lang vinter. 

Men sånn på den alvorlige siden; små barn får også kreft. Trenger ikke være tilfellet her i det hele tatt såklart, for det kan være så uskyldig som vitamin/mineralmangel. Men for å utelukke mer alvorlige ting, så må en lege se på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Sår i føflekker eller hud som ikke vil gro skal alltid sjekkes ut. Men jeg ville nok ikke brukt legevakten. Ring fastlegen når det åpner på tirsdag og få en time der :)

Anonymkode: cb7c3...c16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...