AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Eller blir det vanligvis fikset hos fastlege eller legevakt? Anonymkode: aa50e...5aa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eller blir det vanligvis fikset hos fastlege eller legevakt? Anonymkode: aa50e...5aa Jeg tror man først må få en henvisning fra fastlege men nå som det er helg og fridag på mandag så hadde jeg ringt legevakt og sjekket. Anonymkode: dd6b4...096
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 En bekjent av meg datt på isen og ble sendt tilbake fra legevakt til fastlege for og få henvisning, men vet ikke om det er sånn når det gjelder alt. Anonymkode: dd6b4...096
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 Det kommer vel helt ann på. Fått både kne og skulder ut av ledd som skled på plass av seg selv Anonymkode: ae6c2...66a
missmcbeal Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 (endret) Jeg tror du må utdype litt om det som er kommet ut av ledd har gått på plass av seg selv eller ikke. Men om det ikke har det, så må det jo være uhyre smertefullt, så det er vel ikke noe å tenke på en gang å komme seg til legevakt, for da må det nok settes på plass igjen ved hjelp, men er det fortsatt ut av ledd så vet jeg ikke om du hadde klart å skrive her? Jeg har hatt kneskålen ut av ledd 3 ganger, og alle gangene gikk de på plass av seg selv rett etterpå. Smerten de få sekundene den var ute av ledd er hinsides og førte til nesten besvimelse. De to første gangene var det sannsynligvis bare delvis ut av ledd, og jeg gikk aldri til legen etter skaden og så det an noen dager. Siste gangen (januar) var den verste, og jeg er fortsatt ikke bra. Jeg ventet nok litt lenge med å gå til legen, drøyt det 1,5 uke siden det gikk så greit de andre gangene, men nå var det fortsatt veldig smertefullt og stivt. Når jeg hørte med legen om jeg hadde drøyet for lenge sa han at det var greit å se det litt an, men at jeg absolutt burde sjekke det nå siden jeg var såpass stiv etter 1,5 uke. Så ble sendt ned på ØH på ortopedien på sykehus, tok røntgen, tok noen tester og ble henvist til MR innen en uke. Ble sendt på krykker for å avlaste med en gang. De trodde det først det var meniskskade, men det viser seg at jeg har en veldig stort blåmerke på det ene benet i kneet. De virket nokså usikker på om jeg faktisk hadde hatt kneskålen ut av ledd før MR bekreftet dette. Verken legen eller ortopeden har sagt noe til meg at jeg burde ha kommet inn til dem med en gang, men ortopeden spurte blant annet om jeg gikk med ortose rett etter skaden osv., og overlegen som sjekket kneet mitt første gangen var litt sånn, heeeh ja da blir det over 2 uker til MR (er det alvorlig meniskskade så skal den helst opereres innen en tid). Sannsynligvis burde jeg ha kommet meg til legen mye kjappere enn jeg gjorde, og begynt å avlaste før med krykker, og muligens gått med ortose i starten. Ved den type traume som jeg har, så er det både risiko for meniskskade, leddbåndskader, og skade på benet osv. Så det bør sjekkes rimelig kjapt, men samtidig får jeg ikke inntrykk av at jeg burde ringt legevakta med en gang siden ingen har sagt noe eller kjeftet på meg ang. det. Skal ikke si det for sikkert, men det var allerede ganske travelt i ukedagen på ortopedien, så mulig de prioriterer heller alvorlige skader som brudd i helgene. Er du såpass usikker så er det bare å ta en telefon til legevakten og høre hva de tenker, om du bør inn kjapt eller om de ber deg vente på akuttime hos fastlege. Endret 30. april 2023 av missmcbeal 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 Jeg fikk sjokk da fingeren min gikk ut av ledd, og brakk den tilbake selv på rent instinkt. Dagen etter ringte jeg fastlegen, fikk henvisning til røntgen for å sjekke at alt var på plass der det skulle være. Fastlegen sa at hvis jeg fikk noe ut av ledd en annen gang skulle jeg kontakte fastlege eller legevakt, selv om jeg fikk den på plass selv. Anonymkode: c8c4e...83f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 Om det ikke går tilbake av seg selv gjør det vel såpass vondt at legevakt eller ambulanse fikser det. Jeg har måttet tilkalle ambulanse et par ganger og de satt det på plass og jeg ble sendt til legevakt for røntgen og sjekk. Anbefaler å ta tak i det så fort som mulig i tilfelle noe mer galt. Anonymkode: 21c1d...f4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå