Gå til innhold

Hvordan kan jeg avbestille legetime som er 2.mai

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei har  bestilt time hos tannlege. Bestilte timen i feb så jeg hadde nesten glemt at jeg har time 2 mai. Jeg fikk sms på kvelden i går at husk timen din 2.mai og avbestilling må skje innen 48 timer. Men problemet er at det passer ikke 2.mai. jeg prøvde å ringe dem men de svarer ikke. Tenker det er stengt i helgen. Pluss ar det er fri på mandag også. Da vet jeg ikke om når er det de vil svare meg. De er stengt i dag og helt sikkert 1.mai også. Hvordan avbestiller jeg timen??

Anonymkode: 4fd92...b9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Last inn PatientSky så skal du få opp timen din der. Deretter kan du enkelt kansellere timen

Anonymkode: 68542...8c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei har  bestilt time hos tannlege. Bestilte timen i feb så jeg hadde nesten glemt at jeg har time 2 mai. Jeg fikk sms på kvelden i går at husk timen din 2.mai og avbestilling må skje innen 48 timer. Men problemet er at det passer ikke 2.mai. jeg prøvde å ringe dem men de svarer ikke. Tenker det er stengt i helgen. Pluss ar det er fri på mandag også. Da vet jeg ikke om når er det de vil svare meg. De er stengt i dag og helt sikkert 1.mai også. Hvordan avbestiller jeg timen??

Jeg er usikker på hva du kan gjøre, kanskje det funker å avlyse på pasientsky, sånn brukeren over her foreslår? Hvis tannlegen bruker den tjenesten? Jeg prøver faktisk å unngå legetimer o.l på dager rett etter helg, nettopp pga problemet med å avlyse. Hva om man blir syk dagen før, og ikke får avlyst? Ikke alle leger har tjenester h hvor man kan avlyse i app/ på nett.

Anonymkode: efa29...4a8

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanligvis kun hverdager/virkedager som telles, så det er nok for sent.

Logisk nok, siden det blir veldig vanskelig for klinikken å finne enn annen pasient til å ta timen på samme dag.

Anonymkode: 83839...5da

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Den påminnelsen du fikk i går kveld, er den påminnelsen som normalt sett sendes ut dagen før time.

At det er et par dager med helg og røddage i mellom er irrelevant.

Anonymkode: 83839...5da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk på nettsiden til tannlegen og se om det står noe om avbestilling der, eller prøv patientsky som nevnt tidligere her.

Anonymkode: 43eb1...0ac

AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke avbestilt før kan du ringe de med en gang de åpner og si du er blitt skikkelig syk. Er du heldig så kansellerer de da timen uten gebyr.

Anonymkode: e25db...ced

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok fra tannlege til tannlege. Jeg havnet i omtrent samme situasjon en gang, bare med sykt barn. Jeg sendte mail på lørdagen og forklarte, og så ringte jeg tidlig mandagen. Jeg fikk avbestilt uten gebyr. 

Skal aldri ha time noe sted rett etter helg eller andre fridager igjen 

Anonymkode: 476a4...f85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Får du ikke avbestilt før kan du ringe de med en gang de åpner og si du er blitt skikkelig syk. Er du heldig så kansellerer de da timen uten gebyr.

Anonymkode: e25db...ced

Særlig om man har noe som kan være smittsomt, si at man har omgangssyke eller noe annet ubehagelig. Man kan tilby seg å komme likevel, men spørre om de har noe i mot å risikere og bli smittet på legekontoret/tannlegekontoret...?

Anonymkode: e7c5c...6cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Særlig om man har noe som kan være smittsomt, si at man har omgangssyke eller noe annet ubehagelig. Man kan tilby seg å komme likevel, men spørre om de har noe i mot å risikere og bli smittet på legekontoret/tannlegekontoret...?

Så man skal ringe og ljuge? 

Anonymkode: 90386...242

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der er ikke greit. Og selv om man har fått omgangssyke, kan man få gebyr. Hvorfor skal tannlegen straffes fordi du er syk?

Anonymkode: 2becd...249

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor passer det ikke? Du kan vel heller flytte den andre avtalen din?

Anonymkode: 0aa99...acf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Last inn PatientSky så skal du få opp timen din der. Deretter kan du enkelt kansellere timen

Anonymkode: 68542...8c9

Er ikke alle legekontor som har den ordningen 

Anonymkode: 5c1d5...714

AnonymBruker
Skrevet

Noen tannleger har online booking der man kan logge inn og gjøre endringer. Sjekk nettsiden til tannnlegen din og se hvilken løsning de har. Send evt en mail til de eller kontaktskjema så har du iallefall prøvd. Det er jo mulig du blir belastet med en sum for timen hvis du ikke kommer men verdt et forsøk å sende de beskjed skriftlig noen dager før.

Anonymkode: 43eb1...0ac

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig. Tannlegen min sa ok selv om jeg ringte samme dag og avbestilte, men fastlegen sendte meg faktura i samme situasjon. 

Anonymkode: 2b5ee...2f9

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tannlegens problem at du visste det ikke passet, og ikke sørget for å avbestille tidligere.

Anonymkode: d361f...639

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt mail. Da ser de det når de åpner at du har avbestilt innen fristen. Gjerne ring også på tirsdag. 

Anonymkode: 442d8...cd5

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har sendt mail. Da ser de det når de åpner at du har avbestilt innen fristen. Gjerne ring også på tirsdag. 

Anonymkode: 442d8...cd5

Poenget med gebyr grunnet avbestilling er at man kaster bort ressurser som kunne vært brukt på andre pasienter. Særlig relevant i spes.helsetjenesten, og er grunnen til at gebyret det er blitt særdeles høyt (utenom psykiatri).

Men, det er jo verdt forsøket med e-post og telefon så tidlig som mulig på tirsdag.

Jeg har en psykiater som jeg har direktenummeret til, og de få gangene jeg har vært for dårlig til å dra til henne har jeg tatt kontakt på den måten. Da har hun bare kjørt timen på frikortet likevel (ikke helt innafor fra hennes side, men det skal ikke jeg krangle på). Dette er soleklart et unntak, noe jeg vet av erfaring etter å ha vært alvorlig syk i en årrekke 😕 De fleste sender gebyr på rutine og viser lite til intet skjønn.

Anonymkode: 732d7...fa2

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Poenget med gebyr grunnet avbestilling er at man kaster bort ressurser som kunne vært brukt på andre pasienter. Særlig relevant i spes.helsetjenesten, og er grunnen til at gebyret det er blitt særdeles høyt (utenom psykiatri).

Men, det er jo verdt forsøket med e-post og telefon så tidlig som mulig på tirsdag.

Jeg har en psykiater som jeg har direktenummeret til, og de få gangene jeg har vært for dårlig til å dra til henne har jeg tatt kontakt på den måten. Da har hun bare kjørt timen på frikortet likevel (ikke helt innafor fra hennes side, men det skal ikke jeg krangle på). Dette er soleklart et unntak, noe jeg vet av erfaring etter å ha vært alvorlig syk i en årrekke 😕 De fleste sender gebyr på rutine og viser lite til intet skjønn.

Ble litt surr, men implisitt mener jeg selvfølgelig at det ikke er mulig å få brukt timen på andre pasienter når det kun er fri/helligdager før dagen man har avtale.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor passer det ikke? Du kan vel heller flytte den andre avtalen din?

Anonymkode: 0aa99...acf

Bakfylle.

Anonymkode: adc24...ca5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...