Akryl Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Dere egoistiske mødre som: - Ikke vil hjelpe/ gi råd til barn over 18 år fordi barn over 18 år bestemmer selv. - Begynner å kreve leie for at de skal bo hjemme, sånn uten spesiell grunn. - Ikke blander seg inn selv om dere vet barnet tar dårlige valg og kutter bånd. Forventer dere at barnet skal bry seg om dere når dere er gamle og ønsker besøk eller hjelp til ting? 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Min mor forventer i alle fall at jeg skal male hytter og olje hagemøblene hennes Anonymkode: 23824...19d 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Sjølvsagt skal ikkje mødre blande seg inn i sine vaksne barn sitt liv. Skulle berre mangle! Det er noko anna dersom barnet er rådvill og ynskjer hjelp til ei problemstilling, Anonymkode: 0be0c...599 6 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Ser jeg sønnen min ta valg som kan få alvorlige konsekvenser, så sier jeg ifra. En 18-19-åring er myndig, men har ikke den erfaringen en voksen person har. Men han er myndig, og kan selvsagt velge å ikke ta rådet mitt. Anonymkode: 06bcd...5a9 3 2
Helene1982 Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Det er en balanse mellom å blande seg og la den unge voksne ta egne valg. Jeg mener at man alltid burde kunne be om råd hos en forelder, men man kan ikke alltid få penger eller forvente at de skal løse problemene deres. Men er ansvarlig for egne valg og unge voksne kommer til å feile og lære det er en del av prosessen. Det å kreve husleie uten grunn gir ikke mening da det koste penger å bo. Å lære seg økonomisk styring er viktig. 13 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Akryl skrev (57 minutter siden): Dere egoistiske mødre som: - Ikke vil hjelpe/ gi råd til barn over 18 år fordi barn over 18 år bestemmer selv. - Begynner å kreve leie for at de skal bo hjemme, sånn uten spesiell grunn. - Ikke blander seg inn selv om dere vet barnet tar dårlige valg og kutter bånd. Forventer dere at barnet skal bry seg om dere når dere er gamle og ønsker besøk eller hjelp til ting? Er ikke den spesielle grunnen at barnet har begynt å tjene egne penger? God læring i å betale regninger. Kanskje kan mor endelig få litt penger til overs? Anonymkode: 159d2...7de 11
Tanuki Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 1 hour ago, Akryl said: Dere egoistiske mødre som: - Ikke vil hjelpe/ gi råd til barn over 18 år fordi barn over 18 år bestemmer selv. - Begynner å kreve leie for at de skal bo hjemme, sånn uten spesiell grunn. - Ikke blander seg inn selv om dere vet barnet tar dårlige valg og kutter bånd. Forventer dere at barnet skal bry seg om dere når dere er gamle og ønsker besøk eller hjelp til ting? Om jeg krever leie vil den bli spart slik at den kan gå til fremtidig EK, det syntes jeg er helt innafor. Og jeg vil selfølgelig gi råd og prøve å veilede selvom 18-åringen er myndig, det tror jeg er helt normalt for de fleste. 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Akryl skrev (7 timer siden): Dere egoistiske mødre som: - Ikke vil hjelpe/ gi råd til barn over 18 år fordi barn over 18 år bestemmer selv. - Begynner å kreve leie for at de skal bo hjemme, sånn uten spesiell grunn. - Ikke blander seg inn selv om dere vet barnet tar dårlige valg og kutter bånd. Forventer dere at barnet skal bry seg om dere når dere er gamle og ønsker besøk eller hjelp til ting? Jeg tror ikke det er så mange som ikke VIL gi råd fordi ungene er voksne. Men for min del velger jeg å vente med å gi råd til jeg evt blir spurt. Hvis de hadde bodd hjemme og tjent egne penger ville jeg krevd "husleie" for at de skal lære at dette er noe de må betale. De ville også blitt nødt til å kjøpe en del mat. Er ikke å lære dem livets realitet god nok grunn? Jeg hadde en periode en som bodde hjemme uten jobb og ingen rettigheter, Han bodde gratis den perioden frem til han begynte skole igjen. Etter skolegang flyttet han for seg selv. Jeg hat tatt praten med min sønn flere ganger ang dårlige valg, og han vet godt hva jeg mener om de valgene han tok. Nå har han blitt "Voksen" og har heldigvis skjerpet seg. Jeg forventer ikke at min barn skal ta vare på meg når jeg blir gammel, men jeg håper de kommer å besøker meg. Jeg ser ikke hva som er egoistisk med noen av de utsagnene dine. Jeg kan tildels være enige hvis foreldre avskriver sine barn når de blir 18, at de da må klare seg selv og ikke få noe hjelp eller emosjonell støtte. Men jeg tror nok at de fleste foreldre som reagerer slik har neppe vært de beste foreldrene før ungen ble voksne heller. Da snakker vi omsorgssvikt. Anonymkode: 7d7dd...8e5 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Hva med fedrene? Er det bare mødre som skal stå på? Ellers litt enig. Foreldre som krever leie av sine voksne barn, selv om de ikke sliter økonomisk skjønner jeg ingenting av. Å kreve leie og spare for de er en ting, men ren leie virker kjipt. Jeg er veldig glad for at mine foreldres hjem har vært et trygt sted å lande i 20 årene, og det kommer jeg til å videreføre til mine barn. Anonymkode: 183db...487 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Akryl skrev (8 timer siden): Dere egoistiske mødre som: - Ikke vil hjelpe/ gi råd til barn over 18 år fordi barn over 18 år bestemmer selv. - Begynner å kreve leie for at de skal bo hjemme, sånn uten spesiell grunn. - Ikke blander seg inn selv om dere vet barnet tar dårlige valg og kutter bånd. Forventer dere at barnet skal bry seg om dere når dere er gamle og ønsker besøk eller hjelp til ting? Er du mitt barn? For mitt barn kunne kanskje sagt noe sånt.. Nå er vedkommende over 20 år og ferdig med videregående, og jeg har sagt klart ifra at vedkommende må hjelpe til litt ( også praktisk) dersom hen skal bo hjemme og ikke gå på høyskolen som planlagt. Og vet du hva? Jeg har ikke dårlig samvittighet for det. 1. Barnet fikk hele to friår før videregående etter ungdomsskole til å tenke, fordi den ikke kom inn på favorittlinja de to årene. Det skal sies at barnet ikke hjalp til med noe som helst hjemme ang rydding eller noe, selv om dette ble "mast" på. 2. Barnet kom tilslutt inn på favoritt linja si men klarte ikke bestå fagene fordi hen ikke sov på natten og dertil ikke kom opp til skolen. 3. Dårlige valg kan hen kanskje ha tatt, men hva skal vi foreldre gjøre etter ørten ganger med praten? Husarrest? Noe må man faktisk ta konsekvensene av selv også. Vi foreldre har ikke lov å gjøre noe iht skole hvis barnet er over 18 år, vi har ingen som kan fortelle oss noe av samme grunn. Hvis man tror foreldre kan gjøre hva som helst må du tro om igjen. Dette kaller å få konsekvenser for egne handlinger og det er hva som skjer når man blir voksen. Anonymkode: fa02f...49d 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #11 Skrevet 30. april 2023 Her har mine foreldre aldri gjort noe slik heldigvis. Aldri noe jeg skal gjøre med mine barn. Finnes ikke noe myndighetsalder i mitt hus.. Hehe.. Anonymkode: be59e...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #12 Skrevet 30. april 2023 Her på KG er det overraskende mange voksne som sutrer fordi mamma ikke gir dem penger og passer barna deres. Eier dere ikke stolthet? Stolthet i å klare seg selv som et selvstendig menneske og en god samfunnsborger? Anonymkode: 52c2b...5d4 6 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er ikke den spesielle grunnen at barnet har begynt å tjene egne penger? God læring i å betale regninger. Kanskje kan mor endelig få litt penger til overs? Anonymkode: 159d2...7de Dette. Man har ikke forsørgeransvar for barn som er ferdig med videregående skole, og man ønsker jo ikke å oppdra bortskjemte mammadalter. Anonymkode: 4a76b...49b 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #14 Skrevet 30. april 2023 De fleste barn på barnevernsinstitusjoner kommer ifra... Trommevirvel.. Mødre som har gitt opp, der det ikke var noe far inne i bildet.. Anonymkode: 172d8...8bd
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #15 Skrevet 30. april 2023 Man skal bry seg OM, ikke MED. La voksne mennesker få leve sitt liv, og lære av sine feil. Når de er 19 år, så skal de være ferdig oppdratt, om foreldre har gjort jobben sin. Lært å stå på egne ben, og forsørge seg selv. Hvis ikke, har foreldre sviktet en av de viktigste oppgavene. Anonymkode: 1fec5...345 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Skrevet 30. april 2023 Akryl skrev (8 timer siden): Dere egoistiske mødre som: - Ikke vil hjelpe/ gi råd til barn over 18 år fordi barn over 18 år bestemmer selv. - Begynner å kreve leie for at de skal bo hjemme, sånn uten spesiell grunn. - Ikke blander seg inn selv om dere vet barnet tar dårlige valg og kutter bånd. Forventer dere at barnet skal bry seg om dere når dere er gamle og ønsker besøk eller hjelp til ting? Jeg har ikke barn, men synes mye av dette er innafor og absolutt ikke egoistisk. - Ungdom over 18 er myndige og skal begynne å leve et liv som voksen, og det innebærer å tjene egne penger og forvalte disse fornuftig. En viktig del av dette er å betale regninger og så se hvor mye man har igjen til andre ting. Det er svært viktig å lære, og burde egentlig læres før man er 18, f.eks. gjennom økonomifag på skolen. Hvis man vet at barnet sliter økonomisk, kan man hjelpe litt (ordne litt mat og penger til helt nødvendige klær), men aldri så mye at 18-åringen blir avhengig av å få tilskudd fra foreldrene. Det bør alltid oppmuntres til å klare seg så godt man kan. - Å kreve leie hjemme synes jeg faktisk er helt ok så lenge ungdommen tjener egne penger. Det lureste er nok å spare pengene til BSU/egenkapital til ungdommen, men jeg synes uansett det er sunt for ungdommer å betale en symbolsk sum for å bo hjemme når de pr definisjon er voksne og myndige. Dersom de bare bor på barnerommet, kan man f.eks. bare ta en liten sum og sette inn på sparekonto, eller la dem bo gratis men kreve at de bidrar til husholdningen ved å kjøpe mat. Dersom ungdommen bor i en egen del av huset slik at de praktisk talt bor i egen leilighet/hybel så er det helt innafor å ta husleie. - Det å la barna bli voksne innebærer at man lar dem få prøve og feile, og de fleste 18-åringer vil gjerne bestemme selv og er ikke så veldig interessert i at foreldrene blander seg. Når man er myndig må man begynne å ta ansvar for eget liv. Foreldrene kan gjerne blande seg dersom de ser at ungdommen er på vei i helt feil retning, siden ungdom under 25 år ikke har ferdig utviklet risikotenking, men ellers skal man la dem få prøve og feile selv, og la dem be om hjelp når de selv ønsker det. Men er man myndig har faktisk ikke foreldrene noe de skal ha sagt, og de kan heller ikke ta ansvar for den myndiges handlinger. De fleste håper vel at barna holder kontakten og kan være behjelpelig når man blir så gammel at man trenger hjelp til ting, men å forvente det er faktisk drøyt. For alt man vet kan barna flytte langt unna for å utdanne seg og få jobb, og bli boende der resten av livet. Man kan ikke da forvente at barna skal kaste seg på flyet eller flytte hjem for å ta vare på sine gamle skrøpelige foreldre. Ansvarlige foreldre hjelper barna sine til å bli ansvarlige ved å la dem ta ansvaret for eget liv. Jeg er veldig takknemlig for at foreldrene mine lærte meg å forvalte pengene mine selv. Jeg flyttet hjemmefra på hybel som 17-åring og betalte både husleie og mat selv med pengene fra skolestipendet. Jeg fikk sjeldent penger fra dem, men jeg var hjemme hver helg og fikk ta med meg brød og melk, og dersom jeg trengte et nytt klesplagg kunne foreldrene være behjelpelige med å betale, men KUN hvis det var noe jeg virkelig trengte. Det innebar ikke spesielle merkeklær. Ellers visste jeg jo at det bare var å ringe hjem hvis det var noe. Jeg lærte å ta ansvar for egen økonomi, og det gjorde at jeg klarte meg senere i livet da jeg var i en periode med svært dårlig råd. Fikk bittelitt krisehjelp fra pappa, men han hadde ikke flust med penger han heller, så jeg kunne ikke forvente at han skulle brødfø meg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ellers litt enig. Foreldre som krever leie av sine voksne barn, selv om de ikke sliter økonomisk skjønner jeg ingenting av. Å kreve leie og spare for de er en ting, men ren leie virker kjipt. Jeg er veldig glad for at mine foreldres hjem har vært et trygt sted å lande i 20 årene, og det kommer jeg til å videreføre til mine barn. Anonymkode: 183db...487 Når du sier "trygt sted å lande", mener du da å få flytte hjem i lengre perioder for å bo der gratis, eller bare at du kunne komme hjem når som helst og evt overnatte noen netter? I kortere perioder er det jo bare tull å ta betalt fra barna, men dersom en voksen og myndig person skal bo i foreldrenes hus over lang tid, med fast inntekt, så mener jeg det er helt innafor å kreve husleie. Det er like fullt et trygt sted å lande, og foreldrene er der for å gi råd om man trenger det. Anonymkode: 9c131...f17 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #17 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette. Man har ikke forsørgeransvar for barn som er ferdig med videregående skole, og man ønsker jo ikke å oppdra bortskjemte mammadalter. Anonymkode: 4a76b...49b Oppdragelsen har allerede skjedd når de er 18, det er ikke da det grunnlaget for om de blir bortskjemte eller ikke legges. Å kutte hånden av sine tenåringer lærer dem at de ikke kan regne med noen, og at de står helt alene. Anonymkode: 183db...487
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skal bry seg OM, ikke MED. La voksne mennesker få leve sitt liv, og lære av sine feil. Når de er 19 år, så skal de være ferdig oppdratt, om foreldre har gjort jobben sin. Lært å stå på egne ben, og forsørge seg selv. Hvis ikke, har foreldre sviktet en av de viktigste oppgavene. Anonymkode: 1fec5...345 Så er det lov til å gjøre den overgangen litt myk også da. Hvis man faktisk er glad i og bryr seg om barna sine. Anonymkode: 183db...487 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #19 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette. Man har ikke forsørgeransvar for barn som er ferdig med videregående skole, og man ønsker jo ikke å oppdra bortskjemte mammadalter. Anonymkode: 4a76b...49b Man gjør jo ikke det. Man har forsørger ansvar frem til de er 21. Jeg har alltid tjent egne penger siden jeg var 15, men mamma og pappa har aldri krevd noe av meg. Jeg har fått ting jeg trenger.. Mat, ordentlige klær, gratis sted å bo, tak over hodet. Er det noe jeg ville ha utenom kjøpte jeg det selv.. Har aldri spurt dem om noe. Anonymkode: be59e...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #20 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så er det lov til å gjøre den overgangen litt myk også da. Hvis man faktisk er glad i og bryr seg om barna sine. Anonymkode: 183db...487 Ja, overgangen gjør man selvsagt myk de siste par årene de bor hjemme. Anonymkode: 1fec5...345 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå