AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Jeg var en 14 år gammel rolig og sjenert jente. Snill og ordentlig i det daglige. Begynte likevel å eksperimentere med litt alkohol i helgene på den tiden og vi drakk litt øl om sommeren i mens vi gikk ute. Så skulle vi typisk på ungdomsklubb og der var det jo ikke lov å drikke alkohol eller komme beruset. Akkurat denne kvelden var det ganske mange ungdommer som ikke kom inn og pga det var så mange berusede ungdommer tror jeg politiet ble tipset. En slags ungdomspatrulje som skulle passe på oss ungdommer (fikk jeg hør senere). De holdt til i et annet bygg enn hovedkontoret og noen av dem gikk sivilkledd og noen hadde sivile biler. Men det kom også en stor politivarebil. Det endte med at alle ungdommene stakk i alle retninger, men jeg skulle være kul og følte meg ikke særlig beruset, så jeg valgte å bli og slå av en hyggelig prat med dem heller. Underveis i samtalen oppfattet de jo jeg var beruset og mindreårig, så de sa jeg måtte bli med dem. Da fikk jeg full panikk og begynte å løpe alt jeg orker. Politimannen løp etter og tror han fikk tak i meg slik at jeg ble lagt i bakken. Husker ikke dette 100% og det kan være jeg mistet balansen og ramlet, men jeg tror det var han som altså sørget for at jeg ble lagt i bakken. Så tok han begge hendene mine hardhendt bak på ryggen og reiste meg opp på en smertefull måte og leide meg 50 meter tilbake til ungdomsklubben og inn i politivarebilen med flere 100 ungdommer som vitne. Jeg som egentlig var så snill og ordentlig følte meg som en skikkelig kriminell og det føltes helt ubeskrivelig ydmykende. Ble så kjørt hjem til foreldrene mine og de beskrev situasjonen og at de så på det som alvorlig at jeg hadde forsøkt å løpe fra dem. Jeg fikk husarrest etter dette og det føltes som fengselsstraff. I dag er jeg 40 år og dette sitter fortsatt i som et vondt og skremmende minne. Ydmykelsen av å bli overrumplet av politiet og armene som ble vrengt bak hardhendt slik at jeg fikk store smerter til tross for at jeg ikke gjorde motstand. Hvor nedverdigende det var å bli leid slik av politimannen med armene bak ryggen som en kriminell og inn i politivarebilen. Politimannen var ung og hadde sort skinnjakke. Han var kanskje i slutten av 20 årene. Jeg har rett og slett tenkt i ettertid at grunnen til at han overdrev sånn, var at han øvde seg…på meg. Jeg ble en uskyldig forsøkskanin og ydmyket foran alle vennene mine med flere fordi han trengte å øve seg på noen. Jeg var 14 år og hadde ikke gjort noe annet gale enn å drukket litt alkohol. Dette var i 1998. Senere kom natteravnene og andre alternative måter å ‘passe på ungdommene kveldstid. Det var sjeldner politiet ble involvert med mindre det var store hjemmefester ute av kontroll o.l. Det som skjedde med meg må ha vært veldig feil tenker jeg i dag. Ikke noe jeg ville lagt et nummer av nå i senere tid, men lurer jo litt på om at når noe så brutalt kunne skje snille rolige meg…hva kan ha skjedd med andre i lignende situasjoner? Og som kanskje har vært litt frekke i kjefte med politiet i tillegg? Jeg ville aldri prate om episoden igjen i etterkant. Jeg tror ingen ville gått videre med det om de følte politiet var brutale mot dem. Pga skam. Og følelsen av hjelpesløshet. Hva har en ungdom å stille opp mot politiet? I en alder man liksom skal lære om rett og galt. Og så får man denne brutale straffen for noe så uskyldig? Som ungdom er man rett og slett for umoden til å skjønne at politiet handlet feil mot dem. Andre som har hatt lignende erfaringer med politiets håndtering av ungdom på 90-tallet? Eller var episoden min unik og særlig urovekkende ift hva som var vanlig praksis, også på den tiden?🤔 Anonymkode: 0d410...3b3 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Helt innenfor. I motsetning til Kongsberg Anonymkode: 301da...f7a 9 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Det er en helt vanlig måte å anholde personer på å legge de i bakken når de prøver å stikke og å legge armene vondt bak ryggen og stramme til for å gjøre det ekstra kjipt . Politiet tar ikke akuratt hensyn Men de hadde ingen lovlig grunn til å anholde deg med mindre du truet de eller forstyrret arbeidet dems så de gjorde utvilsomt et maktovertramp Anonymkode: 37ef6...a99 7
Grüner Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 (endret) Nei, det er ikke politivold og du er ikke noe uskyldig offer. Det var du som oppførte deg dumt og det var du som motsatte deg pågripelse. Endret 29. april 2023 av Grüner 11 2 1
Macro Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Helt innafor. Politiet har lov til å bruke nødvendig tvang. 5 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt innenfor. I motsetning til Kongsberg Anonymkode: 301da...f7a Dette var ingen sammenligning med saken i Kongsberg😳 Jeg tenker mer på det fakta at jeg var et barn. Anonymkode: 0d410...3b3 2
Paneera Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 Grüner skrev (1 time siden): Nei, det er ikke politivold og du er ikke noe uskyldig offer. Det var du som oppførte deg dumt og det var du som motsatte deg pågripelse. Politiet burde jo forstått at hun ble redd? 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Grüner skrev (1 time siden): Nei, det er ikke politivold og du er ikke noe uskyldig offer. Det var du som oppførte deg dumt og det var du som motsatte deg pågripelse. Jeg hadde nettopp fylt 14 år. Hvordan kunne jeg vite hvor alvorlig det var ‘å motsette meg en pågripelse? Som 13-14 åring har man ikke lært sånn enda. Og ingen barn skal måtte gå igjennom noe så ydmykende. Det var grovt maktmisbruk og han var hardhendt. Det føltes som både psykisk og fysisk vold. «kontrollerende eller ydmykende handling som kan gi en følelse av frykt, skyld, skam eller mindreverd». Anonymkode: 0d410...3b3 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Syns det er rart de fleste her syns dette var ok behandling av en 14 åring som ikke har gjort noe særlig galt annet ennå eksperimentere litt med øl, som de fleste andre 14 åringer på 90-tallet. Jeg var bare hyggelig mot politiet. Sa ikke noe ufint og oppførte meg. De hadde bare bestemt seg for at jeg skulle tas. Antagelig var de litt irriterte over at de hundrevis av andre ungdommene hadde stukket av. Så jeg var et lett bytte. Anonymkode: 0d410...3b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Jeg ble som 14 åring hardhendt lagt i bakken med armene vridd smertefullt bak ryggen fordi jeg prøvde å løpe fra politiet. Eneste jeg hadde gjort var å drukket 2-3 øl. Oppførte meg fint, men polititet hadde bestemt seg for å ta meg med fordi jeg hadde drukke tog var mindreårig. Jeg fikk derfor panikk og løp. Noe som provoserte politiet slik at han ble hardhendt. Og leide meg hardt med hendene bak ryggen og inn i politibilen med hundrevis av tilskuere.. Det stemplet meg resten av ungdomsskoletiden. Anonymkode: 0d410...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #11 Skrevet 30. april 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble som 14 åring hardhendt lagt i bakken med armene vridd smertefullt bak ryggen fordi jeg prøvde å løpe fra politiet. Eneste jeg hadde gjort var å drukket 2-3 øl. Oppførte meg fint, men polititet hadde bestemt seg for å ta meg med fordi jeg hadde drukke tog var mindreårig. Jeg fikk derfor panikk og løp. Noe som provoserte politiet slik at han ble hardhendt. Og leide meg hardt med hendene bak ryggen og inn i politibilen med hundrevis av tilskuere.. Det stemplet meg resten av ungdomsskoletiden. Anonymkode: 0d410...3b3 Det der høres ikke greit ut. Er det lenge siden dette skjedde? Du burde anmelde Anonymkode: bd42b...eb6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #12 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det der høres ikke greit ut. Er det lenge siden dette skjedde? Du burde anmelde Anonymkode: bd42b...eb6 Anmelde; er nok litt seint? Denne politimannen er sikkert pensjonist idag. 🤔 han er sikkert over 50. Vet du navnet hans TS? Anonymkode: e917b...16b
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 Herlighet så dumt. "Jeg vet ikke om jeg snublet, eller" Tror jeg heller ville gått og lagt meg, i stedet for å skrive flaue ting på KG. De kjørte deg hjem til foreldrene dine, det var vel det som var det verste, tenker jeg. Anonymkode: ea0f8...dc3 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #14 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herlighet så dumt. "Jeg vet ikke om jeg snublet, eller" Tror jeg heller ville gått og lagt meg, i stedet for å skrive flaue ting på KG. De kjørte deg hjem til foreldrene dine, det var vel det som var det verste, tenker jeg. Anonymkode: ea0f8...dc3 At de kjørt meg hjem var antagelig det eneste riktige de gjorde i denne situasjonen. Det var alt i forkant og den krenkende måten de gjorde det på som var urovekkende. Så mye at jeg fortsatt kan finne på å tenke på det den dag i dag. Anonymkode: 0d410...3b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #15 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At de kjørt meg hjem var antagelig det eneste riktige de gjorde i denne situasjonen. Det var alt i forkant og den krenkende måten de gjorde det på som var urovekkende. Så mye at jeg fortsatt kan finne på å tenke på det den dag i dag. Anonymkode: 0d410...3b3 Har du ikke opplevd verre, har du hatt et godt liv. Du stakk av fra politiet og ble hentet inn igjen, det er helt normalt. Du skrev i HI at du var beruset og ikke husket om du snublet eller hvordan det gikk for seg. Så ble du tatt med av politibetjenten til bilen og kjørt hjem til foreldrene dine. Ikke noe å syte over. Anonymkode: ea0f8...dc3 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Skrevet 30. april 2023 Hadde du stoppet hvis de ropte at du skulle stå stille? Anonymkode: 6f025...39b 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #17 Skrevet 30. april 2023 At noen har voldsmonopol er ikke innafor, merkelig nok syntes mange det er fint. Helt til den dagen, de innser at politiet ikke var som de trodde... Anonymkode: cc7f0...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): At noen har voldsmonopol er ikke innafor, merkelig nok syntes mange det er fint. Helt til den dagen, de innser at politiet ikke var som de trodde... Anonymkode: cc7f0...3c2 Jeg for min del synes det er betryggende at vi har noen å ringe om vi er i vanskeligheter. Politiet løser tusenvis av oppdrag hver eneste dag over hele landet. Ingen klapp på skulderen over alle de oppdrag som løses til det beste for alle parter, det er kun når noen har den minste lille ting å syte over at det skal ropes høyt. Vi er bortskjemte her i Norge. Politiet blir skjelt ut, slått og sparket av rusede mennesker jevnlig, men det skal visst godtas uten videre. Du ønsker kanskje å leve i et anarki der alle kan ta seg til rette, men det vil skape stor utrygghet blant majoriteten av lovlydige blant oss. Det er ikke tilfeldige gjenger i gata som skal løpe rundt med høygafler og bedrive borgervern, vi må ha en etat som opplæres til dette (over flere år på Politihøgskolen) slik at de kan utøve yrket på tryggest mulig måte. At det vil forekomme feil når tusenvis av oppdrag skal løses hver dag, det er umulig å komme bort fra, men majoriteten av alle saker blir løst på en god måte. https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/2022/12/10/okende-vold-og-trusler-mot-politiet-det-kan-ga-utover-demokratiet/ Anonymkode: ea0f8...dc3 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #19 Skrevet 30. april 2023 Ble jeg antastet på vidergående For 30 år siden, da vi skulle gå inn i klasseromet, ble jeg dasket hardt i rumpa av en klassekamerat. Jeg ga han huden full, og han gjorde det ikke flere ganger. Burde jeg anmelde for seksuell trakassering? Anonymkode: 72d92...e78 1
Mt3 Skrevet 30. april 2023 #20 Skrevet 30. april 2023 •Du oppholdt deg like utenfor ett bygg der det pågikk ett rusfritt arrangement. •Du var kun 14år og mindreårig, Om arrangøren oppdager at du var full så er de pliktet å tilkalle foreldre, eller evt politi om de ikke vet navn/tlf nr til foreldrene. •Du oppsøkte selv politiet og snakket så lenge med de at de oppdaget at du var beruset. •Når politiet ba deg om å bli med de så de kunne kjøre deg trygt hjem sprang du bort, hva mener du de da skulle gjøre? Stå fint i ro og be deg stoppe og komme tilbake? De lærer under opplæringen ett grep som er ufarlig men samtidig vondt nok til at den pågrepne ikke skal gjøre motstand, tror du virkelig at du ville vært rolig nok til å gått fint ved siden av politibetjenten bort til bilen om han ikke holdt deg fast med det grepet? Berusede barn/ungdom gjør mye rart for å slippe å bli kjørt bort fra venner. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå