Nonish91 Skrevet 9. februar 2024 #21 Del Skrevet 9. februar 2024 Luminique skrev (På 29.4.2023 den 23.38): Hei Vi er en familie på to voksne og to barn på 1 og 4 år, vi ønsker å flytte til en ny kommune som er i pendleravstand til Oslo. Vi er ikke spesielt glad i området vi bor nå, trist nabolag med lite barnefamilier og et generelt dårlig oppvekstmiljø for barn. Vi har vært å sett litt i området rundt drammen så vil gjerne høre hvordan dere som bor i disse områdene opplever det å bo der? Vi er ute etter trygt miljø for barna våre og en kommune som legger til rette for at barn og ungdom har nok tilbud på fritidsaktiviteter. Vi er mer glad i skog og mark en bymiljø men alltid fint med et lite sentrum som har det viktigste av hva man trenger. Ønsker ikke bo oss ihjel så når prisene på hus bikker over 6 millioner så blir det for voldsomt for oss. Tar imot tips om andre steder som kan være interessant for oss, vi er åpen for alle forslag og bruker en god del tid fremover nå for å kjøre rundt og kikke på områder som kan være av intresse Åssiden e kjempe fint 😍 så har du Lier også ja 🩷 Gulskogen e også veldig fint, da har du alt så nærme deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #22 Del Skrevet 10. februar 2024 Nå er det nesten ett år siden ts skrev i tråden sist, og jeg lurer på om dere har kommet til en konklusjon/flyttet, @Luminique? :-) Anonymkode: dfaae...f30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #23 Del Skrevet 10. februar 2024 Nonish91 skrev (18 timer siden): Haha slapp av 🤣 Dere kan ha konnerud for dere selv ja. Dere har det veldig fint om vinteren. Konnerud er fint det. Men også klikkete og fullt av idrettsfanatikere. Det er og mye rus blant ungdommen på Konnerud, jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg satt i møte med en rektor på en av ungdomsskolene i Drammen og vedkommende fortalte at de fikk noen ganger elever som egentlig skulle gått på ungdomskolen på Konnerud men som hadde falt utenfor miljøet. Og så sier hun, dette er ofte elever som ikke er så opptatt av idrett🤣 Anonymkode: 632d6...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #24 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Konnerud er fint det. Men også klikkete og fullt av idrettsfanatikere. Det er og mye rus blant ungdommen på Konnerud, jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg satt i møte med en rektor på en av ungdomsskolene i Drammen og vedkommende fortalte at de fikk noen ganger elever som egentlig skulle gått på ungdomskolen på Konnerud men som hadde falt utenfor miljøet. Og så sier hun, dette er ofte elever som ikke er så opptatt av idrett🤣 Anonymkode: 632d6...d59 Vi bor på Konnerud, og har barn på 16 og 19 år. Og de har aldri holdt på med rus, og det har heller ikke vennene deres gjort. Det har ikke vært rus problem på skolen. Ene barnet mitt er skikkelig nerd, men har sin vennegjeng, hvor de er 6 gode venner. Og han prater med andre på trinnet og, alle er hyggelige mot han, selv om han ikke holder på med idrett. Det eldste barnet har holdt på med annen idrett, som ingen andre fra trinnet hennes holder på med. Hun har da aldri blitt holdt utenfor av den grunn, har da mange venner. Synes miljøet blant barna her er veldig godt. Og har god kontakt med de andre foreldrene og. Anonymkode: 46d92...f01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #25 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi bor på Konnerud, og har barn på 16 og 19 år. Og de har aldri holdt på med rus, og det har heller ikke vennene deres gjort. Det har ikke vært rus problem på skolen. Ene barnet mitt er skikkelig nerd, men har sin vennegjeng, hvor de er 6 gode venner. Og han prater med andre på trinnet og, alle er hyggelige mot han, selv om han ikke holder på med idrett. Det eldste barnet har holdt på med annen idrett, som ingen andre fra trinnet hennes holder på med. Hun har da aldri blitt holdt utenfor av den grunn, har da mange venner. Synes miljøet blant barna her er veldig godt. Og har god kontakt med de andre foreldrene og. Anonymkode: 46d92...f01 Det er det nok helt sikkert. Jeg kjenner mange som bor på Konnerud som trives veldig godt der jeg og. De fleste av mine skolekamerater som fortsatt bor i drammen bor faktisk på Konnerud, sikkert fordi det er så familievennlig. Men du er kanskje enig i at det er et noe homogent miljø? Anonymkode: 632d6...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #26 Del Skrevet 10. februar 2024 Luminique skrev (På 30.4.2023 den 20.18): Vi har sett på området Solbergelva, Mjøndalen og hele veien til Hokksund Må du ikke finne på hvis dere har barn. Anonymkode: 5852e...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #27 Del Skrevet 12. februar 2024 On 4/30/2023 at 8:18 PM, Luminique said: Spesielt hokksund fikk vi høre hadde problemer med mye mobbing på skole og tunge rusmiljøer. Nå har jeg ikke undersøkt noe videre ut over det jeg har hørt så tar det med en klype salt Ikke verre enn andre steder men Konnerud som du nevner har veldig gode sosioøkonomiske forhold. Anonymkode: 10815...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #28 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke verre enn andre steder men Konnerud som du nevner har veldig gode sosioøkonomiske forhold. Anonymkode: 10815...4d6 Konnerud er et svært homogent boligområde med stort sett hus og rekkehus. Lite innvandrere og mange ressurssterke familier som er glade i idrett og friluftsliv. Når koronaen herjet var det alltid minst på Konnerud, hvor folk flest bor romslig. Anonymkode: 632d6...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita H Skrevet 12. februar 2024 #29 Del Skrevet 12. februar 2024 On 2/9/2024 at 7:32 PM, AnonymBruker said: Du vet at eikerbygdene (Mjøndalen,Hokksund, Krokstadelva, Solbergelva) er rolige trygge områder med mye hus og mange barnefamilier. Det er og kommuner som har hatt litt ustabil økonomi og for oss som kommer lengre nedover elva er det litt "bygda" og litt mindre sentralt. Jeg tror det er trygt og godt å bo i Mjøndalen, men hadde personlig aldri bosatt meg der fordi jeg assosierer det med litt mer bakpå folk og lavere boligpriser. I Mjøndalen har ungdomsskolen vært svært nedslitt, men den tror jeg opprustes nå. Anonymkode: 632d6...d59 Er lavere boligpriser en dårlig ting ?! :))))) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #30 Del Skrevet 12. februar 2024 Anita H skrev (1 time siden): Er lavere boligpriser en dårlig ting ?! :))))) Isolert sett er det ikke det. Men selvsagt tiltrekker lavere boligpriser andre kjøpere. Alle de mindre østlandsbyene har utfordringer med barnefattigdom, utenforskap og en del gjennomtrekk. Vi har selv flyttet fra et rimeligere strøk til et dyrt område og det er ganske stor forskjell på naboer, skolemiljø osv. Anonymkode: 632d6...d59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita H Skrevet 13. februar 2024 #31 Del Skrevet 13. februar 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Isolert sett er det ikke det. Men selvsagt tiltrekker lavere boligpriser andre kjøpere. Alle de mindre østlandsbyene har utfordringer med barnefattigdom, utenforskap og en del gjennomtrekk. Vi har selv flyttet fra et rimeligere strøk til et dyrt område og det er ganske stor forskjell på naboer, skolemiljø osv. Anonymkode: 632d6...d59 Ja, skjønner, har tenkt på det selv, men når 6.000.000 NOK er ''lav boligpris''..... Vet ikke hvordan klarer man å ha råd til bolig over 10.000.000 nok. Vi er som sagt høyutdannet og jobber begge to, men uten arv eller annen hjelp fra familien og egenandel fra et hus på Vestlandet, hvor prisene er mye lavere, kan vi ikke se for oss at vi ville klare oss med så stor lån, alle de andre kostnadene og sende barna på skolen i merkeklær som det ''kreves'' i de dyrere områdene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #32 Del Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 23.30): Røyken er fint for barnefamilier. Mange sportslige fritidstilbud, flere barnehager i sykkel/gangavstand. Barneskole, ungdomsskole og vgs i gangavstand hvis man bosetter seg rundt Midtbygda. Erfaringsmessig alle typer samfunnslag på en balansert / positiv måte. Relativt ny svømmehall hvor det også er et lite treningssenter og klatrevegg. To matbutikker, Nille, Normal og sportsbutikk så man får tak i det man trenger i hverdagen, men med bil er det 12-15 minutter til større kjøpesenter i Slemmestad. Asker, Holmen og Sandvika er innenfor 20 minutter å kjøre for enda større handletur, kino, teater, kulturhus og litt uteliv (ikke mye). Det er også 15 minutters kjøretur til flere fine strender langs Oslofjorden, alt fra Vollen til Sætre. Kort vei til skiløyper / marka. Hender det kjøres opp skiløyper på jordene ved Midtbygda som er supre for barn eller i lunsjen ved hjemmekontor. Det er flere turområder i skogen, og man kan gå en hel dag hvis man ønsker det. men som andre har nevnt mye bakker. Røyken mangler dessverre et fint sentrum / samlingspunkt, så det er gjennom barna / naboer man kan bli kjent. men det finnes en liten café. og veldig god lokal pizza og sushi for takeaway. Bor man i områdene Katrinåsen eller Gleinåsen skal nabolagene være fine. Det er ikke så mye sentrum som nevnt men mye turmuligheter. Røyken kan ved første øyekast oppleves som landet, men det er mange Oslo-pendlere som bor her og det er ikke så øde som det kan oppleves ved første besøk. Pendling til Oslo med tog tar 45-60 minutter, en kan ofte bytte til raskere tog i Asker som ikke stopper på alle steder. Skal man pendle med bil må man enten reise 06 eller stå i kø. Selv om det er både buss og togtilbud er man dessverre avhengig av bil. Det gjelder nok også for Spikkestad og spesielt Hyggen. Noen nevnte mobbing. Kjenner ikke til miljøet på skolen ennå, men inntrykket fra vgs hvor jeg gikk med de som hadde vokst opp her kontra oss fra andre områder, var de fra Røyken veldig ordentlige. Det var mer tull fra Slemmestad, Åros og til dels Spikkestad. Slikt endrer seg nok fra årskull til årskull. Anonymkode: fe824...19c Det endrer seg nok fra årskull til årskull ja. Da jeg gikk der var det motsatt, og Røyken ungdomsskole virket tungt "belastet" for mitt trinn fra Spikkestad hvor de fleste var ganske streite, skoleflinke og/eller opptatt med idrett😅 Nå var det vel vanlig at de fra Åros gikk på Røyken ungdomsskole, så kan jo ha vært de, siden du vente Åros. I dag er det vel like vanlig å velge en av de andre ungdomsskolene. Mobbing, rus og kriminalitet er jo økende blant de unge i dag, men jeg tror ikke man er verken fritatt eller ekstra utsatt hvis man velger mellom områdene som er nevnt. Mitt inntrykk nå, og gjennom oppveksten, er at det er generelt trygge områder å bo i alle sammen😊 Anonymkode: 92cd8...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #33 Del Skrevet 13. februar 2024 On 2/9/2024 at 10:57 PM, AnonymBruker said: Drammen, Mjøndalen, Hokksund er ofte plaget med oversvømmelse fra elva. Bare ett tips. Anonymkode: d0c56...fde Stemmer ikke En ting er når du bor bokstavligtalt LANGS elva. Men det er ikke sånn at hele Drammen blir oversvømt. Anonymkode: 9b9ee...4ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #34 Del Skrevet 13. februar 2024 Slemmestad ligger ca. 10 min unna Røyken og tilhørte gamle Røyken kommune, men er nå en del av nye Asker. Ligger i nærheten av sjøen og har rikelig med turmuligheter. Det går også båt til og fra Oslo på morgenen og ettermiddagene. Anonymkode: b529d...890 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #35 Del Skrevet 13. februar 2024 Anita H skrev (5 timer siden): Ja, skjønner, har tenkt på det selv, men når 6.000.000 NOK er ''lav boligpris''..... Vet ikke hvordan klarer man å ha råd til bolig over 10.000.000 nok. Vi er som sagt høyutdannet og jobber begge to, men uten arv eller annen hjelp fra familien og egenandel fra et hus på Vestlandet, hvor prisene er mye lavere, kan vi ikke se for oss at vi ville klare oss med så stor lån, alle de andre kostnadene og sende barna på skolen i merkeklær som det ''kreves'' i de dyrere områdene... Enig med deg. De som har råd til bolig til over 10 millioner er jo de som selger noe annet som og er dyrt. Men du illustrerer egentlig noe av poenget mitt. En del områder opplever innflytting fra rimeligere steder i landet og det preger også befolkningssammensetningen. Nå tenker jeg at dette er en positiv ting, vi kan ikke alle bli boende der vi kommer fra vi trenger at folk flytter på seg og etablerer seg i nye omgivelser, det skaper ny giv og tilfører nye perspektiver. Som sagt bor jeg i et dyrt område i byen og det er ikke min opplevelse at noen krever merkeklær her altså. Anonymkode: 632d6...d59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #36 Del Skrevet 13. februar 2024 7 hours ago, Anita H said: Ja, skjønner, har tenkt på det selv, men når 6.000.000 NOK er ''lav boligpris''..... Vet ikke hvordan klarer man å ha råd til bolig over 10.000.000 nok. Vi er som sagt høyutdannet og jobber begge to, men uten arv eller annen hjelp fra familien og egenandel fra et hus på Vestlandet, hvor prisene er mye lavere, kan vi ikke se for oss at vi ville klare oss med så stor lån, alle de andre kostnadene og sende barna på skolen i merkeklær som det ''kreves'' i de dyrere områdene... Nettopp arv er jo en stor faktor. Men 10 mill for Drammen????? Anonymkode: 1475b...3f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #37 Del Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det endrer seg nok fra årskull til årskull ja. Da jeg gikk der var det motsatt, og Røyken ungdomsskole virket tungt "belastet" for mitt trinn fra Spikkestad hvor de fleste var ganske streite, skoleflinke og/eller opptatt med idrett😅 Nå var det vel vanlig at de fra Åros gikk på Røyken ungdomsskole, så kan jo ha vært de, siden du vente Åros. I dag er det vel like vanlig å velge en av de andre ungdomsskolene. Mobbing, rus og kriminalitet er jo økende blant de unge i dag, men jeg tror ikke man er verken fritatt eller ekstra utsatt hvis man velger mellom områdene som er nevnt. Mitt inntrykk nå, og gjennom oppveksten, er at det er generelt trygge områder å bo i alle sammen😊 Anonymkode: 92cd8...b36 Åroselever (Frydenlund skole) kommer ikke lenger til Røyken Ungdomsskole, men blir spredt mellom Slemmestad og Sætre. For mens Hyggen og Spikkestadbarn sammes fint på ungdomsskole etter leirskole i 7. trinn og sammenslåing i idrett var introduksjon av Åroselever uten noen felleskap med Midtbygda (Røyken)elever som oftest en katastrofe for miljøet på den lille skolen. Har hørt om altfor mange dårlige historier om elever fra Åros. Det siste kullet med en andel Åroselever gikk ut i fjor, men de kommer jo til Røyken vgs hele gjengen. (Selv om mange søker seg ut) Røyken Ungdomsskole er i dag mer homogen, men liten, Spikkestad ungdomsskole har over 100 elever mer. (og er ny) Anonymkode: 2a759...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita H Skrevet 14. februar 2024 #38 Del Skrevet 14. februar 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: Nettopp arv er jo en stor faktor. Men 10 mill for Drammen????? Anonymkode: 1475b...3f5 Yepp, enda mer hvis man vil ha noe nytt. Senker man kravene litt kommer man uansett til 7-8 mill som betyr cirka 35,000nok per måned Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 14. februar 2024 #39 Del Skrevet 14. februar 2024 Anita H skrev (8 timer siden): Yepp, enda mer hvis man vil ha noe nytt. Senker man kravene litt kommer man uansett til 7-8 mill som betyr cirka 35,000nok per måned Du finner masse hus i Drammen til langt under 10 millioner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #40 Del Skrevet 14. februar 2024 9 hours ago, Anita H said: Yepp, enda mer hvis man vil ha noe nytt. Senker man kravene litt kommer man uansett til 7-8 mill som betyr cirka 35,000nok per måned Trodde det var slutt på lobotomi i Norge. Hva i all verden har noen gjort med en person som er villig til å betale 10 mill for å bo i Drammen?. Anonymkode: 1475b...3f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå