Luminique Skrevet 29. april 2023 #1 Del Skrevet 29. april 2023 Hei Vi er en familie på to voksne og to barn på 1 og 4 år, vi ønsker å flytte til en ny kommune som er i pendleravstand til Oslo. Vi er ikke spesielt glad i området vi bor nå, trist nabolag med lite barnefamilier og et generelt dårlig oppvekstmiljø for barn. Vi har vært å sett litt i området rundt drammen så vil gjerne høre hvordan dere som bor i disse områdene opplever det å bo der? Vi er ute etter trygt miljø for barna våre og en kommune som legger til rette for at barn og ungdom har nok tilbud på fritidsaktiviteter. Vi er mer glad i skog og mark en bymiljø men alltid fint med et lite sentrum som har det viktigste av hva man trenger. Ønsker ikke bo oss ihjel så når prisene på hus bikker over 6 millioner så blir det for voldsomt for oss. Tar imot tips om andre steder som kan være interessant for oss, vi er åpen for alle forslag og bruker en god del tid fremover nå for å kjøre rundt og kikke på områder som kan være av intresse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Del Skrevet 30. april 2023 Vokst opp i Drammen og anbefaler Konnerud. Lite innvandrere, mange barnefamilier, vennegjenger som holder sammen fra barneskolen og livet ut, veldig sporty og aktiv område med mye natur og fritidstilbud. Det kan dog være litt dyrt der da. Lier er mer landlig, men fint område det også, der flere av mine bekjente var interessert i politikk eller musikk/dans/drama. Dårlig bussforbindelser på de to andre stedene du nevner og er ikke så stort. Anonymkode: 0c0f2...efe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 30. april 2023 #3 Del Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vokst opp i Drammen og anbefaler Konnerud. Lite innvandrere, mange barnefamilier, vennegjenger som holder sammen fra barneskolen og livet ut, veldig sporty og aktiv område med mye natur og fritidstilbud. Det kan dog være litt dyrt der da. Lier er mer landlig, men fint område det også, der flere av mine bekjente var interessert i politikk eller musikk/dans/drama. Dårlig bussforbindelser på de to andre stedene du nevner og er ikke så stort. Anonymkode: 0c0f2...efe Wow 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #4 Del Skrevet 30. april 2023 Jeg bor i Hyggen med to barn og mann. Trives utrolig godt her! Egen barneskole, kort vei til legevakt, tog og ikke minst båtliv! Her føler jeg vi har fått veldig mye for pengene. Alle hus har gangavstand til stranda og båtplasser, og skogen. Faller bestandig en helt spesiell ro over meg når jeg kjører ned bakken og kommer hjem! Anonymkode: df477...4b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #5 Del Skrevet 30. april 2023 Mjøndalen har togstasjon så pendling er enkelt, nok sentrum til det daglige og rett ut i skog og mark, konnerud har det samme for så vidt, men knølete kollektiv og få hus som ikke bikker 6 mill. Lier er fint om dere skal pendle med bil Anonymkode: b6936...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 30. april 2023 #6 Del Skrevet 30. april 2023 Jeg bor i Drammen, bare å sende pm om du vil prate. Konnerud er fint for barnefamilier, stort sett hus og rekkehus. Det er et ganske homogent boområde i motsetning til Drammen sentrum som er mer multikulturelt. Konnerud er fint om du liker friluftsliv og skog men er og litt klikkete og et ungdomsmiljø som noen opplever som ekskluderende. Det er fantastiske skimuligheter på Konnerud og vinteren varer en måned lenger😊 Hyggen er nok fint om du vil ha nærhet til vann, Røyken og Spikkestad er ikke områder jeg kjenner så godt men her er det ikke så mye som skjer, men sikkert fint å vokse opp der. Lier er jo veldig mye forskjellig, fra bynære strøk på Nøste til Sylling som ligger ved Tyrifjorden. Bor du "sentralt" i Lier så er det greit å komme seg til E18 med bil. Både Lier og Spikkestad/Røyken er mer bygda, men det er klart veien er kort til både Oslo, Asker og Drammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luminique Skrevet 30. april 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 30. april 2023 (endret) 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bor i Hyggen med to barn og mann. Trives utrolig godt her! Egen barneskole, kort vei til legevakt, tog og ikke minst båtliv! Her føler jeg vi har fått veldig mye for pengene. Alle hus har gangavstand til stranda og båtplasser, og skogen. Faller bestandig en helt spesiell ro over meg når jeg kjører ned bakken og kommer hjem! Anonymkode: df477...4b0 Det så veldig trivelig ut på Hyggen, nettopp denne roen er hva jeg savner nå. Den har jeg ikke følt på siden jeg flyttet fra min hjembygd på slutten av 90 tallet. Vi skal kjøre innom Hyggen og ta en titt, takk for tipset 8 hours ago, AnonymBruker said: Mjøndalen har togstasjon så pendling er enkelt, nok sentrum til det daglige og rett ut i skog og mark, konnerud har det samme for så vidt, men knølete kollektiv og få hus som ikke bikker 6 mill. Lier er fint om dere skal pendle med bil Anonymkode: b6936...e05 Vi har sett på området Solbergelva, Mjøndalen og hele veien til Hokksund men har blitt "advart" av bekjente at det er tettstedene langs drammenselva. Spesielt hokksund fikk vi høre hadde problemer med mye mobbing på skole og tunge rusmiljøer. Nå har jeg ikke undersøkt noe videre ut over det jeg har hørt så tar det med en klype salt, ser at det er ganske rimelig på disse områdene så det er absolutt et området vi vil ta en titt på, takk for tipset 1 hour ago, fru Alving said: Jeg bor i Drammen, bare å sende pm om du vil prate. Konnerud er fint for barnefamilier, stort sett hus og rekkehus. Det er et ganske homogent boområde i motsetning til Drammen sentrum som er mer multikulturelt. Konnerud er fint om du liker friluftsliv og skog men er og litt klikkete og et ungdomsmiljø som noen opplever som ekskluderende. Det er fantastiske skimuligheter på Konnerud og vinteren varer en måned lenger😊 Hyggen er nok fint om du vil ha nærhet til vann, Røyken og Spikkestad er ikke områder jeg kjenner så godt men her er det ikke så mye som skjer, men sikkert fint å vokse opp der. Lier er jo veldig mye forskjellig, fra bynære strøk på Nøste til Sylling som ligger ved Tyrifjorden. Bor du "sentralt" i Lier så er det greit å komme seg til E18 med bil. Både Lier og Spikkestad/Røyken er mer bygda, men det er klart veien er kort til både Oslo, Asker og Drammen. Vinteren som varer en måned lengre er for våres del ikke så positivt Vi er nok mer høst, sommer, vår mennesker og etter at vi har bodd i Innlandet i en lengre periode så har vi fått snø til halsen Tusen takk for fin info, Spikkestad og Røyken er nok de områdene som er mest aktuelt for oss akkurat nå. Men vi skal bruke våren til å kartlegge hele kysten ned til holmestrand så får vi se hva som som frister oss mest Endret 30. april 2023 av Luminique Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 30. april 2023 #8 Del Skrevet 30. april 2023 Luminique skrev (57 minutter siden): Det så veldig trivelig ut på Hyggen, nettopp denne roen er hva jeg savner nå. Den har jeg ikke følt på siden jeg flyttet fra min hjembygd på slutten av 90 tallet. Vi skal kjøre innom Hyggen og ta en titt, takk for tipset Vi har sett på området Solbergelva, Mjøndalen og hele veien til Hokksund men har blitt "advart" av bekjente at det er tettstedene langs drammenselva. Spesielt hokksund fikk vi høre hadde problemer med mye mobbing på skole og tunge rusmiljøer. Nå har jeg ikke undersøkt noe videre ut over det jeg har hørt så tar det med en klype salt, ser at det er ganske rimelig på disse områdene så det er absolutt et området vi vil ta en titt på, takk for tipset Vinteren som varer en måned lengre er for våres del ikke så positivt Vi er nok mer høst, sommer, vår mennesker og etter at vi har bodd i Innlandet i en lengre periode så har vi fått snø til halsen Tusen takk for fin info, Spikkestad og Røyken er nok de områdene som er mest aktuelt for oss akkurat nå. Men vi skal bruke våren til å kartlegge hele kysten ned til holmestrand så får vi se hva som som frister oss mest Det er jo utrolig mange steder som kan være helt topp for dere tenker jeg. Hvis du er ute etter sommeridyll så er det kanskje nærliggende å bo i nærheten av vannet. Det er også veldig subjektivt hva folk mener om forskjellige steder, bare på mitt barns skole er det de som synes det er helt topp, trygt og inkluderende mens andre opplever mobbing og synes administrasjonen er tafatt. Poenget er at det som er flott i noens øyne kan av andre oppfattes helt helt annerledes. Så sikkert lurt å reise rundt og se seg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita H Skrevet 9. februar 2024 #9 Del Skrevet 9. februar 2024 (endret) Hei! Vi er en familie som skal flytte fra Vestlandet, med to barn en som begynner på skolen nå i høst og ei som begynner i åttende klasse. Mjøndalen er plassen hvor vi fant mest av boligene som er fine til en grei pris, men det ser ut som folk har litt delte følelser i forhold til Mjøndalen. Er det noen som kan dele sin erfaring med å bo der? Fant mye gammelt eller useriøst på nett så vet ikke hva jeg skal tro. Vi kan ikke sende barna med Prada klær på skolen, for å si det sånt, men vi er en høyutdannet familie som prøver å finne et trygt sted, hvor barna ville trives og utvikle seg fint, ikke havne i et miljø preget av vold, rus osv. Takk på forhånd for hjelpen! Endret 12. februar 2024 av Anita H Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #10 Del Skrevet 9. februar 2024 Jeg vokste opp på Spikkestad, og bor i dag i Åros, men er på vei tilbake til Spikkestad nå. "Sentrum" av Spikkestad har matbutikker, apotek og tog. Det er ikke klesbutikker osv. der, men Spikkestad har kort vei til det meste, føler nå jeg. Samtidig er det fine lysløyper og kort vei til marka. Det er selvfølgelig en stund siden jeg selv var barn, men det var trygt og godt, og familie og venner som bor der med barn i dag virker å føle det samme. Vi har ikke vannet, men slik jeg bodde var det ikke lange veien å sykle eller gå til Lahell/Engersand eller Skapertjern som grenser mot Lier. Hyggen er kanskje finere om nærheten til vannet er viktig, men min opplevelse gjennom andre er at man er mer avhengig av å kjøre barna rundt der. Vi gikk på ungdomsskole med barn fra Hyggen, og selv om de hadde skolebussen så var det trøblete med kollektivt om de var med noen fra skolen hjem. Mulig busstilbudet er bedre nå. Togene går oftere fra Drammen og Lier enn Røyken og Spikkestad. Det er ikke langt fra Spikkestad til Lier stasjon, og flere av de jeg kjenner som pendler kjører til Lier og tar toget derfra. For andre er det nok avganger fra Spikkestad. Lier og Konnerud har jeg ingen erfaring med, men Lier er jo stort, så erfaringene derfra er nok avhengig av hvor en bor. Anonymkode: 92cd8...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #11 Del Skrevet 9. februar 2024 Anita H skrev (6 timer siden): Hei! Vi er en familie som skal flytte fra Vestlandet, med to barn en som begynner på skolen nå i høst og ei som begynner i åttende klasse. Mjøndal er plassen hvor vi fant mest av boligene som er fine til en grei pris, men det ser ut som folk har litt delte følelser i forhold til Mjøndal. Er det noen som kan dele sin erfaring med å bo der? Fant mye gammelt eller useriøst på nett så vet ikke hva jeg skal tro. Vi kan ikke sende barna med Prada klær på skolen, for å si det sånt, men vi er en høyutdannet familie som prøver å finne et trygt sted, hvor barna ville trives og utvikle seg fint, ikke havne i et miljø preget av vold, rus osv. Takk på forhånd for hjelpen! Det heter Mjøndalen, ikke Mjøndal Anonymkode: 89425...a26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 9. februar 2024 #12 Del Skrevet 9. februar 2024 minister-mio skrev (På 30.4.2023 den 11.36): Wow Tror nok et flertall mener det samme som som TS, men dessverre ikke alle som"tør" å si det.. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #13 Del Skrevet 9. februar 2024 Anita H skrev (9 timer siden): Hei! Vi er en familie som skal flytte fra Vestlandet, med to barn en som begynner på skolen nå i høst og ei som begynner i åttende klasse. Mjøndal er plassen hvor vi fant mest av boligene som er fine til en grei pris, men det ser ut som folk har litt delte følelser i forhold til Mjøndal. Er det noen som kan dele sin erfaring med å bo der? Fant mye gammelt eller useriøst på nett så vet ikke hva jeg skal tro. Vi kan ikke sende barna med Prada klær på skolen, for å si det sånt, men vi er en høyutdannet familie som prøver å finne et trygt sted, hvor barna ville trives og utvikle seg fint, ikke havne i et miljø preget av vold, rus osv. Takk på forhånd for hjelpen! Du vet at eikerbygdene (Mjøndalen,Hokksund, Krokstadelva, Solbergelva) er rolige trygge områder med mye hus og mange barnefamilier. Det er og kommuner som har hatt litt ustabil økonomi og for oss som kommer lengre nedover elva er det litt "bygda" og litt mindre sentralt. Jeg tror det er trygt og godt å bo i Mjøndalen, men hadde personlig aldri bosatt meg der fordi jeg assosierer det med litt mer bakpå folk og lavere boligpriser. I Mjøndalen har ungdomsskolen vært svært nedslitt, men den tror jeg opprustes nå. Anonymkode: 632d6...d59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #14 Del Skrevet 9. februar 2024 Hadde valgt Konnerud fremfor Mjøndalen og Spikkestad fremfor Hyggen/Røyken (Det er laaaange oppoverbakker nede fra Hyggen og opp til Røyken eller Spikkestad. Som sagt er ungdomsskolen i Spikkestad, men nærmeste vgs er i Røyken. Idrett er i stor grad plassert i Spikkestad (Hyggen har mest bsrneskoleidrett og i Røyken er det omtrent bare haller til håndball. Spikkestad har baseskole, Røyken (skolen heter Midtbygda har vanlig barneskole. Røyken har masse åser med gamle hus, Spikkestad er ganske flatt (unntatt ned mot Lahell/Lier. Røyken ungdomsskole bør unngås, trangt gammel, Spikkestad ungdomsskole er ny og fin. Spikkestad/Røyken har tog 2 ganger i timen og førstnevnte også en viss nærhet til Lier stasjon. Alle steder nevnt i innlegget avhenger det hvor du skal jobbe om hvordan pendling blir. Det er kø mot alle steder og tar tid om du jobber i Drammen eller Asker. Man bør plassere Drammen før 1530 en eller annen vei. Ulempen med Konnerud/Spikkestad er høyden, kan bli en del snø på vinteren. Konnerud er også en del høydeforskjell til/fra skoler, og man må ta buss til Drammen for å komme seg noe sted. I Spikkestad enten buss til Drammen eller tog til Asker/Sandvika/Oslo. Spikkestad/Hyggen/Røyken er nærmere Strømstad, ca 1,5 time for svenskehandel. Alle steder mest eneboliger. Mjøndalen satset hardt på omsorgsboliger o.l i sentrum og ikke på eneboliger og det preget økonomien før det ble en del av Drammen kommune. Deler av Mjøndalen er kronglete om du bor i noen av åsene på sidene (Ktokstadelva/Åsen(mjøndalen) Anonymkode: 2a759...7be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 9. februar 2024 #15 Del Skrevet 9. februar 2024 LeneXCII skrev (4 timer siden): Tror nok et flertall mener det samme som som TS, men dessverre ikke alle som"tør" å si det.. Det var ikke ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #16 Del Skrevet 9. februar 2024 Jeg ble mye mobbet på skolene i Røyken. Vet ikke hvordan det er nå. Drammen, Mjøndalen, Hokksund er ofte plaget med oversvømmelse fra elva. Bare ett tips. Anonymkode: d0c56...fde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #17 Del Skrevet 9. februar 2024 Røyken er fint for barnefamilier. Mange sportslige fritidstilbud, flere barnehager i sykkel/gangavstand. Barneskole, ungdomsskole og vgs i gangavstand hvis man bosetter seg rundt Midtbygda. Erfaringsmessig alle typer samfunnslag på en balansert / positiv måte. Relativt ny svømmehall hvor det også er et lite treningssenter og klatrevegg. To matbutikker, Nille, Normal og sportsbutikk så man får tak i det man trenger i hverdagen, men med bil er det 12-15 minutter til større kjøpesenter i Slemmestad. Asker, Holmen og Sandvika er innenfor 20 minutter å kjøre for enda større handletur, kino, teater, kulturhus og litt uteliv (ikke mye). Det er også 15 minutters kjøretur til flere fine strender langs Oslofjorden, alt fra Vollen til Sætre. Kort vei til skiløyper / marka. Hender det kjøres opp skiløyper på jordene ved Midtbygda som er supre for barn eller i lunsjen ved hjemmekontor. Det er flere turområder i skogen, og man kan gå en hel dag hvis man ønsker det. men som andre har nevnt mye bakker. Røyken mangler dessverre et fint sentrum / samlingspunkt, så det er gjennom barna / naboer man kan bli kjent. men det finnes en liten café. og veldig god lokal pizza og sushi for takeaway. Bor man i områdene Katrinåsen eller Gleinåsen skal nabolagene være fine. Det er ikke så mye sentrum som nevnt men mye turmuligheter. Røyken kan ved første øyekast oppleves som landet, men det er mange Oslo-pendlere som bor her og det er ikke så øde som det kan oppleves ved første besøk. Pendling til Oslo med tog tar 45-60 minutter, en kan ofte bytte til raskere tog i Asker som ikke stopper på alle steder. Skal man pendle med bil må man enten reise 06 eller stå i kø. Selv om det er både buss og togtilbud er man dessverre avhengig av bil. Det gjelder nok også for Spikkestad og spesielt Hyggen. Noen nevnte mobbing. Kjenner ikke til miljøet på skolen ennå, men inntrykket fra vgs hvor jeg gikk med de som hadde vokst opp her kontra oss fra andre områder, var de fra Røyken veldig ordentlige. Det var mer tull fra Slemmestad, Åros og til dels Spikkestad. Slikt endrer seg nok fra årskull til årskull. Anonymkode: fe824...19c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 9. februar 2024 #18 Del Skrevet 9. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg vokste opp på Spikkestad, og bor i dag i Åros, men er på vei tilbake til Spikkestad nå. "Sentrum" av Spikkestad har matbutikker, apotek og tog. Det er ikke klesbutikker osv. der, men Spikkestad har kort vei til det meste, føler nå jeg. Samtidig er det fine lysløyper og kort vei til marka. Det er selvfølgelig en stund siden jeg selv var barn, men det var trygt og godt, og familie og venner som bor der med barn i dag virker å føle det samme. Vi har ikke vannet, men slik jeg bodde var det ikke lange veien å sykle eller gå til Lahell/Engersand eller Skapertjern som grenser mot Lier. Hyggen er kanskje finere om nærheten til vannet er viktig, men min opplevelse gjennom andre er at man er mer avhengig av å kjøre barna rundt der. Vi gikk på ungdomsskole med barn fra Hyggen, og selv om de hadde skolebussen så var det trøblete med kollektivt om de var med noen fra skolen hjem. Mulig busstilbudet er bedre nå. Togene går oftere fra Drammen og Lier enn Røyken og Spikkestad. Det er ikke langt fra Spikkestad til Lier stasjon, og flere av de jeg kjenner som pendler kjører til Lier og tar toget derfra. For andre er det nok avganger fra Spikkestad. Lier og Konnerud har jeg ingen erfaring med, men Lier er jo stort, så erfaringene derfra er nok avhengig av hvor en bor. Anonymkode: 92cd8...b36 Den største bakdelen med tog fra Spikkestad til Oslo kontra og ta fra Lier er nok ikke antall avganger men at det er rene melkeruta. Mens togene fra Lier går gjennom de raske tunnelene uten stopp mellom Akser og Sandvika og mellom Sandvika og Lysaker. Så går toget fra Spikkestad den gamle banen over og stopper på ditte med stasjoner underveis. Fra Lier stasjon til Oslo S bruker toget 30 minutter, mens det fra Spikkestad bruker 52 minutter. Endret 9. februar 2024 av Kjetil E 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #19 Del Skrevet 9. februar 2024 Har bodd litt forskjellige steder i Drammen og godt kjent i området rundt. Vil anbefale Konnerud og Gulskogen. Begge fine plasser med nærhet til skog og barnevennlige områder. Ikke langt til byen fra noen av stedene. Mtp pendling er Gulskogen nærmest tog, da det er togstasjon på Gulskogen. Bodd begge stedene og synes begge var veldig trivelige steder å bo på. Anonymkode: c237d...dd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonish91 Skrevet 9. februar 2024 #20 Del Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 10.58): Vokst opp i Drammen og anbefaler Konnerud. Lite innvandrere, mange barnefamilier, vennegjenger som holder sammen fra barneskolen og livet ut, veldig sporty og aktiv område med mye natur og fritidstilbud. Det kan dog være litt dyrt der da. Lier er mer landlig, men fint område det også, der flere av mine bekjente var interessert i politikk eller musikk/dans/drama. Dårlig bussforbindelser på de to andre stedene du nevner og er ikke så stort. Anonymkode: 0c0f2...efe Haha slapp av 🤣 Dere kan ha konnerud for dere selv ja. Dere har det veldig fint om vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå