AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Jeg har bestemt meg for å gjøre noe med at jeg får i meg langt mindre væske og vann enn de anbefalte 2 literne så de siste dagene har jeg fyllt på fire 0,5 L flasker og drukket 2 liter. Men jeg føler meg utrolig dårlig! Hodepine, slapp, diaré, uggen! Kjennes ut som at jeg drikker ti liter vann! Er dette normalt? Anonymkode: b2e36...4e9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Hvorfor skal du drikke så mye vann? Har du symtomer på hyponatremi? Anonymkode: 1d7dd...a82 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor skal du drikke så mye vann? Har du symtomer på hyponatremi? Anonymkode: 1d7dd...a82 Det er 2-3 liter vann daglig som er anbefalt. Jeg drikker vanligvis rundt 1 liter gjennom hele dagen noen ganger mindre. Ville begynne å følge anbefalingene om 2 liter for jeg trodde det var bra Anonymkode: b2e36...4e9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Hadde slev vanskeligheter med å drikke tilstrekkelig med vann i løpet av dagen. Var mer redusert, hodepine osv. Stressende dager med studier og lange lesedager gjorde at jeg enda mer trengte vann. Kjøpte en giga stor flakse (to liter kan man ha opp i der) og den kan jeg fylle en/to dager om dagen. Dette gjorde at jeg slapp i reise meg opp hver gang jeg skulle ha vann. Å være dehydrert kan påvirke deg mer enn du tror Anonymkode: a6612...618
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er 2-3 liter vann daglig som er anbefalt. Jeg drikker vanligvis rundt 1 liter gjennom hele dagen noen ganger mindre. Ville begynne å følge anbefalingene om 2 liter for jeg trodde det var bra Anonymkode: b2e36...4e9 En god regel er at man drikker når man er tørst. Det er ikke er mål i seg selv å drikke to-tre liter vann. En får også væske i seg gjennnom maten. Du burde være forsiktig slik at du ikke får hyponatremi (for lavt saltnivå). Anonymkode: 1d7dd...a82 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Jeg hadde det samme for 15 år siden da jeg begynte med vannprosjektet mitt. Gikk over etterhvert! Du trenger nok ikke mer enn 2 liter om dagen om med mindre du er aktiv Anonymkode: 6b625...dd6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde slev vanskeligheter med å drikke tilstrekkelig med vann i løpet av dagen. Var mer redusert, hodepine osv. Stressende dager med studier og lange lesedager gjorde at jeg enda mer trengte vann. Kjøpte en giga stor flakse (to liter kan man ha opp i der) og den kan jeg fylle en/to dager om dagen. Dette gjorde at jeg slapp i reise meg opp hver gang jeg skulle ha vann. Å være dehydrert kan påvirke deg mer enn du tror Anonymkode: a6612...618 Ja men nå er problemet mitt motsatt at det er nok vann jeg blir dårlig av Anonymkode: b2e36...4e9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 Du får vann i deg gjennom maten også. En god regel er å gange vekta di med 30. Da ser du hvor mange ml vann du trenger totalt. Jeg trenger mindre enn 2 liter ifølge denne måten. Anonymkode: 671b7...4cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har bestemt meg for å gjøre noe med at jeg får i meg langt mindre væske og vann enn de anbefalte 2 literne så de siste dagene har jeg fyllt på fire 0,5 L flasker og drukket 2 liter. Men jeg føler meg utrolig dårlig! Hodepine, slapp, diaré, uggen! Kjennes ut som at jeg drikker ti liter vann! Er dette normalt? Anonymkode: b2e36...4e9 Du drikker vel nok til vanlig da. Du må regne med all veske i maten du spiser og, og til og med tørt høy inneholder 10-15% vann. Dersom du ikke er dehydrert s drikker du nok. Anonymkode: 2357a...d44 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 Har snakket litt med legen min om å drikke vann og ble fortalt at det er blitt litt sånn "in" for noen å drikke så mye som 2-3 liter hver dag. Noen klarer det og andre ikke. Men moderat væske skal man ha i seg i løpet av en dag. Anonymkode: f48b9...632
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 2 liter kan jo ikke være sant for alle. Noen har en liten kropp, andre enn stor. Noen svetter mye i løpet av dagen, andre nesten ikke. Noen trener mye, andre ikke. Osv osv. Spiser du samtidig saltfattig diett, så kan du ende med å skylle ut salt og andre stoffer kroppen din trenger for å holde balansen. https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedisin/diverse/hyponatremi/ Anonymkode: 5c3b5...441
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #12 Skrevet 29. april 2023 Blir dårlig hvis jeg drikker for mye vann jeg også, spesielt på for kort tid. Legg fra deg 2-3 liter, og drikk når du er tørst osv, men ikke stress. Anonymkode: 82f64...015 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #13 Skrevet 29. april 2023 Har du kuttet ut koffeinfri drikke med vann? Isåfall høres det ut som det er abstinenser du har. Med så mye vann inn må noe annet ut, og det kan jo være forklaringen ligger der. Anonymkode: acf96...8cb
MyMichelle Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 Drikker du bare vann, og ikke noe annet. Te? Kaffe? Juice? Brus? Det er det sammenlagte væskeinntaket som teller, ikke bare vann. Det er også væske i mat, slik andre sier. Fokuserer man bare på å få i seg masse vann, kan det bli for mye. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 Følg med urinen din. Er den lys gul og du vet at du får i deg fornuftige mengder væske ila dagen, tyder det på at du er godt hydrert. Er den mørkegul/orange bør du drikke litt mer og er den klar som vann bør du kanskje redusere litt på inntaket. Anonymkode: 8b2e0...325
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #16 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du får vann i deg gjennom maten også. En god regel er å gange vekta di med 30. Da ser du hvor mange ml vann du trenger totalt. Jeg trenger mindre enn 2 liter ifølge denne måten. Anonymkode: 671b7...4cc Det står at jeg bør drikke 1,7 liter vann ifølge denne måten.👍 Følger du din? Anonymkode: d8394...5a4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #17 Skrevet 30. april 2023 Frykter alvorlig magesjuke på grunn av gamle vannrør https://www.vvsaktuelt.no/frykter-alvorlig-magesjuke-pa-grunn-av-gamle-vannror-136798/nyhet.html Sitat Bakterieforurenset drikkevann Kan gi mage- og tarmsykdom, advarer Folkehelseinstituttet, som mener de tilfellene som blir rapportert bare er toppen av et stort isfjell. -Det er store mørketall i rapportering av sykdommer som er relatert til norsk vannforsyning, sier Vidar Lund i Folkehelseinstituttet til NRK. Selv om drikkevannet generelt er av god kvalitet, har vannforsyningen i Norge spesielle utfordringer ved at vi har en spredd bosetting med mange små vannverk, omfattende bruk av overflatevann og stort behov for oppgradering av gammelt og dårlig ledningsnett. - Vi har lite informasjon om hvor mange totalt som blir syke på grunn av forurenset drikkevann. De fleste som blir syke av å drikke vann får diaré, som i de fleste tilfeller er ufarlig. For mennesker med dårlig immunforsvar kan det imidlertid være alvorlig. Når mange eldre rør ser slik ut, er det ikke rart at man kan bli syk av vann fra springen ... Anonymkode: 21038...34e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #18 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har du kuttet ut koffeinfri drikke med vann? Isåfall høres det ut som det er abstinenser du har. Med så mye vann inn må noe annet ut, og det kan jo være forklaringen ligger der. Anonymkode: acf96...8cb Nei jeg drikker ikke koffein og har ikke drukket det. Tar meg en brus kanskje fem ganger ila året, aldri kaffe eller te, røyk eller snus MyMichelle skrev (18 timer siden): Drikker du bare vann, og ikke noe annet. Te? Kaffe? Juice? Brus? Det er det sammenlagte væskeinntaket som teller, ikke bare vann. Det er også væske i mat, slik andre sier. Fokuserer man bare på å få i seg masse vann, kan det bli for mye. Nei jeg drikker kun vann. Av mat spiser jeg mest poteter, ris, kylling, knekkebrød så tror ikke det er mye vann å hente der men naturligvis litt i ris og kylling sikkert. Anonymkode: b2e36...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå