Gå til innhold

Liker ikke Stavangerfolk sin egen hjemby?

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
Skrevet

Jeg har HELT motsatt erfaring, folk her elsker byen sin og blir nesten sinte hvis du snakker positivt om Sandnes. 😂 Jeg er innflytter her og synes de fleste virker veldig glade i byen sin. Liker byen jeg også. 😄

Gjest Albbas
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Er innflytter, men har bodd veldig lenge i byen. Godt jobbmarked, elendig klima, hyggelige folk. Det som virker vanlig og på meg underlig, er at når rogalandsdamer skal stifte familie, må de hjem til mor og den stakkars unge partneren må på middag til svigermor HVER søndag. Nå er dere advart.

Anonymkode: 35be5...6ea

Dette gjelder i høy grad rogalandsmennene også. Min søster holdt på å klikke en stund. Vi er fra en ganske annen kant av landet for å si det sånn. Men hjem til svigermor måtte hun. 😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Stavanger, og skjønner lite av dette. Mindreverdighetskompleks? Ville heller sagt de lokale kan ha en tendens til å være høye på seg selv. Men de er joviale og omgjengelige, da!

Det er stor stolhet over egen by og dialekt, og i de største olje-årene så var vi jo verdensmestere, og resten av Norge gikk rundt pga oss. Deet er Bergensere som ser til Oslo og folk i områdene rundt Stavanger som ser til oss som har mindreverdighetskomplekser og er brautende og oppesen og alltid sloss om noe greier, men folk i Stavanger er så høye på seg selv at de ikke gidder bry seg engang. 

Skal de se til Oslo, liksom? Siddiser synes helt genuint og ikke pga mindreverdighetskomplekser at det er den styggeste hovedstaden i Europa, de synes det er flaut. Der drar de bare når de "må", på obligatorisk klassetur på Munch-museet, hvis ACDC spiller på Telenor Arena, om Viking er i cupfinalen eller om de har jobbmøter med "papirflytterne"  i Oslo. Ellers ser de til London, og ignorerer østlandet fullstendig.

Byen synes jeg blir for liten for meg, så har flyttet selv. Men alltid trivelig å komme hjem, folk er mye mer omgjengelige og hyggeligere der. Stavanger var jo kjent for å ha så bra uteliv ganskel lenge, det er jo ikke fordi pubene er noe bra, men fordi en kombinasjon av promille og omgjengelige folk gjør at du alltid får hundre nye venner på byen. 

Anonymkode: 93aa9...42d

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stavanger er jo en kjedelig by. Liten og den bærer preg av å ha vokst veldig fort og nylig. Gamle sentrumen er vel bare noen fiskebrygger, eller så er det satt opp en del moderne klosser her og der. Her ikke det samme tradisjonspreget som de andre store byene i landet. Ellers så skjer det ikke så mye der, og folk trekkes dit for jobb og penger. Det får du en kjip kultur av.  Også latterlig mye innbyrdes fordommer og sterotyper fra de forskjellige områdene rundt, enten det er bryne, sandnes eller andre plasser.

Anonymkode: b0b12...8c2

Ser jo kanskje ut som "oljehovedstaden" 🤣Men syns da ikke det skjer så lite her. Kanskje jeg er gammel gubbe uten store krav. Men vet flere er kreative og kulturinteresserte her, i alle fall når det kommer til musikk

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst i Stavanger og emigrerte da jeg ble voksen nok til å flytte ut for å studere 😅

- Barndomsårene var preget av regntøy og fin natur. Tenårene var preget av frustrasjon for det var "ukult" å bli med folk hjem etter skolen for å sitte i en liten kjellerstue og det var "ukult" å finne på ting utendørs pga det elendige været. Kollektivtranfikken var dårlig, men Stavanger er fremdeles en relativt stor by så de færreste 18-åringer har tilgang på egen bil, så da var alternativet å sykle til folk i "ukult" regntøy. Sammenlignet med tilbudet tenåringer har i Oslo med parker, steder å være, pent vær, ting som skjer i sentrum, og gode kollektivforbindelser, så var tenårene i Stavanger utrolig kjipe med lite som skjedde.

- Majoriteten av husene i Stavanger er usjarmerende 70-tallshus med underetasje i mur. Det er fint å kunne bo i by og ha mulighet til å kjøpe enebolig, men man sitter jo igjen med hus fra 70-tallet som ikke har sett noe særlig oppussing (noe som visst er et problem ifølge venner som fremdeles bor i byen og ønsker å oppgradere fra leilighet til hus).

- Været er ille. Det regner omtrent hver dag, men når det regner så regner det ofte også hele dagen. Sidelengs regner det også. Paraply tror jeg ikke at jeg eide da jeg bodde i Stavanger for det var for mye vind. Blir til at allværsjakke er en slags "uniform". Julen er også kjip for den er svært sjeldent hvit, men likevel så virker vinteren kaldere i Stavanger sin kombinasjon av regn og vind enn Oslo sine -10 og snø. Sommeren har alltid føltes ut som gjennomsnittlige 14 grader med ordentlig pent sommervær kun uka Gladmaten pleide å avholdes.

- Kaksete oppførsel har jeg ikke opplevd noe særlig i Stavanger, men kanskje jeg er litt immun da jeg vokste opp på Stavangers svar på vestkant.

- Dialekten blir mer masete jo lengre man bor vekke. Det er selvfølgelig en del regionale forskjeller i dialekten avhengig av hvor man kommer fra, men det skjærer ofte litt i ørene når jeg er på besøk 

Anonymkode: 006d4...a2b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er oppvokst i Stavanger og emigrerte da jeg ble voksen nok til å flytte ut for å studere 😅

- Barndomsårene var preget av regntøy og fin natur. Tenårene var preget av frustrasjon for det var "ukult" å bli med folk hjem etter skolen for å sitte i en liten kjellerstue og det var "ukult" å finne på ting utendørs pga det elendige været. Kollektivtranfikken var dårlig, men Stavanger er fremdeles en relativt stor by så de færreste 18-åringer har tilgang på egen bil, så da var alternativet å sykle til folk i "ukult" regntøy. Sammenlignet med tilbudet tenåringer har i Oslo med parker, steder å være, pent vær, ting som skjer i sentrum, og gode kollektivforbindelser, så var tenårene i Stavanger utrolig kjipe med lite som skjedde.

Hvilket tiårwr du fra? Bare lurer, for ut i fra jeg ser, er ikke ungdomstilbudet SÅ  dårlig der nå. Men været ja 🤣

Anonymkode: 7fda0...c05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (8 timer siden):

Har bodd i Stavanger,er oppvokst rundt Stavanger. Å byen ER kip. Det har veldig mye med menneskene i byen å gjøre. Det er jo da allså selvutnevnt "olje hovedstad" dette gjør jo noe med med folk. Det har vært høy sigarføring helt ned til arbeiderklassen siden 80 tallet,bare fordi Stavanger folk skal være rike og breiale. Noen mener Bergensere er dette,men de gjør det med langt mer glimt i øyet. Dessuten er Bergen veldig mye finere by. F.eks.

Tettheten av Teslaer,Porscher og Jaguarer er astronomisk der i forhold til innbyggertallet. Det sier lite om inntekten til folk,men mer om at dette er det man skal ha. Det er veldig kjent at Stavanger folk med litt dårligere råd leier en Jaguar e.l for å dra på fjellet i feriene. De har med seg poser fra eksklusive butikker,og pakker om varene de har handlet på Rema. Såpass er det blitt.. Ungene stjeler Armani vester fra hverandre etc.

Noen tror det har tatt av i Oslo. Ta en tur til Stavanger. Dessuten - Hvem orker den dialekten sammehengende over tid? Det forblir en smaksak forøvrig. Jeg tar heller hvilken som helst annen dialekt. 

Selve byen er DYR. Det er ikke Aker brygge liksom. Skjerp dere. ALT skjer på Forus som jo er Sandnes strengt tatt. Sandnes er forøvrig langt hyggeligere. 

Forus er strengt tatt Stavanger, og at Stavanger har lagt oljekontorer og bilforhandlere der betyr hverken at ALT skjer der eller at Sandnes har noe med det å gjøre. Det er som å si at ALT i Oslo skjer på Alna og Fornebu, det handler vel mer om at man etablerer kontorbygg-ghettoer på ødemark og industriområder og ikke river sentrum for det.

Anonymkode: 93aa9...42d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilket tiårwr du fra? Bare lurer, for ut i fra jeg ser, er ikke ungdomstilbudet SÅ  dårlig der nå. Men været ja 🤣

Jeg er født i 1995, så det er ikke så altfor lenge siden. Idrettstilbudet i Stavanger er forresten veldig bra for barn og ungdom, men tror samtlige jeg kjenner sluttet med organisert idrett da de startet på videregående (med unntak av dem som satset selvsagt). Det eneste sosiale jeg gjorde med folk på den alderen var å juble når vi fikk lov til å ha "hjemmefest" i kjelleren til noen (mens foreldrene selvsagt var hjemme, juhu) og å ha "fest" i nærmeste våte skog. Det er stor kontrast fra Oslo hvor man daglig ser masse tenåringer som henger sammen etter skolen og i ferier 

AnonymBruker
Skrevet

Født og oppvokst i Stavanger, og bor der nå med egen familie. Uten tvil landets beste by å bo i. Har bodd flere år i andre byer i Norge, og Stavanger vinner lett. 

Det er fint, passe stort, mye som skjer osv. Eneste kjipe er været. 

Jeg er kvinne på 39 år. 

Anonymkode: ec69c...11d

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er født i 1995, så det er ikke så altfor lenge siden. Idrettstilbudet i Stavanger er forresten veldig bra for barn og ungdom, men tror samtlige jeg kjenner sluttet med organisert idrett da de startet på videregående (med unntak av dem som satset selvsagt). Det eneste sosiale jeg gjorde med folk på den alderen var å juble når vi fikk lov til å ha "hjemmefest" i kjelleren til noen (mens foreldrene selvsagt var hjemme, juhu) og å ha "fest" i nærmeste våte skog. Det er stor kontrast fra Oslo hvor man daglig ser masse tenåringer som henger sammen etter skolen og i ferier 

Vet de satser litt på kreative ting og aktiviter på kulturhuset i Stavanger, og vet noen henger der. Skjønner jo forsåvidt at noen vil bevege se mot større byer, og er jo bra å bevege vingene litt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sandnes > Stavanger 😅

Anonymkode: 086ad...16b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest jessop
Skrevet

Er fra Østlandet, og trives godt i Stavanger jeg. Så en skrev at barene ikke var noe særlig, men er noen nye jeg liker. Blåveis er fin og BlygeHarry er koselig. Vært på både konserter og arrangementer der, så forstår ikke helt at folk sier det ikke skjer noe der 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke Stavanger ! Skal aldri bo der igjen. 

Anonymkode: b5316...24a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Liker ikke Stavanger ! Skal aldri bo der igjen. 

Anonymkode: b5316...24a

Sikkert ingen som sier du trenger det heller 😁

Anonymkode: 728c4...e62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (13 timer siden):

Har bodd i Stavanger,er oppvokst rundt Stavanger. Å byen ER kip. Det har veldig mye med menneskene i byen å gjøre. Det er jo da allså selvutnevnt "olje hovedstad" dette gjør jo noe med med folk. Det har vært høy sigarføring helt ned til arbeiderklassen siden 80 tallet,bare fordi Stavanger folk skal være rike og breiale. Noen mener Bergensere er dette,men de gjør det med langt mer glimt i øyet. Dessuten er Bergen veldig mye finere by. F.eks.

Tettheten av Teslaer,Porscher og Jaguarer er astronomisk der i forhold til innbyggertallet. Det sier lite om inntekten til folk,men mer om at dette er det man skal ha. Det er veldig kjent at Stavanger folk med litt dårligere råd leier en Jaguar e.l for å dra på fjellet i feriene. De har med seg poser fra eksklusive butikker,og pakker om varene de har handlet på Rema. Såpass er det blitt.. Ungene stjeler Armani vester fra hverandre etc.

Noen tror det har tatt av i Oslo. Ta en tur til Stavanger. Dessuten - Hvem orker den dialekten sammehengende over tid? Det forblir en smaksak forøvrig. Jeg tar heller hvilken som helst annen dialekt. 

Selve byen er DYR. Det er ikke Aker brygge liksom. Skjerp dere. ALT skjer på Forus som jo er Sandnes strengt tatt. Sandnes er forøvrig langt hyggeligere. 

Har en følelse av at du bor i Oslo. Er derfra, trivdes ikke. Bor nå i Sandnes, men trives godt i Stavanger. Så omvendt her 😁

Anonymkode: eba18...cf6

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (14 timer siden):

Det er veldig kjent at Stavanger folk med litt dårligere råd leier en Jaguar e.l for å dra på fjellet i feriene. De har med seg poser fra eksklusive butikker,og pakker om varene de har handlet på Rema. Såpass er det blitt.. Ungene stjeler Armani vester fra hverandre etc.

🤣

Jeg er vokst opp på fattigsiden av Tjensvoll på 90-tallet og kan bekrefte at dette er et rent oppspinn. Har du kilder på dette?😂

Anonymkode: 1f4cd...474

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Syns kollektivtilbudet har bedret seg der nå. Som voksen syns jeg ikke det er så  lite å ta seg til der. Men er så gammel nå at en tur på kino gjør meg fornøyd, 🤣

Anonymkode: 46244...57c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🤣

Jeg er vokst opp på fattigsiden av Tjensvoll på 90-tallet og kan bekrefte at dette er et rent oppspinn. Har du kilder på dette?😂

Anonymkode: 1f4cd...474

Ja, den var litt vel søkt 🤣

Anonymkode: 46244...57c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (18 timer siden):

Har ikke sett en eneste Tesla, Porshe eller Jaguar her på Tasta vertfall. Her bor det heelt vanlige folk fra arbeiderklassen og middelklassen. De fleste handler på Kiwi, Rema 100 og Extra. Barn går i klær fra Sparkjøp og Lindex. 

På nedre Vaulen og Hinna vet jeg barn går i jakker til 12000 kroner. Dette blir vell som å sammenligne Vestkant Oslo med Vålerenga. 

Enig at Sandnes er hyggelig. Er der for sjelden 😊

Anonymkode: 7ea89...f5a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er ikke sikker på om de som mener det skjer lite i Stavanger kun tenker på overfladisk  festing. Syns at kulturtilbudet er ganske greit, selv om publikum kan skrante noe, men det er vel vanlig i hele Norge. Så de som syns det  er så kjedelig der, tror jeg faktisk ikke gjør allverdens for å ha det gøy heller.  De har fått noen bra utsteder i det siste, og de er opptatt av kultur, som musikk og film . Har ikke erfaring med de breiale nyrike der, men tror de ikke er en så altfor stor del av befolkningen.  Har hørt at folk klager på uvennlig betjening i butikker der, men syns jeg stort sett blir bra mottatt.  Syns størrelsen er fin. Oslo blir for stor for min del, og når det kommer til uhøflighet, så har jeg møtt på det mye mer her. Bergen er kanskje en finere by, men føler allikevel Stavanger er koseligere. 

Føler kanskje at om du er innstilt på at Stavangerfolk (eller mennesker fra andre plasser) er noen idioter, så er det et syn som er vanskelig å vende. Virker som noen her kanskje har dårligere erfaringer fra Stavanger, som er synd. Har oppfattelsen av at de har en sjarme, om de nødvendigvis er høye på seg selv kan diskuteres. De er kanskje litt usikre i starten , som kan virke litt "cocky" . Når det kommer til været, så føler jeg jo og at det blir en mer overfladisk ting og en vanesak. Men ja, det er dårlig. Og dialekten er for min del ikke noe bry i de hele tatt. Men stavangerfolk like å snakke , om dialekten er et stort problem...bør man jo for all del holde seg unna xD Men jeg trives fint, og syns det er rart at innbyggerne skulle mislike sin hjemby.  Syns og kritikken som kom var noe merkelig, men om de har dårlige erfaringer, så blir det vel sånn.

Endret av apopo
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...