Gå til innhold

Liker ikke Stavangerfolk sin egen hjemby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i Stavanger en del, og syns byen er trivelig nok, med vær og alt. Men har inntrykk av at en del folk herfra og andre rogalendinger beskrive byen som kjip, kjedelig og at folkene er utrivelige. De har enten gjort det allerede eller lengtet etter å flytte til andre byer. Er det sånn at de føler på et slags mindreverdighets kompleks til større byer? 

Anonymkode: bc887...d39

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stavanger er jo en kjedelig by. Liten og den bærer preg av å ha vokst veldig fort og nylig. Gamle sentrumen er vel bare noen fiskebrygger, eller så er det satt opp en del moderne klosser her og der. Her ikke det samme tradisjonspreget som de andre store byene i landet. Ellers så skjer det ikke så mye der, og folk trekkes dit for jobb og penger. Det får du en kjip kultur av.  Også latterlig mye innbyrdes fordommer og sterotyper fra de forskjellige områdene rundt, enten det er bryne, sandnes eller andre plasser.

Anonymkode: b0b12...8c2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har bodd i Stavanger,er oppvokst rundt Stavanger. Å byen ER kip. Det har veldig mye med menneskene i byen å gjøre. Det er jo da allså selvutnevnt "olje hovedstad" dette gjør jo noe med med folk. Det har vært høy sigarføring helt ned til arbeiderklassen siden 80 tallet,bare fordi Stavanger folk skal være rike og breiale. Noen mener Bergensere er dette,men de gjør det med langt mer glimt i øyet. Dessuten er Bergen veldig mye finere by. F.eks.

Tettheten av Teslaer,Porscher og Jaguarer er astronomisk der i forhold til innbyggertallet. Det sier lite om inntekten til folk,men mer om at dette er det man skal ha. Det er veldig kjent at Stavanger folk med litt dårligere råd leier en Jaguar e.l for å dra på fjellet i feriene. De har med seg poser fra eksklusive butikker,og pakker om varene de har handlet på Rema. Såpass er det blitt.. Ungene stjeler Armani vester fra hverandre etc.

Noen tror det har tatt av i Oslo. Ta en tur til Stavanger. Dessuten - Hvem orker den dialekten sammehengende over tid? Det forblir en smaksak forøvrig. Jeg tar heller hvilken som helst annen dialekt. 

Selve byen er DYR. Det er ikke Aker brygge liksom. Skjerp dere. ALT skjer på Forus som jo er Sandnes strengt tatt. Sandnes er forøvrig langt hyggeligere. 

Endret av Fant80
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Stavanger er jo en kjedelig by. Liten og den bærer preg av å ha vokst veldig fort og nylig. Gamle sentrumen er vel bare noen fiskebrygger, eller så er det satt opp en del moderne klosser her og der. Her ikke det samme tradisjonspreget som de andre store byene i landet. Ellers så skjer det ikke så mye der, og folk trekkes dit for jobb og penger. Det får du en kjip kultur av.  Også latterlig mye innbyrdes fordommer og sterotyper fra de forskjellige områdene rundt, enten det er bryne, sandnes eller andre plasser.

Føler at det er en del konserter og forskjellige ting i Stavanger. Har kost meg der jeg. Folk bør kanskje senke skuldrene litt, så er det kjekke folk der og. Byen er kanskje ikke så stor,  men det er noe av sjarmen. Men som sagt, noen ser det på alt som negativt, og  da blir det surt, som du skriver 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fant80 skrev (44 minutter siden):

Har bodd i Stavanger,er oppvokst rundt Stavanger. Å byen ER kip. Det har veldig mye med menneskene i byen å gjøre. Det er jo da allså selvutnevnt "olje hovedstad" dette gjør jo noe med med folk. Det har vært høy sigarføring helt ned til arbeiderklassen siden 80 tallet,bare fordi Stavanger folk skal være rike og breiale. Noen mener Bergensere er dette,men de gjør det med langt mer glimt i øyet. Dessuten er Bergen veldig mye finere by. F.eks.

Tettheten av Teslaer,Porscher og Jaguarer er astronomisk der i forhold til innbyggertallet. Det sier lite om inntekten til folk,men mer om at dette er det man skal ha. Det er veldig kjent at Stavanger folk med litt dårligere råd leier en Jaguar e.l for å dra på fjellet i feriene. De har med seg poser fra eksklusive butikker,og pakker om varene de har handlet på Rema. Såpass er det blitt.. Ungene stjeler Armani vester fra hverandre etc.

Noen tror det har tatt av i Oslo. Ta en tur til Stavanger. Dessuten - Hvem orker den dialekten sammehengende over tid? Det forblir en smaksak forøvrig. Jeg tar heller hvilken som helst annen dialekt. 

Selve byen er DYR. Det er ikke Aker brygge liksom. Skjerp dere. ALT skjer på Forus som jo er Sandnes strengt tatt. Sandnes er forøvrig langt hyggeligere. 

Har bodd i Bergen, og føler selv at mennesker fra Stavanger kan være mer folkelige. Er kanskje for opptatt med mitt, men har ikke samme opplevelse som deg. Dialekt er jo en annen sak 🤣

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De misliker dialekten sin også, og er litt bitre på det. Jeg skjønner dem godt, men får ikke gjort annet enn å gi noen trøstende ord.

Anonymkode: 517b8...378

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Folk forveksler ofte breial med folkelig. Sier ikke det er som gjelder her da men.. Personlig har jeg mye bedre erfaring med Bergensere. Forøvrig Trøndere eller Østlendinger for den del. Er bare noe med Stavanger folk som er fryktelig usjarmerende.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Fant80 skrev (46 minutter siden):

Folk forveksler ofte breial med folkelig. Sier ikke det er som gjelder her da men.. Personlig har jeg mye bedre erfaring med Bergensere. Forøvrig Trøndere eller Østlendinger for den del. Er bare noe med Stavanger folk som er fryktelig usjarmerende.

Nei, kan se forskjell på  breial og folkelig, så er ikke  det. Men ja, finnes en del breial folk i Stavanger , som andre plasser. Jo, har møtt noen av "pengegrisene" her, som er lite smigrende. Jeg har litt dårlig erfaring med breiale  østlendinger, men grer ikke alle under en kam. Syns stavangerfolk er litt onde å komme inn på, men generelt vennlige når man kjenner dem.  Men... Om du har bodd og er oppvokst der, så blir jo kanskje du som andre lei av hjemstedet sitt noen ganger, og får et bestemt syn på det. Og det er jo greit

Endret av Geogass
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Stavanger og bor et annet sted, og savner byen veldig. Nydelig bysentrum, finere vær og mye som skjer (særlig om sommeren). Bedre boforhold, mer vanlig med enebolig enn i andre storbyer. Savner den lune dialekten, selv om det er variasjoner på fin og masete 😅
eneste negative er at det er en del klikker og nyrike med dårlig oppførsel😬

Anonymkode: 9f2b2...c5b

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er forsåvidt innflytter. Og ble bare Stavanger for å starte opp en plass. Så ble jeg værende. Har en oppfattelse av at om noen har et generalisert syn på Stavangerfolk, allikevel blir de jo boende., 🤣Trives fint, men finnes jo forskjellige typer, som andre plasser 

Skrevet
Geogass skrev (1 time siden):

Er forsåvidt innflytter. Og ble bare Stavanger for å starte opp en plass. Så ble jeg værende. Har en oppfattelse av at om noen har et generalisert syn på Stavangerfolk, allikevel blir de jo boende., 🤣Trives fint, men finnes jo forskjellige typer, som andre plasser 

Har og bodd i Stavanger. Likte meg der. Er jo pluss og minus, som med det meste. Men kanskje det faktisk er sånn at innflyttere liker seg best 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Er innflytter, men har bodd veldig lenge i byen. Godt jobbmarked, elendig klima, hyggelige folk. Det som virker vanlig og på meg underlig, er at når rogalandsdamer skal stifte familie, må de hjem til mor og den stakkars unge partneren må på middag til svigermor HVER søndag. Nå er dere advart.

Anonymkode: 35be5...6ea

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (3 timer siden):

Er bare litt nysgjerrig, bodde du i Stavangerområdet til du ble voksen og hvor lenge har du bodd borte? 

Anonymkode: 46244...57c

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Er bare litt nysgjerrig, bodde du i Stavangerområdet til du ble voksen og hvor lenge har du bodd borte? 

I stavanger området fra barndom. I stavanger en periode som ung voksen. Etter dette bodd annet sted. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rogalending, men ikke fra Stavanger. Synes Stavanger er en fin by og har kost meg hver gang jeg har vært på besøk der. 

Anonymkode: aa906...6e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er innflytter, men har bodd veldig lenge i byen. Godt jobbmarked, elendig klima, hyggelige folk. Det som virker vanlig og på meg underlig, er at når rogalandsdamer skal stifte familie, må de hjem til mor og den stakkars unge partneren må på middag til svigermor HVER søndag. Nå er dere advart.

😂

Anonymkode: aa906...6e5

• Liker 1
Gjest Made4u
Skrevet

Bodd 5 år i byen, på Tasta og Hinna, og trivdes veldig godt i byen. Også bodd i Bergen, Oslo samt Drammen, trivdes på ingen måte like godt der som hva jeg gjorde i Stavanger. Personlig har jeg derfor bare positive ting å si om byen og om folkene jeg møtte da jeg bodde der, selv savner jeg å bo i Stavanger (noe jeg ikke kan si at jeg savner ved noen av de andre byene jeg har bodd i)...

AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (11 minutter siden):

I stavanger området fra barndom. I stavanger en periode som ung voksen. Etter dette bodd annet sted. 

Ja.Forstår at du får vond smak av Stavanger og folkene om du har dårliger erfaringer derfra. Har det selv fra Kristiansand. Bodde i Stavanger som ung voksen, og likte meg. Selvfølgelig var noen yngre folk der noe kaksete og direkte ufine, som gjorde opplevelsen mindre hyggelig. Men traff en del fine folk der og. Har vært ute på byen der i senere tid, og syns ting virker mer avslappet. Greit med konserter og liv, selv om noen er uenige i det. 

• Liker 1
Skrevet
Fant80 skrev (7 timer siden):

Det er ikke Aker brygge liksom. Skjerp dere. ALT skjer på Forus som jo er Sandnes strengt tatt. Sandnes er forøvrig langt hyggeligere. 

Er du fra Sandnes😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Akk, de søndagsmiddagene 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...