Gå til innhold

Statiner forvirrer meg!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått det rett at statiner er kontroversielt, eller er det bare en liten gruppe leger, kanskje mest amerikanske, som har en veldig sterk mening om det? Er leger i Norge for det meste enige om at de gir bedre effekt enn at de er til skade?

Anonymkode: d485e...977

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statiner er ikke kontroversielt. De har en dokumentert kolesterolsenkende effekt og brukes rutinemessig av både fastleger og sykehusspesialister. Det eneste jeg kan komme på er vel en diskusjon for noen år siden der NNT (number needed to treat, altså hvor mange pasienter som må behandles for å hjelpe én) var høy.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 22.34):

Har jeg forstått det rett at statiner er kontroversielt, eller er det bare en liten gruppe leger, kanskje mest amerikanske, som har en veldig sterk mening om det? Er leger i Norge for det meste enige om at de gir bedre effekt enn at de er til skade?

Det er kontroversielt blant leger å være kritisk til bruk av legemidler. Det gjelder ikke bare statiner.

Leger er utdannet av legemiddelindustrien og styres av Legemiddelverket, som er finansiert av legemiddelindustrien.

Leger flest er sikkert ærlige og redelige som folk flest, men de er mennesker de også. 

Anonymkode: a2303...f56

AnonymBruker
Skrevet
Diafragma skrev (11 timer siden):

Statiner er ikke kontroversielt. De har en dokumentert kolesterolsenkende effekt og brukes rutinemessig av både fastleger og sykehusspesialister. Det eneste jeg kan komme på er vel en diskusjon for noen år siden der NNT (number needed to treat, altså hvor mange pasienter som må behandles for å hjelpe én) var høy.

Jeg ser tydeligvis altfor mye på youtube 😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er kontroversielt blant leger å være kritisk til bruk av legemidler. Det gjelder ikke bare statiner.

Leger er utdannet av legemiddelindustrien og styres av Legemiddelverket, som er finansiert av legemiddelindustrien.

Leger flest er sikkert ærlige og redelige som folk flest, men de er mennesker de også. 

Anonymkode: a2303...f56

Nei, det er ikke min erfaring med leger, jeg syns de er flinke til å vurdere behovet hos pasientene. Det jeg lurte på var dette med statiner spesielt, og som jeg sier over, antageligvis er det ikke noe lurt å bruke youtube som kilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...