AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Har jeg forstått det rett at statiner er kontroversielt, eller er det bare en liten gruppe leger, kanskje mest amerikanske, som har en veldig sterk mening om det? Er leger i Norge for det meste enige om at de gir bedre effekt enn at de er til skade? Anonymkode: d485e...977
Diafragma Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Statiner er ikke kontroversielt. De har en dokumentert kolesterolsenkende effekt og brukes rutinemessig av både fastleger og sykehusspesialister. Det eneste jeg kan komme på er vel en diskusjon for noen år siden der NNT (number needed to treat, altså hvor mange pasienter som må behandles for å hjelpe én) var høy. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #3 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 22.34): Har jeg forstått det rett at statiner er kontroversielt, eller er det bare en liten gruppe leger, kanskje mest amerikanske, som har en veldig sterk mening om det? Er leger i Norge for det meste enige om at de gir bedre effekt enn at de er til skade? Anonymkode: d485e...977 Det er kontroversielt blant leger å være kritisk til bruk av legemidler. Det gjelder ikke bare statiner. Leger er utdannet av legemiddelindustrien og styres av Legemiddelverket, som er finansiert av legemiddelindustrien. Leger flest er sikkert ærlige og redelige som folk flest, men de er mennesker de også. Anonymkode: a2303...f56
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 Diafragma skrev (11 timer siden): Statiner er ikke kontroversielt. De har en dokumentert kolesterolsenkende effekt og brukes rutinemessig av både fastleger og sykehusspesialister. Det eneste jeg kan komme på er vel en diskusjon for noen år siden der NNT (number needed to treat, altså hvor mange pasienter som må behandles for å hjelpe én) var høy. Jeg ser tydeligvis altfor mye på youtube 😆 Anonymkode: d485e...977
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er kontroversielt blant leger å være kritisk til bruk av legemidler. Det gjelder ikke bare statiner. Leger er utdannet av legemiddelindustrien og styres av Legemiddelverket, som er finansiert av legemiddelindustrien. Leger flest er sikkert ærlige og redelige som folk flest, men de er mennesker de også. Anonymkode: a2303...f56 Nei, det er ikke min erfaring med leger, jeg syns de er flinke til å vurdere behovet hos pasientene. Det jeg lurte på var dette med statiner spesielt, og som jeg sier over, antageligvis er det ikke noe lurt å bruke youtube som kilde. Anonymkode: d485e...977
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå